Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älva mår redan så himla mycket bättre och verkar mindre besvärad av sina tassar. Baktassarna ser nog lite bättre ut idag, men framtassarna ser fullkomligt förskräckliga ut! De ser värre ut idag än igår, men eftersom de verkar göra mindre ont så borde de ju vara på väg åt rätt håll i alla fall. Älva rör på sig mer eller mindre som vanligt idag, men slickar lite mer på framtassarna än vanligt.

Bild i spoiler för den som är nyfiken på hur hennes trampdynor ser ut i fram.
Så skönt att det går åt rätt håll!! :heart
 
Det här påminner mig osökt om förra sommaren, när jag provade att lägga in en liten frottéhanduk i frysen, för att sen lägga den över min sovande kattfröken. Inte populärt! Hon kröp snabbt ur handduken. Inte lätt att vara kattslav :

Min långhåriga herre uppskattade otroligt blöt /kall handduk över ryggen när det var som värst när vi bodde på östkusten USA innan jag som sagt klippte honom 😅

Han såg ut som en liten Batman med cape där han strosade omkring/vilade med den kylda handduken fäst bara med en klämma under hakan 💜

Foto på pälsisen när han ligger och svalkar sig/slappar . (Inte relaterat till värmeslag osv )
 

Bifogade filer

  • 10ED7F7B-6246-4E94-A08D-1498EE17E9DC.jpeg
    10ED7F7B-6246-4E94-A08D-1498EE17E9DC.jpeg
    115 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:
Min långhåriga herre uppskattade otroligt blöt /kall handduk över ryggen när det var som värst när vi bodde på östkusten USA innan jag som sagt klippte honom 😅

Han såg ut som en liten Batman med cape där han strosade omkring/vilade med den kylda handduken fäst bara med en klämma under hakan 💜

Foto på pälsisen när han ligger och svalkar sig/slappar . (Inte relaterat till värmeslag osv )
Gud så söt! Dom där små tassarna :love:
 
Att katter alltid går på lådan så fort man mockat är välkänt. Men varför går Megara på lådan så fort jag börjar mocka? :idea: Jag tar upp spaden, börjar gräva klump(ar) och hon sätter sig omedelbart så jag måste vänta tills hon är färdig.
 
Att katter alltid går på lådan så fort man mockat är välkänt. Men varför går Megara på lådan så fort jag börjar mocka? :idea: Jag tar upp spaden, börjar gräva klump(ar) och hon sätter sig omedelbart så jag måste vänta tills hon är färdig.

För att hon är snäll och generös fattar du väl? (”Oj, nu är matte där och städar, jag skulle ju ändå gå snart kom jag på, så snabbar mig nu så kan hon städa direkt sen så besparar jag henne lite!!”

😇
 
Veterinären frågade om något skulle kunna ha triggat Älvas pemphigus eftersom den såg så illa ut. Men jag kunde inte komma på något, för allting är ju som vanligt. Hon har inte fått någon ny eller konstig mat, det har inte skett någon skadedjursbehandling i hemmet, osv osv. Men efter att jag pratat med veterinären kom jag på - nya klösträdet! :eek: Det är det enda som har ändrats i Älvas liv det senaste, och där spenderar hon sååå mycket tid. Kan det vara så att det är någon behandling i tyget som kan ha triggat igång detta skovet? :eek:

Tänk, här försöker jag vara en snäll matte... men ibland känns det faktiskt omöjligt! Inte ens när jag gör rätt så gör jag rätt. :cautious:
 
Idag har jag och mina katter gjort en god gärning för min kattras (ragdollen). Ragdollen har sedan några år tillbaka problem med dvärgväxta kattungar i en specifik linje (googla på dvärgväxt ragdoll för mer info. SLU håller på att forska på detta för att hitta orsaken och de verkar vara något på spåren. Nu ville de ha katter som ligger utanför den drabbade linjen, och jag har ett gäng sådana katter här hemma. Så idag packade jag in Lumi, Livia och min importhane Turbo för att ta blodprov som skickats vidare till SLU. Turbo och Livia var jätteduktiga. Lumi tyckte att det var under hennes värdighet att låta någon ta hennes blod. Hon fick övertalas inlindad i en handduk och med krage 😬. Men vi lyckades! Kränkt katt efteråt!
 
Idag har jag och mina katter gjort en god gärning för min kattras (ragdollen). Ragdollen har sedan några år tillbaka problem med dvärgväxta kattungar i en specifik linje (googla på dvärgväxt ragdoll för mer info. SLU håller på att forska på detta för att hitta orsaken och de verkar vara något på spåren. Nu ville de ha katter som ligger utanför den drabbade linjen, och jag har ett gäng sådana katter här hemma. Så idag packade jag in Lumi, Livia och min importhane Turbo för att ta blodprov som skickats vidare till SLU. Turbo och Livia var jätteduktiga. Lumi tyckte att det var under hennes värdighet att låta någon ta hennes blod. Hon fick övertalas inlindad i en handduk och med krage 😬. Men vi lyckades! Kränkt katt efteråt!
Superbra gjort av dig (och katterna, så klart)! Hoppas att fler ragdollägare gör samma sak så att ni kan komma underfund med det hela.
 
Superbra gjort av dig (och katterna, så klart)! Hoppas att fler ragdollägare gör samma sak så att ni kan komma underfund med det hela.
Jag hoppas också det. Förhoppningsvis är det här den sista pusselbiten som fattas. Tidigare har de tagit in prover från det fåtal dvärgar som de haft tillgång till (de flesta dvärgar dör vid 3-4 månaders ålder. Endast en blev 2 år) och bekräftade bärare av genen (typ föräldradjur till dvärgar). Nu behöver de ”bara” bekräfta att det är rätt genavvikelse som de hittat!
 
Jag hoppas också det. Förhoppningsvis är det här den sista pusselbiten som fattas. Tidigare har de tagit in prover från det fåtal dvärgar som de haft tillgång till (de flesta dvärgar dör vid 3-4 månaders ålder. Endast en blev 2 år) och bekräftade bärare av genen (typ föräldradjur till dvärgar).vi Nu behöver de ”bara” bekräfta att det är rätt genavvikelse som de hittat!

Raggisar är väl en relativt stor ras? Så plockar man bort dvärglinjerna har ni fortfarande kvar en bra avelsbas. Burmorna har ju också haft vissa problem med tex plattbröst (tror jag det heter?) och även mycket tidigare humör och där rök tyvärr en hel del. Man skulle nog behöva inpara mer än man gör idag men vissa uppfödare är inte så intresserade. Avkommorna tar några generationer att bli typade och att ta in siameser är inte svaret.
 
Raggisar är väl en relativt stor ras? Så plockar man bort dvärglinjerna har ni fortfarande kvar en bra avelsbas. Burmorna har ju också haft vissa problem med tex plattbröst (tror jag det heter?) och även mycket tidigare humör och där rök tyvärr en hel del. Man skulle nog behöva inpara mer än man gör idag men vissa uppfödare är inte så intresserade. Avkommorna tar några generationer att bli typade och att ta in siameser är inte svaret.
Det är en stor ras, men häften av alla födda ragdolls de senaste åren skulle ses som potentiella bärare och i så fall plockas bort. Eftersom det verkar vara recessivt anlag så har det tyvärr inte dykt upp förrän efter många generationer. Hos en av dvärgarna ligger den katt som är minsta gemensamma nämnare 7 och 8 generationer bakåt. Anlaget har därför hunnit spridas väldigt mycket. Därav så vill vi försöka hitta den defekta genen och kunna gentesta katterna. På så sätt kan man avla bort anlaget på två generationer, precis som man gjorde inom ragdollen med HCM-anlaget för ett antal år sedan.
 
Det värsta ovädret jag någonsin varit med om drog just över här. Regn som smattrade så att jag vaknade och inte kunde somna om, och blixtar som lyste upp himlen var och varannan sekund. Jag gick och satte mig ute på balkongen och där ute satt redan Älva. Med stooora ögon satt hon och betraktade ovädret. Hon kunde nog inte bestämma sig för om det var mer spännande än läskigt, men det var nog mer spännande, för hon blev alldeles busig inom kort. :love: Precis som sin matte vet hon att uppskatta oväder, och precis som jag uppskattar hon att göra det tillsammans.:heart
 
Idag har jag och mina katter gjort en god gärning för min kattras (ragdollen). Ragdollen har sedan några år tillbaka problem med dvärgväxta kattungar i en specifik linje (googla på dvärgväxt ragdoll för mer info. SLU håller på att forska på detta för att hitta orsaken och de verkar vara något på spåren. Nu ville de ha katter som ligger utanför den drabbade linjen, och jag har ett gäng sådana katter här hemma. Så idag packade jag in Lumi, Livia och min importhane Turbo för att ta blodprov som skickats vidare till SLU. Turbo och Livia var jätteduktiga. Lumi tyckte att det var under hennes värdighet att låta någon ta hennes blod. Hon fick övertalas inlindad i en handduk och med krage 😬. Men vi lyckades! Kränkt katt efteråt!
Jag tror att min Alice inte har den linjen i sig. Men jag vet inte om jag vill utsätta henne för ett blodprov, blir tveksam till att hon håller sig stilla tillräckligt länge. Hmm. Går man bara till vetten och de skickar iväg blodprovet när man ber dem eller måste man själv skicka iväg det?
 
Jag tror att min Alice inte har den linjen i sig. Men jag vet inte om jag vill utsätta henne för ett blodprov, blir tveksam till att hon håller sig stilla tillräckligt länge. Hmm. Går man bara till vetten och de skickar iväg blodprovet när man ber dem eller måste man själv skicka iväg det?
Jag fick en blankett och instruktioner från en tjej som är kontaktperson åt SLU för projektet. Fyllde i lite uppgifter själv och veterinären fyllde sedan i sin del. De skickade iväg det. Fakturan går även den till SLU så jag behövde inte betala för veterinärbesöket.
 
Nu har jag ringt in om tillägg om FORL på Alices försäkring :up: nu är det bara att hålla tummarna att hon inte råkar ut för något tandrelaterat inom dessa 20 dagar 😅

För övrigt så såg jag då att hon fyller 6 år i sommar :eek::eek::eek: Det kan jag inte tro! Min lilla katt :heart
 
Oj. Älvas aptit har visst ökat lite nu när hon går på kortison igen... :o
Förra gången hon började äta kortison så märkte jag ingen skillnad, men då var hon ju också en glupsk liten kattunge.

Det går för övrigt så bra att ge Älva tabletterna. Hon är så fantastiskt duktig, min lilla pärla. :love:
 
Alltså, hur orolig behöver jag vara?
Tuva kräks en del, typ 4-5 gånger i veckan. Alltid på natten. Inga direkta hårbollar. Mest vätska.
Kan det ha att göra med att hon inte har nån mat på natten? Får sista målet vid sju-åtta på kvällen.
 
Alltså, hur orolig behöver jag vara?
Tuva kräks en del, typ 4-5 gånger i veckan. Alltid på natten. Inga direkta hårbollar. Mest vätska.
Kan det ha att göra med att hon inte har nån mat på natten? Får sista målet vid sju-åtta på kvällen.


Det har inget att göra med att hon inte har mat på natten . Katter är inte skapta att behöva foder dygnet runt .

Om hon kräks en gång/dygn flera gånger /merparten av dygnen i veckan, men aldrig kräks flera gånger på rad och i övrigt verkar normal ang allt i övrigt: Jag hade inte varit jätteorolig, men däremot uppmärksam (eftersom jag tolkar din tråd som att frekvensen kommit nu senare tid dvs en förändring mot tidigare?) Och om du oroar dig, så konsultera veterinär för råd och ev bedömning om veterinär utifrån rådfrågning tycker det kan vara något som kan /bör kollas.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
963
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 489
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp