Jag har alltid tänkt mig själv som klockren arbetarklass, men nu känns det inte lika klockrent längre. Vissa grejer känns fortfarande väldigt arbetarklass, som att ingen förälder/mor- eller farförälder har eftergymnasial utbildning, jag är uppväxt med att det inte finns obegränsat (eller nästan) med pengar, när det är släktkalas hasar de flesta runt i strumpor (jag brukar ta med luddiga strumpor på vintern

), inga direkta "finkulturintressen" osv osv.
Men sen är det andra saker som jag med tiden insett att de inte är lika solklar arbetarklass, och att jag nog var en ganska privilegierad unge som trodde att "alla" hade liknande uppväxt som mig

T.ex. har jag alltid bott i villa, och det var inte förrän i högstadiet jag fick kompisar som bodde i radhus eller rentav lägenhet. Kompisar med invandrarbakgrund träffade jag inte på förrän i gymnasiet - de FANNS helt enkelt inte där jag växte upp.
Vi hade sommarstuga, två bilar, pappa var med och startade upp nåt företag och var nån typ av chef tror jag, han var även intresserad av matlagning och vi åt visserligen en del hel- och halvfabrikat men också en del eget bakat bröd, långkok osv. Jag fick prova alla olika idrotter och hobbyer jag var nyfiken på och har haft häst/ponny i familjen sedan 12-13-årsåldern. Jag gick ett "onödigt" gymnasieprogram (dvs ett som inte leder till nåt yrke) och skulle ha gått ett nästan lika "onödigt" program på högskola om inte min psykiska ohälsa kommit ivägen.
Men det här trodde jag som barn/ung tonåring att det var helt normalt och så ALLA hade det. Jag TRODDE att det var "typisk arbetarklass", men nu känns det ganska skevt att tro det.
Jag känner mig fortfarande som arbetarklass, fast tänker väl nu kanske mer att jag var en privilegierad arbetarklassunge. Exakt VAD som gör att jag känner att arbetarklass är "där jag hör hemma" kan jag inte riktigt sätta fingret på... Men jag tror det handlar ganska mycket om sociala strukturer och koder. Fina inneskor, fördrinkar, rätt vin osv var icke-frågor under min uppväxt och är det till stor del fortfarande. Jag tror det är där mycket ligger.