Fördelar och nackdelar med bostadsrätt kontra villa/hyresbostad

Som min pappa sa, den som är satt i skuld är icke fri. Men som sagt en del har inget emot att banken rår om allt man skryter med.
 
@stjarnfrugt Du låter lite som mig, fast för min egen del hade jag tur. Jag hyr ett litet hus på landet och har hästen ca 50 meter från ytterdörren. Jag är glad att jag bara hyr, då min lön också påverkas av OB och övertid. Min ekonomi är inte riktigt i fas och de enda lån jag har är på bilen och hästtransporten, även om jag inte amorterar mycket i månaden så vill jag försöka bli av med det där jobbiga lånet snabbt ändå. Kommer kännas bättre den dagen när jag är skuldfri igen, då kan jag andas och känna mig fri. :)

Angående hyresrätt vs bostadsrätt, så de uppfattningar jag fått av dom är att hyresrätt så hyr du, får det mesta fixat av hyresvärd osv. Bostadsrätt ska du först köpa loss, sedan betala hyra till den som äger huset (känns lite som kaka på kaka, först betala av ev lån och sen månadshyra) samt att går något sönder så ska man fixa själv.
Det är den uppfattningen jag fått, jag föredrar hyresrätt alla gånger, men smaken är som baken. :)
 
Jag ser inte heller amorteringen som en kostnad. Jag gör min bostad 3' mer värd varje månad.
Dvs banken äger i dagsläget en rejäl bit av den. Varje månad äger banken lite mindre och jag lite mer. Om fem år när lånet ska läggas om så äger jag 180' mer av min bostad. Då har antagligen räntorna stigit rejält och då har jag fortfarande råd eftersom lånet är så mycket mindre.

Jag sparar - som jag ser det - några tusenlappar på ett sparkonto och 3' i huset varje månad.
 
[ Bostadsrätt ska du först köpa loss, sedan betala hyra till den som äger huset (känns lite som kaka på kaka, först betala av ev lån och sen månadshyra) samt att går något sönder så ska man fixa själv.

Nu har du missuppfattat totalt. Du betalar avgift till föreningen, i en bostadsrättsförening är det ju de som bor i huset som äger fastigheten. Sedan betalar man varje månad för vad det kostar att driva fastigheten. Man betalar till sig själv helt enkelt.

Det innebär att man också har stort inflytande över sin månadsavgift.
 
Nu har du missuppfattat totalt. Du betalar avgift till föreningen, i en bostadsrättsförening är det ju de som bor i huset som äger fastigheten. Sedan betalar man varje månad för vad det kostar att driva fastigheten. Man betalar till sig själv helt enkelt.

Det innebär att man också har stort inflytande över sin månadsavgift.
Nej jag har inte missuppfattat totalt, men du verkar ha gjort det, hyra som hyra oavsett vem man betalar till är ändå dubbla utgifter oavsett "hyra" plus "lån". ;)
 
Bostadsrätt ska du först köpa loss, sedan betala hyra till den som äger huset (känns lite som kaka på kaka, först betala av ev lån och sen månadshyra) samt att går något sönder så ska man fixa själv.

Nej jag har inte missuppfattat totalt, men du verkar ha gjort det, hyra som hyra oavsett vem man betalar till är ändå dubbla utgifter oavsett "hyra" plus "lån". ;)

Om du inte har missuppfattat totalt så har du iaf inte förstått helt och hållet ;)

Du köper en andel i bostadsrättsföreningen som i sin tur äger fastigheten/fastigheterna. Du (och övriga boende) är föreningen. I andelen följer en bostad. Ditt andelstal i föreningen reglerar sedan vilken din rörliga årsavgift till föreningen är.

Vad du respektive föreningen får fixa när något går sönder beror på vad som står i föreningens stadgar. Att bostadsrättsinnehavaren betalar själv oavsett vad som går sönder är nog väldigt ovanligt.

Det är inte "hyra som hyra oavsett vem man betalar till". Du betalar inte hyra till bostadsrättsföreningen eftersom du inte hyr någonting av bostadsrättsföreningen. Hyra av boende regleras i hyreslagen och har helt andra förhållanden än boende i bostadsrätt.

Att anse att det är samma sak bara för att man varje månad sätter in pengar på ett konto blir väldigt märkligt. Det är ju helt olika saker man betalar för och till.
 
Nej jag har inte missuppfattat totalt, men du verkar ha gjort det, hyra som hyra oavsett vem man betalar till är ändå dubbla utgifter oavsett "hyra" plus "lån". ;)
Jo, lite missuppfattning är det allt.

Lånet är dessutom ett lån för att bli ägare till något - i detta fall bostadsrätten. Du betalar till dig själv. Förutsatt att du amorterar.

När du sedan säljer så har du all amortering som dina egna pengar ungefär som på ett sparkonto. Om bostadsrätten stigit i värde, vilket ju nästan uteslutande alla gör i någon mån, så har du dessutom ränta på dina pengar..
 
Jag ser det som att bostadsrätt har sina fördelar med att föreningen har det övergripande ansvaret för fastigheten. Jag ser även fördelen att inköpspriset är lägre än för en villa. Jag betalar alltså dels för att slippa stå för allt ansvar själv, dvs viss bekvämlighet, samt för att slippa i mitt fall en extra halvmille i inköpspris.

Däremot måste jag ju i min budget se till att jag har råd att ta från min inkomst, både till månadsavgift, ränta och amortering. Nåt annat vore ju idiotiskt. Oavsett man kallar det sparande eller betala åt sig själv, så är det ju svårt om jag inte har dom pengarna att lägga där.
Nu har jag ju dom pegarna, min fundering är snarare vad jag får för dom jämfört med att som nu ha 1400 kr lägre månadutgift i hyresätten. Och vad jag vill lägga pengar på i min vardag. Min häst är ju mitt enda intresse, så det är klart att jag inte vill vända på kronorna där.

Även om jag skulle ha råd att betala en större del än handpenningen själv, så tänker jag att det är bra att ha kontanta medel för vitvaror, veterinärräkningar, ev ny sadel eller ny bil om några år. Jag verkligen avskyr att låna pengar, allt jag äger har jag betalt kontant och hållit mig i prisklasser där jag kunnat göra det utan att tömma sparkontot. Det enda lån jag har och har haft är CSN.
Så frågan är hur mkt man ska betala ur egen ficka och hur mkt som är okej att banken äger, med tanke på att jag gör annat i livet än bor?
 
För att återgå till frågan:

För mig är det att kasta pengarna i sjön att hyra och jag hoppas att jag aldrig behöver göra det igen. Nu när jag bor i hus (med lån!) känns det oändligt mycket bättre.

Det är skönt att amortera.
Trots att vi amorterar är det ändå färre pengar som går till boende nu än när vi bodde i hyresrätt, vilket gör att vi kan spara mer (och renovera...).
 
Har bott i bostadsrätt (första lägenheten), hyresrätt (när jag separerade) och nu egenägt hus. När jag flyttade hemifrån var det egentligen aldrig något alternativ, det var inte möjligt att hitta en hyresrätt och jag är hårt drillad i ekonomi så det var bara att shoppa en bostadsrätt. Som jag sedan gjorde rätt mycket med och satt även i styrelsen för att få inflytande över föreningens ekonomi.

När jag separerade långt senare, var det ett aktivt val att ta en hyresrätt. För att slippa bry mig, ha en fast uppsägningstid och dessutom var den verkligen precis vad jag önskade (takvåning med snedtak, helt nyrenoverad, med garageplats och rätt adress för mig). Dessutom låg månadshyra.

I olika skeden av livet har det helt enkelt varit bra med olika val.
 
Det är skönt att amortera.
Trots att vi amorterar är det ändå färre pengar som går till boende nu än när vi bodde i hyresrätt, vilket gör att vi kan spara mer (och renovera...).

Då är det ju ingen tvekan om det är så. Det är ju när det blir dyrare med villa/br som grundfrågan är aktuell, om det är fördelar eller nackdelar.
 
@stjarnfrugt

Ja, fördelen med bostadsrätt är att du inte slänger pengarna i sjön :)

Säg att du har en hyra på 6000 kronor, 6 x 12 = 72 000 kronor per år.

Har du en bostadsrätt och har boendekostnader för 7000 kronor i månaden, blir det (nu med siffror tagna ur fantasin, men det ger ett exempel) 2500 i avgift till föreningen (30 000 per år) som går till "någon annan". Räntan (1500/månad och 18 000/år) går till banken och amorteringen (3000/ månad och 36 000/år) går till dig själv.

Som jag ser det här, så är det billigare att bo i bostadsrätten än i hyresrätten. Jämför 72 000 per år med 48 000 per år. Ganska stor skillnad, om du frågar mig :)

Köper du bostadsrätten vid ett bra läge och säljer vid ett bra läge kan du dessutom få ut en vinst som gör att du har tjänat pengar på att bo där.

Säg att siffrorna ovan är sanna, och du gör en vinst på 300 000 när du säljer efter tre år. 100 000 om året, då har du tjänat mer än det har kostat att bo där (48 000/år) och har dessutom ett lån som har minskat med över 100 000 på samma tid. Du har alltså 400 000 kronor mer när du säljer, jämfört med när du köpte.

I en hyresrätt hade du bara slängt 216 000 i sjön under de här tre åren. Hyresvärden hade dessutom garanterat hunnit höja hyran ;)

Sammanfattning av mina fantasiexempel:

Tre år i hyresrätt: - 216 000 kronor
Tre år i bostadsrätt: + 400 000 kronor (räknar ej med någon skatt här)

Det här är alltså så som JAG tänker, det finns säkert andra många andra tankar och det är nog svårt att få ett facit. I grund och botten handlar det om hur du ser på pengar, både i siffror och politik. Att någon med ett lån inte kan vara fri passar inte med min filosofi.
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt

Ja, fördelen med bostadsrätt är att du inte slänger pengarna i sjön :)

Säg att du har en hyra på 6000 kronor, 6 x 12 = 72 000 kronor per år.

Har du en bostadsrätt och har boendekostnader för 7000 kronor i månaden, blir det (nu med siffror tagna ur fantasin, men det ger ett exempel) 2500 i avgift till föreningen (30 000 per år) som går till "någon annan". Räntan (1500/månad och 18 000/år) går till banken och amorteringen (3000/ månad och 36 000/år) går till dig själv.

Som jag ser det här, så är det billigare att bo i bostadsrätten än i hyresrätten. Jämför 72 000 per år med 48 000 per år. Ganska stor skillnad, om du frågar mig :)

Köper du bostadsrätten vid ett bra läge och säljer vid ett bra läge kan du dessutom få ut en vinst som gör att du har tjänat pengar på att bo där.

Säg att siffrorna ovan är sanna, och du gör en vinst på 300 000 när du säljer efter tre år. 100 000 om året, då har du tjänat mer än det har kostat att bo där (48 000/år) och har dessutom ett lån som har minskat med över 100 000 på samma tid. Du har alltså 400 000 kronor mer när du säljer, jämfört med när du köpte.

I en hyresrätt hade du bara slängt 216 000 i sjön under de här tre åren. Hyresvärden hade dessutom garanterat hunnit höja hyran ;)

Sammanfattning av mina fantasiexempel:

Tre år i hyresrätt: - 216 000 kronor
Tre år i bostadsrätt: + 400 000 kronor (räknar ej med någon skatt här)

Det här är alltså så som JAG tänker, det finns säkert andra många andra tankar och det är nog svårt att få ett facit. I grund och botten handlar det om hur du ser på pengar, både i siffror och politik. Att någon med ett lån inte kan vara fri passar inte med min filosofi.

Fan, glömde dra av 48 000 om året i min tjusiga sammanfattning.

52 000 "gratis pengar" om året i vinst och det minskade lånet, det blir + 256 000 på tre år :)
 
@Blueberry, bra sammanställning men du missar en sak - underhåll och reparationer i bostadsrätten. Ex om man har ett äldre badrum och det blir vattenläcka eller det måste göras om på annat sätt så kan det handla om riktigt stora pengar, och det är inte alls säkert att det betalar igen sig om/när man säljer. Det blir fortfarande dyrare att bo i hyresrätt men man slipper den typen av risk.
 
@Blueberry, bra sammanställning men du missar en sak - underhåll och reparationer i bostadsrätten. Ex om man har ett äldre badrum och det blir vattenläcka eller det måste göras om på annat sätt så kan det handla om riktigt stora pengar, och det är inte alls säkert att det betalar igen sig om/när man säljer. Det blir fortfarande dyrare att bo i hyresrätt men man slipper den typen av risk.

Det är ju inte säkert att varje enskild boende betalar alla reparationer i bostadsrätten, många gånger täcker föreningen kostnaderna om skulle vara en omfattande vattenläcka som drabbat flera lägenheter eller liknande större skador. Om inte annat brukar det vanligtvis finnas en hemförsäkring. :) Vatten- och avloppsledningar (ofta åtminstone fram till första ballofix), ventilation, element/radiatorer är exempel på sånt som ofta är bostadsrättsföreningens huvudansvar. Den som bor i bostadsrätten ansvarar dock för att sköta det efter bästa förmåga och se till att eventuella ändringar är fackmannamässigt utförda. Har den boende däremot orsakat till exempel en vattenskada med flit eller oaktsamhet är det så klart en annan visa ;)

Att till exempel tapetsera om eller byta spis ser jag som en fördel i en bostadsrätt, i en hyresrätt får jag antagligen inte välja spis själv och får i stället ett påslag på hyran än en engångsutgift.
 
@stjarnfrugt

Ja, fördelen med bostadsrätt är att du inte slänger pengarna i sjön :)

Säg att du har en hyra på 6000 kronor, 6 x 12 = 72 000 kronor per år.

Har du en bostadsrätt och har boendekostnader för 7000 kronor i månaden, blir det (nu med siffror tagna ur fantasin, men det ger ett exempel) 2500 i avgift till föreningen (30 000 per år) som går till "någon annan". Räntan (1500/månad och 18 000/år) går till banken och amorteringen (3000/ månad och 36 000/år) går till dig själv.

Som jag ser det här, så är det billigare att bo i bostadsrätten än i hyresrätten. Jämför 72 000 per år med 48 000 per år. Ganska stor skillnad, om du frågar mig :)

Köper du bostadsrätten vid ett bra läge och säljer vid ett bra läge kan du dessutom få ut en vinst som gör att du har tjänat pengar på att bo där.

Säg att siffrorna ovan är sanna, och du gör en vinst på 300 000 när du säljer efter tre år. 100 000 om året, då har du tjänat mer än det har kostat att bo där (48 000/år) och har dessutom ett lån som har minskat med över 100 000 på samma tid. Du har alltså 400 000 kronor mer när du säljer, jämfört med när du köpte.

I en hyresrätt hade du bara slängt 216 000 i sjön under de här tre åren. Hyresvärden hade dessutom garanterat hunnit höja hyran ;)

Sammanfattning av mina fantasiexempel:

Tre år i hyresrätt: - 216 000 kronor
Tre år i bostadsrätt: + 400 000 kronor (räknar ej med någon skatt här)

Det här är alltså så som JAG tänker, det finns säkert andra många andra tankar och det är nog svårt att få ett facit. I grund och botten handlar det om hur du ser på pengar, både i siffror och politik. Att någon med ett lån inte kan vara fri passar inte med min filosofi.

Jag tänker ungefär som du. :) Har dock inte alltid tänkt så, tyckte förut att konceptet bostadsrätt var himla konstigt, men när jag flyttade till en stad där bostadsmarknaden faktiskt var levande så insåg jag att det fanns många fördelar.

Om vår försiktigt optimistiska plan håller för vår bostadsrätt kommer vi ha betalat ungefär 2 500 kr i månaden den dagen vi säljer. Då räknar vi på en ganska försiktig vinst (jämfört med andra försäljningar i området senaste åren) och eftersom det är nyproduktion kommer det inte bli tal om några dyra renoveringar. Har inte heller räknat med någon amortering då vi är ganska lågt belånade, men där har vi ju möjlighet att betala ännu mer till oss själva.

Hade vi bott i en liknande hyresrätt under samma period hade vi fått betala minst 7 000 kr per månad, det hade resulterat i många (många!) hundratusen i sjön...
 
I min stad är det ingen superutvecklig på bostadsmarkanden. Givetvis har priserna gått upp men med nivåerna idag kan jag räkna med att få tillbaka det jag betalt, i bästa fall. Blir det vinst är det såklart en bonus, men inget jag räknar med. Det är inte Sthlm precis. Det är en håla i övre Norrlands inland.
Man köper inte BR här för att göra bostadskarriär, utan för att man vill bo i den.
 
I min stad är det ingen superutvecklig på bostadsmarkanden. Givetvis har priserna gått upp men med nivåerna idag kan jag räkna med att få tillbaka det jag betalt, i bästa fall. Blir det vinst är det såklart en bonus, men inget jag räknar med. Det är inte Sthlm precis. Det är en håla i övre Norrlands inland.
Man köper inte BR här för att göra bostadskarriär, utan för att man vill bo i den.

Bostadskarriär? Jo tjena. För mig handlar det om vad jag lägger pengar på.

Du vill uppenbarligen inte bo i bostadsrätt, så gör inte det då. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 299
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 419
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 330
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp