Knöl i bröstet vid ägglossning?

Bukefalos 30 år!

Tassa

Trådstartare
Jag ska ringa vårdcentralen. Men jag fick lite panik igår och då vänder man sig ju såklart till buke ❤️ .

Men jag hittade en knöl i mitt ena bröst igår. Det är en tydlig knöl, kanske i storlek som en böna och den är öm. Saken är att jag har varit öm i båda brösten pga ägglossning. Men jag har aldrig haft en sådan bula i samband med det förut.

Kan man få så pga ägglossning? Det är liksom inte bara lite svullet, det är en bula där inne. Jag brukar känna på dem med jämna mellanrum så jag tror att den har uppstått ganska nyligen.

Någon som varit med om liknande? Jag är jättenojig nu, men min logiska hjärna säger att det säkert inte är något farligt., 😱

Jag ska ringa vårdcentralen. Men jag fick lite panik igår och då vänder man sig ju såklart till buke ❤️ .

Men jag hittade en knöl i mitt ena bröst igår. Det är en tydlig knöl, kanske i storlek som en böna och den är öm. Saken är att jag har varit öm i båda brösten pga ägglossning. Men jag har aldrig haft en sådan bula i samband med det förut.

Kan man få så pga ägglossning? Det är liksom inte bara lite svullet, det är en bula där inne. Jag brukar känna på dem med jämna mellanrum så jag tror att den har uppstått ganska nyligen.

Någon som varit med om liknande? Jag är jättenojig nu, men min logiska hjärna säger att det säkert inte är något farligt., 😱
Det är ju många körtlar i bröstet och det är helt normalt att de svullnar och/eller blir ömma när hormonerna svänger upp och ner.
Jag upptäckte en knöl i mitt ena bröst för länge sedan. Den undersöktes med ultraljud och det visade sig att det inte var något. Förklaringen jag fick av läkaren var att när man närmar sig förklimakteriet så börjar binjurarna att signalera till kroppen att öka produktionen av östrogen och det kan göra att körtlarna i brösten börjar svullna mer än tidigare.

Men jag tycker att man alltid ska vända sig till vården och få brösten undersökta om man upptäcker något avvikande. Hoppas du får tag i dem imorgon :heart

Det är jättebra att kolla upp, men för att lugna lite så hade jag en knöl i bröstet för massa år sedan. Ringde till bröstenheten fick svara på lite frågor och fick beskedet att om den fanns kvar om någon månad så skulle jag få komma in på undersökning, men troligen skulle den försvinna av sig själv. Och den försvann! Knölar ska kollas upp, men det är långt ifrån alltid som det är något farligt.

Alla knölar i bröstet ska undersökas. Punkt.

Högst troligt är det totalt ofarligt men undersökas ska de.

Inte bara riktat till TS. Till alla

Jag fick det för några år sedan, var bara en vätskefylld knöl som dom tömde på vätska med detsamma när jag gjorde mammografi. (Gick till vårdcentralen först och fick remiss för mammografi)

Tack för era svar. Som sagt, min logiska hjärna säger att det inte är något att oroa sig för. Men känslan av att den är där och inte veta vad det är.. Jag vill få tag i någon NU som kan titta på den. Hade hoppats på att precis som @starcraft skrev, få svara på lite frågor och utifrån det kanske bli ombedd att avvakta tills efter mensen. Eller få en tid på en gång för kontroll.

Kände mig ganska lugn igår, men inte idag.

Tack för era svar. Som sagt, min logiska hjärna säger att det inte är något att oroa sig för. Men känslan av att den är där och inte veta vad det är.. Jag vill få tag i någon NU som kan titta på den. Hade hoppats på att precis som @starcraft skrev, få svara på lite frågor och utifrån det kanske bli ombedd att avvakta tills efter mensen. Eller få en tid på en gång för kontroll.

Förstår verkligen känslan, tyvärr är det ofta väntetid till mammografi, men jag kunde ringa och få en avbokning så det tog bara ett par veckor innan jag fick komma dit. Men jag mådde så himla dåligt fram till dess. Det är så fruktansvärt att behöva gå och tänka på det och vänta.

Förstår verkligen känslan, tyvärr är det ofta väntetid till mammografi, men jag kunde ringa och få en avbokning så det tog bara ett par veckor innan jag fick komma dit. Men jag mådde så himla dåligt fram till dess. Det är så fruktansvärt att behöva gå och tänka på det och vänta.
Ja jag förstår ju det och sen antagligen väntetid på svar.
Jag har semester snart dessutom och undrar om jag kommer kunna koppla av och njuta av den nu 😪

Jag hittade en knöl för många år sedan, då sa de att jag skulle vänta en menscykel för att se om den försvann av sig självt så jag tolkade det som att man kan få tillfälliga knölar av hormonella skäl. Jag fick sedn göra mammografi och UL för att kolla knölen som var en ofarlig cysta 😊

Bra att du ringer men försök andas och ta det lugnt under tiden!

Det är nog tyvärr någon månads kö, det var det i alla fall i min region när jag hittade en knöl i våras. Väl där var alla toppen - man blir tagen på allvar och de gör "allt" på en gång (om de tycker det behövs) så att man kan få preliminärt besked direkt. Palpation, mammografi, ultraljud och biopsi. Det man behöver vänta på är svar från biopsin, men man får muntligt höra vad de tror det är redan på plats (i mitt fall en ofarlig bindvävsknuta som växer).

Nu lovar jag inte att det går till likadant överallt, jag var på bröstenheten på Universitetssjukhuset i Linköping.

Det är nog tyvärr någon månads kö, det var det i alla fall i min region när jag hittade en knöl i våras. Väl där var alla toppen - man blir tagen på allvar och de gör "allt" på en gång (om de tycker det behövs) så att man kan få preliminärt besked direkt. Palpation, mammografi, ultraljud och biopsi. Det man behöver vänta på är svar från biopsin, men man får muntligt höra vad de tror det är redan på plats (i mitt fall en ofarlig bindvävsknuta som växer).

Nu lovar jag inte att det går till likadant överallt, jag var på bröstenheten på Universitetssjukhuset i Linköping.

Det är likadant i Falun.

Skönt att höra. Det är dit jag blev hänvisad av vårdcentralen.

Jag har körtlar/annat som svullnar upp pga hormonella förändringar varje cykel. Även vid förkylningar. T ex lymfsystemet blir ju påverkat av hur vi mår, vad vi gör o s v.
Eftersom mina återkommer på samma platser varje gång och de är undersökta, ör jag hyffsat lugn.

Men alla knölar och förändringar ska undersökas.

Självklart ska du kolla upp det för säkerhets skull.

Min historia kanske kan få dig att skratta lite under tiden du väntar.
Jag hittade en ganska stor knöl en kväll för ett par år sen. Paniken kom som ett brev på posten och jag kunde självklart inte somna.
Jag klämde och kände och nog var det en hård knöl alltid :nailbiting:

Till saken hör att jag hade gått ner en del i vikt. Framåt morgonen insåg jag plötsligt vad det var jag kände!
Ett revben som inte känts innan när jag vägde mer :rofl:

Självklart ska du kolla upp det för säkerhets skull.

Min historia kanske kan få dig att skratta lite under tiden du väntar.
Jag hittade en ganska stor knöl en kväll för ett par år sen. Paniken kom som ett brev på posten och jag kunde självklart inte somna.
Jag klämde och kände och nog var det en hård knöl alltid :nailbiting:

Till saken hör att jag hade gått ner en del i vikt. Framåt morgonen insåg jag plötsligt vad det var jag kände!
Ett revben som inte känts innan när jag vägde mer :rofl:
Ja jag ska självklart kolla upp den.

Hehe ja jag har ganska små bröst och ibland har jag också känt revbenen och fått lite smått panik, tills jag har känt ordentligt. Jag har haft lite problem med muskelfästen vid brösten ibland också. Detta är dock något annat.

Liknande trådar

• Cellförändringar
  • Inte min vårdcentral
  • Överjävligt ont i ryggen
  • Att stötta någon vid sjukdomsfall

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn