Bukefalos 28 år!

Kissnödig kuse (konstig tråd)

F

Fransosen

Jag har ett problem. Mitt tävligssto är så väluppfostrad att hon i princip vägrar att kissa på något annat ställe än i sin box. Detta har den negativa bieffekten att hon går omkring och håller sig på till exempel tävlingar och träningar, och blir allmänt tjurig och seg. Jag har givetvis ordentligt med halm i transporten, och försöker se till att lasta henne snabbt efter avklarad klass, hålla en lugn miljö omkring henne etc. Ingenting hjälper. När hon sen kommer hem så är det första hon gör att ställa sig och kissa floder.

Är det någon som har något universalknep?
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

I USA kissar travhästarna på kommando när skötaren visslar. Vissla en speciell "trudelutt" varje gång du ser henne kissa och gör det såsmåningom precis innan hon förväntas kissa. Till exempel; släpp in i boxen efter en tävling, vissla innan hon hinner kissa och förmodligen ställer hon sig och gör det av ren vana. Har du tur lär hon sig göra det på kommandot efter en tid.
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

Har samma problem med sköthästen. Kissar bara i boxen. Det blir att snabba sig hem så fort som möjligt från tävling och dylikt eller se till att få låna en box på plats. Samt se till att han kissar ordentligt före avfärd.

Vettetusan vad man kan göra åt det dock...
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

I USA kissar travhästarna på kommando när skötaren visslar. Vissla en speciell "trudelutt" varje gång du ser henne kissa och gör det såsmåningom precis innan hon förväntas kissa. Till exempel; släpp in i boxen efter en tävling, vissla innan hon hinner kissa och förmodligen ställer hon sig och gör det av ren vana. Har du tur lär hon sig göra det på kommandot efter en tid.
Inte bara i US- dumskalle;)
Båda mina kissar på kommando- i hink.

Började med detta just för att hästen inte skulle gå andra klassen med benen i kors;)

Ta reda på när den brukar kissa. en stund efter ridning osv.

Jag började oxå med en visseltrudilutt o la till - Kissa.

Nu behöver jag bara säga kissa- såvida de ÄR nödiga o ger en morot.
Val kan klämma ut ett par droppar- bara för moroten:bow:

På tävling får du valla den i högre gräs ett tag o se.
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

Det beror väl kanppast på att hon är väluppfostrad. Snarare på att hon är otrygg, och inte kan kissa på nya platser.

Om du åker iväg på tävlingar gäller det att få henne att känna sig trygg, så att hon kan kissa.

Endel tävlingshästar får en liten ponny som kompis. Kompisen får följa med på tävling mm. Kan också hjälpa att ha vatten i dunk med hemifrån.

Norrland
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

Ha ha! :D vad gör man inte för en gotta!:rofl:

Min lärde sig utan gotta:eek:. Men nu när jag ber honom kissa ute så har han inte alltid nåt att komma med , men han försöker i alla fall och står och stönar. PÅ sommaren är det inga problem, och det finna mycke mossa i skogen.
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

Hade en valack som bara kissade på gräs (och i box). Så efter en längre transport eller efter träning eller tävling var det att leda hästen och försöka hitta en gräsplätt. kissar man på grus stänker det på benen och det är inget roligt alls tror jag hans tankar var
 
Sv: Kissnödig kuse (konstig tråd)

Tack för tipsen! Det blir till att vänta ut henne när vi kommer hem, alt. vid morgonfodringen och köra visseltrixet ett par gånger, så får vi se om det hjälper. Som sagt så gör jag allt jag kan för att hon ska känna sig trygg och lugn i övrigt...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
6 741
Senast: cewe
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 216
Senast: Beritas
·
H
Övr. Hund När jag ändå är här och surfar anonymt, skall jag banne mig passa på och vara en RIKTIGT dålig matte, och höra vad ni tycker här med...
2
Svar
26
· Visningar
1 893
Senast: fjolltroll
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 323
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp