Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

MissFideli

Trådstartare
Ska titta på en bostadsrättsradhus imorgon, lån och allt sånt är fixat. Eller ja, lånelöfte har jag och kontantinsatsen ska jag fixa.
Det är en 2,5:a på ca 68 kvm. Värme ingår inte, enligt mäklaren ligger den inkl hushållsel på runt 1000:- / mån vilket låter lite, så jag har räknat upp det till drygt 1500:-. Iaf vintertid. Direktverkande el, pannan är från 2008.
Enligt mäklaren går föreningen bra nu med en vinst på dryga 3-400.000/år efter att ha gått illa sen scratch i princip. Enligt mäklaren för att dom byggde under förra finanskrisen.
Husen är byggda 1991, alla vitvaror är från 2006-2008. Tapeter och golv är lite risigare, men det är ju lättare att fixa.

Vad ska jag kolla upp, dels imorgon och dels senare om det skulle bli aktuellt med köp?
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Det brukar vara så att låg månadsavgift är tecken på bra ekonomi i föreningen :idea: Får bostadsrättsföreningar gå med vinst? Trodde dom var tvugna investera pengarna/sänka avgifterna.... eller har jag drömt det? Därav gamla byggnader med god ekonomi i Sthlm tex kan ha 1 kr per månad i avgift..... (vart har jag läst detta?). Nog svamlat, låter som du har bra koll :) Jag tror 1500 i snitt per månad låter ganska bra beräknat.... det vet jag min mamma snittade i en liten 3:a med kallhyra.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Ja, jag vet ju inte var vinsten tar vägen, gissar att den läggs in i husen på något vis. Månadskostnaden är inte direkt låg, men det handlar ju om relativt nya radhus, inte att jämföra med högre hus utan större trädgårdar.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Hur gör man det? Gissar att dom som bor där nu inte är hemma under visningen.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Nummer ett är att se till att området och lägenheten passar, tänk på att trafikbelastningen en lördag kanske inte är lika stor som en vardag.

Be att få den senaste årsredovisningen och kolla upp hur mycket lån som föreningen har fördelat på din lägenhet. Det priset du betalar plus föreningens lån är ju det egentliga priset på lägenheten. Mycket lån hos föreningen ger lågt pris men hög avgift och vice versa.

Prata med ordföranden i föreningen eller vicevärden vilket underhållsbehov som finns och ev. problem som varit som tex. fuktskador.

Och när det gäller priset - tänk på att det är köparens marknad som gäller för närvarande.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Angående det sista så visst är det så! Nu är denna satt lågt i pris, men vi får se. Trafikbelastningen är jag inte så orolig för, den ligger i ett pyttesamhälle som inte ens har affär på landet. Eftersom husen bara är 17 år gissar jag att lån finns kvar, men jag ska kolla upp det du skriver närmare. Gissar att dom inte är där imorgon, så jag får ringa föreningen i veckan som kommer om jag känner att jag vill ha den. Månadskostnaden är i mina ögon relativt hög, men dels är det ett radhus och dels är dom ju rätt nya så det tar jag. Har sett värre.

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/320283
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Om man ser det allmänt så är det viktigt att kolla hur stora lån föreningen har. Förutom skattetekniskt spelar det egentligen ingen större roll om lånen ligger hos föreningen eller hos bostadsrättsinnehavaren men föreningens är mer dolda och glöms ofta bort. Ibland trixas det dessutom med nybyggen så att föreningen har väldigt förmånliga lån de första åren med låg ränta och därmed en låg månadskostnad för att locka köpare.

Nyare hus har ett lägre underhållsbehov än äldre så jag skulle gissa att huvuddelen av månadskostnaden för "ditt" hus är ränteutgifter spec. eftersom värme inte ingår. Mäklaren bör ha kopior på årsredovisningen.

Annars ser det trevligt ut - lycka till!
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Jag hittade på sidan en länk till
Årsredovisning i pdf-format

Om man ser det allmänt så är det viktigt att kolla hur stora lån föreningen har. Förutom skattetekniskt spelar det egentligen ingen större roll om lånen ligger hos föreningen eller hos bostadsrättsinnehavaren men föreningens är mer dolda och glöms ofta bort. Ibland trixas det dessutom med nybyggen så att föreningen har väldigt förmånliga lån de första åren med låg ränta och därmed en låg månadskostnad för att locka köpare.

Nyare hus har ett lägre underhållsbehov än äldre så jag skulle gissa att huvuddelen av månadskostnaden för "ditt" hus är ränteutgifter spec. eftersom värme inte ingår. Mäklaren bör ha kopior på årsredovisningen.

Annars ser det trevligt ut - lycka till!
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Föreningen ser ut att ha god ekonomi.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

*kl*
Så, hemma igen. Mycket intresserad av den, ska kolla upp en viktig sak med föreningen och sen hoppas att banken står för sitt lånelöfte samt att det inte blir budgivning.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

*kl*
Så, hemma igen. Mycket intresserad av den, ska kolla upp en viktig sak med föreningen och sen hoppas att banken står för sitt lånelöfte samt att det inte blir budgivning.

Det blir det nog inte (budgivning) såg att de sänkt priset på den, så du borde väl kunna testa att lägga dig lite under utgångsbudet om det går. (får man det ?)
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Den har legat ute förut, det är från den gången dom sänkt priset. Det var 3 st till där på visning idag, dom bestämmer ju såklart huruvida det blir budgivning även om jag just nu hoppas att alla backar ur. Ju billigare desto bättre :p
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Det var jättemysigt :love:
Väntar svar från föreningen om jag får näta in en rastgård åt mina tjejer. Får jag det blir det nog köp såvida det inte blir budning. Och om inte banken backar ur lånelöftet jag fått av dom. Får jag inte näta in så är det bara att leta vidare.
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

Varför skulle du inte få det? Är man inte fri att göra i stort sett vad som helst så länge det inte stör någon? Jag menar, folk får säkert bygga uterum och då borde du få bygga (katt?)rastgård...?
 
Sv: Köpa bostadsrätt, vad tänka på?

jättemysigt!!! :love:

Kom på en sak, kolla upp vad det är för grannar... NOGA.... det är mindre kul köpa bostadsrätt så får man några skumma grannar.... har hänt oss... typ stor riesenschnauser som ylade hela dagarna eller tjejen som sjöng "det ska va gött å leva" jättehögt och jättefalskt eller grannen som satt och bolmade på inglasade balkongen hela tiden..... (kolla så det är kattvänner närmast annars kommer dom kanske klaga på allt och lite till).

Jag hade lätt velat bo sådär!!!!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
16 016
Senast: tanten
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 429
Senast: cherie
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 073
Senast: Gabbi
·
S
Ekonomi & Juridik Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool: Jag och sambon har ett tag gått och...
2
Svar
37
· Visningar
9 581
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp