Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hatar det där. Vi får in flera fall i månaden, senast jag jobbade helg var det tre stycken katter samtidigt! Helt sjukt att det är fritt för vem som helst att köpa när det ger sådana allvarliga och kraftiga symtom. Tyvärr avlivas en del för att ägaren inte har råd med den oftast rätt långa vården det krävs. Det är så hemskt!

ja fruktansvärt 😔 Min jobbkollegas två katter insjuknade pga det och avlivades tidigare i höstas efter mycket lidande 😔
 
Megara var hopplös när jag behövde sedera henne för halsröntgen. Hon vaknade till mycket snabbare än vet sagt och sedan vinglade hon omkring. Jag hade fixat en mjuk varm kattsäng på golvet, nehepp, här skulle det vacklas runt och försöka hoppa upp på skrivbordet till sin vanliga kattsäng - hjärtat i halsgropen när hon försökte hoppa upp på skrivbordet och missade och dråsade ner. Lyfte upp henne, bäddade in henne, två minuter sedan ska hon vackla ner igen, försöker hoppa på skrivbordsstolen och missar nästan igen och dråsar ner. Upp på sängen. Jag fixar och lägger mig med henne och två minuter senare nehepp, nu vill jag upp på datorn. Och dråsa ner igen. Vackla in i köket och högljutt uppmana att det är matdags. Jag förklarade att så länge hon var groggy skulle hon inte äta sa vet. Detta upptogs inte med större glädje.

Hon var extremt rastlös, men det kan till viss del bero på att hon var hungrig. För när hon väl återhämtat sig helt från sedering och fick mat blev det plötsligt en nöjd, mätt och sömnig katt.

Jag är en sträng matte, mina får aldrig hålla på så efter sedering utan stanna i väskan tills de är normala. (Definitivt om de dessutom är sydda) Om som ibland, man tror de är det (pigga/normala) och släppt ut dem lite tidigt men de är så pass vingliga samtidigt som de ändå försöker leva runt, har jag stoppat in dem i väskan igen. I de flesta fall har de rent av somnat om då, för att sen vara helt fullt pigga när man släpper ut dem igen.
 
Mina är som Megaras, men är sjukt missnöjda och far runt och slår kullerbyttor i buren om de är kvar i den. Brukar funka släppa ut dem och skärma av. Då brukar de sova ruset av sig under sängen eller liknande. De känner de kan ragla runt och är lugnare men kan inte skada sig.
 
Jag är en sträng matte, mina får aldrig hålla på så efter sedering utan stanna i väskan tills de är normala. (Definitivt om de dessutom är sydda) Om som ibland, man tror de är det (pigga/normala) och släppt ut dem lite tidigt men de är så pass vingliga samtidigt som de ändå försöker leva runt, har jag stoppat in dem i väskan igen. I de flesta fall har de rent av somnat om då, för att sen vara helt fullt pigga när man släpper ut dem igen.
Sist hade Ping fått sitta i buren i typ ett dygn isf. Hon var extremt groggy väldigt länge efter tandoperationen, hade varit helt orimligt att ha henne i bur tills hon piggnade till..
 
Mina är som Megaras, men är sjukt missnöjda och far runt och slår kullerbyttor i buren om de är kvar i den. Brukar funka släppa ut dem och skärma av. Då brukar de sova ruset av sig under sängen eller liknande. De känner de kan ragla runt och är lugnare men kan inte skada sig.

Det är ju en väldigt bra lösning som alternativ 👍🐱
 
De senaste dagarna har jag haft 3 katter i sängen. Den äldre katten som ingick i huset har knappt velat gå upp på övervåningen men nu helt plötsligt efter 1,5 år så ska hon sova i sängen. Det är lite trångt nu... för alla tre ligger på mig eller bredvid mig på min sida. Sambon har gott om plats
 
Jag har en vattenfontän från Catit. När det är ca halva kvar låter den som jag vet inte vad. Pumpen kämpar verkligen och det låter något alldeles fruktansvärt. Jag blir tokig!
Tips på fontäner som inte låter som att de är döende när vattennivån sjunker?
 
Jag läste inte att det var vad @Alexandra_W menade 😅

Det var heller inte vad jag menade. Utan avgränsa ytan så de inte har hela lägenheten. Om de har en avgränsad yta brukar de gömma sig och sova ruset av sig.
Sen brukar det inte ta ett dygn innan mina är stadiga igen, men jag skulle inte begränsa de under sängen ens 4 h. De brukar dessutom ofta vilja kissa när narkosen går ur.

Jag avgränsar till ett rum och avgränsar i det rummet bort klätterträd osv. Dvs de kan kräla och ragla runt i ett rum, ha låda osv, men inte komma åt höga saker att försöka klättra på och ramla ned.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 671
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp