Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
”För fin för..” var lite skämtsamt. Naturligtvis förstår jag att det är en vett och etikettsfråga - MEN det är en vett och etikettsfråga för övre medelklass och uppåt. Det förekommer helt enkelt inte inom arbetarklassen.

Jag tycker det är supertydligt. Speciellt när medelklassen kommer till arbetarklassen/lägre medelklass på fest vilket märks när de är de enda som går i finskor när alla andra har strumpor. Det har jag sett många gånger.


Se ovan. Det är helt enkelt något som hör till medelklass och uppåt.
De fester och middagar jag går på är i folks hem eller i hyrd billigare lokal. Folk går i strumpor. Fest eller middag i större lokal typ abbonnerad restaurang eller liknande innebär skor, men det är ju lokaler där man alltid går i skor.
Det är bara medelklass och uppåt som tar på sig finskor inne när alla andra går barfota.
Jag jobbar på ett lågbetalt jobb och jag älskar att ha skor till fina kläder :) är liksom halva grejen med att klä upp sig .
 
Efter ett tungt arbetspass finns inte orken att laga mat utan man väljer det alternativ som går enklast att ordna. Värma något helfabrikat.

Finns ju massvis billig mat som i stort sett gör sig själv :) Men den diskussionen kanske också blir OT
 
En liten sidnotis ang sämre vård är att fetma är ett område där man ser tydliga kopplingar till klasstillhörighet, och feta får sämre vård. Att fattiga får sämre vård är för mig således inte speciellt förvånande.

Utan att vara inläst på området kan jag även tänka mig att man har större problem med personalbrist och stafettläkare i utsatta områden än man har på typ Lidingö, men det är rena spekulationer från min sida.
Det är mest läkartätt på Östermalm. Där de också är friskast givetvis. Få vill arbeta med tolkar och sjukskrivningsärenden. Det är väl bara för de feta med psykisk ohälsa i arbetarklassen att klippa sig och skaffa ett jobb. Så himla svårt kan det väl ändå inte vara!
 
Jag har alltid tänkt mig själv som klockren arbetarklass, men nu känns det inte lika klockrent längre. Vissa grejer känns fortfarande väldigt arbetarklass, som att ingen förälder/mor- eller farförälder har eftergymnasial utbildning, jag är uppväxt med att det inte finns obegränsat (eller nästan) med pengar, när det är släktkalas hasar de flesta runt i strumpor (jag brukar ta med luddiga strumpor på vintern :D), inga direkta "finkulturintressen" osv osv.

Men sen är det andra saker som jag med tiden insett att de inte är lika solklar arbetarklass, och att jag nog var en ganska privilegierad unge som trodde att "alla" hade liknande uppväxt som mig :o T.ex. har jag alltid bott i villa, och det var inte förrän i högstadiet jag fick kompisar som bodde i radhus eller rentav lägenhet. Kompisar med invandrarbakgrund träffade jag inte på förrän i gymnasiet - de FANNS helt enkelt inte där jag växte upp.
Vi hade sommarstuga, två bilar, pappa var med och startade upp nåt företag och var nån typ av chef tror jag, han var även intresserad av matlagning och vi åt visserligen en del hel- och halvfabrikat men också en del eget bakat bröd, långkok osv. Jag fick prova alla olika idrotter och hobbyer jag var nyfiken på och har haft häst/ponny i familjen sedan 12-13-årsåldern. Jag gick ett "onödigt" gymnasieprogram (dvs ett som inte leder till nåt yrke) och skulle ha gått ett nästan lika "onödigt" program på högskola om inte min psykiska ohälsa kommit ivägen.

Men det här trodde jag som barn/ung tonåring att det var helt normalt och så ALLA hade det. Jag TRODDE att det var "typisk arbetarklass", men nu känns det ganska skevt att tro det.
Jag känner mig fortfarande som arbetarklass, fast tänker väl nu kanske mer att jag var en privilegierad arbetarklassunge. Exakt VAD som gör att jag känner att arbetarklass är "där jag hör hemma" kan jag inte riktigt sätta fingret på... Men jag tror det handlar ganska mycket om sociala strukturer och koder. Fina inneskor, fördrinkar, rätt vin osv var icke-frågor under min uppväxt och är det till stor del fortfarande. Jag tror det är där mycket ligger.
 
OT visserligen men på sätt och viss minskar privata vårdförsäkringar kön i det allmänna systemet i och med att de som har sådana försäkringar inte då belastar det allmänna. Sen betalar din man delvis för det åtminstone beskattas han för försäkringen. Jag har också via mitt jobb en privat vårdförsäkring och utöver att jag beskattas för det så måste jag betala en avgift när jag utnyttjar försäkringen (denna går såklart inte mot högkostnadsskyddet utan är en avgift jag erlägger till försäkringsbolaget).

Men absolut är det en förmån.
Problemet blir ju när de som har ett bra jobb inte längre vill betala de fattigas vård via skatten. Så klyvs samhället mer i sär, de som har och de som inget har. Dessutom, vem vill då jobba i vården för fattiga de har ju en massa problem när man istället kan jobba med privatkunder som talar samma språk som en själv?
 
Lite OT, men vad räknar ni som välbetalt?
Ingångslön för utbildad CNC-operatör (industriarbetare) är ca 20-21000:- före skatt.

Ni som anser att industriarbetare är välbetalda, vilka typer av arbeten är det då ni menar?
 
Kommer från en arbetarbakgrund med största delen snickare och några daglönare men många först efter några år på sjön, annan del av släkten var överklass med ostindiefarare (släkten är Göteborgare) och nu mer finns allt mellan arbetare som inte klarat gymnasiet (jag), dom som pluggat på Chalmers till egenföretagare.

Varför jag inte satsade på skolan är enkel då jag fick höra redan i lågstadiet att det inte var någon idé av min lärare pga dyslexin och jag slutade bry mig om skolan redan innan mellanstadiet.
Så sorgligt att du inte fick hjälp med din dyslexi.
 
Fast många går aldrig på sådant. Det finns liksom ingen anledning att ha inneskor i annan form än tofflor om man är frusen.

Vadå "går på"?

Om jag ska på en lite finare fest med klänning och nylonstrumpor och smink och smycken... då vill jag också ha skor som matchar det - det är väl inget konstigt? Skall jag däremot på myskväll i soffan hos en kompis så har jag lika självklart INTE med mig inneskor.

(och nej, jag är inte övre medelklass eller överklass som någon antydde att man är om man har inneskor med sig)
 
Lite OT, men vad räknar ni som välbetalt?
Ingångslön för utbildad CNC-operatör (industriarbetare) är ca 20-21000:- före skatt.

Ni som anser att industriarbetare är välbetalda, vilka typer av arbeten är det då ni menar?
Jag vet en arbetsplats där ingångslönen är strax uder 30tkr, efter något år någon tusenlapp över. Då krävs ingen utbildning alls. Det tycker jag är välbetalt.
 
Jag vet en arbetsplats där ingångslönen är strax uder 30tkr, efter något år någon tusenlapp över. Då krävs ingen utbildning alls. Det tycker jag är välbetalt.

Det tycker jag också, men jag känner många som jobbar industri och ingen av dessa har haft en sådan ingångslön.
Jag har själv arbetet inom industri med utbildning utan ingångslön i den klassen.

Vad är det för typ av industriarbete?
 
Jag bor nu i Sörmland och här finns ju verkligen hela spannet. Adliga med slott till lågavlönade etc.
Jag är uppvuxen i förort till Stockholm. Vi bodde i ett villaområde med främst övre medelklass. Ett par km bort var det billiga hyresrätter som var fyllda av ensamstående morsor, lågavlönade, invandrarfamiljer utan så mkt utbildning etc. Det var rätt stora kontraster.

Jag har sett min familj som övre medelklass. Mina föräldrar är båda akademiker och karriärister. Pappa var väldigt välavlönad under några år och väl avlönad annars. Det stod det ju om i tidningen tex. Jag vet att många då såg oss som överklass.
Men pappa är från liten by högt upp i Norrland och.. ja.. Han är inte överklass bara för att det fanns en del på kontot upplever jag.

Jag själv är inte akademiker. Jag ser mig som medelklass. Jag har fått med mig en hel del hemifrån i både språk, social förmåga, kunskap och pengar.
Min lön är väldigt svennig och vanlig. Jag har både ett tjänstemannayrke och tränar hästar. Inget av de yrkena tror jag hade blivit av om jag inte fötts i den familj jag gjort.
Men jag är rätt svennig och vanlig. Jag kan hänga i de flesta kretsar och klasser etc och trivas.
Jag skulle absolut gärna betala mer skatt för att de som har det sämre skulle få det drägligare.
 
Vadå "går på"?

Om jag ska på en lite finare fest med klänning och nylonstrumpor och smink och smycken... då vill jag också ha skor som matchar det - det är väl inget konstigt? Skall jag däremot på myskväll i soffan hos en kompis så har jag lika självklart INTE med mig inneskor.

(och nej, jag är inte övre medelklass eller överklass som någon antydde att man är om man har inneskor med sig)

”Går på” som i att bli bjuden till finare tillställningar som inte är middag i hemmet eller på näraliggande lokal.
Inte ”gå på” som i att bli lurad
 
Det tycker jag också, men jag känner många som jobbar industri och ingen av dessa har haft en sådan ingångslön.
Jag har själv arbetet inom industri med utbildning utan ingångslön i den klassen.

Vad är det för typ av industriarbete?
Det är tung och skitig industri, ett väldigt fysiskt jobb.
 
Vadå "går på"?

Om jag ska på en lite finare fest med klänning och nylonstrumpor och smink och smycken... då vill jag också ha skor som matchar det - det är väl inget konstigt? Skall jag däremot på myskväll i soffan hos en kompis så har jag lika självklart INTE med mig inneskor.

(och nej, jag är inte övre medelklass eller överklass som någon antydde att man är om man har inneskor med sig)
Det är en typiskt klassindikator. Sen kan ju naturligtvis folk anamma något även om man själv kommer från andra seder.

Skor inomhus är en typisk etikettsfråga som dessutom blir olika i olika kontext. I medelklass och uppåt är det artigt att ha finskor inne. I arbetarklass kan det tom vara oartigt eftersom skor kan påverka golv.
Dvs medelklass och uppåt har råd - de kommer historiskt från en kontext där någon annan fixade golven. Arbetarklass skrubbade och fixade sina egna golv.
 
Själv är jag nog från kulturell arbetarklass, som tack vare pappas ingengörsjobb blev ekonomisk medelklass.
Växte upp i Gbg förort med ärvda kläder men trygghet och mulleutflykter.

Är själv kulturell och ekonomisk medelklass i en stad och ett land med tydliga klasskillnader, och det är inget att eftersträva.
Den absolut tydligaste klassmarkören här är var du gick i skola, då privatskolor med årsavgifter upp mot 400tkr inte är helt ovanliga. Gissa vilken samhällsförståelse de eleverna ofta växer upp med..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 188
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 562
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp