Sälja eller betäcka - med vad?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och främst vill jag ha lite hjälp med att se kritiskt på henne - är hon något att betäcka, och offra en del för att kunna göra detta - eller är det bättre att försöka "bli av" med henne och köpa ett fint avelssto när man känner att tiden är mer rätt?

Hon är f.99, aldrig visad på bedömning men tävlad upp till 1.20 hopp och CNC* Fälttävlan. Ej startad dressyr, tycker inte det är speciellt roligt men kan gå bra när hon vill. Ganska ordinära gångarter, traven är bäst. Ganska normal typ, ingen pansarvagn men mer äldre modell än modern. Tufft temperament.
PICT9232-1.jpg

PICT8803-1.jpg

Film: http://www.youtube.com/watch?v=iOmAy9Ey__o

Stammen är Bernstein - Zinsky xx - Jaguar - Kaliber - Cyrano - Brabant. Kommer från stofamilj (36) som räknas som en av de mest framgångsrika stofamiljerna inom dressyr, dock är hon inte från just den grenen som varit så framgångsrik. Mormorsmor är Elit-premierad men efter det har inte mödernet presterat eller lämnat något speciellt.

Mamman (kan även fixa fram hennes omdöme och poäng från 3-årsvisning om det är intressant):
Moonlight.jpg

PICT3890.jpg

Film: http://www.youtube.com/watch?v=gm8jc26jjDE

Hon har en avkomma f.08 e. Jaguar Mail som är väldigt trevlig enligt mig, han har bra tryck bakifrån, bra takt, balans och bärighet. Valde att inte visa honom på 3-års eftersom han inte visar sig lika bra för hand som i jobb/under ryttare men tänkte visa honom nästa år om jag har honom kvar.
IMG_0122.jpg

DSC05262.jpg

Film: http://www.youtube.com/watch?v=AXM0hRcWrAM

Varför jag vill betäcka henne:
* Jag tycker om linjerna som finns i henne
* Jag tycker hennes avkomma är fin och skulle vilja se vad hon kan ge med en ren dressyrhingst
* Jag har följt henne sedan hon var unghäst, jag har ridit både henne och mamman och har följt flera andra släktingar på nära håll. Jag tycker därför jag "känner" linjen rätt bra, något jag kanske inte gör om jag köper något annat. Tycker också det är lite kul att fortsätta på min "egna" linje.
* Hon har en attraktiv och rel ovanlig färg, oavsett om jag vill få fram en häst till mig själv eller måste sälja så tycker jag faktiskt att det spelar in...

Varför jag tvekar:
* För dressyravel har hon inga speciella egna meriter eller kvalitéer, finns betydligt bättre att hitta.
* Hon har inte speciellt stark möderne, något jag egentligen tycker är viktigt.
* Vet inte om första avkomman kanske bara är en ren lyckoträff.
* Vi har egentligen inte plats och jag vet inte om det är optimalt rent ekonomiskt och tidsmässig att betäcka de närmsta åren.

Är det någon som orkat läsa uppsatsen och har någon spontan reflektion?
Det börjar ju redan bli sent på säsongen så OM jag ska behålla, OM jag ska betäcka, och OM jag ska göra det i år så måste jag snart bestämma hingst... Har lite kandidater men känner mig ganksa lost just nu :p
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag tycker att du inte ska betäcka för alla skäl du själv angivit för att inte avla på henne.

Alla skäl du angivit för att betäcka är känslomässiga och som så ofta är det inte ett tillräckligt starkt skäl.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Har hon verkligen ett tufft temperament? Hur visar sig det? Jag tyckte att hon såg käck och trevlig ut på filmerna. Det enda som jag ogillar är att hon verkar gilla att komma nära och tvekar ibland på hinder, men det är ju lika mycket ryttarmiss som det sitter hos henne. Hon tänker ändå framåt och gör det hon ska på ett helt godkänt sätt.

Jag brukar alltid tänka tvärtemot alla andra. Vad skulle du få för henne och vad behöver du lägga ut för att få ett sådant sto som du tycker är perfekt att avla på?

Går det ens att hitta en häst som du vill ha och vad kostar en sådan häst?

Jag tycker inte att de emotionella anledningarna till att du ska betäcka henne stör alls. Du är mer nyanserad än så, vilket visar sig att du ens startar tråden. Det finns massor med anledningar till att folk avlar och det kommer fina avkommor även ur de uppfödare som anser sig vara väldigt petiga med sina ston.

Det finns elitpremierade ston som lämnar värdelösa avkommor och det finns mediokra ston som lämnar fina avkommor. Ibland vet man bara inte förrän man börjat avla på stoet. Och det har ju du redan gjort med bra resultat. Platsen och ekonomin är de två anledningarna du tar upp som väger tyngst. Man ska inte leva snålt så att man kan avla. Det är ingen bra kombination. Och man ska inte behöva sälja någonting för att kunna ta ett föl heller.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Vill du ha någon mer avkomma efter henne?

Jag tycker hon ser trevlig ut, och hennes avkomma tycker jag rör sig trevligt trots att den är efter en hopphingst. Jag tycker nog att hon kan platsa i aveln och jag hade också lagt en dressyrhingst på henne då. Men bara om jag kände att jag ville ha en avkomma till efter henne, eller om jag kände att jag ville syssla med avel. Det är svårt att sälja avkommor till ett pris där det blir några kronor över.

Kanske bättre att sälja henne ändå, någon annan kanske är intresserad av henne både som läromästare/avelssto? Jag tycker det är bra med hästar som gått lite fälttävlan, de har fått prova på lite allt möjligt och kanske kan hon passa en allroundryttare riktigt bra? Prova att lägg ut en annons?

Förlåt mitt röriga inlägg, men det var spontana reflektioner du ville ha :)
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Hon blir lätt överladdad och bockar och hoppar och far - kan även komma när hon tjurar. En gång när jag skulle hoppträna dängde hon av mig 3 ggr - innan träningen hann börja. Hård i huvudet är hon, men kan man acceptera det runtomkting har hon ett optimalt tävlingstemperament - stannar aldrig på hinder. Inte till så mkt hjälp på dressyrtävling dock.

Jaa, det är det som är frågan. Skulle förmodligen få sälja ganksa billigt i dagsläget. Finns det några isbellston e. Elit - hingstar med både egna meriter och stark möderne tillsalu, och hur dyra är de då?

Måste ju inte tvunget betäcka just i år, alternativet finns ju att behålla och rida - kanske få meriter i LA/MSV - och betäcka i framtiden när det ser stabilare ut. Skulle jag betäcka nu skulle jag ta av sparade pengar, bl.a från när jag sålde min ponny, men det känns lite onödigt att bränna dem på något som kanske aldrig blir en häst. Räknar då på att fölet kan komma att kosta mig ca 60.000 fram till avvänjning, vet inte om jag måste betala alla omkostnader för stoet också, då kan det ev bli mer.
Är inte beroende av att få nåt sålt för att kunna betäcka, mer att något måste säljas oavsett, ska jag behålla stoet måste jag antagligen sälja avkomman, om jag betäcker eller ej.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Det är ju det jag vill - väldigt gärna! Jag har ju redan en, enda problemet med honom är att han är valack...

Skulle gära ha ett riktigt fint sto (gärna gult såklart men det vet man ju aldrig) som jag kan fortsätta avla på sedan. Så det är till mig själv jag vill ha främst något att rida, och gärna även ta föl på.

Eller så ska jag nöja mig att ha hennes 3-åring att rida på så långt det går, och ta tid på mig att hitta något riktigt fint sto som jag kan bygga en linje på sedan.

Inte aktuellt att sälja i nuläget eftersom hon har en liten skada som måste läka ut och sedan ska hon sättas igång.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Men vill du ha ett sto efter ditt sto så ska du betäcka! :laugh: Risken finns ju att det blir en hingstunge, men det är nog enklare för dig att producera vad du vill ha än att köpa det. Isabellston med bra möderlinjer växer ju inte på träd direkt.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag har ju sett dina fina sto på tävlingsbanan och jag tycker absolut att hon är värd att avla på. Jag hade valt en hingst som hade gett möjligheten att ge en gul avkomma (för sanningen är att det är lättare att sälja en häst med lattjo färg), hingsten skulle ha bra grundgångarter och bra typ. Tja, jag hade nog spanat lite åt Damino SD faktiskt. För även om Molinna har sina bästa talanger i hoppning och ft är det med all sannolikhet lättare att sälja föl efter en gångartshingst-Bernstein. Hon lämnar nog allt bättre gång än hon har också eftersom Jaguarungen rör sig bra. Men JM själv travade ju som en kratta. Damino har ju inte så bra poäng i hoppningen, men det är ju inte för att han stannar-utan för att han tycker att det är lite för roligt och det går för fort:p.

Om man skulle bortse från färgen skulle Corlensky el Canterbury vara bra multval. Eller kanske Briar el Okeanos?
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Så sant, är bara att bortse från min inte så genomtänkte meningsbyggnad;).
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Gula ston är ganska eftertraktade.
Vet flera som är gulfantaster :d

Eller låna ut henne som avelsto en säsong medans hon läker ihop & bestäm dig efteråt.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Både Damino, Briar och Okeanos tror jag kan bli lite stort om jag nu ska tänka något till mig själv (158cm) i första hand.

Canterbury har jag funderat på, Corlensky också men har litet frågetecken eftersom stoet inte har bästa munnen. Men skulle helst satsa helt dressyr denna gången!

Vart väldigt förtjust i Flash Dancer IM när han var nygodkänd och förra året, vet inte om jag tycker lika bra om honom från det jag sett i år dock.
Funderade lite på treårige Floricello, dock är han ju också modell större och det är ju alltid extra osäkert med treåringar.
Sedan slog tanken mig att uttnyttja rabatten på Don Primero, borde gångarts och ridbarhetsmässigt vara ett säkert kort. Risken är dock överhängande för ännu en liten köttbulle, men vafan, jag tog det störa och mest långlinjerade som gick att finna men fick ändå en köttbulle :angel:

Men just nu lutar det mest åt att behålla och rida i år också, och ev betäcka nästa år. Men då dröjer det såklart ett år till innan det blir ridhäst av det hela :angel:
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag vill ha ett sto att fortsätta avla på ja - men frågan var ju lite om jag ville det av rätt anledningar? :o
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Funderade på detta, men känns det inte som man är lite sent ute med det nu? Plus att det är ju alltid risker med att låna ut, nu har vi ju haft henne utlånad största delen av hennes liv och haft väldans tur med var hon hamnat, men det blir ju inte alltid så tyvärr. Och dräktighet och fölning minskar ju inte på riskerna direkt.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Förstår din tanke på storleken faktiskt. Har också funderat på vilka hingstar man egentligen ska använda om man inte vill ha en 1.70 häst? DP har visserligen lämnat vissa små-men han har i vissa fall lämnat riktigt stort också.

Du kan ju alltid betäcka med ponnyhingst? Är ingen helt dum idé egentligen:).
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Jag röstar för Floricello! Om du nu ska betäcka alltså. Han ger ju inget stort intryck, tycker han ser väldigt lätt ut i modellen, långa ben.

Don Primero, kan inte han ge både stort och smått?
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Funderade på detta, men känns det inte som man är lite sent ute med det nu? Plus att det är ju alltid risker med att låna ut, nu har vi ju haft henne utlånad största delen av hennes liv och haft väldans tur med var hon hamnat, men det blir ju inte alltid så tyvärr. Och dräktighet och fölning minskar ju inte på riskerna direkt.

Betäcker du i mitten på Juni alt slutet får du ett Majföl vilket inte är jättesent, personligen tycker jag nästan bättre om majföl då kan dom gå ute "snabbare".
Mina 2 ston blev iår betäckta runt den 10 maj & det blir Aprilföl, möjligen lite tidigt för min smak.
Men jag trodde aldrig att båda stona skulle ta sig första brunsten, den ene på enbart en seminering. :crazy: Använde Haga gård & är supernöjd. :love:

Ena stoet KLT uppfödning, är inlånat & kom knappt 3 veckor innan jag körde dem till stationen, så visst går det med snabba ryck. Nu visste jag iofs nästan 2 månader innan, att hon skulle komma ned, dock blev det lite snålt med tiden att lära känna stoet & välja rätt hingst. Hade en vald med tanke på stammen, men det blev omval efter träffat stoet i verkligheten.

Förslag:
Du kan låna ut magen på henne, låta stoet gå hos fodervärden tills det är kanske 8v kvar, ta hem henne till dig, föla under din uppsikt om det känns tryggare, sen får fodervärden ombesörja sto & fölbete alt du erbjuder dom plats hos dig tills avänjningen. Sen hämtar fölägaren hem sin häst.

Eller du behåller henne hos dig, låter fv stå för omkostnaderna & sen får dom hämta sitt föl när det är avant.

Eller så lånar du ut henne till någon inom rimligt avstånd & låter dom sköta allt & hämtar hem ditt sto när det är tid för avänjning.

Kolla om någon i din omgivning kan vara intresserad & låna ut på kontakter.
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Ja, det kan man ju fråga sig... Tycker allt ligger runt 170, som 3-4 åring... Jag behöver inte en cm över 160 för egen del :p

Flash Dancer mätte 161 på bruks, men sedan ligger ju DR bakom i vilket fall som har blup på +5.nåt, så det kan ju bli vad som helst känns det som.

Sedan säger ju mankhöjden definitivt inte allt, håller med sassiball om att Floricello inte ger ett speciellt stort intryck t.ex, medans Damino verkar vara väldigt "mycket häst" att rida på. Damino mätt 169 som 3-åring och 171 som 4-åring, Floricello mätt 171 som 3-åring.

Ponnyer i all ära :love:, men jag vill nog hålla mig inom "rasen". Jag kan ju inte komma på championaten med en ponnykorsning, då skrattar de åt mig :angel: (Även om jag lekt med tanken på att höra med ägaren till Gerswin - Bernstein ponnyn om vi inte ska ta och låta han gå storhästarnas championat istället. Han är redan 2 år före sin ålder utbildningsmässigt om man skall följa ponnyskalan :p )
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Om det tar sig på första ja, sist gick det 3 (eller var det 4?) försök innan vi fick henne dräktig. (Ang Haga gård så åker vi nog också dit om vi ska, vi har ju nästan ridavstånd :p. Praktiserade där en sommar, ja, tre år sedan måste det ju vara eftersom damen behagade föla precis när jag skulle starta moppen och ge mig iväg första dagen... Lite ironi, första dagen jag jobbade där föddes min Marlin, sista dagen dog deras Nactus :( )

Tror inte jag har någon bekant som skulle nappa sådär direkt... Och att skicka iväg till obekant för att föla, eller flytta fram och tillbaka, känns inte helt bra. Skulle kanske kunna låna ut magen om nån nu skulle vilja det, men det är ju platsen vi behöver och om hon ändå skall vara kvar kan jag ju lika gärna rida henne! Plus att om det kommer det där superfina isabellstofölet skulle jag nog gräma mig en massa att jag inte tog det själv :o

Men tack för att du kommer med förslag, och alla andra också såklart :bow:
 
Sv: Sälja eller betäcka - med vad?

Usch då, låter som det gick troll den sommaren.

Tråkigt med Nactus, avelsmässigt var han aldrig intressant för min del, pga många i området betäckte med honom & jag har inget matchande sto.
Men visst kände man till honom & tyckte det var fruktansvärt. :cry:
Invånarna på Haga är så underbara :love: Min rödhätta som är väldigt hemkär trivdes kanon där.

Synd jag har tvärfullt hemma detta året, annars hade jag gärna lånat din guling, vem säger nej till ett isabellfärgat Bernstein sto med egna meriter :d
 

Liknande trådar

Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 045
Senast: AW
·
Övr. Hund Idag ställde jag ut min egenuppfödda valp Peggy på hennes första utställning och min första sedan januari 2020. Peggy har hunnit bli 6...
Svar
4
· Visningar
873
Kropp & Själ Alltså jag håller på att bli galen på mig själv... Lång historia kort, jag röker inte, dricker inte kaffe och nästan ingen alkohol. Men...
2
Svar
30
· Visningar
2 511
Senast: durachiny
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp