Kattunge med dålig svans

Silkisif

Trådstartare
Jag har gått förbi ett hus i byn där det finns katter och kattungar. Det bor en äldre man i huset, han matar dem varje kväll men ser dem inte som hans utan som "gäster". Han bor nära en väg som tar ett par katter varje år.

En av kattungarna har blivit av med håret på svansen. De andra är smala men med fina ögon och näsor och ser helt okej ut. Jag vill bara plocka med mig den sjuka och en av de andra hem :cry::grin: men jag har redan två så jag borde inte.

Nu undrar jag, vet ni var det kan vara för fel på svansen?

Jag vet att lagen inte är på hans sida, så det behöver ni inte påpeka.
 
Det är ju väldigt svårt att säga vad det kan vara då det finns så mycket det kan vara. Och du nämner inte hur mycket päls som är borta heller, är hela svansen naken eller är det en fläck?
 
Det är ju väldigt svårt att säga vad det kan vara då det finns så mycket det kan vara. Och du nämner inte hur mycket päls som är borta heller, är hela svansen naken eller är det en fläck?
Den hade helt pälsfritt en bit och så hår längst ut igen. Oregelbundet med hår i övergångarna. Kanske 1/3 av svansen är naken.
 
En liten uppdatering :)

Båda har lite problem med luftvägarna som de får medicin mot. Lille Sigge som han fått heta är det goaste jag mött, han får liksom inte nog av närhet. Han spinner och klättrar och byter plats och spinner mer och är sååå go!

Syrran Sally är mer tveksam och rädd. Jag tar upp henne i handduk eftersom hon biter genom mina vinterhandskar.

Tips på hur jag får henne tamare? Det har blivit bättre när hon väl är i knät, så jag fortsätter på samma spår annars.
 
En liten uppdatering :)

Båda har lite problem med luftvägarna som de får medicin mot. Lille Sigge som han fått heta är det goaste jag mött, han får liksom inte nog av närhet. Han spinner och klättrar och byter plats och spinner mer och är sååå go!

Syrran Sally är mer tveksam och rädd. Jag tar upp henne i handduk eftersom hon biter genom mina vinterhandskar.

Tips på hur jag får henne tamare? Det har blivit bättre när hon väl är i knät, så jag fortsätter på samma spår annars.
Min sambo som inte ens är djurmänniska klappade en av vildkatterna jag hittade blind här ute med flugsmällaren. Hon insåg efter ett tag att det var ju ganska trevligt och vågade sig närmare och närmare tills hon insåg att det där med människohänder var ju en riktig hit :love:
 
En liten uppdatering :)

Båda har lite problem med luftvägarna som de får medicin mot. Lille Sigge som han fått heta är det goaste jag mött, han får liksom inte nog av närhet. Han spinner och klättrar och byter plats och spinner mer och är sååå go!

Syrran Sally är mer tveksam och rädd. Jag tar upp henne i handduk eftersom hon biter genom mina vinterhandskar.

Tips på hur jag får henne tamare? Det har blivit bättre när hon väl är i knät, så jag fortsätter på samma spår annars.
Fortsätt som du gör, hantering i små doser och lite tvångsgos utan att hon får panik. Använd dig skamlöst av Sigge för att visa hur musigt det kan vara med människohänder. Något litet gott när hon hanteras skapar intresse.

Vad snällt av dig att hjälpa dem. :)
 
En liten Sigge! Men jag vet inte längre om det är en tjejsigge eller en killsigge. Sigge heter hen oavsett :) sigge är så svullen i analen så jag har svårt att se. Sen är jag ju ingen expert direkt.

Idag har jag matat Sally från handen!
Jag hade lite svårt att få i dem antibiotikan, så det fick bli i leverpastej. Jag tror inte det är så bra för dem? Men jag tänker att medicinen är viktigare. Leverpastej är i alla fall det bästa som finns hälsar Sigge, hen blir heltokig!! Sally tycker det är värt att äta ur min hand så hon tycker nog det är helt okej hon med :)
DSC_0006.JPG
 
Kan också säga att Sigge vägde 700 g och Sally 950 g. Sigge var bara revben och skinn när han kom i fredags. Nu bara det senaste dygnet tycker jag revbenen slutat vara SÅ framträdande. Sigge är fortfarande väldigt smal och betydligt mindre än Sally, som ju också är rätt smal men ändå är större i kroppen.
 
Jag har en fundering kring avmaskning. De har fått milbemax men sigge har nog inte fått i sig tillräcklig dos. När kan jag avmaskats igen? Eller hur bör jag göra?
 
Du kan avmaska när som helst om du misstänker mask. Avmaskningsmedel är hart när omöjligt att överdosera nämligen och bättre ge tätt och de blir maskfria än att de går med mask i onödan.
Även om de går på metacam samtidigt?

Borde nog ringa veterinären och fråga..
 
Min hittekattunge (numera 8 år) hade en skum svans - den visade sig vid veterinärbesök ha blivit klämd/krossad mitt på och en kota hade "lösts upp" och försvunnit typ :yuck:, ingen cirkulation ut i den yttre biten så svansen började dö (:yuck: igen). Bara att amputera den yttre halvan, läkte jättefint sen.
 
Min hittekattunge (numera 8 år) hade en skum svans - den visade sig vid veterinärbesök ha blivit klämd/krossad mitt på och en kota hade "lösts upp" och försvunnit typ :yuck:, ingen cirkulation ut i den yttre biten så svansen började dö (:yuck: igen). Bara att amputera den yttre halvan, läkte jättefint sen.

Åh fy :crazy:

Jag är så glad att det gick att tvätta bort på min :love:
 
Jahopp, nu har de löss. De behandlades igår kväll, nu har jag luskammat Sigge och fått av hur mycket äckligt som helst. Det står från 1 kg på förpackningen men eftersom det kryllade så sjukt på henne så köpte jag ändå. Igår kväll vägde hon 900 g, idag vid lunch så var hon uppe på 935 g. Alltså, en typ 30%-ig ökning på mindre än en vecka!! Jag tyckte i alla fall det var värt att behandla.
Hon börjar dessutom komma ikapp Sally i storlek. Sally får jag inte väga, däremot har jag fått klappa henne och höra hennes spinn. Som en båtmotor är hon! :laugh::love:
Igår kom hon fram och ville bli klappad på riktigt. Sigge låg och sov i mitt knä och Sally ställde sig vid min sida. Jag provade och hon var lite osäker först, men sen insåg hon att det var ju skööönt :love: Och jag grät!

Från idag:

(Just nu leker sally spöke i duschdraperiet och Sigge attackerar henne med jämna mellanrum...)
 
Nu ska de små få ut och resa lite längre. Hur lång tid i förväg borde jag ta bort maten för dem?
De vuxna brukar jag svälta i 12 timmar, är det samma för de små?

Båda har blivit så jäkla goa 😍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 358
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp