Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Canon Powershot S5 IS

Inte lätta?

Köper man över internet så är de riktigt lätt att få tag på en och gå man till en välsorterad fotobutik så har dom nog också den (om ingen just var in och köpte den).
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

kontakta sussisus och fråga var honköpte den, för de är inte så lätta att få tag på.

Ja, jag får kanske göra det. :)

Inte lätta?

Köper man över internet så är de riktigt lätt att få tag på en och gå man till en välsorterad fotobutik så har dom nog också den (om ingen just var in och köpte den).

Jag tror också det är lättare att få tag i en om man väljer att köpa över nätet än i en affär. Däremot såg jag att den mycket riktigt är slut på Cyberphoto nu (som jag i så fall tänkt beställa ifrån) men den kommer in igen redan den 15 augusti.


Ni ska ha ett jättestort tack för alla svar! Och vill någon annan tillägga något är det förstås välkommet. :)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Tack för tipset men jag vill helst inte gå så mycket över 2000.. du har inte nåt tips på nån som är lite billigare? :idea:
Är förresten det där med bildstabilisator viktigt? Har fått för mig att det skulle vara bra, men det kanske inte har så stor betydelse? :confused:
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Kollade runt lite mer nu.. vad är det egentligen för skillnad mellan Ixus 70 och Ixus 75? Mer än storleken på skärmen..
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

http://www.blocket.se/vi/12968046.htm?ca=11_s
denna nikon p5000 är grymt bra.
och med tanke på att du ändå måste skaffa minneskort m.m. så var detta ett riktigt bra pris.
tror för övrigt att 75'n är nyare än 70'n på ixusen, så den är lite nyare helt enkelt.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Nja, jag hittade S5 IS i en enda affär som man får klämma och känna på kamerorna - men i näranog alla internetaffärer finns kameran.
Den är ju sprillans ny, kom väl i juli (om jag inte är helt ute själv;)).

Jag blir nöjdare och nöjdare med kameran kan jag ju säga. Tog lite drygt 300 foton nu i helgen (mest fjärilar, vovve och orkidéer), och jag kommer nog att behålla de flesta av fotona.
Och nu har jag ju upptäckt att långzoomen är väldans bra, nu behöver jag inte krypa tätt intill föremålet utan stå en bit ifrån och använda zoomen.
Blir i för sig inte jätteskarpa bilder vad jag kan bedöma så här efter jag precis upptäckt funktionen, men å andra sidan har jag inte börjat leka ordentligt med bildredigeringsprogramet - än.;)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast du kan inte göra bilderna skarpare i ett bildredigeringsprogram.

Jag tycker fortfarande att du ska lägga ut lite orginalbilder!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Köpte min S5 IS via Scandinavian Photo.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen för jag har ju bara haft kameran i en dryg vecka än så länge så jag har inte hittat alla finesser och klurigheter.

Hittills gillar jag i alla fall:
- den utvikbara skärmen
- att bildvisningen stannar på sist sedda bild oavsett när man fotade
- att bildvisningen startat på sist sedda bild
- kameran är snabb
- 0-gränsen på Supermacron är bra
- långzoomen går utmärkt att fota småkryp med
- varje foto får unikt nummer, om man använder samma minneskort
- Vid övertankning till datorn så tankar kameran bara över de foton som tagits efter senaste övertankning (det gjorde inte min gamla, så där fick jag hela tiden plocka bort foton)
- drivs av fyra vanliga AA-batterier, och de räcker länge

Vad jag inte gillar (klart kortare lista;)):
- att jag rätt ofta glömmer att ta av objektivlocket, så att det "skjuts iväg" när jag startar kameran
- blir lite grynigare bilder vid mörker (bör nog skaffa extern blixt)
- att den inbyggda blixten inte åker upp av sig själv, "Fäll upp blixten" står det i displayen.

Andra synpunkter:
Jag kan hantera kameran med en hand - utom vid långzoomen, för då far kameran hit och dit, men det är nog en vanesak. Eller ett fall för ett stativ.
- En väska kanske är bra att ha, men jag kommer inte att skaffa en för jag är rätt säker på att jag klarar mig utan.
- I och med att objektivlocket "fjongar av" när du sätter på kameran behöver du inte vara rädd att ta foton med locket på.
- Man kan titta på tagna foton via sökaren - du behöver alltså inte ha displayen öppen.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jag her 2 st digital kamror.
Minolta Z3 4megapixlar
bra som. Den är kanon bra

Så har vi en Pentax Optio T10
Den har 6 megapixlar
Är en bra prisvärd kamera Mindre som men bra

Men jag gillar Minoltan bäst
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Fast när jag menar orginalbilder vill jag gärna se bilden oförminskad direkt från kameran, men du kanske inte har möjlighet att ladda upp sådana bilder...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Köpte min S5 IS via Scandinavian Photo.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva egentligen för jag har ju bara haft kameran i en dryg vecka än så länge så jag har inte hittat alla finesser och klurigheter.

Hittills gillar jag i alla fall:
- den utvikbara skärmen
- att bildvisningen stannar på sist sedda bild oavsett när man fotade
- att bildvisningen startat på sist sedda bild
- kameran är snabb
- 0-gränsen på Supermacron är bra
- långzoomen går utmärkt att fota småkryp med
- varje foto får unikt nummer, om man använder samma minneskort
- Vid övertankning till datorn så tankar kameran bara över de foton som tagits efter senaste övertankning (det gjorde inte min gamla, så där fick jag hela tiden plocka bort foton)
- drivs av fyra vanliga AA-batterier, och de räcker länge

Vad jag inte gillar (klart kortare lista;)):
- att jag rätt ofta glömmer att ta av objektivlocket, så att det "skjuts iväg" när jag startar kameran
- blir lite grynigare bilder vid mörker (bör nog skaffa extern blixt)
- att den inbyggda blixten inte åker upp av sig själv, "Fäll upp blixten" står det i displayen.

Andra synpunkter:
Jag kan hantera kameran med en hand - utom vid långzoomen, för då far kameran hit och dit, men det är nog en vanesak. Eller ett fall för ett stativ.
- En väska kanske är bra att ha, men jag kommer inte att skaffa en för jag är rätt säker på att jag klarar mig utan.
- I och med att objektivlocket "fjongar av" när du sätter på kameran behöver du inte vara rädd att ta foton med locket på.
- Man kan titta på tagna foton via sökaren - du behöver alltså inte ha displayen öppen.

Intressant svar! :bow: Det verkar verkligen vara en bra kamera. En tanke bara: blir bilderna väldigt oskarpa vid långzoom på frihand? Jag har bara fotat med en långzoomskamera (modell lite äldre) och på den blev i princip alla bilderna jättesuddiga på frihand. Visserligen togs korten inomhus i ett ganska dunkelt ljus (och i vissa fall på rörliga motiv), men jag tyckte det var överdrivet. Så jag vill inte råka ut för en sådan kamera för ett stativ orkar jag inte släpa med mig överallt! ;)

Fast när jag menar orginalbilder vill jag gärna se bilden oförminskad direkt från kameran, men du kanske inte har möjlighet att ladda upp sådana bilder...

Ja, det hade varit intressant att se!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Men kort inomhus (& speciellt på långa avstånd) blir sällan bra, hur bra/dyr kamera du än har.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Nej, jag vet det. Men de här bilderna var verkligen extremt dåliga. Då tar jag t.o.m. mycket bättre bilder inomhus med min mobilkamera...
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Intressant svar! :bow: Det verkar verkligen vara en bra kamera. En tanke bara: blir bilderna väldigt oskarpa vid långzoom på frihand? Jag har bara fotat med en långzoomskamera (modell lite äldre) och på den blev i princip alla bilderna jättesuddiga på frihand. Visserligen togs korten inomhus i ett ganska dunkelt ljus (och i vissa fall på rörliga motiv), men jag tyckte det var överdrivet. Så jag vill inte råka ut för en sådan kamera för ett stativ orkar jag inte släpa med mig överallt! ;)

Vissa långzoomsbilder blir lite gryniga och färgerna flyter ut en liten aning, men andra blir förvånansvärt skarpa.
Fotade en häst på ca 50 meters avstånd (kan ha varit längre än så), på första bilden utan zoom var hästen nätt och jämt synlig - dvs ca 1 cm - när jag zoomade fyllde hästen hela bilden!

Jag ska träffa Kuckeliku imorgon och han ska hjälpa mig att fixa fram stora originalbilder.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Tyvärr var den redan borta..

Har nog bestämt mig för Ixus 70.. verkar som att den fått bra recensioner. Den hade optisk sökare också och det hade inte Ixus 75 och jag kom på att jag nog vill ha det..

Nån här som har en Ixus 70 och har några kommentarer?
 
Sv: Nikon Coolpix S200 eller annan liknande..

Ska du ha en liten och bra kamera så köp Ixus 75. Mest för pengarna i ultrakompaktkamera-klassen. Kostar förvisso ett par hundralappar över 2000, men jämfört med billigare alternativ skulle i alla fall jag tycka det var värt det. I synnerhet om du tänker fota i andra sammanhang än i dagsljus. Den är tunnare än CoolPixen du nämnde också. ;)
Den är så bra :love: jag har haft min Ixus 75 i tre månader nu och den är helt suverän. Ok det finns några tillfällen där jag skulle vilja ha en kamera med större objektiv och zoom och sånt men den skulle nästan alltid ligga hemma så det skulle ändå inte bli några bilder!
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Vissa långzoomsbilder blir lite gryniga och färgerna flyter ut en liten aning, men andra blir förvånansvärt skarpa.

Vad är det som skiljer huruvida långzoomsbilderna blir skarpa eller inte? Vet du det?

Jag ska träffa Kuckeliku imorgon och han ska hjälpa mig att fixa fram stora originalbilder.

Hur har det gått? *vill se bilder* :)
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Ingen aning.

Inte så bra, de foton jag tog tyckte Kuckeliku var för hårt komprimerade (om jag minns rätt så här tidigt på morgonen;)), så han vill att jag ska ändra ISO-talet till ISO 100 och sen fota med finaste upplösningen.
Dock kan jag inte göra detta förrän i helgen, och då har jag inte tillgång till dator förrän tidigast söndagkväll.

Jag har ännu inte rört grundinställningarna i kameran, så det ska jag testa i helgen, dvs ändra till ISO 100.
 
Sv: Köpa Digital kompaktkamera

helt riktigt, komeran verkar ha inställningen att få plats med så många kort det går och då blir komprimeringen tuff, = inga rättvisa bilder.
därav att jag förstår kommentaren om mobiltelefonkameran....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp