Bukefalos 28 år!

Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo det var tanken. Dock var det inte meningen beställa det klenare trädet (samma höjd och design men mindre liggplatser etc och 11 cm stammar jmf med 14 cm). Men det får funka ändå

Det är lite typiskt roligt att det är damerna som undersöker noga och Lukas är någon annanstans
 
Nu så har ju Mimmi kommit på att om hon tar halva min säng så borde jag ju känna henne när jag vänder på mig när jag sover. Att Mimmi inte har blivit platt än när jag vänder på mig när jag sover
 
La mina sista pengar på en foderautomat. Hoppas den blir uppskattad!
@Alexandra_W Jag köpte en sån som du har. Går det programmera att den ger 10 g var fjärde timme?
 
La mina sista pengar på en foderautomat. Hoppas den blir uppskattad!
@Alexandra_W Jag köpte en sån som du har. Går det programmera att den ger 10 g var fjärde timme?

Man kan programmera hur många "enheter" den ska ge (hur mycket gram beror på fodret densitet, men det kan man mäta) endera per mål eller totalt över dagen.

Om man programmerar antal mål så är det max 3 mål per dygn du kan programmera. Om du väljer frequent feed så portionerar den ut maten över små mål. Du väljer vilken period själv, tex över hela dygnet eller över en period om x h. Då kan du se till att den ger 10 gram per gång. Men inte styra till ge var 4e h. Jag har aldrig räknat hur många mål den ger i frequent feed, jag tror @mackan har mer koll där. Jag har min att mata frequent feed mellan mellan 04 - 24. Dvs att den inte ska ge mellan midnatt och 04.

Men lite beroende på ditt behov kan du ju tex ha den att ge med 4 h intervall under halva dygnet (natten) med de tre fasta fodringarna. Eller anpassa så frequent feed stämmer med ditt behov, det kräver mer utvärdering dock.

Jag matar som sagt Lukas två (ska bli tre nu) gånger med fast inställd tid. Och Fröknarna med frequent feed. Fröknarna anpassar jag så de alltid har lite kvar i skålen så har aldrig behövt räkna så noga hur många mål som ges. Jag bara har laborerat med antal enheter så det blivit lagom mängd.
 
@Alexandra_W @sthu jag använder inte frequent feed utan har min på 3 fodringar utspritt över dygnet. Ger två små portioner blötmat också fördelat på morgon och kväll utanför de fodringarna, så de får mat 5 gånger utspritt.
 
@sthu jag har läst på nu. Frequent feed matar en enhet (ca 10 gram, beroende på vilken pellets) per mål, och sprider totala mängden jämnt över den tid du valt

Dvs väljer du att katten ska ha 5 enheter mat totalt över 24 h kommer den mata en enhet ungefär var 5e timme. Väljer du totalt 5 enheter men bara mellan kl 8 och 20 kommer den mata en enhet med ungefär 2.t h intervall.

Vill du mata en enhet var fjärde timme dygnet runt ställer du in den på att ge totalt 6 enheter på 24 h

Sen om det blir exakt 10 gram på en enhet beror på fodret.

:)
 
@sthu jag har läst på nu. Frequent feed matar en enhet (ca 10 gram, beroende på vilken pellets) per mål, och sprider totala mängden jämnt över den tid du valt

Dvs väljer du att katten ska ha 5 enheter mat totalt över 24 h kommer den mata en enhet ungefär var 5e timme. Väljer du totalt 5 enheter men bara mellan kl 8 och 20 kommer den mata en enhet med ungefär 2.t h intervall.

Vill du mata en enhet var fjärde timme dygnet runt ställer du in den på att ge totalt 6 enheter på 24 h

Sen om det blir exakt 10 gram på en enhet beror på fodret.

:)

Aha, det låter ju kanon! Tack :)
 
Millie har äntligen fått andra sprutan vaccin.
Veterinären berömde hälsostatus och temperament.
Svårt att se att det är en katt som har varit sjuk så mycket sa hon.
22B9B10C-979C-41A2-8CCD-213513C5B0D2.jpeg
 
Jag har ett dilemma. En av mina honor är så jäkla förbannad på sina halvvuxna kattungar - de ska flytta nästa vecka men situationen är ganska jobbig nu. Hon är så arg att hon ligger på sin utsiktplats och morrar. Hon går omkring som den diva hon är och morrar. Hon klappar till ungarna om de kommer för nära. Hon morrar åt den andra kattmamman - hennes allra bästa vän. Hon är kort sagt en jävla pina att ha hemma nu. Jag törs inte ha henne i samma rum som de andra när jag är på jobbet.

Vd kan jag göra mer än proppa i henne Zylkene och ha feliway?
 
Jag har ett dilemma. En av mina honor är så jäkla förbannad på sina halvvuxna kattungar - de ska flytta nästa vecka men situationen är ganska jobbig nu. Hon är så arg att hon ligger på sin utsiktplats och morrar. Hon går omkring som den diva hon är och morrar. Hon klappar till ungarna om de kommer för nära. Hon morrar åt den andra kattmamman - hennes allra bästa vän. Hon är kort sagt en jävla pina att ha hemma nu. Jag törs inte ha henne i samma rum som de andra när jag är på jobbet.

Vd kan jag göra mer än proppa i henne Zylkene och ha feliway?

Att mammakatt vill bli av med sina kattungar är väl relativt vanligt och att de ibland aktivt försöker jaga bort dem från sitt revir. Antagligen blir det morr till kompis i rena farten. Nikita ville ju egentligen uppfödaren behålla men hon blev lite galen och slogs som en furie med sin mormor och kunde öht inte vara i samma rum. När hon sedan börja slåss med de andra katterna också så omplacerades hon som ensamkatt. Samma sak med Megara även om hon mest slogs och bråkade med några andra honkatter, så hon fick vara ensam i sovrummet tills hon omplacerades under tiden hon återhämtade sig efter att hon kastrerades.

Eftersom det är så kort tid, så bara ha henne i ett separat rum, utan kontakt med några andra inklusive sin kompis så det inte blir groll mellan dem som fortsätter sedan. När den sista ungen är borta så kan du släppa ihop dem igen.
 
Hon kommer få eget rum - grind kommer inte funka, då kommer de små tickade terroristerna att psyka henne.

Jag har satt i Feliwaydosan nu och det är betydligt bättre.

Halvvuxna kattungar kan vara riktigt jobbiga för mammakatt. De testar gränser och psykar mamma och försöker hävda sig. Det är ju det som är så intressant att just den perioden när mammakatt ilsknar till och sopar till avkomman är så viktig för utvecklingen och att de lär sig kattvett.
 
Halvvuxna kattungar kan vara riktigt jobbiga för mammakatt. De testar gränser och psykar mamma och försöker hävda sig. Det är ju det som är så intressant att just den perioden när mammakatt ilsknar till och sopar till avkomman är så viktig för utvecklingen och att de lär sig kattvett.

Det är sant. I detta fall så abdikerade denna hona för säker 4-5 veckor sen ifrån vårdarrollen. Den andra mamman har tagit hand om ungarna. Ungarna psykar surpuppan på avstånd och blir skiträdda om hon kommer för nära. Eftersom de även denna gång haft sina tydliga roller - vårdare resp jägare så tror jag att jägaren är helt på det klara med att nu får snorungarna ge sig iväg och jaga sin egen mat. Odh inom en vecka blir hennes önskan uppfylld
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 484
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 421
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp