De skulle ju förbjudas i städer enligt inlägget jag svarade på.Tvärtom, nu skärps kraven för att se till att katter är omskötta sällskapsdjur och inte utsätts för, för försummelse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De skulle ju förbjudas i städer enligt inlägget jag svarade på.Tvärtom, nu skärps kraven för att se till att katter är omskötta sällskapsdjur och inte utsätts för, för försummelse.
Praxis är fortfarande den som alla refererat till.Så sköter du din katt - Jordbruksverket.se https://share.google/cEZjxkSqgk09mDkMJ
Lite enkelt redovisat på Jordbruksverkets hemsida.
Finns det något stöd för det från veterinärt eller etologiskt håll?Eftersom ingen överklagat tingsrätten så finns det inget prejudikat. Jag skulle gärna se ett prejudikat där kattägare krävs på mycket mer ansvar.
@Masse i princip alla ägare av innekatter eller som har sina katter ute under organiserade former hejar på att få en striktare lagstiftning. Inte för bajs i rabatterna utan för att det skulle innebära att kattägare tar ett större ansvar för sitt djur. Kanske det skulle leda till att vi har färre ägare som låter sin katt gå vind för våg.
Fast jag ville inte se vad Jordbruksverket skriver utan vad lagtexten säger, som du påstår lägger mer ansvar på kattägaren.Så sköter du din katt - Jordbruksverket.se https://share.google/cEZjxkSqgk09mDkMJ
Lite enkelt redovisat på Jordbruksverkets hemsida.
Finns det något stöd för det från veterinärt eller etologiskt håll?
Det hör nog ihop med din fråga om domar och praxis.
Så här skrev jag. " För mig är diskussionen slut där, tills dess att någon får för sig att ändra lagstiftningen eller en ny prejudicerande dom kommer." Nu trodde jag förvisso att det fanns ett prejudikat men det visade sig att praxis baserar sig på en tingsrättsdom. Men den verkar ju ändå gälla tills en (ny) prejudicerande dom ändrar på det.Ah. Det du citerade handlade om något annat, därav förvirringen.
En tingsrättsdom är fortfarande inte prejudicerande. Den domen du länkat till känner jag till sen tidigare. Det var därför jag blev nyfiken när du skrev att det fanns prejudicerande domar![]()
Ja det hade ju varit skönt så kanske vi slipper den här ändlösa diskussionen om hur kassa och oansvariga alla utekattsägare är.Att ägare till innekatter hejar på en lagändring som ger ägaren mer ansvar för sitt djur? Vad har det med veterinär eller etolog? Eller att det inte finns något prejudikat eftersom ingen har överklagat.
Kanske vore det bra om några arga grannar till utekatter överklagar en tingsrättsdom så vi kan få till ett prejudikat.
Ja det hade ju varit skönt så kanske vi slipper den här ändlösa diskussionen om hur kassa och oansvariga alla utekattsägare är.
Anledningen till etologer och veterinärer är att jag tänker att de är de proffs som bäst kan bedöma vad som är bäst för katten som djurslag och det är ju det som lagstiftningen kring djurskydd ska reglera.
Jag tycker det är lika rimligt att dra alla utekattsägare över en kant som det är att dra alla innekattsägare över en kant. Är det rimligt att gå på innekattsägare för att det finns de som lämnar sina katter inlåsta i bostaden utan mat och vatten i dagar utan tillsyn för de har åkt på semester, eller som låter dom föröka sig fritt där inne, med brist på mat, vatten och med avföring som täcker golv och väggar och sina döda kamrater om kring sig?Skälen till att man går åt utekattsägare är just det som låg bakom TS inlägg. Att ägare till utekatter inte tar ansvar för vad deras katter gör. Det är möjligt att utekatter är gladare som så många hävdar men det måste vägas mot de skador och olägenheter den skapar för grannar. Eller risken för att de blir överkörda eller skadade på annat sätt.
Jag tror jag har sett ett enda inlägg som svepande berör kattägare som har katten ute.Ja det hade ju varit skönt så kanske vi slipper den här ändlösa diskussionen om hur kassa och oansvariga alla utekattsägare är.
Anledningen till etologer och veterinärer är att jag tänker att de är de proffs som bäst kan bedöma vad som är bäst för katten som djurslag och det är ju det som lagstiftningen kring djurskydd ska reglera.
Ja, det är naturligtvis fullt rimligt att gå åt kattägare som beter sig så också.Jag tycker det är lika rimligt att dra alla utekattsägare över en kant som det är att dra alla innekattsägare över en kant. Är det rimligt att gå på innekattsägare för att det finns de som lämnar sina katter inlåsta i bostaden utan mat och vatten i dagar utan tillsyn för de har åkt på semester, eller som låter dom föröka sig fritt där inne, med brist på mat, vatten och med avföring som täcker golv och väggar och sina döda kamrater om kring sig?
Som det ser ut idag hade det nog varit bättre att bara satsa på skärpt lagstiftning kring märkning och kastrering av utekatter.Jag tror jag har sett ett enda inlägg som svepande berör kattägare som har katten ute.
Personligen tror jag det är fullt möjligt att vara både kass och bra oavsett om man har katten ute eller inne, men är klart för ännu fler skärpta regler för hur folk bäst tar ansvar för de katter som rör sig med stor frihet/utan uppsyn utomhus - och kanske var det är lämpligt att det är tillåtet.
Jag drömde ju om att kunna ta med Kim hem till Sverige på besök i sommar och då hade han absolut fått umgås med oss utomhus vid sommarstugan. Det hade varit en utopi.![]()
Jag tror jag har sett ett enda inlägg som svepande berör kattägare som har katten ute.
Personligen tror jag det är fullt möjligt att vara både kass och bra oavsett om man har katten ute eller inne, men är klart för ännu fler skärpta regler för hur folk bäst tar ansvar för de katter som rör sig med stor frihet/utan uppsyn utomhus - och kanske var det är lämpligt att det är tillåtet.
Jag drömde ju om att kunna ta med Kim hem till Sverige på besök i sommar och då hade han absolut fått umgås med oss utomhus vid sommarstugan. Det hade varit en utopi.![]()
Det du skriver om låter absurt, men det händer. Gissningsvis ett antal gånger per år i vårt land. Vilket är fruktansvärt, oacceptabelt och bedrövligt tragiskt varje gång. Jag lider med varje individ.Jag tycker det är lika rimligt att dra alla utekattsägare över en kant som det är att dra alla innekattsägare över en kant. Är det rimligt att gå på innekattsägare för att det finns de som lämnar sina katter inlåsta i bostaden utan mat och vatten i dagar utan tillsyn för de har åkt på semester, eller som låter dom föröka sig fritt där inne, med brist på mat, vatten och med avföring som täcker golv och väggar och sina döda kamrater om kring sig?
Just nu i Sverige dödar fågelmatandet fler fåglar än katterna (och hela småfågelminskningen har att göra med att vi som människor förstör fåglarnas födo och livsmiljöer inte på katter, men det är såklart lättare att peka på ett sällskapsdjur än att åtgärda vår egen framfart), det ligger hundskit på alla gator och på en del tomter och kissar på dynor gör även andra djur så det är bäst att ta in dom om man inte använder dom.Sedan förstår jag helt och hållet att det är just utekatter man stör sig på när det är sådana som pissar på ens möbler, ligger på lur vid fågelmataren och skiter i rabatten liksom. I den situationen är ju innekatternas vara eller inte en ickefråga oavsett hur de mår.
Alla katter SKA märkas och registreras. Det finns ingenting som behöver skärpas i det avseendet. Sen följs det inte speciellt bra, men lagstiftningen är det inget fel på.Som det ser ut idag hade det nog varit bättre att bara satsa på skärpt lagstiftning kring märkning och kastrering av utekatter.
Jag räknar inom de första två sidorna till 8 inlägg om hur oansvariga utekattsägare är bara för att de har katter som är ute.
Fast det är ju just det de har gjort än så länge. Just kastreringen är fortfarande väldigt ny tänker jag.Som det ser ut idag hade det nog varit bättre att bara satsa på skärpt lagstiftning kring märkning och kastrering av utekatter.
Jag räknar inom de första två sidorna till 8 inlägg om hur oansvariga utekattsägare är bara för att de har katter som är ute.