Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Köpa Digital kompaktkamera

nu har jag beställt en S5600!! :bump:
beställde från webhallen, har använt dom tidigare och det brukar funka bra.

dock funderar jag på minneskort. det är ju ett xD-picturecard till kameran, kan jag använda vilket xD-kort som helst eller måste det heta "Fuji xD-picture"?? (iom att det är en Fujifilmkamera)

känner mig helt lost, men frågar man inget får man ingenting veta ju :D

Det där var en kamera jag tänkte köpa rätt länge, du måste skriva och berätta sen hur den är + lägga ut bilder. Jag tror i alla fall att den är jättebra! Jag är inte helt säker, men jag tror inte att det spelar någon roll vilken typ av xD kort du köper, xD är en typ av kort som Olympus och Fujifilm utvecklade tillsammans så de borde fungera lika bra till båda. Kanske kan fråga i affären?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

haha, jag känner mig så himla velig, för igår när Zaga frågade om dom hade inne på Webhallen (beställer ju från nätet, billigast så) så såg jag att dom faktiskt inte HADE dom inne.. *så virrig* och inte stod det när de skulle komma in heller... Så nu är den avbeställd, tror jag :D

så då började jag kika på en FF Finepix 5700... som också verkade bra och inte heller särskilt dyr... plus att den fanns inne på flera ställen med 2 dagars leveranstid. men än har jag inte bestämt mig för nåt.. :crazy:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

så bra!

nu har jag fått igenom avbeställningen på s5600 och innan jag hinner ångra mig är jag i full fart med att beställa s5700 :D
det går undan i svängarna :D
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

så bra!

nu har jag fått igenom avbeställningen på s5600 och innan jag hinner ångra mig är jag i full fart med att beställa s5700 :D
det går undan i svängarna :D

Okej =) Innan dagen är slut har du säkert hunnit köpa värsta lyxkameran...
Du får väl säga till när du får din 5700 då, med tanke på priset så verkar den riktigt bra!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Eller så beställer du en massa kameror och sen berättar för mig vilket du tycker är bäst!? :angel:

S5700 verkar ju vara bättre än S5600 och till samma pris!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

jag vet att jag är velig :p

nu är den dock beställd, s5700 och jag ser SÅ fram emot att få den!
blev lite dyrare än jag tänkt, för på de billigaste ställena som pricerunner visade blev det inte alls så billigt som jag trodde först. pixmania t.ex. säger ett pris först men kommer sen med en "trygghetsgaranti" som säger att jag får byta om det är fel på den etc... den kostade "bara" drygt 200:-
så jag köpte den från annat ställe. kamera + minneskort på 1 gb gick på 2600:- , inte farligt dyrt ändå och jag tror nog jag kommer bli nöjd! :love:

Zaga: hade jag varit rik så :D just nu funderar jag på vad ajg ska äta resten av sommaren.. knäckebröd och vatten tror jag är det bästa alternativet med de pengar jag har kvar :rofl:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag köpte från pixmania, och det gick att ta bort trygghetsgarantin:D
-
Men vad kul att du har beställt nu!:banana:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

ja, det såg jag också att man kunde, men jag tyckte det verkade riskabelt IFALL det skulle vara nåt skit med kameran.. tycker det är dåligt att sånt inte ingår automatiskt (?), om kameran skulle vara trasig när man får den fattade jag det som att man inte har rätt itll en ny om man inte köper trygghetsgarantin?

jaa, jag är jätteglad att jag beställde! ska bli så skoj med ny kamera! :bump:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

nu är den dock beställd, s5700 och jag ser SÅ fram emot att få den!
Den är jag också jättesugen på! Var beställde du den någonstans? Har hittat kameran + 1 gig minneskort på inWarehouse för 2400 + frakt.

Du får berätta när du fått hem den! Hur stor/tung är/känns den och så? och bilder måste du visa!
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

*till nån som kan svaret*

När jag fotar utan blix med min S3 IS så blir bilderna så gryniga, och med blixt då blir dom så ljusa (blixet är så stark).. Nån som vet vad jag kan göra åt de?
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Vad har du kameran inställd på när du fotar? Kolla om du kan ändra exponeringskompensera för blixten på din kamera. Symbolen för det brukar se ut som en blixt och ett "+/-". Dra i så fall ned den några steg tills bilden inte blir så ljus. Andra fulalternativ är att hålla ett tunt vitt papper eller liknande en bit framför blixten. Vill du fota utan blixt men utan grynighet är det ISO-talet du ska försöka ändra. Risken är dock att fotona får rörelse- och/eller skakoskärpa då istället.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Okej, vad ska ISO va på ? Men på auto så kan ISO bara va på hög / auto, och de har hela tiden ståt på auto...
Om jag sänker blixten med +/- så blir de antingen jätte ljust elller så blir de svart runt omkring... (lite som en ram)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

ja, det såg jag också att man kunde, men jag tyckte det verkade riskabelt IFALL det skulle vara nåt skit med kameran.. tycker det är dåligt att sånt inte ingår automatiskt (?), om kameran skulle vara trasig när man får den fattade jag det som att man inte har rätt itll en ny om man inte köper trygghetsgarantin?

jaa, jag är jätteglad att jag beställde! ska bli så skoj med ny kamera! :bump:

Jo, det är självklart att det ingår ändå. Är den trasig när du får den så skickar de ut en ny, så riktigt vad den där trygghetsgrejen är till för är en gåta. Jag har beställt en sak som varit trasig från Pixmania och det går utmärkt att skicka tillbaka, fast då har det varit en batteriladdare som var trasig när jag fick den. Att det sedan är jättestruligt att reklamera är en annan sak, så man ska hoppas att det är helt när man får det. =)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Okej, vad ska ISO va på ? Men på auto så kan ISO bara va på hög / auto, och de har hela tiden ståt på auto...
Om jag sänker blixten med +/- så blir de antingen jätte ljust elller så blir de svart runt omkring... (lite som en ram)

Det är ju svårt att veta riktigt, vad är det du försöker ta kort på? Blixt utomhus när det är väldigt mörkt är en hel vetenskap i sig. Jag vet inte hur bra Canon's S3 är på ISO-hantering, men min Finepix klarar av höga ISO-tal ganska bra så jag skulle nog hoppa över blixten, ställa upp ISO-talet (för högre ljuskänslighet), öka slutartiden något (för att släppa in mer ljus), öka bländaröppningen lite också (ännu mer ljus), sedan se till att stå riktigt stadigt och testa att ta kort. Sedan beror det som sagt helt på vad man fotar. Tar man närbild på en häst ute t.ex när det är mörkt så kan man ju med fördel öka bländaröppningen en hel del och låta bakgrunden bli lite suddigare för att få en ljusare bild.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Vilket läge har du kameran i när du får korniga bilder?
Jag får också korniga bilder i sportläget (troligen pga att där är inlagt högt iso automatiskt och det går ju inte att ändra).
Prova något av de andra lägena, då fungerar det bra här i alla fall!

Vill du själv ändra ISO-talet, så får du använda något av de manuella lägena. Där kan du välja allt från ISO 80 till ISO 800.

Jag gjorde förövrigt också en massa jämförelser innan jag köpte min S3IS (köpte den nästan direkt när den kom ut) och var inne på någon från Finepix också, men efter att ha läst en massa tester, så fick det bli en S3IS, då den alltid fick bättre omdöme.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag har en finepix s5000, vad tycker du om den? Har ännu inte lärt mig den, har haft den sedan mars och i dag fann jag en inställning jag itne tänkt på tidigare.....:D
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Hej! Åhh vilka fina bilder! Nu blir jag grymt avundsjuk.. har beställt en finepix S6500fd, men hinner inte få den förräns efter helgen.. håller ju på att längta ihjäl mig :P

O det blev inte bättre när du hade tagit så fina travbilder :bump:
På söndag är det ju V75, midsommartravet, här o då skulle jag såå gärna haft min kamera.. *snyft*

Vad tycker du annars om din kamera? Jag valde mellan din och s6500fd, men kände att jag var för dålig för att förstå den du har :angel:

Ha det bra! O glad midsommar med ju :)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Tack så mkt!:)
Jag är helnöjd med kameran, kan inte se ngt negativt med den!:love:
Funderade på en S6500fd, men valde tillslut S9600:D

Lycka till med din kamera!:):banana:
..synd bara att du inte hinner få kameran innan travet:(
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 373
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
909
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp