Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Köpa Digital kompaktkamera

kl

Är det någon som har eller vet något om Sony Cybershot DSC-H9? :)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Just nu är nikon coolpix p5000 ett riktigt bra val.
Har sett många kort från den och känner många, bland dem även yrkesfotografer, som valt att ha den som extrakamera.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Tack för tipset, ska kika på den!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Knapplån.

Funderar på en Canon Powershot S5 IS som nästa kamera (har en Powershot A520).
Vad är skillnaden mellan S3 och S5? Eller S5:an mot FinePix, Nikon m.fl?

Som de flesta här i tråden vill jag kunna fota djur (främst familjens svarta dvärgschnauzer, svår att fota överhuvudtaget) både i stillastående och i action.
Är kameran snabb nog att fota en rejsande vovve som fått schnauzerryck? ;) Eller som hoppar hinder?

Fotograferar mycket och gärna fjärilar och blommor.
Hur bra är egentligen S5:ans närgräns på 0 cm - håller den vad den lovar?

Även flygande fåglar och plan fotas ibland.
Hur är zoomen? Blir en fågel fotad på typ 50-100 meters håll ett bra foto?

Har provat att fota med en Nikon D40x men den var lite för tung och klumpig för min smak.
Hur är det med S5:ans storlek och vikt? (Sägs att den passar tjejhänder).

Pixlarna spelar mindre roll har jag förstått nu, men minst 4 megapixlar i alla fall - S5:an har 8 MP om jag inte minns fel.

Jag får väl köpa en ny hårddisk också, för att få plats med alla foton.:) Jag har inte vågat räkna hur många foton jag har på datorn - men någonstans mellan 5000-10000 är det...
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Knapplån.

Funderar på en Canon Powershot S5 IS som nästa kamera (har en Powershot A520).
Vad är skillnaden mellan S3 och S5? Eller S5:an mot FinePix, Nikon m.fl?

Som de flesta här i tråden vill jag kunna fota djur (främst familjens svarta dvärgschnauzer, svår att fota överhuvudtaget) både i stillastående och i action.
Är kameran snabb nog att fota en rejsande vovve som fått schnauzerryck? ;) Eller som hoppar hinder?

Fotograferar mycket och gärna fjärilar och blommor.
Hur bra är egentligen S5:ans närgräns på 0 cm - håller den vad den lovar?

Även flygande fåglar och plan fotas ibland.
Hur är zoomen? Blir en fågel fotad på typ 50-100 meters håll ett bra foto?

Har provat att fota med en Nikon D40x men den var lite för tung och klumpig för min smak.
Hur är det med S5:ans storlek och vikt? (Sägs att den passar tjejhänder).

Pixlarna spelar mindre roll har jag förstått nu, men minst 4 megapixlar i alla fall - S5:an har 8 MP om jag inte minns fel.

Jag får väl köpa en ny hårddisk också, för att få plats med alla foton.:) Jag har inte vågat räkna hur många foton jag har på datorn - men någonstans mellan 5000-10000 är det...

generellt, maila supporten på scandinavianhpto och cyberphoto, du kommer att få BRA svar när du ställer den typen av frågor, det har jag i alla fall fått.

och du... vi som tänker skaffa en d40x för att den är så liten och smidig...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Hejsan!
Den är liten, men inte tillräckligt för mig. Det går att fota med en hand (provade), men den låg inte riktigt rätt i handen liksom så därför blev den lite otymplig för mig.
Dessutom är priset lite för mycket, brorsans kostade visst nästan 7000 om jag inte såg fel i rea-annonsen. Jag håller mig till max 5000, så jag skulle ju i för sig kunna köpa en D40 - men jag känner att systemkameror är nog lite för avancerat för mig, trots allt.
Jag vill inte hålla på att byta objektiv, under en dag så växlar jag från att ta närbilder på fjärilar/blommor till actionbilder på vovven, så jag kommer garanterat att sätta dit fel objektiv vid fel tillfällen...

Jag får maila till båda ställena med exakt samma frågor.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Ps. Det blir en Canon Powershot S5 IS, beställde den idag (läs igår tisdag) på nätet då det visade sig att bara en enda affär har kameran till salu! I den affären var kameran dessutom 500 kr dyrare än på nätet, så jag får helt enkelt ge mig till tåls och vänta de där dagarna det tar att skicka hit kameran. Ds.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Då väntar vi på en recension senare!!!!
Grattis till nyköpet!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Kan inte låta bli att vara lite nervös trots allt, kameran kanske lovar för mycket så att säga! Tänk om den inte alls är så snabb som jag hoppas att den ska vara, eller bra på macro...
Och kameran kostar trots allt nästan 4600 kronor (inklusive frakt osv).

Killen på Scandinavian sade att man måste "förfokusera" om man ska fota snabba föremål. Men det gör jag nog med den kameran jag redan har - dvs trycker in knappen lite iförväg och följer Izor innan jag trycker till ordentligt och bilden tas.
Så har jag ju alltid gjort med mina kameror, även de analoga.

Den är utmärkt till blommor och fjärilar, men 0-gränsen rekommenderade han inte då kameran förmodligen kommer att skugga motivet (säger sig självt egentligen).

Flygande fåglar på 50-100 meters håll behövs vara typ svanar för att det ska bli någorlunda bra bilder.

S5:an är cirka hälften så stor som D40x.

Glömde att fråga om stilla föremål på 50-100 meters håll, typ en simmande svan;). Men det borde S5:an vara bra på eftersom den kategoriseras som långzoom...

Man kan ju följa paketets gång, och förmodligen kan jag hämta kameran efter klockan 16 imorgon i den affär jag hämtar paket.

Nervös längtan, eller?;)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

OM den skulle kännas fel, då KAN MAN sälja den på blocket och köpa en ny, tror även du kan reklamera den om du känner dig missnöjd, speciellt om du skall ha något annat istället...
det är ju det som är svårt med webköp, men ja tror du kommer bli nöjd.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag hade 30 dagars öppet köp på min kamera jag köpte via nätet. Så det var bara att prova, o gillade man den inte skickade man tillbaka den. :) Fast jag älskade min, så det hände inte i mitt fall :angel:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Vad då sälja?:eek:
Jag är ju en hamster, vet du väl.;)

Kameran kommer mycket riktigt idag, måste bara vänta till efter 16 innan jag kan hämta (räknar timmarna:D).

Fick förresten svar från Cyberphoto för några timmar sedan. De gillar också S5:an, men rekommenderar även Fuji S6500fd - som ska ha lite bättre bildkvalitet (frågan är hur mycket är lite bättre:confused:).
Nåja spelar ingen roll, snart har jag kameran här.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag har faktiskt inte kollat hur länge/om det är öppet köp, men det är ju en rätt välkänd internetaffär, så det borde ju vara något sådant.
Ska nog kolla upp det innan jag hämtar ut kameran.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast Fujifilm S6500fd saknar bildstabilisator och frågan är om bildkvaliteten blir bättre på den även fast man inte använder stativ...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Bild från nya kameran! http://sussisus.bilddagboken.se/ind...kPTc5NDI0MjY5JnQ9MTE4NjA5MjAwMSZjdXJyaW1nPTI=
Denna är tagen med sport-funktionen, så den funkar i alla fall när Izor "travar".
Lite luddigt i pappersmanualen angående Supermacro (0-gränsen), hittade funktionen då jag roade mig med inställningsratten (funktion C).
Akvarium-funktionen är ny, och den funkar rätt bra (fotade pappas sköldpaddor).

Fast jag var ju tvungen att uppgradera operativsystemet, men det hjälpte brorsan mig med, så det är också löst.

Imorgon ska vovven och jag på kamerajakt, för idag är det ju för dåligt väder för att krypa efter småkryp och blommor. Dessutom har jag ju en hund som inte gillar att bli blöt...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Du får gärna ladda upp lite orginalbilder om du har möjlighet!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Gärna - men i albumet då, för just nu kan jag inte visa bilder i trådar, bara länka. Vilket i för sig inte är fel, eftersom det finns folk med modem.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 373
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
908
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp