Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Megara är inte riktigt klok ibland. I går sprang hon runt med eld i rumpan, flygande hopp från säng och soffa och fåtölj. Bet mig i fötterna och klängde fast med alla fyra tassarna i mitt ben (utan klor). Sprang mer, gick på toa och skvätte ut halva lådan. Hennes metabolism är helt otrolig, absolut inte UVI utan stora klumpar med jämna mellanrum, men gah vad hon går ofta. Sedan kommer hon upp på kattsängen, slickar sig omsorgsfullt i rumpan för att sedan kärvänligt slicka mig i ansiktet. :crazy: kan hon pricka in näsa och mun, desto bättre.

Efter det försöker hon stjäla min mat (pasta), kommer kutande när jag är i köket så jag trillar över henne och gör sitt bästa för att bryta sig in i skåpet nedanför diskhon där jag har soplådan. Respekt för att inte bita på sladdar? Inte direkt....Ska köpa tabasco och något från apoteket som lovar att få katter att sluta bita. Hmm.... Ska också fixa röran bland hårddiskar och ta en vända till Clas Ohlson så jag kan köpa kabelskydd och klämma fast kablar med självhäftande tejp.
Jag tycker att Megara låter väldigt charmig. :love: Hon verkar onekligen ha gjort sig hemmastadd hos dig.
 
Irriterar mig på att alla portionspåsar med sås i mataffären, utan fisk, innehåller antingen spannmål eller socker, eller för den delen både och (why not liksom) :meh:
De jag tar, mjau, har dessutom spannmålsfritt i tetrapaket :arghh: Varför kan de inte ha samma i påsarna??

För mataffären tar bara hem lite allmänt vad folk plockar på sig /deras katter äter 😄
 
Vad tycker era kattvänner om värmeböljan som är nu?
Jag trodde att katter gillade värme, men min fröken verkar inte helt nöjd. Nu är ju hon en äldre dam, men ändå. 25 c i sovrummet, då vägrade hon att sova med mig. Terrassen undviker hon, en liten stund ute duger bra tycker hon men sen vill hon in. Och när jag gick ner i källaren för att svalka mig var hon som ett plåster efter mig och spann sedan högt och lyckligt i knäet på mig.
Är hon udda tycker ni? :confused:
 
Vad tycker era kattvänner om värmeböljan som är nu?
Jag trodde att katter gillade värme, men min fröken verkar inte helt nöjd. Nu är ju hon en äldre dam, men ändå. 25 c i sovrummet, då vägrade hon att sova med mig. Terrassen undviker hon, en liten stund ute duger bra tycker hon men sen vill hon in. Och när jag gick ner i källaren för att svalka mig var hon som ett plåster efter mig och spann sedan högt och lyckligt i knäet på mig.
Är hon udda tycker ni? :confused:

Jag upplever att det är olika beroende på individ. En av mina tidigare katter fullkomligt älskade värme - det kunde inte bli nog hett . Hon låg och vräkte och gosade sig i den starkaste solen trots hög värme allmänt. Ute på den gassande balkongen helst . Om ingen gassande sol fanns låg hon gärna under två täcken och nån madrass och gonade sig 😎

Min andra tidigare katt (långhårig) led av värme trots att han växte upp i USA på östkusten där somrarna är oerhört heta, inkl hög luftfuktighet. Jag klippte honom pga det och då blev han pigg och som vanligt .

Mina nuvarande katter härhemma verkar inte påverkas av att det är 27 grader varmt, men min bostad är relativt sval då jag har en genomgående lägenhet med fönster mot både söder och norr, och de väljer att inte vara ute på balkongen som ligger i söderläge när det är som varmast där.
 
Jag upplever att det är olika beroende på individ. En av mina tidigare katter fullkomligt älskade värme - det kunde inte bli nog hett . Hon låg och vräkte och gosade sig i den starkaste solen trots hög värme allmänt. Ute på den gassande balkongen helst . Om ingen gassande sol fanns låg hon gärna under två täcken och nån madrass och gonade sig 😎

Min andra tidigare katt (långhårig) led av värme trots att han växte upp i USA på östkusten där somrarna är oerhört heta, inkl hög luftfuktighet. Jag klippte honom pga det och då blev han pigg och som vanligt .

Mina nuvarande katter härhemma verkar inte påverkas av att det är 27 grader varmt, men min bostad är relativt sval då jag har en genomgående lägenhet med fönster mot både söder och norr, och de väljer att inte vara ute på balkongen som ligger i söderläge när det är som varmast där.
Tack, intressant! Det är som med oss människor då - olika.
Jag gillar inte värme så hon har det väl efter mig :idea: :cautious:
 
Älva har så ont i sina tassar att hon inte vill gå. :cry::cry::cry: De ser helt fruktansvärda ut, värre än någonsin helt plötsligt. Hon har aldrig haft ont förut, men nu vill hon inte ens busa, än mindre gå. :cry: Jag ringde storgråtandes till veterinären och har fått en akuttid nu om ca en timme.

Jag är så orolig och känner mig som världens sämsta matte. Det känns som det är mitt fel. Jag gör så gott jag kan och försöker hålla så bra koll som möjligt, men det här kom så himla plötsligt. Igår jagade vi ju varandra genom lägenheten som galningar. :cry:
 
Nu har vi varit inne hos veterinären. Det blir en chockdos med kortison för att förhoppningsvis få skovet att lägga sig fort. Hon har fått en stor spruta i nacken, blivit bestulen på blod, och dessutom stucken i en blåsa på tassen! :eek: Men som den fantastiska lilla katt hon är har hon skött sig alldeles utmärkt - så himla duktig! :love: Nu hoppas jag att det här lägger sig snabbt så att vi kan busa igen.:heart
 
31013

På balkongen i värmen. Har dock inte kommit ut förens det gick under inne temperaturen för att matten inte ska avlida...
 
Jag måste ändå säga att man blir väldigt glad i mattehjärtat när sköterskan som kommer för att ta blodprov på kisen utbrister ”Men det här måste vara den sötaste katt jag någonsin har sett!” :love: Detta trots en egen katt hemma. :o

Nu ligger hon och sover i klösträdet på balkongen. Underbara lilla katt! Jag hoppas att hon förstår hur älskad hon är. :heart
 
Småfröknarna är utmärkta husväktare som vanligt:
- fluga dödad och uppäten,
- kråka bortskrämd medelst slag mot fönstret och ilsket mjau,
- den röde hanen på gården väst åt från fönstret,
- en stor damtuss upptäckt och utjagad från under-sängen,
- yogapositionen fyra tassar åt fyra väderstreck avklarad på mattan,
- en bajshög med luktnivå som aspirerar på Guinness rekordbok utklämd i lådan.

Jag har varit hemma i cirka två timmar, så beröm till Skönhetsmissen och Brunetten för sitt ambitiösa arbete! :heart
 
Vad tycker era kattvänner om värmeböljan som är nu?
Jag trodde att katter gillade värme, men min fröken verkar inte helt nöjd. Nu är ju hon en äldre dam, men ändå. 25 c i sovrummet, då vägrade hon att sova med mig. Terrassen undviker hon, en liten stund ute duger bra tycker hon men sen vill hon in. Och när jag gick ner i källaren för att svalka mig var hon som ett plåster efter mig och spann sedan högt och lyckligt i knäet på mig.
Är hon udda tycker ni? :confused:
Inte alls.
Alice är inte en solkatt utan föredrar helt klart skuggor. Under förra sommaren så råkade hon ut för någon slags hetta så att vi åkte in med henne till vetten som fick vätska upp henne lite och så över någon natt.
Planerar att raka henne efter midsommar för att ta bort tovor och ska nog passa på att raka hela magen så det kanske blir lite svalare. Men hon är ju långhårig också.
 
Medan jag gjorde och åt middag idag så passade jag på att låta Alice få gå ut på uteplatsen som hon älskar. Men när jag skulle börja äta så hörde jag en plötslig smäll och såg Alice rusa in, när jag tittade till henne så stod hon helt uppburrad och såg lite virrig ut typ. Såg ingenting som kunde orsaka smällen.
Men jag kom på att jag hade stängt till dörren lite medan jag skulle äta i köket och jag undrar om hon inte hade så bråttom in (som hon kan få ibland när någon främling för nära) att hon kraschade in i dörren... :o

Hon ville inte riktigt gå ut på ett tag efter det trots dörren stod öppen men när jag skulle stänga den så hade hon tagit några steg ut på uteplatsen igen och ville inte gå in helt villigt. Så hon är nog okej :D
 
Megara klarar värmen ok (liksom Nikita gjorde det) men de är ju en korthårig ras utan underull som härstammar från varma breddgrader (Burma). Däremot märker jag att hon blir stillsammare mitt på dagen, svansen hänger ner lättjefullt istället för att stå rakt upp hela tiden inte bara när jag är i köket och hon kommer galopperande. Sedan har jag alla persiennerna neddragna i sovrummet.

Förra sommaren blev Nikita dålig. Men då hade hon legat i en svart sopsäck i solen på vinterkläder. Tack och lov behövde jag inte åka in till vet med henne - ringde och frågade - utan körde handduk blött i iskallt vatten jag strök över henne och fyllde på med kallt vatten flera gånger, särskilt på trampdynorna och tassarna. Har för mig att jag även grävde fram en påse frysta grönsaker och svepte in i en handduk och höll mot tassarna. Dessutom isbitar i vattenskålen.

Nikita blev urförbannad på mig :crazy: så jag fick en smäll och ett nafs och sedan stack hon in under soffan och surade. Att en orolig slav låg på magen och försökte locka ut för att se hur hon mådde var hon inte imponerad av.
 
Megara klarar värmen ok (liksom Nikita gjorde det) men de är ju en korthårig ras utan underull som härstammar från varma breddgrader (Burma). Däremot märker jag att hon blir stillsammare mitt på dagen, svansen hänger ner lättjefullt istället för att stå rakt upp hela tiden inte bara när jag är i köket och hon kommer galopperande. Sedan har jag alla persiennerna neddragna i sovrummet.

Förra sommaren blev Nikita dålig. Men då hade hon legat i en svart sopsäck i solen på vinterkläder. Tack och lov behövde jag inte åka in till vet med henne - ringde och frågade - utan körde handduk blött i iskallt vatten jag strök över henne och fyllde på med kallt vatten flera gånger, särskilt på trampdynorna och tassarna. Har för mig att jag även grävde fram en påse frysta grönsaker och svepte in i en handduk och höll mot tassarna. Dessutom isbitar i vattenskålen.

Nikita blev urförbannad på mig :crazy: så jag fick en smäll och ett nafs och sedan stack hon in under soffan och surade. Att en orolig slav låg på magen och försökte locka ut för att se hur hon mådde var hon inte imponerad av.

Som sagt ang värme - tror att det helt beror på individ och omständigheter, inte kort eller långhårig i sak 😄
 
Megara klarar värmen ok (liksom Nikita gjorde det) men de är ju en korthårig ras utan underull som härstammar från varma breddgrader (Burma). Däremot märker jag att hon blir stillsammare mitt på dagen, svansen hänger ner lättjefullt istället för att stå rakt upp hela tiden inte bara när jag är i köket och hon kommer galopperande. Sedan har jag alla persiennerna neddragna i sovrummet.

Förra sommaren blev Nikita dålig. Men då hade hon legat i en svart sopsäck i solen på vinterkläder. Tack och lov behövde jag inte åka in till vet med henne - ringde och frågade - utan körde handduk blött i iskallt vatten jag strök över henne och fyllde på med kallt vatten flera gånger, särskilt på trampdynorna och tassarna. Har för mig att jag även grävde fram en påse frysta grönsaker och svepte in i en handduk och höll mot tassarna. Dessutom isbitar i vattenskålen.

Nikita blev urförbannad på mig :crazy: så jag fick en smäll och ett nafs och sedan stack hon in under soffan och surade. Att en orolig slav låg på magen och försökte locka ut för att se hur hon mådde var hon inte imponerad av.
Det här påminner mig osökt om förra sommaren, när jag provade att lägga in en liten frottéhanduk i frysen, för att sen lägga den över min sovande kattfröken. Inte populärt! Hon kröp snabbt ur handduken. Inte lätt att vara kattslav :meh:

Nu sitter hon ute och njuter av svalkan på terrassen. Hon är så söt när hon stirrar intensivt in i grönskan, eller när hon sitter med höjt huvud och låter nosen vibrera för att ta in alla ljuva dofter som vinden för med sig :love:
 
Älva mår redan så himla mycket bättre och verkar mindre besvärad av sina tassar. Baktassarna ser nog lite bättre ut idag, men framtassarna ser fullkomligt förskräckliga ut! De ser värre ut idag än igår, men eftersom de verkar göra mindre ont så borde de ju vara på väg åt rätt håll i alla fall. Älva rör på sig mer eller mindre som vanligt idag, men slickar lite mer på framtassarna än vanligt.

Bild i spoiler för den som är nyfiken på hur hennes trampdynor ser ut i fram.
FAADF043-55E1-488E-B1BB-15E051FD2D72.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
963
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp