Köpa Digital kompaktkamera

Sv: Köpa Digital kompaktkamera

Jo, klart du ska länka bilderna om du laddar upp dom i orginal!
 
Nikon Coolpix S200 eller annan liknande..

Har bestämt mig för att köpa en egen digitalkamera! Men problemet är ju att veta vilken man ska välja.. det är ju en djungel :crazy:

Jag fotar bara för nöjes skull och behöver ingen proffskamera direkt men har några krav.
- måste absolut vara liten och tunn! Vill kunna ha med den i fickan på ridturer tex.
- ska gå att filma lite med. Har läst att bildstabilisator är bra då?
- Optisk zoom
- maxpris 2000
- lätt och snabb att använda
- bra att fota rörliga motiv med.. som hästar :D

Som jag fattat det ska Nikon Coolpix S200 stämma in på dom kraven? Men ni kanske har andra förslag?

Tacksam för hjälp! :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Nikon Coolpix S200 eller annan liknande..

Ska du ha en liten och bra kamera så köp Ixus 75. Mest för pengarna i ultrakompaktkamera-klassen. Kostar förvisso ett par hundralappar över 2000, men jämfört med billigare alternativ skulle i alla fall jag tycka det var värt det. I synnerhet om du tänker fota i andra sammanhang än i dagsljus. Den är tunnare än CoolPixen du nämnde också. ;)
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Finns många anledningar, bla kanske man inte vill släpa med sig olika objektiv hela tiden.
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Tack för länken! Men jag har redan läst 90% av alla proffsrecensioner som finns, tror jag. :D Så jag tänkte om det är någon här som har personliga erfarenhet av den? Eller bara åsikter...

Ang. systemkamera så känns det alldeles för avancerat än så länge. Dels är de (och alla tillbehör) tokdyra och dels kan jag inte fotografera. Då känns det som om det vore ganska lämpligt att börja med en kompaktkamera. Dock får det ju gärna vara en BRA sådan.

Och S5 IS verkar vara bra, men har fått en del kritik för kromatisk aberration och höga brusnivåer vid höga ISO-tal. Jag vet dock inte om det egentligen spelar någon roll för min del som glad amatör? Eller förstör det bilderna mycket? Är det någon här som har koll på sånt här?
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Det finns en till tråd här på datorer där den här diskussionen egentligen ska vara. Där finns det iaf en bukare som har kameran...
Köpa digital kompaktkamera heter tråden!
 
Senast ändrad:
Sv: Canon Powershot S5 IS

Ang. systemkamera så känns det alldeles för avancerat än så länge. Dels är de (och alla tillbehör) tokdyra och dels kan jag inte fotografera.

DÅ spelar det ingen roll vad du fotar med, om du inte kan...:rofl:

en systemare är bara mer avancerad när du väljer att denskall vaar det och du släpar inte med dig MASSOR med objektiv, antagligen har du oftast med dig ett favvisobjektiv.

nåja, var det inte denna som sussisuss köpte, skall kolla hennes tråd igen!
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Hursomhelst blir en systemkamera större än en digital kompaktkamera. Och det finns situationer då man vill prioritera bort bildkvaliten (som ändå blir bra) för att kunna ha med en kamera. Skulle du ha med dig objektiven som kamerans zoom motsvarar så skulle du behöva mkt plats...
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

det var en sådan som sussisus köpte OCH hon hittade den bara i lager i EN butik, så den kanske är på väg ut...

och jo, men just 5s är så pass stor att den är ungefär lika stor som d40x med motsvarande objektiv...eller den eos400d
jag har alltså inget mot kompaktkameror, men det är den här 'någonstans mitt mellan' somo jag har svårt att förstå, men det är klart, det riskerar inte att komma in lika mycket damm.
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Jag har testat både D40X och 5S och den senare känns mkt mindre och smidare.

Motsvarande objektiv på D40x?
S5:ans mått är 117*80*78 inkl allt.
D40x:s kamerahus är 126*94*64.
Ska du sen ha ett 200mm-objektiv tillkommer 96,5. Och då motsvarar det inte riktigt zoomen på S5:an.

Dessutom kostar D40x med ett 135-objektiv ~8990:- och S5:an ~4500:-
Så det finns en del anledningar...
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Det finns en till tråd här på datorer där den här diskussionen egentligen ska vara. Där finns det iaf en bukare som har kameran...
Köpa digital kompaktkamera heter tråden!

Oj, den tråden har jag helt missat! :o

DÅ spelar det ingen roll vad du fotar med, om du inte kan...:rofl:

en systemare är bara mer avancerad när du väljer att denskall vaar det och du släpar inte med dig MASSOR med objektiv, antagligen har du oftast med dig ett favvisobjektiv.

nåja, var det inte denna som sussisuss köpte, skall kolla hennes tråd igen!

Men visst är det väl lättare att lära sig fotografera med en kompaktkamera än en systemkamera? För som jag har fattat det har en kompaktkamera flera auto-inställningar o.s.v. som gör att man kan få helt OK bilder även om man inte har koll på allt. Medan man med en systemare måste ställa in allting manuellt. Samt ha koll på vilka objektiv man ska köpa etc. etc. Jag vill bara ha en kamera som jag 1. bara kan sikta och trycka av med och ändå få bra bilder och 2. kan utvecklas med och allteftersom prova på egna inställningar o.s.v.

Dessutom är det som sagt ganska mycket dyrare att köpa systemkamera än en kompakt dito...
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Nej, en systemkamera har också en massa program (tex porträtt, sport) och man kan köra den helt automatiskt. Skillnaden mellan långzoomare och systemkameror är främst möjligheten att byta objektiv.
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Aha! Där ser man! Men det här med att byta objektiv känns ändå ganska knepigt. Att veta vilket objektiv man ska ha till vilket motiv, typ. För objektiven är väl inriktade på olika saker såsom zoom, vidvinkel o.s.v. så det finns inte ett enda objektiv som har alltihop?

Sedan en annan fråga jag kom på bara sådär: om man lyckas knäppa några bra bilder med en kompaktkamera, håller de då för en större förstoring? Eller är det max A4 som gäller om man vill ha en fin fotoutskrift på en bild tagen med en kompaktkamera? Finns det något generellt svar på det?
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Om de håller beror mycket på upplösningen, med min gamla 4MP-kamera så har jag gjort bra förstorningar på A4 som funkar bra. Nu så finns det ju kameror med 10MP som räcker till lite till...

Det finns "allround"-objektiv som man inte behöver tänka så mkt med när man använder. Med vill du ta bra macro-kort så måste du ha ett macroobjektiv och vill du kunna zooma mkt måste du ha ett telezoom... Olika objektiv har olika närgränser också.
På det sättet är en långzoomare lätt eftersom man inte behöver tänka eller planera så mkt, det går att fota det mesta med det som är inbyggt.
Men vill man ha utvecklingsmöjligheter så ska man välja en systemkamera!
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Om de håller beror mycket på upplösningen, med min gamla 4MP-kamera så har jag gjort bra förstorningar på A4 som funkar bra. Nu så finns det ju kameror med 10MP som räcker till lite till...

Vad tror du maxstorleken kan vara på en kamera med ~10 MP då? Om man vill ha en större tavla t.ex.?

På det sättet är en långzoomare lätt eftersom man inte behöver tänka eller planera så mkt, det går att fota det mesta med det som är inbyggt.

Ja, det är lite det jag menar. Och det känns enklare för en som (som synes ;)) inte har någon som helst koll på grejerna.

Men vill man ha utvecklingsmöjligheter så ska man välja en systemkamera!

Fast jag tror nog att jag nöjer mig med en kompaktkamera i alla fall. Visst vill jag väl utvecklas, men en systemkamera känns verkligen för seriöst i dagsläget. Och skulle jag efter ett tag känna att jag gått om min kompaktkamera är det väl bara att sälja den, och skaffa en systemkamera då istället. :)
 
Sv: Canon Powershot S5 IS

Fast jag tror nog att jag nöjer mig med en kompaktkamera i alla fall. Visst vill jag väl utvecklas, men en systemkamera känns verkligen för seriöst i dagsläget. Och skulle jag efter ett tag känna att jag gått om min kompaktkamera är det väl bara att sälja den, och skaffa en systemkamera då istället. :)

du kommer kunna skriva ut i a3...
alltså, en bild som är som en affish är inte tänkt att man skall se från 30cm håll, utan 3 meter och mer, och då är den inte lika finkornig från 30cm....

du kommer bli jättenöjd med en s5 och du kommer lära dig massor.
kontakta sussisus och fråga var honköpte den, för de är inte så lätta att få tag på.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: sydney
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny liten kompaktkamera, jag har redan en systemkamera, men tycker att den är för stor för att ta med på...
Svar
12
· Visningar
906
Senast: Shando
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp