Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha ja. Jag tänker att det är en traditionell klassmarkör som idag främst finns hos överklassen men här och där lever kvar även inom medelklassen. Det verkar vara väldigt utbrett hos övre-medelklass-lantbrukare och de är ju ofta också väldigt konservativa i hela sin livsstil.

Är nog mindre vanligt ju yngre eller mer progressiv man är.

Ja, det kan nog stämma! Det är kretsar jag så extremt sällan rör mig i, räknar mig och sambon till den "lägre" medelklassen, så att fenomenet verkar ha gått mig förbi är nog inte särskilt konstigt. :)
 
öh va? vad menar du? ska inte de som befinner sig längst ned få protestera mot denna fundamentala ojämlikhet?

Jag tycker att det är STOR skillnad på att protestera (vilket man givetvis skall få göra, oavsett vad det gäller!) och att raljera över att en person som tillhör överklassen skulle "njuta av utsikten och se ner på den uppåtsträvande pöbeln". Det senare tycker jag är vansinnigt föraktfullt mot de individer som råkar vara födda inom det vi ser som överklass.
 
Haha ja. Jag tänker att det är en traditionell klassmarkör som idag främst finns hos överklassen men här och där lever kvar även inom medelklassen. Det verkar vara väldigt utbrett hos övre-medelklass-lantbrukare och de är ju ofta också väldigt konservativa i hela sin livsstil.

Är nog mindre vanligt ju yngre eller mer progressiv man är.

I många andra länder är det ju vanligt med inneskor, oavsett klass. Så inneskor i Sverige tänker jag mig också kan bero på att personer är inflyttade, eller har bott utomlands och fått andra vanor osv.
 
Jag för min del ser en skillnad i att protestera/arbeta mot ojämlikhet och att uttrycka sig förlöjligande och föraktfullt om de människor som är representanter för de privilegierade grupperna i det befintliga systemet.

Exempel: jag har varit med om flera gånger IRL att personer som definierar sig som arbetarklass öppet deklarerar sitt klassförakt, men inte riktat mot systemet utan mot individer och grupper av individer som de definierar som medel- eller överklass. Jag är medelklass. Vad gör jag med informationen? Är det ok att tillskriva mig diverse otrevliga egenskaper baserat på min bakgrund och utbildningsnivå? Tydligen, enligt dessa personer. (Detta hände vid fikabordet upprepade gånger.)

Att systemet måste påverkas för att ge människor mer lika möjligheter och att jag förmodligen inte vet hur pass privilegierad jag varit i vissa frågor - det köper jag. Men det här var något annat.




Jag har nästan alltid inneskor. För mig känns det väldigt intimt att gå i strumplästen hemma hos andra människor så det sker ytterst sällan. Det är typ bara i "soffhäng hos kompis" och sådant jag känner mig bekväm utan skor.

Jag har även inneskor på jobbet. Skulle bli galen på att ha på uteskorna hela dagen bortsett från sommartid.

Ibland försöker jag skärpa mig, men det känns verkligen fel att gå runt bland okända utan skor. Jag har ett par nöd-ballerinaskor som är mjuka, diskreta och lätt går ner i handväskan. I de fall jag har mer avancerade inneskor tar jag med dem i en tygkasse.

Självklart beror min sko-hysteri på att jag är för fin för att gå utan skor eftersom jag är medelklass.

Frågan är vad vi som tillhör medelklassen ska göra åt det, annat än att vara medveten om att det finns skillnader och vilka fördelar vår bakgrund kan ge oss i livet?

Jag är uppfostrad både med att använda inneskor, veta vilka bestick som används till vad, hur man skålar, ha ett prydligt bordsskick och en massa andra detaljer som är klassmarkörer och jag är oerhört medveten om det. Som tonåring sökte jag mig till en subkultur och som vuxen har jag blivit socialarbetare. Och för att relatera till mitt tidigare inlägg så ser jag som min främsta uppgift att hjälpa andra att navigera i juridiken och vårt välfärdssystem.

Därför blir jag genuint ledsen när jag blir pikad om min bakgrund endast baserad på var jag kommer ifrån och som inte har med mig som individ att göra.
 
Jag tycker att det är STOR skillnad på att protestera (vilket man givetvis skall få göra, oavsett vad det gäller!) och att raljera över att en person som tillhör överklassen skulle "njuta av utsikten och se ner på den uppåtsträvande pöbeln". Det senare tycker jag är vansinnigt föraktfullt mot de individer som råkar vara födda inom det vi ser som överklass.

Ja, uttalandet indikerar ju att samtliga i överklassen ser ner på arbetarklassen. Vilket inte alls är min erfarenhet. Självklart förekommer klassförakt överallt och det finns nog gott om rikemansungar som skrattar gott åt "white trash" osv. Men att förakta överklassen enbart på grund av deras klasstillhörighet, nej det ser jag inget gott i. Det skapar bara polarisering. Tänker på en gammal dam jag bodde granne med, hon var änka och tassade runt ensam på sina 160 kvm takvåning. Väldigt engagerad i välgörenhet för asylsökande och hemlösa. Nu gick hon bort i somras. Pengar och klass gör inte folk per automatik onda, och bristen av det gör inte personer per automatik goda.

Som jag ser det ska protester vara gentemot politiken som möjliggör utanförskap och fattigdom. Inte gentemot personer, oavsett klasstillhörighet.
 
Ja, uttalandet indikerar ju att samtliga i överklassen ser ner på arbetarklassen. Vilket inte alls är min erfarenhet. Självklart förekommer klassförakt överallt och det finns nog gott om rikemansungar som skrattar gott åt "white trash" osv. Men att förakta överklassen enbart på grund av deras klasstillhörighet, nej det ser jag inget gott i. Det skapar bara polarisering. Tänker på en gammal dam jag bodde granne med, hon var änka och tassade runt ensam på sina 160 kvm takvåning. Väldigt engagerad i välgörenhet för asylsökande och hemlösa. Nu gick hon bort i somras. Pengar och klass gör inte folk per automatik onda, och bristen av det gör inte personer per automatik goda.

Som jag ser det ska protester vara gentemot politiken som möjliggör utanförskap och fattigdom. Inte gentemot personer, oavsett klasstillhörighet.

Väl formulerat! Jag håller med dig i allt!
 
Nej de är särskilda för innomhusbruk.
De tål inte att gå ute med.
Lädersula.
Jag tycker för all del att "inneskor" inte behöver vara någon speciell typ av sko. Visst, skor med lädersula behöver viss preparering för att kunna användas utomhus. Men för att använda ett par skor inne behöver de dels vara rena, dels inte ha sulor eller klackar som gör märken på golvet. Det räcker.
 
Jag tycker för all del att "inneskor" inte behöver vara någon speciell typ av sko. Visst, skor med lädersula behöver viss preparering för att kunna användas utomhus. Men för att använda ett par skor inne behöver de dels vara rena, dels inte ha sulor eller klackar som gör märken på golvet. Det räcker.
Jag minns det som strikt förbjudet att använda inneskorna ute.
De var för ömtåliga för det.
Klackar eller märken i golven var inte något problem.
Min Farmor gick med stilettklackar i våningen på Östermalm.
 
Tycker ni att man som mer priviligierad individ bör ha större tålighet mot mindre välriktat förakt från andra mindre priviligierade? Med tanke på klassföraktet uppåt. Jag håller med om att det inte är positivt och att det är polariserade men samtidigt så har man ju som mer priviligierad en möjlighet att mer "luta sig tillbaka" eller?
 
Jag minns det som strikt förbjudet att använda inneskorna ute.
De var för ömtåliga för det.
Klackar eller märken i golven var inte något problem.
Min Farmor gick med stilettklackar i våningen på Östermalm.

Jag tänker på de där klackskorna som efter en kväll ute var typ 1/3 av klacken helt enkelt utsliten. De måste ju varit inneskor som inte tålde att knata runt på asfalt och grus. De var dock inga dyrgripar alls heller såklart så de kan ju bara varit dåliga också.

Och tack för förklaringarna! Alltid intressant att få frågetecken uträttade. Jag undrar dock ändå fortfarande hur man vet var i affären man hittar dem? Det finns väl fina klackskor man kan ha ute också? Eller man måste kolla på materialen? Eller köper man bara dem i dyrare butiker kanske?
 
Tycker ni att man som mer priviligierad individ bör ha större tålighet mot mindre välriktat förakt från andra mindre priviligierade? Med tanke på klassföraktet uppåt. Jag håller med om att det inte är positivt och att det är polariserade men samtidigt så har man ju som mer priviligierad en möjlighet att mer "luta sig tillbaka" eller?
Det är inte bra för samhället med förakt.
Välutbildade människor behövs och ett förakt för överklass och utbildning motarbetar klassresor uppåt.
Det minskar viljan att utbilda sig och anatränga sig för att förbättra sina egna levnadsvillkor.
 
Jag tänker på de där klackskorna som efter en kväll ute var typ 1/3 av klacken helt enkelt utsliten. De måste ju varit inneskor som inte tålde att knata runt på asfalt och grus. De var dock inga dyrgripar alls heller såklart så de kan ju bara varit dåliga också.

Och tack för förklaringarna! Alltid intressant att få frågetecken uträttade. Jag undrar dock ändå fortfarande hur man vet var i affären man hittar dem? Det finns väl fina klackskor man kan ha ute också? Eller man måste kolla på materialen? Eller köper man bara dem i dyrare butiker kanske?
Det har med materialet att göra.
Det syns på skorna helt enkelt.
Dansskor t.ex är för inomhusbruk. De är inte särskilt dyra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 134
Senast: warg
·
Skola & Jobb Jag läser då och då på Buke att folk skriver saker kring samhällsklasser. Och jag är då ärligt nyfiken på vad det är som avgör vilken...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
16 355
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp