Kattsnack 12

Bukefalos 30 år!

Har påbörjat projekt raka katt hos mamma. Stackarn har en sån bedrövlig päls som tovar något extremt. De försöker hålla efter med kam men det är en omöjlig uppgift. Brukar raka bort enskilda tovor när jag hälsar på men nu får det bli hela katten. Hann inte med hela innan vi behövde åka hem så nu ser han förjävlig ut 😅 Han är renrasig ragdoll men uppfödaren följer inte rasstandard vad gäller päls i alla fall :bag:

Fick precis en SMS-uppdatering om att kvällens blodprover inte hade några större avvikelser, att han ätit lite och att han kissat på lådan (senast han var inlagd använde han aldrig lådan så det känns bra han gjort nu). Och att han var hyfsat tillfreds med tillvaron.

Skönt då kan jag kanske koppla bort lite av alla tankar som går genom huvudet inatt.

Mina små vildbasare leker och springer överallt, vilket får till följd att de rammar vattenskålen i köket. Inte bra med vatten på trägolv... Har provat att byta till andra platser på nedervåningen, men det är samma sak där. Har tidning under med plastunderlägg ovanpå, men i deras vilda framfart hamnar vattnet ändå på golvet.

Frågan är om jag kan ha vattenskålen på övervåningen där golvet är tåligare. Är orolig att de inte ska dricka tillräckligt om de behöver gå en trappa upp. Vad tror ni?

Mina små vildbasare leker och springer överallt, vilket får till följd att de rammar vattenskålen i köket. Inte bra med vatten på trägolv... Har provat att byta till andra platser på nedervåningen, men det är samma sak där. Har tidning under med plastunderlägg ovanpå, men i deras vilda framfart hamnar vattnet ändå på golvet.

Frågan är om jag kan ha vattenskålen på övervåningen där golvet är tåligare. Är orolig att de inte ska dricka tillräckligt om de behöver gå en trappa upp. Vad tror ni?
Jag tror att katter dricker så mycket de vill oavsett var skålen står, har du testat att ha den i badrummet?

Jo
Jag tror att katter dricker så mycket de vill oavsett var skålen står, har du testat att ha den i badrummet?
Jo, i badrummet på nedervåningen har jag provat, men där har jag också tvättmaskin och tumlare. Vattnet hamnar under och jag kommer inte åt att torka hela vägen. Det är visserligen våtrumsmatta, men det är nog inte bra med vatten där ändå.

Läget är under kontroll med Sunepojken :heart Han har akut pankreatit och säkerligen haft väldigt ont, med smärtstillande i kroppen så hade han ätit lite igår kväll sen var han ju fastande fram till ultraljudet i fm så vet inte hur han ätit efter det. Hon ringde direkt efter ultraljudet gjorts för att inte dra ut på statusuppdateringen för mig.
Njursvikten ligger stabilt vilket känns lugnande.
Som helhet sa veterinären att som 14 åring är han i fint skick och att det märks jag tar väl hand om honom :) blir glad att höra det.

Han ligger inne en natt till för att verkligen se han kommer igång att äta och så skulle de även ta blodtryck om han går med på det.

På bonqat var han tydligen väldigt kelig och verkade inte ha något större emot att vara där och ville helst kela vid undersökning. Så de har sluppit sedera inför ultraljud, skönt.

Nicke verkar ta det med ro att kompis är borta. Men han är extra kelig och sov i sin kattsäng i min säng nästan hela natten.

Läget är under kontroll med Sunepojken :heart Han har akut pankreatit och säkerligen haft väldigt ont, med smärtstillande i kroppen så hade han ätit lite igår kväll sen var han ju fastande fram till ultraljudet i fm så vet inte hur han ätit efter det. Hon ringde direkt efter ultraljudet gjorts för att inte dra ut på statusuppdateringen för mig.
Njursvikten ligger stabilt vilket känns lugnande.
Som helhet sa veterinären att som 14 åring är han i fint skick och att det märks jag tar väl hand om honom :) blir glad att höra det.

Han ligger inne en natt till för att verkligen se han kommer igång att äta och så skulle de även ta blodtryck om han går med på det.

På bonqat var han tydligen väldigt kelig och verkade inte ha något större emot att vara där och ville helst kela vid undersökning. Så de har sluppit sedera inför ultraljud, skönt.

Nicke verkar ta det med ro att kompis är borta. Men han är extra kelig och sov i sin kattsäng i min säng nästan hela natten.
Och nu kom precis ett SMS med lite nu uppdatering.
Han äter 😺 och har inte kräkts.
Urinprov som var bra. Sköldkörteln bra och ett förhöjt värde på bukspottskörteln.

Är så uppskattat att få uppdateringar så ofta, jag har inte bett om det och vet att de ju alltid hör av sig vid försämring. Men det är så lugnande att få SMS och veta status.

Min store pojke :love:

Och nu kom precis ett SMS med lite nu uppdatering.
Han äter 😺 och har inte kräkts.
Urinprov som var bra. Sköldkörteln bra och ett förhöjt värde på bukspottskörteln.

Är så uppskattat att få uppdateringar så ofta, jag har inte bett om det och vet att de ju alltid hör av sig vid försämring. Men det är så lugnande att få SMS och veta status.

Min store pojke :love:

Men åh vilken lättnad 😻 Vilken bra veterinär som ger dig uppdateringar.

• Hjärta
Reactions: kma

Jag har haft en stabil vattenskål stående i en pajform av keramik när jag haft stökiga katter. Pajformen är rätt mycket större än vattenskålen, och har höga kanter så den tål en del skvalp. Om man sätter silikonduttar under glider den inte heller, och risken att en enstaka vattendroppe sugs in under och det blir fuktigt minimeras.

Disa skulle till sköterska för ny solensia i morgon men jag har bokat om till veterinär. Hennes små skorpor och skorv hon haft lite då och då de senaste åren har blivit värre nu i höst, hon har inte haft nåt alls sedan typ februari men nu märks det att det stör henne. Fick prata med en dermatolog på Agria som tror på miliär dermatit(?/FASS/feline atopic skin syndrome) pga kvalsterallergi, så jag har dels bokat på Evidensia(som har en hudavdelning) om en vecka, men det känns som att hon är lite risig i allmänhet nu också. Petar mest i maten men vägrar inte helt, lite trött men går inte och gömmer sig, käkar gärna skinka men inte med samma gusto som vanligt, osv osv. Hon känns liksom lite off och jag vet ju hur det känns för min egen del varje vår när pollenet är snabbare än vad jag är, så det skulle inte förvåna mig om hon mår dåligt. Tycker mig se att hon har fått ett litet utslag fram på mulen för första gången så är lite rädd att det gör ont att äta :( Fick tips av telefon-vet att smörja med receptfri hydrokortison men tycker det gjort varken till eller från förutom att hon blir flottig i pälsen. Så det blir en check hos vår vanliga veterinär i morgon redan, även om dom inte har nån som är inriktad på hud kanske hon kan få nån tillfällig lindring i alla fall. Så skönt att ha semester 1,5 vecka till, Evidensia har massor med akuttider hela förmiddagarna om det skulle krisa.

Vad bra det går lol. Hon är inte ointresserad av mat, bara av att äta den. Luktar, slickar kanske, lämnar. Har fått i henne kanske 10-15 dreamies och tre tunna skinkskivor. I söndags åt hon ytterst lite mat. Köpte annat torrfoder för att se om the novelty kan göra nåt, nope. Hjälper ju inte att hon är svinkräsen också. Har tack och lov sett att hon har druckit i alla fall. Hänger med oss som vanligt runt i lägenheten och tar sig upp i trädet utan problem, men vill inte jaga vippan, bara ge den onda ögat. Petade lite på blomman hon brukar spöa men gav sig fort. Sånt där. Vägde henne och det var inte en kul syn. :( Ringde Evidensia hemma, sköterskan ville att nån skulle titta på henne men det var tvärfullt hos dom, prova Falun. Ringde Falun och kom inte ens förbi växeln, blev klickad efter att en robot hänvisat vidare pga fullt. Provade Ultuna, jättemånga komplicerade fall ikväll, ring igen om hon börjar kräkas massor eller blir okontaktbar, och försök få en tid hemma i morgon "för hon mår ju dåligt". No shit. Hon känns inte så dålig just nu att jag är manad att gå emot en direkt uppmaning att avvakta, men tillräckligt off för att jag helst vill sitta uppe och glo på henne hela natten. 13 kan inte komma fort nog :arghh:

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka