I

Instant

Idag när jag skulle rykta 03ans hovar så hade jag tagit alla de andra tre, och det hade gått bra. Men när jag kom till höger bak så ville han inte ta upp den, så jag lutar mig mot honom "för att få över tyngden på andra sidan". Men han trycker emot, och jag reser mig upp men han hinner trycka fast mig mot den ena boxväggen (han stod uppställd i stallgången) Tillslut så lyckas jag backa/ducka/krypa ut, helt chockad. Varför gjorde han såhär? Kanske ska tillägga att det var ungefär 7:e gången han lyfter hovarna. Vad ska jag göra för att detta inte ska hända igen?

Jätttacksam för svar!
 
Sv: Klämd

Han är alltså 3 år och har inte behövt lyfta hovarna mer än 7 gånger?!!! Undra på att han protesterar! Det är ett stort ingrepp i hästens integritet, att man tvingar den att lyfta en hov. Den har ju ingen möjlighet att fly då den står på 3 ben. Hur länge har du haft hästen ifråga?
 
Sv: Klämd

Han är alltså 3 år och har inte behövt lyfta hovarna mer än 7 gånger?!!! Undra på att han protesterar! Det är ett stort ingrepp i hästens integritet, att man tvingar den att lyfta en hov. Den har ju ingen möjlighet att fly då den står på 3 ben. Hur länge har du haft hästen ifråga?

Men han har aldrig gjort något liknande innan...
 
Sv: Klämd

Ju äldre han blir desto mer självständig blir han. Och då är det inte lika självklart att han går med på vad du vill göra. Det är därför det är så viktigt att bygga en bra grund när de är små.
 
Sv: Klämd

Ju äldre han blir desto mer självständig blir han. Och då är det inte lika självklart att han går med på vad du vill göra. Det är därför det är så viktigt att bygga en bra grund när de är små.

Jag förstår inte riktigt (det börjar bli sent :p).

Vad ska jag göra om han gör så här igen? Det går ju inte att han håller på så, eller är det "normalt" innan han lär sig att inte göra så?
 
Sv: Klämd

Återigen: Hur länge har du haft hästen? Litar han på dej? Hur är han hanterad av tidigare ägare? Har han ont i det ben han inte vill lyfta?
 
Sv: Klämd

Jag hade börjat med att träna att han ska "gå undan för tryck". Dvs om du puttar lätt på honom så ska han flytta sig, tex putta på baken och han tar ett steg åt sidan, putta på bringan och han backar osv. En ledarhäst i en flock befäster ledarskapet delvis genom att flytta de andra individerna, de som flyttar på sig medger att de är lägre i rang. Jag skulle tro att det du behöver göra är att befästa ledarskapet, att lära honom att du är den som är ledaren. Som någon skrev härovanför så är det intressant att veta hur länge du har haft honom?
 
Sv: Klämd

Jag hade börjat med att träna att han ska "gå undan för tryck". Dvs om du puttar lätt på honom så ska han flytta sig, tex putta på baken och han tar ett steg åt sidan, putta på bringan och han backar osv. En ledarhäst i en flock befäster ledarskapet delvis genom att flytta de andra individerna, de som flyttar på sig medger att de är lägre i rang. Jag skulle tro att det du behöver göra är att befästa ledarskapet, att lära honom att du är den som är ledaren. Som någon skrev härovanför så är det intressant att veta hur länge du har haft honom?

Jag har övat det med honom, och det är inte alltid som han flyttar på sig, oftast så trycker han emot.
 
Sv: Klämd

Återigen: Hur länge har du haft hästen? Litar han på dej? Hur är han hanterad av tidigare ägare? Har han ont i det ben han inte vill lyfta?

Hästen har precis kommit till den nya ägaren som jag är medryttare hos! Men jag ska kanske köpa honom sen när vi ridit in honom tillräckligt. :) Ont har han vad jag vet för sen när man fått upp det så går ju det bra.
 
Sv: Klämd

Jag har samma problem med en 3-åring jag hjälper till lite med. Delvis tror jag/vi att det handlar om att han haft en böld i just höger framhov för ett par månader sen och det har satt sig lite "i huvudet". Dessutom är han en häst med MYCKEt starkt psyke som gärna provar om han kan bestämma över människan. Han har varit lite stökig tidigare även vid verkningar och dylikt.

Det du INTE ska göra är att flytta dig undan när han försöker trycka upp dig i väggen. Du ska markera TYDLIGT att det beteendet inte är acceptabelt. Skarpt NEJ och en rejäl markering med handen/näven i hans sida så att han flyttar sig undan från dig. När han flyttar sig: beröm! Det ska INTE vara tillåtet att han kan "flytta på" dig!
Det hela hänger ju på att du har modet och den inre styrkan som krävs för att verkligen visa med hela ditt jag att "här är det JAG som bestämmer- INTE du!" Är du osäker på om du klarar av situationen så är det bäst att ta hjälp. Blir man själv rädd eller osäker så märks det på en gång och ger bara effekten att han vet att han kan styra över dig. Och tänk på säkerheten!! Jag har själv hjälm på huvudet när jag hanterar hästen jag berättar om.

Jag har tragglat mycket med den hästen jag nu pysslar med med just den här grejen. Efter några omgångar där han försöker markera mot mig brukar han ge sig och kunna lyfta hoven några gånger utan större problem. Men; vårt läge har "låst sig" lite nu - och istället för att varje gång få ett "bråk" så har vi (jag o ägaren) bestämt att vi börjar på en annan nivå. Vi ska strunta i kratsning några veckor och istället bara öva på att jag får ta på benet som om jag tänker lyfta det. Ta på benet och om han försöker markera mot mig - flytta honom osv. så slipper vi ta några stora strider varje gång. Och sen gäller det att vara neutral och/eller berömma när han är duktig och snäll. Risken om man hamnar i konflikt för ofta är ju att hästen mest tycker det är jobbigt att bli hanterad. Vi gör som så att vi "börjar om" istället via beröm för små framsteg. Dessutom ska vi öva mer ute i paddocken på sidförning för handen. Det funkar i regel rätt bra, men vi ska befästa det bättre innan vi återigen lyfter hovar.

Att göra saker som man vet att hästen är väldigt bra på; kanske leda runt i paddock och stanna på kommando, att öva på att inte äta förrän man säger "varsågod", att ta såna övningar som hästen enkelt klarar av tror jag är vettigt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 767
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 605
Senast: Nevermind
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 510
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp