Bukefalos 28 år!

Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar få fruktansvärt dåligt samvete. :( Jag och Megara håller på att bonda och lära känna varandra. Men på något sätt känns det som jag sviker min älskade Nikita genom att så snabbt 'ersätta' henne fast det inte alls är meningen eller är så. Men ändå.... Det svider fortfarande och jag vill bara inte att hon ska vara borta. Samtidigt som jag börjar älska Megara. Det är som jag är otrogen.

Kan jag verkligen vara så ombytlig och ytlig? Vad säger det om min kärlek till Nikita?

Kärlek är inget som är begränsat och sinar. Den blir bara större och större om man låter den bli det.

Se det så här, Nikita började dressera dig för att du skulle kunna ta hand om en till katt ordentligt. Jag bär alltid med mig mina tidigare katter och mina hästar men älskar också min nuvarande katt. Den kärleken minskar inte vad jag kände för djuren som gått före henne.

*stor kram* :heart
 
Jag blir tokig! Lina väcker mig vid fem varenda morgon genom att kloa mig i fötterna och benen. Då är det bara att gå upp och utfodra katterna. Ingen sovmorgon här inte. Ont gör det också. Har hon aldrig hört talas om positiv förstärkning? Mycket effektivt. Men nej då, hon gullar med husse och kloar på mig. :mad:
 
Jag blir tokig! Lina väcker mig vid fem varenda morgon genom att kloa mig i fötterna och benen. Då är det bara att gå upp och utfodra katterna. Ingen sovmorgon här inte. Ont gör det också. Har hon aldrig hört talas om positiv förstärkning? Mycket effektivt. Men nej då, hon gullar med husse och kloar på mig. :mad:

Jag är expert på en skrikande katt i ansiktet som vill ha frukost NU. Stappla ur sängen, öppna blötmatsasken, stappla tillbaka till sängen utan att öppna ögonen eller vakna. :grin:
 
Jag är expert på en skrikande katt i ansiktet som vill ha frukost NU. Stappla ur sängen, öppna blötmatsasken, stappla tillbaka till sängen utan att öppna ögonen eller vakna. :grin:

Jag måste ändå upp vid fem på vardagar så egentligen är det ju snällt, väcka mig om jag glömt ställa väckarklockan.
 
Jag börjar få fruktansvärt dåligt samvete. :( Jag och Megara håller på att bonda och lära känna varandra. Men på något sätt känns det som jag sviker min älskade Nikita genom att så snabbt 'ersätta' henne fast det inte alls är meningen eller är så. Men ändå.... Det svider fortfarande och jag vill bara inte att hon ska vara borta. Samtidigt som jag börjar älska Megara. Det är som jag är otrogen.

Kan jag verkligen vara så ombytlig och ytlig? Vad säger det om min kärlek till Nikita?
Jag tycker att det är fantastiskt att du har hittat en ny katt och att du kan ta till dig den på riktigt. För det kan vara svårt ibland.
Nikita finns där, i ett eget fack i ditt hjärta, och det har hon alldeles för sig själv. Er kärlek kommer att finnas där för resten av livet.
Jag tror att det jobbiga är att du har sorg och glädje samtidigt. Det kan vara förvirrande och krävande för psyket. Mycket att bearbeta. Men från och med nu kommer det bara att bli bättre.
 
Min lilla plutt som ju redan är tunn och behöver äta upp sig har haft diarré nu i två dagar :cry: tycker också hon(i alla fall idag) har varit trött och sover mycket. Åt rätt bra på morgonen och under dagen men ikväll har hon varit helt ointresserad av mat. Ska ringa veterinären i morgon. Jag håller ju på att gå sönder av oro:cry: hon har ju bara bara bott här i 5 dagar än, så tråkig start vi fick.
 
Sorba fick en ny leksak i söndags. Den är väldigt populär men jag vet inte vad den har gjort för att förtjäna denna behandling. Jag vet inte om hon badar, döper eller försöker dränka den....

Men den har blivit blöt upprepade gånger
 

Bifogade filer

  • IMG_20190521_221700.jpg
    IMG_20190521_221700.jpg
    255,9 KB · Visningar: 20
Alltså Megara är urmysig på alla sätt förutom att klippa klorna. Då förvandlas hon till en furie. Förra gången gick jag till djuraffären, vilket jag aldrig gjort tidigare. Tog nästan 20 minuter med oss två och en affärsidkare som föreslog vet nästa gång. Men jag kan inte gå till veterinären för att klippa klorna :crazy: Hon har inget emot att jag pillar med tassarna och trycker ut klon. Hon är inte ett dugg rädd eller ens oroad. Hon lägger sig precis bredvid på sidan och chillar direkt efter att hon varit furie. Det är det sista momentet när jag ska klippa och hålla ute klon på samma gång som det skiter sig. Hon hatar verkligen att bli fasthållen så handduk fungerar inte.

Hon gillar tyvärr inte godis särskilt mycket, förutom Frolic, men jag vägrar att ge en katt hundgodis. Jag är dessutom så vansinnigt rädd att klippa i pulpan att jag inte hinner göra något innan hon blir furie. Hon borde heta Megaera eller egentligen Alecto (ursinne).
 
Alltså Megara är urmysig på alla sätt förutom att klippa klorna. Då förvandlas hon till en furie. Förra gången gick jag till djuraffären, vilket jag aldrig gjort tidigare. Tog nästan 20 minuter med oss två och en affärsidkare som föreslog vet nästa gång. Men jag kan inte gå till veterinären för att klippa klorna :crazy: Hon har inget emot att jag pillar med tassarna och trycker ut klon. Hon är inte ett dugg rädd eller ens oroad. Hon lägger sig precis bredvid på sidan och chillar direkt efter att hon varit furie. Det är det sista momentet när jag ska klippa och hålla ute klon på samma gång som det skiter sig. Hon hatar verkligen att bli fasthållen så handduk fungerar inte.

Hon gillar tyvärr inte godis särskilt mycket, förutom Frolic, men jag vägrar att ge en katt hundgodis. Jag är dessutom så vansinnigt rädd att klippa i pulpan att jag inte hinner göra något innan hon blir furie. Hon borde heta Megaera eller egentligen Alecto (ursinne).
Du kanske har redan provat men när du håller på med tassarna och klorna (som du säger går bra) kan du prova att först hålla i saxen så att hon ser det, och om/när det går bra klippa med den i luften så det hörs för att sedan föra den närmare och närmare? Utan att klippa alltså. Min Alice tycker mest att det är obehagligt när jag håller fast henne så jag försöker få det gjort så snabbt som möjligt innan hon hinner börja sprattla för mycket, men om Megara tycker att det är okej så är det kanske saxen som är läskig tänker jag?
Kanske du blir lite spänd också? Jag blir lätt det tycker jag och försöker slappna av, inbillar mig att det kan påverka katten.

Sedan behöver man ju inte vara noga med att klippa "djupt" in så att säga, man kan ju börja med att ta bara toppen. Jag klipper när min Alices klor börjar göra ont när hon mjölktrampar, och då bara så att spetsen inte är så vass/lång. Mera behövs ju inte tänker jag. Och så blir jag inte lika spänd över att råka klippa i pulpan :angel:
 
@MJLee ang kloklippning så är det viktiga att verkligen ge det tid . Och öva mycket - korta sekvenser utan att nödvändigtvis klippa. Om hon inte tolererar att bli hållen samtidigt som du kan gosa med tassarna och hålla kvar, så börja i den änden för det är där du har grund”problemet”.
 
@MJLee ang kloklippning så är det viktiga att verkligen ge det tid . Och öva mycket - korta sekvenser utan att nödvändigtvis klippa. Om hon inte tolererar att bli hållen samtidigt som du kan gosa med tassarna och hålla kvar, så börja i den änden för det är där du har grund”problemet”.
Och hitta något som funkar.


Jag försökte vänja min Alice vid att bli hållen i tassarna genom gos och så men hon gillar helt enkelt inte det, så vi kom gemensamt fram till att snabbt är bäst. Jag har klosaxen i samma påse som hennes borstar så när den prasslar (jag passar på när vi redan myser) så blir hon lite spänd men också fundersam på om det är en borste (som hon älskar) eller sax som kommer fram. Borsta, borsta, klippa, borsta, borsta. Så accepterar hon det någorlunda. :D I början iallafall, nu kan jag ibland plocka fram saxen direkt och klippa snabbt även om hon stör sig lite på det.

Jag gör samma sak med hennes tovor. Fast då kan hon säga ifrån med tänderna om jag håller på för länge. Det är hela tiden ett pågående arbete :grin:

Förresten @MJLee - kan du inte fråga vad uppfödaren/förra ägaren gjorde för att klippa hennes klor? :idea:
 
@MJLee ang kloklippning så är det viktiga att verkligen ge det tid . Och öva mycket - korta sekvenser utan att nödvändigtvis klippa. Om hon inte tolererar att bli hållen samtidigt som du kan gosa med tassarna och hålla kvar, så börja i den änden för det är där du har grund”problemet”.

Frågade hennes uppfödare hon bott hos i hela sitt liv och tydligen har Megara alltid avskytt att få klorna klippta - och jag tror uppfödaren att det inte beror på att hon klippt in i pulpan någon gång. Hon har bara extremt starka åsikter om en hel del :angel:. Så ja mycket gos och kel med tassarna, vilket hennes uppfödare gjort hela livet. Lyckades faktiskt klippa en lång och vass sporre på höger framtass idag. Klippte alltid bara spetsarna på Nikitas klor av rädsla att klippa in i pulpan @Asko och rädd för saxen är hon definitivt inte. Den verkar smaka helt ok och att leka med den går också utmärkt...
 
Frågade hennes uppfödare hon bott hos i hela sitt liv och tydligen har Megara alltid avskytt att få klorna klippta - och jag tror uppfödaren att det inte beror på att hon klippt in i pulpan någon gång. Hon har bara extremt starka åsikter om en hel del :angel:. Så ja mycket gos och kel med tassarna, vilket hennes uppfödare gjort hela livet. Lyckades faktiskt klippa en lång och vass sporre på höger framtass idag. Klippte alltid bara spetsarna på Nikitas klor av rädsla att klippa in i pulpan @Asko och rädd för saxen är hon definitivt inte. Den verkar smaka helt ok och att leka med den går också utmärkt...

Bara fortsätta träna mjukt och ofta då på grundproblemet 👍 😀
För precis som du säger - att måsta åka till vet/djuraffären är ju inte hållbart - ffa ger det ju verkligen inte katten någon vidare positiv upplevelse att det här med klippa klor är en icke biggie . Och skitbökigt för matte precis som du påpekar !
 
Frågade hennes uppfödare hon bott hos i hela sitt liv och tydligen har Megara alltid avskytt att få klorna klippta - och jag tror uppfödaren att det inte beror på att hon klippt in i pulpan någon gång. Hon har bara extremt starka åsikter om en hel del :angel:. Så ja mycket gos och kel med tassarna, vilket hennes uppfödare gjort hela livet. Lyckades faktiskt klippa en lång och vass sporre på höger framtass idag. Klippte alltid bara spetsarna på Nikitas klor av rädsla att klippa in i pulpan @Asko och rädd för saxen är hon definitivt inte. Den verkar smaka helt ok och att leka med den går också utmärkt...
Starka åsikter känner jag igen, battle of wills liksom :angel: jag är tacksam att Alice har bestämt sig att foga sig någorlunda. (För jag har inte vunnit, hon har helt enkelt bestämt sig att acceptera det ... for now.)
En klo är en seger! :banana::D
En vacker dag så kanske du kan klippa två klor i rad osv... ;)

Tillägg: Jag tänkte inte att hon var rädd för saxen i sig, det är nog de flesta inte. Utan i sambandet att man håller i den och håller på med den i närheten av tassen. Därav ju oftare de märker att inget händer i de situationerna desto bättre blir det typ.
 
För övrigt muttrar jag över att Alice har en tendens att lägga sig på en viss sida i mitt knä så att jag kollar mest efter tovor på den sidan. Den andra får mera tovor som jag inte kan hålla koll på eftersom jag gör det medan vi myser :arghh::cautious:
Antingen är hon dum eller väldigt smart, gränsen är hårfin där :meh:
 
Min lilla plutt som ju redan är tunn och behöver äta upp sig har haft diarré nu i två dagar :cry: tycker också hon(i alla fall idag) har varit trött och sover mycket. Åt rätt bra på morgonen och under dagen men ikväll har hon varit helt ointresserad av mat. Ska ringa veterinären i morgon. Jag håller ju på att gå sönder av oro:cry: hon har ju bara bara bott här i 5 dagar än, så tråkig start vi fick.
Hur har det gått? :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 201
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 392
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp