Bukefalos 28 år!

Köpa dator

fejko

Trådstartare
Har äntligen fått adsl till mitt lilla hus på landet och ska köpa dator. Funderade först på att köpa något billigt på blocket men mina kollegor tyckte jag skulle köpa något billigt paket från någon av de stora elektronik-kedjorna i stället. Är det någon som har några bra tips? Ni kan ju mejla om det riskerar att bli reklam. Ska man ha en stationär eller en bärbar? Som hästägare vill jag gärna komma undan så billigt som möjligt ;)
Jag vill kunna surfa, kolla på filmer från bruksprov och sådant.
 
Sv: Köpa dator

Förutom det du har nämt att du vill göra med datorn, vill du vara "mobil"? Kunna flytta runt datorn?

Det finns flera kraftfulla bärbara datorer men det är mycket enklare att uppdatera en stationär om du inte byter dator så ofta
 
Sv: Köpa dator

Inte köpa "märkesdator" från t ex Siba, Onoff och liknande. Köp från en större lokal databutik istället, blir billigare plus att du kan skräddarsy vad du ska ha i den, köpte en extraburk i förra veckan, som kille köper man ju delarna löst och sätter ihop själv, ännu billigare plus att man kan använda gammal låda, PSU etc

Skulle rekomendera en Intel Core 2 Duo burk.

Det är bara du som kan avgöra om du ska ha bärbar lr inte...
 
Sv: Köpa dator

som kille köper man ju delarna löst och sätter ihop själv

Och vad ville du ha sagt med det :confused:

Att jag och andra självgående är onormala eller?

Anna-Karin, kvinna, över 40, och bra mycket bättre på att både skruva och handha datorer (och bilar också för den delen) än de flesta manliga individer i bekantskapskretsen. Dessutom kan jag köra bil. :eek:
 
Sv: Köpa dator

Håller fullständigt med a k n

Sen är det inte säkert att det går att bygga billigare själv skillnaden är marginell om man inte kör med pirat os eller gratis

såg en annons från butikskedla idag laptop för ca 4500 svårt att bygga under det
 
Sv: Köpa dator

Och vad ville du ha sagt med det :confused:

Att jag och andra självgående är onormala eller?

Anna-Karin, kvinna, över 40, och bra mycket bättre på att både skruva och handha datorer (och bilar också för den delen) än de flesta manliga individer i bekantskapskretsen. Dessutom kan jag köra bil. :eek:

Säker på att du inte är en man ;)
Nä men jag skrev lite slarvigt, var ett generellt tips att det blir billigare att plocka ihop burken själv men jag trodde inte det var ett specifikt bra tips för just TS.
 
Sv: Köpa dator

Håller fullständigt med a k n

Sen är det inte säkert att det går att bygga billigare själv skillnaden är marginell om man inte kör med pirat os eller gratis

såg en annons från butikskedla idag laptop för ca 4500 svårt att bygga under det

Jo det blir billigare, laptops brukar man inte bygga själv.
 
Sv: Köpa dator

Vore trevligt om ni kunde hålla er till ämnet och ursprungsfrågan;)

Jag har en liknande fråga; grabben min ska köpa dator, vill kunna ladda ner musik och bilder, spela och surfa, såklart. Vilken prestanda behöver man för att kunna göra detta? Har ni något seriöst tips på en bra och hyfsat billig stationär dator för ca 6000:-? Bygga själv går bort helt och hållet. Tacksam för snabbt svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa dator

VAD för spel? (musik,bilder och surfande klarar alla nya datorer av utan problem)

*muttra något om tillåtna otillåtna tjänster och surfa vidare till någon annan del av forumet*
 
Sv: Köpa dator

Vore trevligt om ni kunde hålla er till ämnet och ursprungsfrågan;)

Jag har en liknande fråga; grabben min ska köpa dator, vill kunna ladda ner musik och bilder, spela och surfa, såklart. Vilken prestanda behöver man för att kunna göra detta? Har ni något seriöst tips på en bra och hyfsat billig stationär dator för ca 6000:-? Bygga själv går bort helt och hållet. Tacksam för snabbt svar!

Hur gammal är grabben? Vilken ort bor ni i? För att kunna spela de senaste spelen med allt ögongodis på så kostar det tyvärr mer mycket mer än 6000:- Ska han spela lite äldre spel så funkar det mesta bra, satsa på ett system med Intel Core 2 Duo, tycker de är mest prisvärda för tillfället, sen kan ni lägga ut lite extra på mus och musmatta, se även till att det blir ett bra grafikkort. Jag ser framför mig en 12åring som ska spela typ battlefield och andra online-fps.

Ska han spela wow så klarar en vanlig modern dator av det lätt, kanske lite extra minne bara. Ska ungen ladda ner mkt så kan det ju köpas till en extra hårddisk, i ditt fall får det väl bli en extern hårddisk, men den behöver inte köpas nu utan den blir en fin julklapp.
 
Sv: Köpa dator

Vore trevligt om ni kunde hålla er till ämnet och ursprungsfrågan;)

Jag har en liknande fråga; grabben min ska köpa dator, vill kunna ladda ner musik och bilder, spela och surfa, såklart. Vilken prestanda behöver man för att kunna göra detta? Har ni något seriöst tips på en bra och hyfsat billig stationär dator för ca 6000:-? Bygga själv går bort helt och hållet. Tacksam för snabbt svar!

Satsa på internminne (helst 2 GB) och ett bra grafikkort om han ska spela. Det går att köra World of warcraft på en enklare dator men vissa snabba situationer klarar man inte av utan att få hög fps. En burk för 6000 räcker nog inte långt, men som sagt det beror ju på vad han vill spela, och på vilken nivå (endgame i wow kräver högre prestanda än solospelande). Spel som Oblivion och Neverwinternights 2 funkar inte utan ett riktigt bra grafikkort.

Generellt så har många försäljare dålig koll på vad som egentligen krävs av en spelmaskin, tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa dator

Usch, data & spelbranschen tjänar alldeles för mycket på att göra populära spel som ingen dator klarar av.

Vi köpte en dator för 12 000 :-, och den klarade inte av ett enda spel vi köpte.
Den hade dubbla processorer, mkt minne, och gud vet vad.
Enligt killen i affären så skulle den klara av vilket spel som heslt.
Vi köpte 3 spel, inget av dom funkade.

Bara att byta ut datorn och lägg ut 5 000 :- till.
Nu har vi iaf en ännu kraftigare dator, som ska klara av spel upp till 2 år iaf.
Får se hur länge det håller.

Mamma säger att hon aldrig ska köpa en speldator till.
Man ska inte behöva lägga ut 17 000 :- för att kunna köra de nya spelen. Det är faktiskt sjukt.
 
Sv: Köpa dator

Usch, data & spelbranschen tjänar alldeles för mycket på att göra populära spel som ingen dator klarar av.

Vi köpte en dator för 12 000 :-, och den klarade inte av ett enda spel vi köpte.
Den hade dubbla processorer, mkt minne, och gud vet vad.
Enligt killen i affären så skulle den klara av vilket spel som heslt.
Vi köpte 3 spel, inget av dom funkade.

Bara att byta ut datorn och lägg ut 5 000 :- till.
Nu har vi iaf en ännu kraftigare dator, som ska klara av spel upp till 2 år iaf.
Får se hur länge det håller.

Mamma säger att hon aldrig ska köpa en speldator till.
Man ska inte behöva lägga ut 17 000 :- för att kunna köra de nya spelen. Det är faktiskt sjukt.
Är inga problem att bygga en dator för tolv tusen som kan köra alla nya spel. Att den sen inte klarar att köra de absolut mest krävande på högsta inställningarna är inget konstigt. Finns flera spel där de högsta nivåerna är anpassade för datorer som inte ens finns på marknaden än, för att spelet ska hålla lite längre.
17k var för övrigt vad jag la på min första dator, och 12k vad jag la på denna halva datorn.
 
Sv: Köpa dator

Usch, data & spelbranschen tjänar alldeles för mycket på att göra populära spel som ingen dator klarar av.

Vi köpte en dator för 12 000 :-, och den klarade inte av ett enda spel vi köpte.
Den hade dubbla processorer, mkt minne, och gud vet vad.
Enligt killen i affären så skulle den klara av vilket spel som heslt.
Vi köpte 3 spel, inget av dom funkade.

Bara att byta ut datorn och lägg ut 5 000 :- till.
Nu har vi iaf en ännu kraftigare dator, som ska klara av spel upp till 2 år iaf.
Får se hur länge det håller.

Mamma säger att hon aldrig ska köpa en speldator till.
Man ska inte behöva lägga ut 17 000 :- för att kunna köra de nya spelen. Det är faktiskt sjukt.

Varför inte satsa på en konsoll som Xbox 360, kostar ca 3k och klarar lika snygga spel. Alla spel funkar också, utan problem.
 
Sv: Köpa dator

Konsoll är väl bra till vissa typer av spel men det är mycket man förlorar.
 
Sv: Köpa dator

Varför inte satsa på en konsoll som Xbox 360, kostar ca 3k och klarar lika snygga spel. Alla spel funkar också, utan problem.

Har vi redan.
Brorsan tjatar till sig allt, och nu var det en speldator han ville ha.
Han ville varken ha det spelet på sitt Gameboy, PSP, X-box360, utan han ville ha en dator. (:mad: )
 
Sv: Köpa dator

Fast då blir det ju jobbigt om man vill köra MMOspel.
Eller om man gillar gamla spel. Eller om man vill köra strategispel. Eller flygsimulatorer. (Alla sorters simulatorer egentligen) Et cetera ad nauseam. Konsoller är inte the be all and end all när det gäller spel.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver en ny dator. Velar mellan stationär och laptop. Förutom att surfa behöver jag ha word och excel. 17" skärm som minst på...
2
Svar
34
· Visningar
1 866
Senast: Enya
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 371
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 548
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp