Jag tänkte på den här tråden. Det regnar och en av katterna från radhusområdet är i vårt trapphus IGEN. Den har GPS, men inte telefonnummer.
Flera av mina grannar är inte vana vid hundar och katter som husdjur. En yngre kvinna vågar inte passera katten - så kommer den in när hon är ute, kommer hon och hennes barn inte in. Är de inne kommer de inte ut. (Jag har försökt hjälpa henne genom att visa och berätta - men det hjälper inte om man har en fobi)
Det bor flera hundar i huset och katten har ingenstans att hoppa upp eller smita undan i trapphuset.
Jag har börjat fundera på att antingen göra det så obehagligt för katten att den inte ens funderar på att ta sig in (har jag inte hunden med mig slänger jag ut den), eventuellt att halsbandet kanske går av (ägaren skiter i sin katt och sina grannar, men GPSn kostar pengar och då kanske hen börjar bry sig)
OM man nu anser att ens katt måste få vara lös ute, bör man nog tänka på var man bosätter sig och kan man inte det, så kanske man får acceptera att inte ha katt
Jag hade rapporterat det till hyresvärden/bostadsrättsföreningen. Det är inte ok att en katt befinner sig i trapphuset, varken för kattens skull eller de som bor i det trapphuset.