Knep för att få hästen att äta upp mineralerna?

G

glimmie

Mitt sto har bara slutat äta sin kraftfoder dom senaste dagarna, och den enda jag har bytt är mineralerna så det är ganska solklart att det är dom hon inte gillar. :(

Jag har tills nu strött över mineralerna i alla fodergivor, det är ju ändå rätt så mycket hon ska ha (50g)

Vad ska jag göra? Jag kan ju inte bara strunta i att ge henne mineralerna och om hon är SÅ kräsen att hon helt slutar äta bara för mineralerna så tycker hon ju verkligen inte om dom.

Finns det några knep för att dom ska få i sej sina mineraler? Äter era hästar upp dom utan att protestera?
Tilläggas bör kanske att jag blötlägger all min mat, kan det ha med saken att göra?
 
Mina hästar är så glupska så Allt åker ner. :smirk:
Nu har jag "sand"mineraler/vitaminer som jag lägger i i några nävar kraft och det funkar bra.
Men det finns pelletsvitaminer/mineraler som hästar verkar gilla och dem kan de äta separat "som godis" för att de är så goda. Provade när kraften var slut att ge bara viaminer/mineralerna för att se om de skulle äta och det var inga problem, var mycket mumsigt. :D
Jag hade racing plus men det finns säkert andra goda sorter. :)
 
Jag ger mina Kraffts pelleterade gröna mineraler, som är till för avelshästar/dräktiga ston + hästar på bete. Mitt dräktiga sto får 150gr! Men det slinker ner utan vidare. Hon tror säkert det är nån slags kraftfoder :D
 
Prova med att lägga dom i lite sirap, brukar göra susen :D Har varit begåvad med en matvägrare men inte ens han kunde motstå detta mumsiga :love:
 
Att din häst slutar äta helt. Då hade jag ringt veterinären. Tänk om du tror det är mineralerna men så är det din häst kanske sjuk. Annars tycker jag att du ska prova pellets mineraler. Det brukar funka.. Men se upp när hästen slutar äta kan anledningen vara allvarliga sjukdomar. lycka till malin :o
 
Ja jag kanske borde ha lagt till att hon äter utav höet och även kraftfodret när jag finhackade morötter och la i. Då passade det minsann knäpphäst :smirk:
 
Sirap? tycker hästar om det? kanske ska prova det då :) Tack för tipset!
 
min e sånt matvrak så han äter ALLT..
v värre me ponnyn,hade kunde vara en rikigt finsmakare..om du ger lite betfor,de brukar alltid funka om man rör ner de ordentligt i den
 
Det är en bra idé, men jag ger miner vit och det finns ju inte i pelletsform...*suck*...och inte kan jag ge betfor heller då hon inte tål det.
Men jag ska testa vidare !
 
Nej det har jag inte :) men allt som är sött verkar bra då jag fått tips på sirap, betfor och nu melass =) Så det är bara att testa antar jag! Tack för svaret!
 
Jag gav mineraler i grusform i våras men min häst lämnade dom alltid. Till hösten bytte jag till mineraler i pelletsform och nu äter hon upp dom :idea: :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 517
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp