Bukefalos 28 år!

Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Billigaste svenska priset är 3500:-, men som sagt så tror jag priset kommer sjunka efter v24 (när det väl är prel leverans av S5).

Det är en kamera med mkt manuella inställningsmöjligheter, man skulle kunna säga att det är en kompakt systemkamera (men utan möjligheter att byta objektiv). Jag har inte kollat på den, men de flesta sådana kameror brukar ha ganska många autoprogram så man kan ta kort även fast man inte kan så mkt (men kanske vill lära sig!?).

Jag vill köpa den för att ha med på en långresa, tycker om att fota och skulle vilja ha en systemare med mig om den inte var så stor. Så den här ska nog bli bra!



Kan ju säga också att jag testade en Olympus Camedia SP-550 för någon vecka sen, men den gillade jag inte alls (även fast jag brukar älska Olympus)....
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

ja, jag vill absolut lära mig saker, meni början kan det ju vara praktiskt med autoprogram :p

vad ska jag kolla på om jag vill kunna fota skarpa bilder av hästar i rörelse? högt ISOtal? eller nåt annat/nåt mer?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast jag tycker inte S5:an är så mkt bättre än S3:an att det är värt att betala prisskillnaden, själv prioriterar jag hellre en mindre kamera än 0,5" större bildskärm...
Nu är prisskillnaden inte så stor, men när S5:an kommer ut på marknaden kommer säkert priset på S3:an att sjunka.

Själv har jag inte tittat på någon av dom, ska nog göra det nu i veckan för jag är riktigt sugen på S3:an...

Nej, så är det väl med alla kameror som ingår i serier. Se bara på Ixus- och EOSserien. Personligen väljer jag hellre det nyare då de brukar vara mer uppdaterade. Men hur andra gör är ju helt upp till dom.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

ja, jag vill absolut lära mig saker, meni början kan det ju vara praktiskt med autoprogram :p

vad ska jag kolla på om jag vill kunna fota skarpa bilder av hästar i rörelse? högt ISOtal? eller nåt annat/nåt mer?

Med högt ISO-tal blir bilderna brusiga. I alla fall på S3 Is:aren.
Tänk på att ha så hög slutartid som möjligt bara. Ställer du in vridhjulet på AV så ställer den in så hög slutartid som möjligt för det rådande ljusförhållandet.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast nuförtiden tycker jag tillverkarna mest ger ut nya modeller med högre upplösning, vilket majoriteten av användarna ändå inte har någon nytta av. Om man kollar på de tekniska datan för S5:an så är ju inte den uppdaterad på något annat särskilt sätt...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

kl

Jag funderar på att köpa en Fujifilm Finepix S9600

Ngn som har erfarenhet om såna? Är dem bra?

http://www.livingroom.org.au/photolog/fujifilm-FinePix-S9600.jpg

Jag har en FinePix 6500, Fujifilm gör riktigt bra, klart underskattade, kameror, som jag ser det mycket prisvärdare än t.ex en Canon till samma pris. Fujifilm gick ifrån de andra för några år sedan när de började utveckla en helt egen variant av CCD. Hade jag köpt en Bridgekamera idag så hade jag troligen köpt en 9600. Fujifilm är framförallt kända för mycket bra ISO-värden, dvs förmåga att ta bra bilder inomhus när det är mörkt. Så frågar du mig rekommenderar jag Fujifilm starkt, på Internet kan man dessutom få en 9600 för runt 4000 kronor ink minneskort. Lägg ytterligare 199:- på ClasOhlson så har du en riktigt bra och framförallt snabb kvalitetsladdare till kameran. Lycka till med fotandet!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast överhuvudtaget om man tänker lägga 2-3 tusen på en kamera så skulle i alla fall jag aldrig köpa en liten kompaktkamera från Canon där man betalar en tusenlapp bara för att det står Canon på kameran. Man klarar sig för det mesta ändå alldeles utmärkt med sin mobilkamera om man ska ta lite enklare bilder.

En Finepix S5600 från Fuji kan man få för UNDER 2000:-, vilket är ett riktigt bra pris med tanke på vad man får för pengarna. Man får en bridge-kamera med riktigt bra optik och som kan växa med om man inte är någon proffsfotograf från början. Man kan börja med att alltid ha den i auto-läge och sedan börja experimentera med slutartider, bländaröppningar och ISO-tal.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

kollade den på Pricerunner och den verkar ju absolut intressant! (vet inte om det var ett svar till bla mig eller allmänt, men jag tittade på den ändå)

Något jag tycker är svårt är att jag gärna skulle vilja se bilder tagna med kameran också, ni som pratar om olika kameror, kan ni inte länka (om ni har) till olika bilder tagna med just den kameran?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

kollade den på Pricerunner och den verkar ju absolut intressant! (vet inte om det var ett svar till bla mig eller allmänt, men jag tittade på den ändå)

Något jag tycker är svårt är att jag gärna skulle vilja se bilder tagna med kameran också, ni som pratar om olika kameror, kan ni inte länka (om ni har) till olika bilder tagna med just den kameran?

Det var nog tänkt som svar till alla som funderade på att köpa kamera. Sedan är de här Finepix-kamerorna betydligt större kameror än kompaktkamerorna (Finepix 9600, 6500 och 5600). En bra kamera kan man normalt inte ha i jackfickan, framförallt pga optiken som inte kan göras hur liten som helst. Men om man är ute efter en kamera som är liten och inte en som är bra så ska man kanske köpa en mobil istället med bra kamera i?

Jag har en Finepix 6500 som jag sa och tar mina kort med den, sedan är det väldigt mycket upp till fotografen också hur bra bilderna blir. Man blir ju inte proffsfotograf bara för att man har en bra kamera. Å andra sidan så känner man sig proffsigare om man står och håller en halvkiloskamera med 10x optik, möjlighet till manuell fokus och en massa tekniska finesser med två händer, än om man håller i en liten minikompakt kamera som kostar lika mycket. Och känslan är väldigt viktig för viljan att lära sig mer, att stå och fota med en liten minikamera känns ju ofta bara pinsamt. Om man däremot har en riktig proffskamera så blir det mycket mer legitimt att ta kort, man slipper känna sig som en fånig turist.

Sedan är det ett jätteplus att de här kamerorna kan användas av både dem som inte kan någonting om fotografi och av dem som kan det mesta och lite till. Man kan ta riktiga proffsbilder oavsett. Jag blev nästan kär direkt i min kamera från Fuji. Bara att packa upp en kamera på över 600 gram med en sån där jättelins som alla proffs har gör att man vill ut och ta kort direkt. Under första fotorundan fick jag frågan flera gånger vilken tidning jag kom från, alla var jättenyfikna och ville vara med på bild.

Jag har fotat tidigare med systemkamera och för tio år sedan så fanns det en klar skillnad mellan små kompaktkameror för vanligt folk och proffsiga systemkameror. Idag finns de här mellantingen (dvs bridgekameror) och då är det inte lika självklart längre att man ska köpa en klumpig systemkamera där man släpar med sig tre olika objektiv så fort man ska ut och fota. Bara ett teleobjektiv till en billig systemkamera kostar ungefär lika mycket som två stycken Finepix 5600 och jag vet inte om jag tycker att det är värt det.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

ja, jag vill absolut lära mig saker, meni början kan det ju vara praktiskt med autoprogram :p

vad ska jag kolla på om jag vill kunna fota skarpa bilder av hästar i rörelse? högt ISOtal? eller nåt annat/nåt mer?

ISO-tal är hur ljuskänslig filmen i kameran är. Om det är mörkt ute eller dåligt ljus inne (som i en manege) så använder man högre ISO-tal för att få mer ljus i bilden och kan hålla nere slutartiden (som man annars ställer upp för att få in mer ljus i kameran). Problemet med höga ISO-tal är oftast att bilden blir grynigare så i slutändan är det helt upp till hur bra kameran är om bilderna blir bra eller inte. En kamera som klarar ISO-1600 är inte alltid bra bara för att det står att den klarar ISO-1600.

Ska du få en bra och skarp bild på en häst som rör sig och det dessutom är sent på kvällen och dåligt ljus så ska du för det första vara en duktig fotograf. Till viss del underlättar det om du har en kamera som klarar av att snabbt fokusera på ett objekt som rör sig och som dessutom har bra ISO egenskaper. Ändå kan troligen en duktig fotograf med en 2000 kronors kamera ta en mycket bättre bild än en amatör med en kamera som är tio gånger så dyr. Det gäller att öva och öva, precis som när man rider.

Själv är jag nybörjare när det gäller ridning, så det blir ungefär som att fråga vilken häst jag ska ha för att slå Baryard i hoppning. Hon skulle slå mig även om jag fick låna Flippan och hon red på en shettis.

Sedan ska man (helst) jämföra kameror prisklass för prisklass. Det blir inte rättvist att jämföra en Canon Powershot S5 för över 5000:- med en Fuji Finepix 5600 (eller 5700) för under 2000:-. Då är en Powershot S5 självklart bättre, men så kostar den mer än dubbelt så mycket också.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

liten kamera är absolut inte det viktiga för mig. det tror jagi nte attj ag nämnt nånstans heller, utan jag vill ha en bra kamera för upp till 4500:- ungefär.

jag vet inte riktigt om jag någonsin kommer bli klok på det här med kameror :D men eftersom jag är nybörjare är det kanske dumt att slänga ut FÖR mycket pengar på en kamera, eller?

En Canon Powershot S5 har jag inte råd med, men funderar isåfall på en S3a...

Något annat jag funderar över när jag läser t.ex produktinfo på bla Pricerunner. Vissa kameror står ju t.ex. att de har 12x zoom (tror detä r optisk zoom jag tittat på då, inte digital iaf) då har jag tittat på dessa "bridgekameror", medan om jag tittar på en systemkamera kand et stå "1x zoom".. vad innebär det?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

liten kamera är absolut inte det viktiga för mig. det tror jagi nte attj ag nämnt nånstans heller, utan jag vill ha en bra kamera för upp till 4500:- ungefär.

jag vet inte riktigt om jag någonsin kommer bli klok på det här med kameror :D men eftersom jag är nybörjare är det kanske dumt att slänga ut FÖR mycket pengar på en kamera, eller?

En Canon Powershot S5 har jag inte råd med, men funderar isåfall på en S3a...

Något annat jag funderar över när jag läser t.ex produktinfo på bla Pricerunner. Vissa kameror står ju t.ex. att de har 12x zoom (tror detä r optisk zoom jag tittat på då, inte digital iaf) då har jag tittat på dessa "bridgekameror", medan om jag tittar på en systemkamera kand et stå "1x zoom".. vad innebär det?

Nej, jag skrev inte svar till någon speciell. För vissa är det väldigt viktigt med en liten kamera som kan få plats i handväskan, en större/bättre kamera kräver nästan alltid en egen väska, gärna så man kan ta med extrabatterier och stativ.

Ska man överhuvudtaget fundera på en systemkamera så ska man vara beredd att lägga åtminstone 8-10'000. Systemkameror anges alltid som att de har 1x zoom, dvs de har ingen zoom, eftersom det man köper många gånger bara är själva kamerahuset. Sedan får man köpa till lämpliga objektiv beroende på vad man ska använda kameran till. Bra objektiv kostar en hel del när man håller på med systemkameror, förutom ett hyfsat normalobjektiv vill man ha ett teleobjektiv (med zoom) och kanske t.o.m ett vidvinkelobjektiv för landskapsbilder.

Den enda typ av zoom som finns är optisk, digital zoom är ett förvirrande begrepp eftersom det kameran gör är att den beskär bilden så att den ser större ut på displayen. I praktiken blir det alltså en beskuren bild, vilket inte är det samma som att man zoomar.

Canon gör helt klart bra och populära kameror, och deras Powershot är omtyckta så det är säkert ett bra köp. Själv har jag en Fuji och tycker egentligen att Canons bridgekameror är lite för små och lätta för min smak. En kamera ska väga en del tycker jag, en för lätt kamera är svår att hålla stilla, vilket ökar risken för suddiga bilder.

Hade jag haft din budget skulle jag nog köpt en Fuji Finepix 9600, den är större, tyngre, robustare och kostar ungefär lika mycket. Men gillar man Canon så är det absolut ett bra val. Dessutom kanske man har en Canon sedan tidigare eller känner någon som har det och vet hur de fungerar eller har bra erfarenheter av dem. Dessutom är det enkelt att hitta minneskort till Canon om man är på semester och tar så mycket bilder att man snabbt måste köpa på sig ett extra.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Nu har då jag bestämt mig, det blir en Finepix 9600:):banana:

Jag är också intresserad av en recension och lite provbilder!

Även fast den är lite klumpigare än Canons så upptäckte jag att den klarar av xD-kort och då blir kameraköpet helt plötsligt mkt billigare!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

jag är sjukt okunnig, men frågar man inget så...
är xD-kort en typ av minneskort?



För min del lutar det också åt någon av Fujifilm Finepix-kamerorna..
Men om jag ska "snåla" lite och köpa S5700 eller slå på stort och köpa 9600 vet jag inte än... kanske är den dyrare FÖR avancerad för mig? vad svårt det ska vara :crazy: :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
911
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp