Bukefalos 28 år!

Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kortison är bra grejer. En timme efter en tablett har hon både lekt och ätit en hel portion mat.
16451C0E-6B7A-429B-BE06-2879D04C4F57.jpeg
 
Kortison är bra grejer. En timme efter en tablett har hon både lekt och ätit en hel portion mat.Visa bifogad fil 35763

Har ni någon plan hur ni ska gå vidare? Ska du kastrera på samma klinik som föreslog gastroskopi? Tänker att då kanske man kan göra båda samtidigt så blir det en sövning mindre :)

Svarar hon så bra på kortison skulle jag kombinerat med kräkningar och matleda verkligen misstänka något åt magtarmhållet?
 
Har ni någon plan hur ni ska gå vidare? Ska du kastrera på samma klinik som föreslog gastroskopi? Tänker att då kanske man kan göra båda samtidigt så blir det en sövning mindre :)

Svarar hon så bra på kortison skulle jag kombinerat med kräkningar och matleda verkligen misstänka något åt magtarmhållet?
Den planen som finns är att tillsammans med min vän som är veterinär ge det några månader och se hur det utvecklar sig. Under förutsättningar att hon inte blir allvarligare sjuk. Hittills har hon blivit lindrigare sjuk.
Veterinären på kliniken föreslog ev långtidsbehandling med kortison.
Nej hon ska inte kastreras på klinik utan av vår andra veterinär här hemma. Hon är jätteduktig och alla katter vi har haft där har snabbt varit pigga så där byter jag inte bort henne.
Kliniken har inte föreslagit gastroskopi utan det var jag som frågade om det var ett alternativ. Och då var svaret att nästa steg är någon form av större utredning än den som är gjord, tex buköppning.
 
I dag har jag kramat, kramat och kramat lite mer på Millie. Även om jag har älskat alla mina djur så är hon något alldeles alldeles särskilt.
Jag fattar inte hur EN kortisontablett kan vända allt! Hon får en liten kur nu men faktum kvarstår att allt vände på en timme efter första tabletten. 2,5 mg.
 
Herregud vad tomt det är hemma! Hälsade på katterna igår och Sauron var lite kelen men dom andra två mest 🤷🏼‍♀️ Så idag har dom fått sköta sig själva. Bror har erkänt att det är lite mysigt att ha dom där och katterna a v g u d a r honom :D farsan har samma effekt, är lite avundsjuk :cautious:
35837

Nöjd Sauron, varm och halvkvävd bror :D
 
Herregud vad tomt det är hemma! Hälsade på katterna igår och Sauron var lite kelen men dom andra två mest 🤷🏼‍♀️ Så idag har dom fått sköta sig själva. Bror har erkänt att det är lite mysigt att ha dom där och katterna a v g u d a r honom :D farsan har samma effekt, är lite avundsjuk :cautious:
Visa bifogad fil 35837
Nöjd Sauron, varm och halvkvävd bror :D
Det är ändå väldigt sympatiskt av dina katter att vara sällskapliga mot kattvakt! Gör det ju enklare att få kattvakt liksom :D

Molle sitter demonstrativt och ignorerar mina föräldrar när dom passar honom, alternativt att han ligger och sover hela tiden när dom är där (dom brukar fika, pyssla om mina växter och sådär så Molle ska ha en chans att få lite uppmärksamhet om han vill). Men nejdå, han totalvägrar att prata med dom oavsett hur många gånger dom dyker upp eller hur långe dom stannar. Efter några dagar kan han nedlåta sig till att gå ut i koppel med min pappa och kanske bli lite kliad, men min mamma kan fetglömma uppmärksamhet :angel: och när vi kommer hem igen är han så sällskapssjuk, som om han inte sett en människa på flera ååååååår. Så att eh, det är rätt svårt att övertala min mamma att vara kattvakt för hon känner sig så ignorerad :D
 
Tuva är nog inte riktigt lika nöjd som jag över foderautomaten.
Nu när jag satt och drack kaffe gick hon fram till den och smackade till behållaren med tassen. Det hjälpte givetvis inte, så hon satte sig på en stol och blängde på mig en stund.

Tydligen hade det inte önskad effekt heller så nu har hon gått upp till husse och lagt sig på honom.
 
Juste, jag har en ny veterinärtid med Sauron på måndag. Han är lite snorig till och från, inget direkt flöde men har sett lite snorigt snor(:p) förutom torra snorbusar. Lite nysig osv. Han har ju haft torra busar lite till och från mellan gång ett och två också så det verkar ju leda till ny sjuka snarare än att det ger sig. Så kliniken höll med om att det kan vara värt att komma in igen nu när han inte är sjuk-sjuk och förhoppningsvis inte är så svullen i nosen, och se om det får att se nåt annat/mer än sist.
 
Idag blev kissarna kastrerade, efter att hanen än en gång kissat i sängen förra helgen. Hoppas det berott på hormoner.
Att hålla 4,5 månader hona i stillhet, jag menar det är ju ändå ett bukingrepp, är dock lättare sagt än gjort. Försökt ha dom i begränsat utrymme i bara två rum, men dels hoppar de upp och ner på bord/soffa mm och dels smiter de ut i resten av huset så snart de kan. Nu låter det som de leker 🙈
 
Idag blev kissarna kastrerade, efter att hanen än en gång kissat i sängen förra helgen. Hoppas det berott på hormoner.
Att hålla 4,5 månader hona i stillhet, jag menar det är ju ändå ett bukingrepp, är dock lättare sagt än gjort. Försökt ha dom i begränsat utrymme i bara två rum, men dels hoppar de upp och ner på bord/soffa mm och dels smiter de ut i resten av huset så snart de kan. Nu låter det som de leker 🙈
Min vägrade vara still trots att hon var 1,5 år å inte hade vaknat till för fem öre ännu...
 
@hemlig min erf av kastrering/sterilisering han/honkatt är att det oftast är väldigt okomplicerat och katterna är pigga och alterta - för att inte säga helt opåverkade, väldigt direkt/snabbt efter ingrepp.
 
Idag blev kissarna kastrerade, efter att hanen än en gång kissat i sängen förra helgen. Hoppas det berott på hormoner.
Att hålla 4,5 månader hona i stillhet, jag menar det är ju ändå ett bukingrepp, är dock lättare sagt än gjort. Försökt ha dom i begränsat utrymme i bara två rum, men dels hoppar de upp och ner på bord/soffa mm och dels smiter de ut i resten av huset så snart de kan. Nu låter det som de leker 🙈

De brukar klara det. Och de flesta katter skiter i det här med att vara konvalescent. Mina, hanar som honor, har också röjt direkt. Inga komplikationer. Så håller tummarna det går bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 061
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 006
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 374
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp