Bukefalos 28 år!

Klippning Islandshäst!

Sv: Klippning Islandshäst!

Jag har aldrig täcke om mina här halvklippta.
Dom går som en oklippt häst.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

När jag bara rakade Jorunn på halsen hade jag inge täcke även om hon var nyrakad.
De viktigaste är att de har päls över rygg länd kors och baken samt halva magen i alla fall.
Då behöver de inge täcke för värmens skull.

Jag började bara täcka när jag fick jobb med ett ofodrat regntäcke bara för då försvann tiden till att bortta 1 timme en lerig häst varje dag innan ridning. Eller att hon var superblöt och behövde stå inne och torka innan man kunde rida.


Nu är hon nakenfis från topp till tå, halva ganaschen är rakad hela kroppen ben och kotorna/karlleden.

Nu har hon 100 g innetäcke och ett ofodrat regn över i hagen.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Kl*
Kanske inte riktigt hör hit, men rör vinterpäls.
Jag har inte klippt mig Isis som går på lösdrift. När jag rider svättas han endel så han blir blöt på hals o flank. Vi skrittar av ca 10min och då är underullen är torr men ytan/täckhåren är blött.jag upplever att hans päls torkar fort till skillnad från de andra 2 icke isis som blir lockiga. Och inte behöver klippas/svättäcke.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Är det nåt fel på min häst??
Jag har ju bestämt mig för att inte ha täcket så länge hon inte verkar frysa eller det är över kanske 7 minus eller när det regnar/snöar.
Eftersom dom verkar klara sig bra naken när dom är halvklippta, även nyklippt som hon är just nu.
Och hon är alldeles varm under täcket om det är på.
När hon har gått naken har det varit som kallast 7 minus.
Hon har inte verkat frysa vad jag sett.
Men igår var det 3 minus på kvällen och hade varit plusgrader tidigare på dagen, jag skulle ta in hästarna vi halv tio och såg att hon skakade i hela kroppen.... Hon var helt torr, ingen nederbörd, ej svettig, det var helt vindstilla.
Dock hade höet i hönätet tagit slut men det var nog slut max 2,3 timmar.
Hon hade lite frost bak på rumpan men var torr under det, hon kändes varm när man stack in handen i pälsen och på det rakade kändes hon inte iskall bara lite sval som dom ska...
Tog in henne, tog på henne vintertäcket (200 g) gav henne nåt kg extra hö till natten.
Efter kanske 5 minuter med täcket på plus att hon stod och åt slutade hon skaka...

Är hon väldigt lättfrusen av sig eller vad är det frågan om??
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hästar är olika, det är bara att gilla läget och täcka om hästen fryser.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Kan vara så, har aldrig kollat tempen på henne men jag ska köpa en termometer.
Hon var lite snorig idag, hon kanske är lite förkyld?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Då frös hon ju antagligen :) Vissa fryser mer än andra. Min ena kan gå naken (helrakad) i några plus, medans min bästa kompis häst skakar som ett asplöv om den inte har ett tjockt täcke då. Superolika :)
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hästar är olika även ägarna. Jag tillhör curling typen. Minus och vindstilla är betydligt behagligare än råkall snålblåst. Jag lägger på täcke om det ska regna blåsa under längre tid även om spårklippningen växt ut. Speciellt när vi har en vinter när det regnar nästan dagligen. Är det riktigt dåligt väder blir det box på natten. Passar på att ge lite hovvård och låta hovarna torka upp.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Kan vara så, har aldrig kollat tempen på henne men jag ska köpa en termometer.
Hon var lite snorig idag, hon kanske är lite förkyld?

Så kan det ju vara, eller så har du fått en frysen ponnyskrutt på halsen :)

Mina verkar typ aldrig frysa. Däremot märker jag av att de gör av med väl mycket energi om de går med för tunna täcken.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Det låter precis som om hon frös.

Delvis kl

Jag klippte Snöggur för några dagar sedan. En filtklippning.
wpid-dsc_0510.jpg

Första dagen la jag på honom ett fleecefodrat regntäcke eftersom han fortfarande var lite regnblöt och det är ju bättre att låta det sugas upp av ett annat täcke. På kvällen skulle jag byta täcke. Det var 5-7plusgrader och blåst. Snöggur skakade även under täcket. Då valde jag 300gr istället för planerade 100gr och han slappnade av efter en kort stund. Han är en äkta fryslort... Kanske värre nu eftersom han faktiskt inte hade så mycket hull som det såg ut med pälsen på.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Min har mindre päls än så kvar. Den ena går med fleecefodrat, den andra med ett funktionstäcke under ett vanlig regntäcke. De har inte frusit alls i vinter. Det är verkligem olika hur frusna hästarna är.

Mina har 300 när det är -15 och kallare.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

KL

1517562_10151950839613702_39674463_n.jpg


Ja, hästar är väldigt olika i hur mycket de behöver täckas. Min nya häst måste jag sätta på tjockare täcken än den förra jag hade... Jag täckar inte så mycket efter väder, utan mer på hur varm/kall hästarna känns och utgår efter det. Det skall ju inte kännas kall under täcket och heller inte bli svettiga, lagom är bäst :D
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Det jag märker på mina om jag täckar för tunt är att de tappar hull väldigt fort. Då kan jag fodra på dem hur mycket som helst och det bara rasar av dem.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hon har skakat några ggr till, en gång lika mycket och några ggr bara lite.
Känner mig dum som trott att hon skakar för någon annan andledning.
Från och med nu blir det täcke på vid minusgrader.
Igår så var det nollgradigt, minus ett och hon skakade lite men sedan slutade hon men blev enda täcke på.
Hon som har gått utan i säkert minus 9 grader, vad dum jag känner mig.
Hur ska dom kännas på den klippta ytan, varm?
Jag vet att är dom varm på oklippta pälsen är dom för varma.
Tror jag ska köpa ett 100 g täcke att byta inrökande med också.
Det känns fel att ha ett 200 g vid flera plusgrader om det regnar och snöar
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Vet inte vad jag ska Göra... Om jag ska köpa ett 100 g täcke också eftersom hon är ofta väldigt varm under 200 g
Så förvirrad, men jag vill ju absolut inte hon ska frysa..
Och det verkar hon ju förmodligen gjort flera ggr :(
Vid tre minus en gång, två minus en gång skakat ordentligt dom gångerna.
Vid noll och nån annan gång då jAg inte vetet temperaturen har hon skakat lite som jag då trodde berodde på att hon var rädd för nåt..

Så konstigt.. Och jag som låtit henne gå naken i flera minus typ åtta.. Och inte sett om hon frusit..

Ska dom vara varm eller kall på rakade ytan?

Vad skulle ni ha gjort?
 
Sv: Klippning Islandshäst!

Hur varma de är tror jag är lite individuellt. Jag brukar tänka att det är som med oss, en del är varma alltid och andra kan vara betydligt kallare utan att frysa.
Jag brukar tänka att det ska vara ungefär samma som min egen kroppstemp, så det ska inte kännas varmt men inte kallt heller. Lite ljummet och hellre lite svalt på det klippta om de känns varma i huden under pälsen. Stick in fingrarna i pälsen och jämför med huden där och på det klippta. Oftast skiljer det inte så mycket men de är kallare "på ytan" där de är klippta. Håll handen där en stund så känner du värmen som strålar, skillnaden är ju att den försvinner så fort från den klippta huden medan luften ligger kvar i pälsen så det känns varmare eftersom värmen stannar kvar där.

Jag tycker att 100g är väldigt användbart, det är det jag använder allra mest faktiskt. Men jag har valt täcken med slätt foder istället för fleece på insidan eftersom det ger mindre friktion. Smaken är som baken, men jag gillar det. Lättare att hålla rent också, fastnar inte massa hår.
 
Sv: Klippning Islandshäst!

100 är det mest använda på min connemara!

Hur varm min ska kännas på klippt päls resp på oklippt päls beror på hans humör och vädret. I "barndomshemmet" där det var skydd i hagen och inte så fuktigt som i Skåne och där han var tryggheten själv med ett äldre sto ville han vara kall överallt om han inte var typ nynyklippt.

Nu vill han vara åt ljummen på den oklippta och lätt varm på den klippta. Blåser det eller han är lite orolig av någon anledning vill han vara varm även på den oklippta. Man kan i princip stoppa in händerna mellan täcke o päls och värma sig. Vilket jag inte alls fattade i början utan han frös många gånger, han visar obehag väldigt tydligt men jag insåg inte att det faktiskt delvis kunde kompenseras med mer täcke så han åtminstone slapp frysa.

Min slutsats är alltså att spänd/orolig häst fryser betydligt lättare och glad/avslappnad betydligt mindre risk att frysa när det gäller just min häst :-)

Han går fö ute med vindskydd ca 12 h och fritt på mat, i bra hull och minimalt spårklippt med ponnypäls.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 134
Senast: Smurfoff
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 012
Senast: Amha
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp