Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Med bÄde Nikita och Megara sÄ hÄller jag ett stadigt tag i nackskinnet, stoppar in tabletten sÄ lÄngt in som möjligt och stryker sedan pÄ halsen tills jag Àr sÀker pÄ att det gÄtt ner. Inte snÀllt men det gÄr snabbt. Nikita förlÀt mig med godis och kel. Megara ger mig onda ögat men kan inte motstÄ Dreamies - tack och lov för en matmotiverad katt.

Med bÄde Nikita och Megara sÄ hÄller jag ett stadigt tag i nackskinnet, stoppar in tabletten sÄ lÄngt in som möjligt och stryker sedan pÄ halsen tills jag Àr sÀker pÄ att det gÄtt ner. Inte snÀllt men det gÄr snabbt. Nikita förlÀt mig med godis och kel. Megara ger mig onda ögat men kan inte motstÄ Dreamies - tack och lov för en matmotiverad katt.
Tror det Àr flytande metacam som diskuteras. Det Àr lite mer svÄrt.

Vad jag lĂ€rt mig Ă€r att kotledsinflammationer ofta Ă€r rid/trĂ€ningsrelaterat vilket Ă€r bra för dĂ„ Ă€r det nĂ„got som gĂ„r att pĂ„verka. Jag hade tagit hjĂ€lp av nĂ„gon erkĂ€nd bra trĂ€nare som kan se helheten. Hur rör sig ponnyn? Är den balanserad och har kroppskontroll.

Om den rör sig likadant oavsett om den rids eller tömkörs sÄ blir det ingen varierad trÀning Àven om det var tanken. Sen Àr det ett problem med snÀlla ponnys och dubbelsidiga hÀltor, det Àr svÄrt att upptÀcka men dÀr Àr Äterigen en bra trÀnare, guld vÀrd.

Testa göra som man gjorde förr med hÀstar? Fick göra sÄ med Sparky nÀr jag medicinerade henne 6 ggr/dag nÀr vi hade urinvÀgsinfektions-cirkusen.
Egentligen gillar hon Metacam och Àter det vanligtvis direkt pÄ fat (sprutar det bara pÄ fatet utan mat och hon slickar i sig) men hon blev misstÀnksam för all form av mat/hantering och Ät ingen mat alls ett tag.

Som med hÀstar menar jag alltsÄ att du drar in Metacamet i sprutan och sedan trycker sprutan mot tandköttet tills han öppnar pga gör ont. JÀttejÀttetaskigt, jag vet, men det Àr ju för hoppningsvis inte förevigt.
Gjorde verkligen ont i mattesjÀlen men det var viktigare att hon fick i sig sina mediciner tyckte jag.
Sedan var hon misstÀnksam och jag fick knappt titta Ät hennes hÄll (hon sprang och gömde sig) men hon verkar ha kommit över det nu. :love:

Inte konstigt att hon sprang och gömde sig, jag stoppar alltid i mungipan pĂ„ bĂ„de hĂ€star, hundar och katter för dĂ„ kan jag fĂ„ det lĂ€ngre in och trycker sedan in det sĂ„ det hamnar Ă€nnu lĂ€ngre bak. Jag hade ocksĂ„ sprungit om nĂ„gon tryckte nĂ„got hĂ„rt mot mitt tandkött. 🙀

Pilla in sprutan bakom hörntanden och tryck till. Gör inte ont och katten fÄr i sig medicinen utan att man behöver öppna munnen. Det finns en naturlig lucka mellan tÀnderna dÀr.
Att ge flytande Metacam Àr inget större problem hÀr, det gÄr att fÄ in sprutan att ge snabbt.
Det Àr att öppna munnen för att kunna inspektera samt lÀgga pÄ gel lÄngt bak i munnen som Àr det svÄra för mig.
Jag kan inte se nĂ„gonting för jag kan inte hĂ„lla öppen hans mun 😅

NÀr Oscar ska göra nÄgot sÄ gÄr det ju sÀllan som planerat pga klumpig men han Àr nöjd ÀndÄ.

Älskar min partners kommentar.
Om Oscar hade varit snickare, det hĂ€r blev inte riktigt som jag tĂ€nkt mig men lite snett Ă€r ocksĂ„ rakt 😾

BestĂ€llt Ă„rets enda kalender 😅
Screenshot_20251025_195018_Samsung Internet.webp

SÄÄÄ pinsam katt! Hade folk som kollade pĂ„ lite möbler hĂ€r. SKOKNARKAREN kom knuffade pĂ„ en sko. Huvudet nedstoppat. Den andre lĂ„g och skulle döda resterande skor i hallen. đŸ«Ł
Jag har ocksÄ en skoknarkare :angel: Noll intresse av mina skor dock. Men nÀr pappa kommer över stoppar hon in hela huvudet och sniffar, rullar runt med dem, sparkar pÄ dem och bÀr dem till matskÄlen för de Àr hungriga :cautious:

NÀr jag skulle sÀlja mitt hus och fotografen kom för att fota huset stÀllde hon sina sneakers innanför dörren.
NÀr jag en stund senare tittar ut i hallen sÄ ser jag Lakritz med hela huvudet nere i skon och nÀr hon tittar upp ser jag att hon dreglar! Det var minst sagt pinsamt :o:rofl:

Bild pÄ det djupt saknade lilla monstret :heart
1000009240.webp

NÀr jag skulle sÀlja mitt hus och fotografen kom för att fota huset stÀllde hon sina sneakers innanför dörren.
NÀr jag en stund senare tittar ut i hallen sÄ ser jag Lakritz med hela huvudet nere i skon och nÀr hon tittar upp ser jag att hon dreglar! Det var minst sagt pinsamt :o:rofl:

Bild pÄ det djupt saknade lilla monstret :heart
Visa bifogad fil 176163
Hon gjorde i alla fall inte som en av min mammas katter. NĂ„gon av hennes tvĂ„ raringar tyckte att kattlĂ„dan hade blivit lite Ă€cklig under natten sĂ„ skon fick duga som toalett 😂😂😂

IMG_20251028_113833.webp

Jag brukar vila i soffan, tÀcke pÄ, en stund pÄ eftermiddagen.
SÄ fort jag lÀgger mig ner och prasslar med tÀcket skriker han av glÀdje, rusar upp i soffan, knör sig ner och somnar pÄ 3 sekunder :rofl:
Men jag mÄste vila med böjda knÀn sÄ han fÄr plats dÀr under, annars kommer klorna fram :angel:

Men Ă€lskade lilla Juno! đŸ„ș Hörde hur det lĂ€t alldeles konstigt ovanför mig i soffan. Kollade upp och sĂ„g Juno hĂ€ngandes frĂ„n sin hĂ€ngmatta i sina bara framklor. Innan jag hann hjĂ€lpa henne sĂ„ lyckades hon hĂ€va sig upp igen, och nu ligger hon nöjd i sin hĂ€ngmatta igen. Jag kĂ€nner mig dock alldeles blödig - vilket svek av hĂ€ngmattan att lĂ„ta henne nĂ€stan trilla ner! Stackars lilla Juno. 😭

Klippt alla klor. Till och med Maggan, jag lyckades fÄnga henne innan hon hann gömma sig. Korta fina klor pÄ alla damer nu. Borde duscha dem ocksÄ, fÄ bort lite pÀls och allergener. Min astma har gÄtt bananas sista tiden..
Vad anvÀnder du att tvÀtta med?

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• Sorgen efter en katt
  • 11-Ă„rig katt med misstĂ€nkt diskbrĂ„ck
  • Blir med katt - vad fĂ„r vi inte glömma?
  • Ungkatt och aktivitetsnivĂ„

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

• Årets bantningstrĂ„d
  • Dressyrsnackis 21