Sälja eller betäcka - med vad?

Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Funderar på om jag ska ta och visa henne på sommarpremiering om hon hinner bli frisk och någorlunda snygg tills dess, bara för att ha lite mer att gå på eftersom avkomman inte heller är bedömd. Nu är hon iaf på plats hemma i hagen!

Varför inte stamboksföra henne i sommar om hon är frisk?
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Du kan få ge henne till mig :D Jag tycker nämligen hon skulle passa utmärkt i en avelsbox här!

Jag skulla antagligen betäckt med Sohn der Sonne. Jag tycker han passar in på dina kriterier också, mkt rörlig hingtst med goda gångarter (8-9-8,5) och massor av ridbarhet samt fin mun. Inte jättestor, 165cm, och dessutom ganska ädel och långbent så det blir nog inte jättemkt häst att rida ihop.

Don Primero är ju en av mina favoriter men jag förstår din tveksamhet ang. köttbullesyndromet ;)

Blue Hors Don Romantic är underbar men kanske för stor?

Dessutom har Katrinelund (Danmark) tre hingstar som är ruskigt intressanta. Skovens Rafael har jag varit sugen på i flera år och Temptation samt Lancelot som jag fäste mig vid på Hästaks hingstvisning i år.

Lancelot
pic_0902_146835297.jpg

pic_0909_146835435.jpg

Han är dessutom hoppstammad (e.Lordanos (Landos - Ahorn Z) ue. Ginsberg) så han borde kunna lämna lite hopp också.

Temptation
pic_0920_146836738.jpg

Hade tyvärr ingen bättre bild men han är läcker! e. Tuschinski (Crack C-Pion) ue. Haarlem

Mvh JV, lycka till i funderingarna ;)
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Nej, det var min Hip Hop - xx! Hade gärna visat båda men det var hårt tryck på platserna här inför treårs så jag fick nöja mig med en. Flip var den som löshoppade klart bäst, och Marlin ser inte så märkvärdig ut när man springer med honom men blir desto bättre under ryttare. Så han får vänta till kvaliteten, synd bara att det ska vara så lååångt dit...

celu: Ja, jag tänkte lite det :) . Men hur är det, måste man bestämma innan eller kan man strunta i det om det blir helkassa poäng? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

halvt kl

Nu har jag kollat blup och hemsida för alla de 26 hingstar jag fått tips om en gång till, och strukit hälften :p


Katrinelunds hingstar såg verkligen fina ut, ffa Skovens Rafael är ju :love:, men han var tyvärr inte tillgänglig i år, har fortfarnde inte bestämt mig om jag ska vänta eller ge det ett försök i år. Lancelot hittade jag varken på Hästaks sida eller språngrulla? Tempation satte jag lite frågetecken på temperamentet, fast det är kanske bara något jag fått för mig. Men han har dessutom ganska hög språngavgift och med utlandsskick så rullar det nog lätt iväg, tänkte mest eftersom det tog ett par försök förra året och nu startar vi ju rätt sent ifall det blir...

Don Romantic har jag varit sugen på innan men han ligger väldigt högt på mankhöjd på blup + tar ganska hög språngavgift han också.

Don Henrico strök jag också även om Don Frederico är en av mina favoriter, stor och inte tillräckligt intressant för att jag skall betala allt på språnget + utlandsskick.

Edward gick också bort om han var lite överbyggd, och oavsett så vill jag nog ha lite mer förärvningssäker dressyrstam.

Luxus CML och Kilroy x känns inte heller aktuellt, håller mig helst inom asvh men dessutom tror jag jag vill ha något gångartssäkrare än anglo, och passartad skritt är ett aber som jag helst håller mig ifrån.

Kvar har vi då

Canterbury funderar på om jag ändån inte vill ha ännu mer dressyrblod, annars är han fin.

Floricello är jag ju lite kär i men han är också ganska stor, samt oprövad. Ingen hoppning att skryta om.

Flash Dancer är min egen gamla favorit, då får jag ju DR-blodet men förhoppningsvis i mindre format. Hoppar trevligt dessutom.

Don Primero borde ju vara förärvningssäkert om något, Elit-prem, sänkt pris, nära släkt med Don Shufro. Borde inte bli nån jätte. Men sen så var det ju det där med typen... Ingen hoppning direkt där heller.

Belamour mjuk och rörlig, trevligt temperament, ok hoppning. Har tyckt att han varit lite "slapp" men det verkar ju inte som att det är något som håller honom tillbaks på banorna.

Highcruiser hittade jag egentligen ingen anledning att stryka, men har inte riktigt fastnat för honom.

JJ RayBan ganska stark kandidat, hittar inte mkt negativt. Bra hopp dessutom, gillar stammen, typen, gången. Är iofs 170+ han också men ger inget stort intryck.

Rausing ser trevlig ut och låter intressant med nytt lite hoppbetonat blod, men har inte fastnat riktigt.

Connery bra typ, gång och visad förärvning, även fälttävalnshäst. Frågetecken på hur temperementet är på den? 170cm. Dyr språng och utlandsskick på den också, men skulle det inte bli dräktigt har man iaf halva priset nästa år.

Herzendieb ädel multitalang med bra poäng på både gång, hopp och terräng. Verkar lämna bra men är inte jätteförtjust i traven från de filmer jag sett. Ganksa hög språng + utland.

Hermes ligger också i toppen just nu, bra storlek (för lilla jag), har bra erfarenhet av avkommor. Svenska stammen ger både plus och minus, ibland känns det kul att forsätta svenskt och ibland som att det skulle vara mer spännande med lite utlänskt. Plus också för att man har språngavgiften tillgodo om det inte skulle bli dräktigt i år.

Shooting Star är också en stor personlig favorit, mindre med supertyp och gång. Men så kommer det där med mer i språng och utlandsskick igen...

Sohn der Sonne har ju väldiga kvalitéer i gången, men jag vet inte om man vågar med exteriör och ben... Inte så rolig hoppning heller.

Lingh lade jag precis till själv, blev lite kär i honom när han kommit hit, men är ju inte kvar längre tyvärr utan då blir det skick där med.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

celu: Ja, jag tänkte lite det :) . Men hur är det, måste man bestämma innan eller kan man strunta i det om det blir helkassa poäng? :angel:

Hon får inga poäng eftersom hon är äldre (över 10 år får inga poäng utan bara klassindelning) :laugh:

Om du funderar på "di svenske" så kan du ju kika lite på Lambourgini, lämnar bra gångarter, huvud och hoppar bra + att han har en del fullblod i sig. Bra villkor dessutom. Höjdes till A förra året om jag kommer ihåg rätt.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Stämmer att han höjts till A!
på bruksprovsgalan kändes det som att jag var den enda som applåderade...
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

KL Jag trodde att jag skulle få en mindre avkomma med Flash Dancer. Tji fick jag ;). Några bilder på min ettåring e. FD - Flemmingh. Dryga 1.50 hög vid ett års ålder (mamma 166 cm). Annars är jag mycket nöjd med honom både temperamentsmässigt och rörelsemässigt :love:.

1307019764_resized.jpg


1307019772_resized.jpg


1307019787_resized.jpg


1307019779_resized.jpg
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Får jag fråga hur han ser ut i benställningen?
Jag undrar p g a Flash Dancers möderne där blupen är låg och där hingstar som gett mycket inkorrekt finns. Tänker på Ceylon och Midt-West Ibi-Light.

Tror att jag såg honom på fölvisningen, om han visades där för jag minns inte om du hade strukit någon, men det var så många föl att titta på att jag inte kommer ihåg.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Hermes tycker jag hade varit ett riktigt bra val! Såg honom som treåring och har sen följt honom hela vägen genom årgångschampionaten. Första tyckte jag att han var lite tråkig-men han blir ju bara bättre och bättre! Verkligen superfin och han verkar ha ett alldeles ljuvligt psyke:). Han lägger jag min röst på (med honom blir det ju rätt färg också;)).
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Skovens Rafael är :d
Lancelot och Temptation är också fantastiskt fina. Ang. Temptation så kanske jag inte kan säga jättemkt om temperamentet eftersom jag bara har sett honom live en gång men då skötte hans sig exemplariskt och verkade väldigt ridbar och rörlig.
Både Lancelot och Temptation ska verka i svensk avel i år, varför de ännu inte finns på språngrulla vet jag faktiskt inte. Men jag är 100% säker på att de kommer betäcka i Sverige.

Mvh JV
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Min FD var extremt långbent när han föddes och han hängde i knäna ganska så länge. Dock rättade det till sig efter några månader och han är korrekt nu. Inga direkta avvikelser så vitt jag som amatör kan se ;).

Han visades inte på fölvisningen då jag trodde att han var såld. Strök honom för att inte det skulle hända något i samband med fölvisningen. Annars tror jag att det hade gått riktigt bra. Han både var snyggare och rörde sig bättre än vår andra som fick 45 p.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag hade i bakhuvudet att du hade strukit en på visningen, och det var den som jag var mest intresserad av att få se;)

Om du inte kan se avvikelser så har han nog inga grova och det är ju huvudsaken. Jag är väldigt nyfiken på Flash Dancers avkommor.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Min åsikt är det var väldigt många FDföl som kom förra året som var extremt långbenta och krokiga. Finns det bakom i mödernet kanske man ska tänka sig för på det..
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Mamman fick 7 på benen som 3-åring med kommentar "långa veka kotor"

Stoet själv var fin i benen som föl, inga konstigheter. Visades på fölvisning (kom jag nyss på) med 8 på benen, "nöjaktigt korrekt"

Avkomman var lite kort i senorna när han föddes, men rättade sig ganska fort
PICT6048.jpg

PICT6065.jpg
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

...och så här såg min FD bebis ut som ny:

1274705294_resized.jpg


Efter några månader var han dock rak i benen.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

kl

Vart inne en gång till och tittat på alla omdömen som finns på hingstarna, Hermes har ju legat i topp men så hittade jag något som gjorde mig lite osäker, bland testryttarnas kommentarer:

T1: Bra framåtbjudning med bra gångarter. Kunde vara något mera lösgjord. Lite stel i kontakten. Ger en bra känsla. Gnisslar tänder något. T2: Galopp något i framvikt. Mycket fin trav, trevlig att sitta på. Ej helt avslappnad i munnen.

Detta är vad jag upplever stoets egna stora problem i dressyrarbetet, hon är spänd i sin mun. Vågar man göra den kombinationen? Eller kan det bara vara en dålig dag och inget man skall överanalysera?
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag tror inte att man ska överanalysera faktiskt. Hästen reagerar ju olika på olika ryttare. Och så handlar det om utbildning och hur kompetensen såg ut hos de som red in hästarna och utbildade dem.

Lösgjordheten kommer definitivt att kännas i munnen på hästen och det är ju egentligen bara ridning.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 045
Senast: AW
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
873
Kropp & Själ Alltså jag håller på att bli galen på mig själv... Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men...
2
Svar
30
· Visningar
2 511
Senast: durachiny
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp