Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

..
nu flaxar du runt väldigt mycket.
Lambourgini kan jag inte alls se vad han skulle tillföra. gångartspoängen 7 7 8 imponerar inte.
Dalwhinnie -u.Rakel (31) (SWB) 26314 e.Rohdiamant 95065 - Amiral 764 –Indus 530 - inte direkt lätt härstamning på mamsen.
dessutom helt otestad. finns video på honom på Flyinge.

du har ett fint sto, nöj dig inte med en ok hingst.

Jag bor i grannbyn til Västra Hoby där Dalwhinnie men känner inte uppfödaren. Däremot så har jag sett en hel del nära släktingar, någon riden, men de flesta i hagen), hans mor och syskon och alla är stöpta i samma form. Samtliga har mycket god typ, kanonfront, bra gång etc. Inte en enda pansarvagn så långt ögat kan nå. (Tro mig, jag har letat eftersom mitt eget sto är av armé-hästmodellen). Kollar man hans helsysters blup så är det inte direkt ett tråkigt ett. OM man ska välja en oprövad hingst så tror jag absolut att Dalwhinnie kan vara ett bra sådant.

När det gäller Lambo så har jag inte sett så många avkommor live, men flera på bild och de har sett riktigt trevliga ut. Dock har flera av dem jag sett blivit av den lite mindre modellen. Det verkar bli lite antinget eller.. eller så växer en del av dem bara sent ;). Däremot så tycker jag väl att man kan tycka att hans blup är helt ok. En vacker och jämn hingst som verkar lämna avkommor som (när stoet tillåter) är vackra multitalanger. Om jag fick önska något på honom så var det en mer uppdaterad hemsida och bättre marknadsföring.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Hennes helsyster har fått en avkomma till Briar, vet du något om hur den blev?
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Hennes helsyster har fått en avkomma till Briar, vet du något om hur den blev?

Helsystern är moderns första avkomma och därefter köpte mitt stos uppfödare modern, så jag vet inte så mkt om helsysterns avkomma. Det jag vet är att helsystern tävlat lite med bra resultat och är betydligt mindre.. men det går ju att se på blup med.

Jag är lite nyfiken på hur dom tänkt när dom lagt Briar på helsyster för det är det sista jag skulle lägga på mitt sto!!:o:D
Även om den är mindre och fick väl en 9a på typ(?)

Men det vore hemskt kul att få se en bild på både helsystern och avkomman!

Pratade med uppfödaren för ett par dagar sedan och ena systern efter Weltman går tydligen väldigt lovande och de ska försöka få med henne till femårskval. Jätteroligt att höra speciellt när jag nu ska betäcka.:)

JJ Rayban har ju även Weltmeyer blod bakom sig.:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Du har inga bilder på de Boccelli avkommorna ?
Jag letar ochså lite ädlare med längre rygg, något mer högställd,inte för stor, och med en bra galopp.
Det här med hingstar är ju en djungel.....
Don Schuffro blodet gillar jag ochså men Boccelli känns som ett ganska säkert kort.

Läste att Gribaldi var död annars borde han ha fått en bra skjuts på betäckningar med tanke på Totilas frammarsch !
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Ditt sto är väldigt fin, men jag hade helt klart valt en hingst med mer uttryck och luft i framdelen än vad JJ Rayban har. Hade spanat mer åt Don Romantic-hållet...
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Ditt sto är väldigt fin, men jag hade helt klart valt en hingst med mer uttryck och luft i framdelen än vad JJ Rayban har. Hade spanat mer åt Don Romantic-hållet...

Don Romantic säger alla att ha lämnar stort och därför har jag inte ens tänkt på honom.

JJ Rayban har väl hyfsade fina framben? Nu blir jag förvirrad..:o:confused:

Jag har ju iofs bara sett honom på video och inte live.

Tack för tipset dock! :)
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Tyvärr har jag inga bilder på bocelli avkommorna. Möderne var dock vanlig brun med liten stjärn och en av avkommorna blev ljusbrun med fyra vita och stjärn den andra mörk fux, lite kul.

Avkommorna rör sig som sjutton vad man kan se tydligen, dom är 3 respektive 1 år bara.

Ja han verkar vara ett säkert kort, men har du spanat in Zuidenwind som står på samma ställe? Väldigt fin och något mindre och ädlare än Bocelli men dock en yngre hingst.:idea:
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Jag har sett JJ både som tre och fyraåring på bruks. Han är inte riktigt min typ av hingst just för att han inte har samma uttryck i fram som ex Damino, Connaisseur, Lingh mfl. Du var inne på Flash Dancer IM och jag lägger nog hellre min röst på honom. En liten hingst men med härlig typ och väldigt fint uttryck i gången. Annars godkändes Maserati i år som inte heller är så stor och med ett annat rörelsmönster än JJ. Men detta handlar mer om min smak än vad sm anses bra/dåligt i bedömningar. Men hästar som är mer uppåt i fram får lättare för snygg passage/piaff/samlad trav.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Jag har sett JJ både som tre och fyraåring på bruks. Han är inte riktigt min typ av hingst just för att han inte har samma uttryck i fram som ex Damino, Connaisseur, Lingh mfl. Du var inne på Flash Dancer IM och jag lägger nog hellre min röst på honom. En liten hingst men med härlig typ och väldigt fint uttryck i gången. Annars godkändes Maserati i år som inte heller är så stor och med ett annat rörelsmönster än JJ. Men detta handlar mer om min smak än vad sm anses bra/dåligt i bedömningar. Men hästar som är mer uppåt i fram får lättare för snygg passage/piaff/samlad trav.

Mkt intressant information, tack!:laugh:

Maserati gillar jag det jag sett..dvs en exteriör bild, inte så mkt med andra ord.:crazy: Hur upplevde du honom för övrigt?

Flash Dancer IM har jag nu lagt åt sidan.

Du har rätt vad beträffar uppåt rörelse och mitt sto har fina bakben men inte så mkt framben, dock har hon visat fin passage med bra vinklar osv.

Söker ju en hingst med lite mer uppåt rörelse, trodde JJ hade det. Men man ska ju igentligen se dom live. Jag får fundera men det jag gillar med JJ är hans galopp och typ! Tror hans otroligt lätta typ kan bli en bra mix med mitt maffiga sto, dvs jag vill ju inte ha en liten tarm heller...:angel:;):D
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

JJ har en jättefin typ och uppenbarligen massa ridbarhet. Men han har tyvärr inte alls särskilt mycket uppåt i sitt gångartsmönster. Har du kollat på Bellagio? Han har en 10 på typen och är verkligen ursnygg. Han har dessutom mer uttryck i sin gång och jag tror mycket mer på honom inom sporten än JJ faktiskt.

Maserati är snygg, lätt, elektrisk på ett mycket positivt sätt. Ser mycket ridbar och trevlig ut:). Hans rörelsemönster tilltalar dessutom mig väldigt mycket.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

JJ har en jättefin typ och uppenbarligen massa ridbarhet. Men han har tyvärr inte alls särskilt mycket uppåt i sitt gångartsmönster. Har du kollat på Bellagio? Han har en 10 på typen och är verkligen ursnygg. Han har dessutom mer uttryck i sin gång och jag tror mycket mer på honom inom sporten än JJ faktiskt.

Maserati är snygg, lätt, elektrisk på ett mycket positivt sätt. Ser mycket ridbar och trevlig ut:). Hans rörelsemönster tilltalar dessutom mig väldigt mycket.

Jo jag tycker Bellagio är superfin!! Men han står som 1,73 cm i mankehöjd. Men gillar den hästen verkligen!

Hm man har ju lite att fundera på alltså..:angel:

Det allra viktigast är för mig dock typen och galoppen på detta sto och det har JJ tycker jag, men herregud vad svårt att välja definitivt.

Jag ska titta lite närmare på Maserati.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Zuidenwind har en riktigt härlig galopp! Helt underbar, och han är ju lite nättare.
Saknar dock den där riktiga utstrålningen som jag tycker att Bocelli har. Han vill visa upp sig och showa och det är det som gör det där lilla extra.
Den där extra kryddan.

Men samma galopp som zuidenwind har han ju inte..... Zuidenwind känns ochså mer högrest än Bocelli men temperamentet o viljan är ju så oerhört viktigt.
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Florencio är ochså en jättefin hingst som borde kunna fungera som du skriver,är även mitt andrahands alternativ
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Zuidenwind har en riktigt härlig galopp! Helt underbar, och han är ju lite nättare.
Saknar dock den där riktiga utstrålningen som jag tycker att Bocelli har. Han vill visa upp sig och showa och det är det som gör det där lilla extra.
Den där extra kryddan.

Men samma galopp som zuidenwind har han ju inte..... Zuidenwind känns ochså mer högrest än Bocelli men temperamentet o viljan är ju så oerhört viktigt.

Smaken är ju olika och tur är väl det!;) Men jag tycker nog att Zuidenwind har det där lilla extra ändå.. Bocelli är ju äldre och mer erfaren.

Men jag håller med dig vad beträffar Z galoppen!!:love:

Det är två mkt fina hingstar, den ena är äldre och mer beprövad och den andra är yngre men kanske ändå är den som just passar det stoet man har bäst.

Jag var ju som sagt inne på JJ rayban till mitt sto nu men börjar tveka och är sugen på Zuidenwind istället. Vad tycker du om JJ?
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Även om Bellagio är hög så är så lätt och sportig i typen att han aldrig kommer att bli tungrodd i ridningen. Jag hade inte varit rädd för att lägga honom på ett sto som själv är hög men behöver lättas upp. Zuidenwind har jag aldrig sett, så honom kan jag inte uttala mig om. Men eftersom du vågar dig på helt oprövat så fick Connaisseur en 10 på galoppen. En otroligt vacker hingst med massor av utstrålning!
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Jag hade nog föredragit JJ för Zuidenwind, JJ känns mer komplett även om det är svårt att säga vad det blir av dom.Verkar vara en väldigt positiv häst och det enda som talar emot honom för egen del är färgen ;) Har haft så mkt fuxar så jag har bestämt att nån mer sådan ska det inte bli inom de närmaste åren. Fånigt, men jag gillar mörkbruna hästar.
Men jag tror att JJ kommer att utvecklas till en riktigt trevlig individ då han redan nu har utstrålning.Mkt trevlig exteriör
 
Sv: Tips på hingstval till svenskt halvblodsto?(DRESSYR)

Zuidenwind blev hollands bästa 4åring 2008 och hans morfar är Jazz. Superfin hingst!
Han har mer luft i framdelen än JJ.

Han står på samma stuteri som Bocelli, jag får väl inte länka ut namnet här antar jag. Det finns iaf en video på honom där om du är intresserad av att se honom :)

Jag vågar mig på oprövat med visst är en äldre hingst ett säkrare kort.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 025
Senast: Chamsin
·
G
Avel Jag har ett Fux (något stickelhårig)sto på ca 166 imkh. Hon är E: Beach Boy- Zeus U: Pans Kaprifol- Kaliber-Utrillo Helt...
2
Svar
38
· Visningar
4 316
Senast: Galopphopp
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 647
Senast: Rifer
·
Avel Har ett xx sto e. Be my Chief - Music streak som är född 04 som nu har skadat sig i hagen och jag funderar nu på att ev betäcka om hon...
2
Svar
38
· Visningar
3 943
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp