Fördelar och nackdelar med bostadsrätt kontra villa/hyresbostad

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa. Dock uppväxt i villa.
Jag är 30 år, ensamstående, har en häst, bil och allt det där man brukar ha. Inga barn och inga som helst planer på att skaffa. Nybliven singel och hoppas få vara det nu ett tag :o
Jag är ny i stan och har bott här i snart 4 mån så kan inte påstå att jag har stenkoll på hur jag trivs, av den anledningen kanske det är bäst att och bo i hyresrätt ett tag.

Vad jag tänker är att det är bekvämt med hyresrätt, man ringer nån när det är nåt tjorv och det löser sig va sig självt. Bortsett då från att de kommunala bostadsbolag jag hyrt av i mitt vuxna liv inneburit en hel del tjafs och krångel. Men tanken med hyresrätt är enkel, och man kan flytta när man säger upp kontraktet.

Jag har en dröm om att kunna ha häst hemma. Men det är en utopi som ensamstående och dessutom helt utan erfarenhet av att driva en gård.
Köpa villa i stan känns sisådär lockande, då det inte ger mig fördelen att kunna ha häst hemma men ändå antagligen en hel del jobb med att sköta om fastigheten. Dessutom antar jag att en villa kräver en helt annan ekonomisk buffert än en bostadsrätt. Och jag vill helst lägga mina pengar och min tid på mitt hästeri :o
Jag har funderat på bostadsrätt men vill inte bo i lägenhet (då kan jag likväl hyra) men däremot finns det radhus i bostadsrättsform i den här stan.

Så, nu har det alltså kommit ut ett bostadsrättsradhus 2 rok här i min stad. Det är 2,5 km till stallet och 5 km till jobbet. Jag har idag 1,5 km till jobbet och 5 km till stallet.
Det är ett gavelradhus på strax under 70 kvm med trevlig uteplats och ingen genomfartstrafik. Inköpspriset är helt okej för staden, skicket är fint men varken tipptopp eller så att man behöver fixa till nånting direkt. Jag var på visning med mäklaren igår men kan inte bestämma mig så ikväll ska jag åka dit och träffa den som bor där och kanske få extra info om området.

Vad jag funderar på är hur man ska tänka rent ekonomiskt med BR. Det är ju en hyra och utöver det driftskostnader + lån. För mig skulle det innebära 5500-6000 kr/mån allt inräknat. Jag betalar idag 4500 för bostad + el + bilplats.
Tyvärr är det direktverkande el + luftvärmepump vilket tar upp driftskostnaden.

Så, vad är fördel med bostadsrätt? Är det välmotiverat att ha en högre månadskostnad jämfört med en liten villa (för mig under 100 kvm vilket här i stan kostar 750k-900k, gård med hästmöjlighet som är min dröm går loss på runt 1,5 mille) eller är det bara att kasta pengarna i sjön? Vad ska man tänka på?
Jag har bara den här veckan på mig att fundera, budgivningen är redan igång och dessa brukar gå åt så snabbt att det inte ens hinner komma till visning.
 
för mig blev det enkelt att välja.

Jag bodde i stan i hyresrätt men hade med sjukdom och arbetslöshet en skapligt ansträngd ekonomi. Tittade på mindre hus på landet och hittade ett bedårande som var i gott grundskick. Det sänkte i ett slag min månadskostnad med halvannan tusenlapp.
Mitt hus är mitt framtidsboende. För varje år som går får jag lägre månadskostnad - trots att jag lagt en skaplig summa på ett takbyte på uthuset.
Med lägre månadskostnad får jag också möjlighet att lägga undan en buffert för eventuella bistrare tider. Jag har jobb men vem vet vad som händer om några år....

Dessutom är allt jag betalar på huset till mig själv. En sorts sparande.
 
För mig (i Stockholm) blir det bra mycket billigare med bostadsrätt än hyresrätt. Förutom den lilla detaljen att det är i princip omöjligt att få tag i en hyresrätt här så kostar det 4-5000 i månaden exklusive el, bredband etc för en pytteliten etta, och då ska man dessutom stått i kö flera år för att ha chans att få kontraktet.
För samma storlek men bostadsrätt betalar jag ca 2900 kronor/månad inklusive avgift, lån, el och bredband :)

Sen får man inte glömma att det går att göra stora vinster med bostadsrätter/villor! Vår lägenhet köptes för 1,1 miljoner för 3 år sedan, och skulle vi sälja den nu (utan att ha gjort några renoveringar) skulle vi få närmare 1,7 miljoner för den.
 
@Idas Nu bor jag i en småstad i övre Norrland. Så några stora summor kommer jag aldrig att gå i vinst vid försäljning, speciellt inte nu då vi verkar befinna oss i en bubbla. Jag tror att det kommer att handla om att få igen pengarna, då dessa går åt som smör i solsken så kommer det väl knappast hamna i ett osäljbart läge.
Dessutom måste vi amortera här till skillnad mot hur det varit i Sthlm (men nu kommer ju nya amorteringskraven även dit) så det blir inte billigare med BR än HR.

@tanten Just det argumentet känner jag ju ang eget hus. Att det man betalar är till sig själv enbart. Men samtidigt känner jag att allting hänger på mig... snöröjning, fastighetsunderhåll, takbyte, dränering av källare... Det känns som att det krävs en större buffert i ryggen helt enkelt. En större ekonomisk risk. I en BR kan jag ju inte råka ut för tex omläggning av taket eller att värmepannan går åt helsike. I dagsläget har jag en buffert som främst känns trygg pga mitt hästägande, inte hade jag velat bli av med allt pga ett läckande tak :o
 
Jag har precis sålt min normalstora villa o köpt lgh på halva ytan.

Anledningen är att jag inte är intresserad av allt jobb som kommer med hus. Jag jobbar 48 v på jobb, o 4 v hemma. O då har jag ändå inte hunnit med hälften. Sen är det kostnaderna. Jämför jag månadskostnaden för huset så är den några tusenlappar lägre varje månad om jag ser till rullande utgifter. Men sen renoverar jag för 50-60.000 SEK/år och utslaget blir det då samma kostnad för hus o lgh. Det är ett 20-talshus jag bor i och jag har haft lite otur med värmepannor odyl, men sånt måste man ju räkna med. Man har inte råd att göra glädjekalkyler när man har hus.

Det man ska kolla när man köper bostadsrättslägenhet är borättsupplysningen. Där kan man få en uppfattning hur ekonomin är i föreningen, ect. Sen måste man fråga mäklaren om lån/kvm för bostadsrätten. Köper man en lgh för 900.000 och föreningens lån på lgh motsvarar 1.000.000, så kostar ju faktiskt lgh 1.900.000kr. Skulle det hända något med föreningen så är det du som ska betala din del av föreningens lån. Tror inte detta är så vanligt att det händer något,men jag var på väg att hamna i en snarlik situation i Malmö på tidigt 2000-tal. Men som sagt risken borde ju va försvinnande liten att man har otur att köpa i en förening som går omkull el liknande.

Lycka till med budgivningen. Jag tycker att det låter som en ganska trevlig lägenhet.

Ska kanske säga att jag också är ensamstående utan barn, men med häst o bil. Och en extremt händig pappa. Och det tackar jag gudarna för, annars hade vi inte pratat 50.000 SEK om året i renovering. Jag ser mkt fram emot att få en "jämnare" ekonomi med lgh o slippa berg o dal banan med hus.
 
Vi tänkte såhär:
Båda hade ett krav på att bo centralt. Ingen utav oss har varken lust eller tid att bo längre ifrån jobb då det både kostar pengar och tid. Så vi kollade på renoveringsobjekt. Hittade till slut lägenheten vi bor i nu och vi är jättenöjda!

Att renovera är jobbigt men roligt! Sen behöver det faktiskt inte kosta så himla mycket heller så länge man ser till att vända på varenda sedel. Man bör ha tålamod och kolla runt bland priserna! :)

Vad gäller hyran så betalar vi sammanlagt 5200 i månaden, (hyra, driftkostnader och lån).
 
@systeryster Tusen tack för tips om Borättupplysningen. Jag har beställt en upplysning från dem nu. Jag tror att det kommer att se bra ut, eftersom dessa radhus mkt sällan är till salu och när de är det så säljs de ofta innan visning. Det borde tyda på att folk är nöjda. Nuvarande ägaren har bott där i 20 år tex...

Jag tänkte lägga bud imorgon så får vi se hur långt det räcker. Möjligen har jag till min fördel att detta bara är 2 rok, 3 rok brukar gå hårdare åt. Väldigt få vill väl bo i 2 rok. För litet för de som har barn eller är sambo kan jag tänka mig...

@Askur Renovera är inget för mig :o Jag kan på min höjd tänka mig att tapetsera om, byta lister och sånt där. Jag tcker det är fruktansvärt tråkigt, dyrt och tidsödande att renovera, gjorde det för några år sedan med en annan lgh och de tog ju säkert ett år innan det sista fixt med lister etc var klart. Kan tänka mig att det är roligt om man är två som är överens och hjälps åt, men det är inte jag.
Är glad att detta badrum och kök är i skick att de inte behövs. Kyl och frys behöver bytas och möjligen att man kan köpa en torktumlare, en det är inte nåra stora utgifter. Tapetsera om i sov- och vardagsrum skulle jag gärna göra, samt byta plastmatte i hall/kök/sovrum (är samma) men det är inte pga attdet är sunkigt utan mer ör at jag vill ha andra färger. Dvs man gör det när man har lust/tid/råd.
 
Jag la bud idag men den andra budgivaren gillade tydligen inte det. Så nu har denne bjudit 40.000 kr över mitt utgångsbud efter omgångarna under dagen...
 
Har haft liknade funderingar. Jag var och tittade på en liknande br i somras. Den låg ute för 290 med gick till slut för 560. Jag hade ingen chans att hänga med.
För något år sen var jag och kollade på ett radhus som jag hade fått för runt 350. Ångrar så att jag inte slog till då. :(
 
@Jeps Ja man skulle ha köpt för några år sen. En sån här var till salu senast 2012 och gick för runt 150k, men den var sunkig och jag tror säkert dom lagt ner lika mkt på att renovera. Mäklaren sa att liknande i ett annat område gått för 400k i höstas. 400 är nog också min smärtgräns, för det är en ganska dyr månadskostnad, 6000 kr inkl drift, avgift och lån.

Dock flyttade jag hit för 4 månader sedan så jag har ju inte kunnat kolla på nåt tidigare. Man måste ju ha ett jobb på orten liksom.
 
Nej, amortering är ingen kostnad. En kostnad är klart definierad. Och amortering är ingen kostnad.

Exakt!

Precis som avgiften till bostadsrättsföreningen inte är någon "hyra".

Hyra och avgift till Brf är olika saker tydligt definierade i respektive (olika!) lagstiftningar.

(Alltså inte menat till dig utan till alla som i tråden påstår att de betalar hyra till sin Brf :)
 
Frågan är också hur mkt man vill betala ur egen ficka? Visst är pengarna en investering, men samtidigt är de ju bundna i bostaden. Jag tycker ju att man behöver en buffert när man har häst, likväl som att man kanske måste köpa vitvaror, tapetsera eller nåt sånt. Det är ju träligt att behöva spara i ett år till en sån sak, och när det gäller häst är det sällan man kan spara ihop till nåt man verkligen behöver bufferten till. Tex veterinären.

I dagsläget lägger jag väl undan i runda slängar 4000 kr/mån. Min inkomst varierar beroende på hur mkt ob jag får, men utslaget på ett år skulle jag tro att det hamnar där. Köper jag det här radhuset får jag räkna med 1500 kr mindre i sparande eftersom månadskostnaden är högre.
Därför vill jag ju inte lägga alla mina besparingar på att delfinansiera köpet, då det tar väldigt lång tid att komma ikapp genom enbart sparande från min lön. Jag säljer ju tex ogärna radhuset för att hästen behövde gå till doktorn...
 
Jag håller inte med om att det är ett ordmärkeri. För mig handlar det om hur man ser på att låna pengar.

För mig är det en tyngd att stå i skuld. Jag ser alltså främst amorteringen som en lättnad från skuldbördan. Inte en tung utgift som jag ska träla runt med. Mitt mål är att bli skuldfri, ju mindre månatliga utgifter desto närmare ekonomiskt oberoende.

Andra å sin sida ser låntagande som en normal del av tillvaron, att banken äger hela livet är normalt och inget problem utan snarare en fördel.

Jag tror alltså att detta med att amortering är en kostnad eller mer som bokföringsteknisk detalj "minskande av skuld" handlar om något större än att märka ord.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 305
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 422
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 332
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp