Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Bukefalos 30 Är!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Som referens, partner har en likadan vÀxt som bor hos mig i vÀntan pÄ att flytta in i hans nya lÀgenhet.
Den stĂ„r pĂ„ en hylla, Paisley Ă€r höjdrĂ€dd och dĂ€rför fĂ„r drn vara ifred 😁
20260527_135239.webp

Stackars vĂ€xten 💔
Ska försöka hitta nÄgon variant med mindre krispiga blad sÄ kanske hon lÄter den vara ifred.
Visa bifogad fil 185836

Alla vÀxter med tunna blad Àr helt körda hÀr ocksÄ (och mina Àr allt annat Àn höjdrÀdda :rofl: ).

IgÄr natt hade jag glömt thaibasilikan framme, den fÄr komma in pÄ nÀtterna Àn sÄ lÀnge. Tugg, tugg... :angel::d

Alla vÀxter med tunna blad Àr helt körda hÀr ocksÄ (och mina Àr allt annat Àn höjdrÀdda :rofl: ).

IgÄr natt hade jag glömt thaibasilikan framme, den fÄr komma in pÄ nÀtterna Àn sÄ lÀnge. Tugg, tugg... :angel::d

Kungsblomman i köket tuggade hon pĂ„ i början men sen tröttnade hon pĂ„ den. TĂ€nkte att hon skulle tröttna pĂ„ denna ocksĂ„ men icke 😆
Ampelfacklorna lÄter hon bli. bÄde den med tunna blad och den med lite tjockare.
Peperomia finns i lite olika varianter, tÀnkte testa en sÄn.

Jag har bestĂ€llt en ny vattenfontĂ€n till katterna. Det var lĂ€nge sedan jag hade en nu, men eftersom Älva inte lĂ€ngre Ă€r purung (hon tror att hon Ă€r det) och hon absolut ÀÀÀlskar att dricka vatten ur kranen sĂ„ kĂ€nde jag att det var dags att försöka igen. Nu vĂ€ntar jag otĂ„ligt pĂ„ att den ska komma fram. FörvĂ€ntad leveranstid Ă€r pĂ„ mĂ„ndag. đŸ„ł

Jag har bestĂ€llt en ny vattenfontĂ€n till katterna. Det var lĂ€nge sedan jag hade en nu, men eftersom Älva inte lĂ€ngre Ă€r purung (hon tror att hon Ă€r det) och hon absolut ÀÀÀlskar att dricka vatten ur kranen sĂ„ kĂ€nde jag att det var dags att försöka igen. Nu vĂ€ntar jag otĂ„ligt pĂ„ att den ska komma fram. FörvĂ€ntad leveranstid Ă€r pĂ„ mĂ„ndag. đŸ„ł

Vad blev det?

En PetSafe Drinkwell Pagoda i blĂ„tt blev det. â˜ș Jag tror att "vattenfallen" kommer att bli en hit för Älva.

Jag funderade pĂ„ en Miaustore, men avstod av tre anledningar. Ingen fĂ€rg jag ville ha, lĂ€ngre leveranstid Ă€n jag var sugen pĂ„, och inga filter. Egentligen hade det varit skönt utan filter, men med tanke pĂ„ mĂ€ngden pĂ€ls Juno gĂ€ller hela tiden sĂ„ hade en stackars pump gett upp ganska omedelbart utan hjĂ€lp av filter. 😅

En PetSafe Drinkwell Pagoda i blĂ„tt blev det. â˜ș Jag tror att "vattenfallen" kommer att bli en hit för Älva.

Jag funderade pĂ„ en Miaustore, men avstod av tre anledningar. Ingen fĂ€rg jag ville ha, lĂ€ngre leveranstid Ă€n jag var sugen pĂ„, och inga filter. Egentligen hade det varit skönt utan filter, men med tanke pĂ„ mĂ€ngden pĂ€ls Juno gĂ€ller hela tiden sĂ„ hade en stackars pump gett upp ganska omedelbart utan hjĂ€lp av filter. 😅
Det sitter ett nÀt för inloppet pÄ pumpen som man kan ta av och diska. Det fanns inte tidigare, men jag bestÀllde ny pump och fick med ett sÄnt. JÀttesmidigt!

Men jag tror den du har bestÀllt Àr minst lika bra :)

NÄgon mer houdini katt som gillar öppna dörrar? Vi har en stor gaderob med skjutdörrar pÄ skenor, som han helst inte ska in i. Men utan bekymmer fÄr in tassen och puttar upp.
Tips pĂ„ var köpa tung dörrstopp eller nĂ„tt annat för hĂ„lla gaderobsdörr stĂ€ngd? 😅

NÄgon mer houdini katt som gillar öppna dörrar? Vi har en stor gaderob med skjutdörrar pÄ skenor, som han helst inte ska in i. Men utan bekymmer fÄr in tassen och puttar upp.
Tips pĂ„ var köpa tung dörrstopp eller nĂ„tt annat för hĂ„lla gaderobsdörr stĂ€ngd? 😅
Japp men bara som din, garderob med skjutdörrar 😅 helst mitt i natten sĂ„ alla vaknar.

Är helt chockad. Iza, min lata 10-Ă„ring, drog precis in en levande fĂ„gel. Den verkade tack och lov inte alltför skadad nĂ€r jag slĂ€ppte ut den igen. Vi har hĂ€gnat in en del av trĂ€dgĂ„rden, det finns inget tak men förstĂ„r Ă€ndĂ„ inte hur hon lyckades fĂ„ tag i den.

MÄste skriva av mig annars blir jag tokig.

En urbota korkad matte lekte med katten i dörrspringan. Jag vet ju att jag inte ska. Jag har ju hört vad som kan hÀnda.

SÄ fastnade Sparky i gÄngjÀrnet med tÄn. Givetvis. Dumma dumma korkade jag.

FullstÀndig panik. En virvelvind av klor och tÀnder som snurrade runt och satt fast. och jag försökte fÄ fast henne och fÄ loss henne. Hade i alla fall sinnesnÀrvaro att dra rakt upp. Hon kissade pÄ sig medan hon var en virvelvind. Kiss överallt pÄ mig pÄ katten och pÄ vÀggarna och golvet.
Hon hamnade under sÀngen och jag försökte fÄ fatt i henne. Fick till slut hÀmta en spruta med vatten. Jag har aldrig nÄgonsin anvÀnt det men jag var tvungen för att fÄ tag i henne sÄ jag kunde titta pÄ tassen. Hon hoppade upp pÄ sÀngen och blötte ner den med kiss, dÄ fick jag tag i henne.

Sparky ville inte vara min vÀn sÄ hon tog sig loss ur mitt grepp och in pÄ toan. DÀr fick jag till slut tag i henne. Hon var rasande och blev en virvelvind igen men jag höll i. Kunde kolla framtassarna lite fort men sen blev hon Ànnu mer virvelvind och jag bestÀmde att jag mÄste sÀtta henne i buren dels för att fÄ henne still och dels för att jag bestÀmde att jag nog mÄste till veterinÀren.
Höll i och virvelvinden kissade pÄ sig igen, överallt kom det kiss. Nu bajsade hon Àven pÄ sig och krÀktes. Fick med nöd och nÀppe in henne i buren.

Stod dÀr och upptÀckte att jag skakade. Tittade pÄ min hand och arm, helt blodig och uppriven. Droppet av kiss frÄn badrummet till buren. All kaos i badrummet, den preppade tvÀtten nerkissad och nerkrÀkt. Sovrummet dÀr det var kiss överallt.

Som tur Àr var mamma snÀll och kom. Jag vet inte hur jag lyckades men jag tror jag lyckades torka golven 3 gÄnger, torka bort kiss frÄn vÀggar osv, slÀnga ut nedkissade textilier pÄ balkongen. Duscha mig sjÀlv, byta klÀder. FÄ pÄ plÄster lite behjÀlpligt. Samtidigt sitter katten och skriker och morrar hela tiden.

In till veterinÀren. Ingen fara. Hon Àr okej och Àr definitivt öm lite varstans efter att hon suttit fast och varit virvelvind och nÀr hon slagits med matte. Jag ber att veterinÀren ger henne nÄgon smÀrtstillande som ocksÄ har lugnande sÄ jag kan duscha henne sen. Det tyckte han var en bra idé.

Hem igen. Bada katt. Hon slÄss bara lite.
StÀda lite till. Ta alla kissflÀckar jag missat (hur kan det ha hamnat 2m upp).

Nu ligger vi pĂ„ soffan. Jag har huvudvĂ€rk som in i bara den. Är ocksĂ„ jĂ€ttevaken och frĂ„gan Ă€r om jag kommer kunna sova. Tycker allt luktar kiss och nojar över att det ska sĂ€tta sig. Sparky sitter brevid och Ă€r dĂ„sig och fryser men hon vill absolut inte vara under filten med mig.

Fy fan. Jag Àr sÄ glad över att det gick bra. Det kan ju gÄ fruktansvÀrt illa.
SÄ förbannad pÄ mig sjÀlv bara. Fy vad idiotiskt. LÀr aldrig göra om det hÀr.

Nu kommer det ta minst en vecka att fĂ„ Sparky att tĂ€nka att jag Ă€r en trevlig mĂ€nniska igen😱

HĂ€r Ă€r en till kandidat till Ă„rets matte đŸ™‹â€â™€ïžđŸ˜© senaste dagarna har det rĂ€tt vad det Ă€r kommit en puff av skum lukt hĂ€r hemma, luktar precis som en mush köttbulle som nĂ€rmar sig bĂ€st före. Bara ibland, svagt, ingen uppenbar orsak. Arbetsteorier har varit 1) dĂ„lig andedrĂ€kt(men hon Ă€r nysanerad) 2) att hon har fĂ„tt nĂ„t vĂ€rre problem med munnen(men den ser bra ut) 3) att hon typ satt sig pĂ„ en förrymd bit köttbulle som hon inte fĂ„tt bort som blivit dĂ„lig i pĂ€lsen(men alltsĂ„ sannolikheten...) och 4) en förrymd bit köttbulle som ligger nĂ„nstans i lĂ€genheten och ruttnar(men det Ă€r nystĂ€dat utan fynd). NĂ€r jag kom hem frĂ„n jobbet i natt sa sambon att det definitivt Ă€r D, han tycker det luktar mer, och han tror pĂ„ andedrĂ€kten, för det kommer nĂ€r hon tvĂ€ttar sig. D kommer precis dĂ„ lĂ€mpligt nog och lĂ€gger sig mitt pĂ„ golvet mellan oss och börjar tvĂ€tta sig, jag lutar mig nĂ€rmare och kĂ€nner lukten pĂ„ lite avstĂ„nd. TĂ€nder taklampan och sen ser jag varför :arghh:
IMG_8277.webp

Lilla tanten :cry: sĂ„ sjukt dĂ„ligt samvete, "fan det luktar lite tveksam köttbulle hĂ€r hemma" OCH SÅ ÄR DET KATTEN vad i helvete :arghh: :banghead:fĂ„r sĂ„klart inte titta ordentligt, Ă€r livrĂ€dd att det Ă€r mycket vĂ€rre Ă€n vad som syns. KĂ€nns förjĂ€vligt att ha missat det men alltsĂ„, hon ligger pĂ„ huvudkudden bredvid mig med tassen i mitt öra och nu kĂ€nner jag ingen skum lukt. Borstade henne senast för tre dagar sen utan mer gnĂ€ll Ă€n vanligt. Helt sig sjĂ€lv i övrigt ocksĂ„. Men ÄNDÅ. Fy fan. Fanns en(!!) tid kvar i morgon i onlinebokningen hos vet sĂ„ den snodde jag. Har en rĂ€tt absurd blandning av Ă„ngest över hela grejen och lĂ€ttnad över att jag inte hann stoppa henne i duschen vilket var ursprungsplanen för i morgon. Skönt med schampo i det dĂ€r liksom :crazy:

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

• Sorgen efter en katt
  • 11-Ă„rig katt med misstĂ€nkt diskbrĂ„ck
  • Blir med katt - vad fĂ„r vi inte glömma?
  • Ungkatt och aktivitetsnivĂ„

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka