Köpa häst i Tyskland

P

PernillaS

Hur går det till?
Har tittat en del på Tyska sidor för saluhästar och hittat en hel del intressant. Är det så enkelt som att bara köpa, lasta och transportera in till Sverige?
Inga extra avgifter vid gränsen eller papper som skall fyllas i -förutsatt att de har pass.

Sedan har vi ju försäkringsfrågan, men vad jag känner till så godkänner i allafall Agria ett besiktningsintyg från en tysk veterinär.

Har läst något om besiktning i Sverige inom 48 timmar, men det gäller väl inte från Tyskland?
 
Sv: Köpa häst i Tyskland

Det du måste ha är att hästen är besiktigad inom 48 tim. Detta gäller in och ut ifrån sverige om jag inte minns fel.
 
Sv: Köpa häst i Tyskland

Läst lite i andra trådar och uppfattat det som om jag skall göra besiktningen i Tyskland, och då har jag sedan 48 timmar på mig att komma in i Sverige, men väl i Sverige krävs ingen ytterligare kontroll från veterinär.

Verkar inte vara några papper att fylla i eller någon införselavgift heller för att ta in i Sverige.

Shit, detta verkar ju enkelt ju :)
 
Sv: Köpa häst i Tyskland

Läst lite i andra trådar och uppfattat det som om jag skall göra besiktningen i Tyskland, och då har jag sedan 48 timmar på mig att komma in i Sverige, men väl i Sverige krävs ingen ytterligare kontroll från veterinär.

Verkar inte vara några papper att fylla i eller någon införselavgift heller för att ta in i Sverige.

Shit, detta verkar ju enkelt ju :)

Det är jätteenkelt! :)
Jag var ner till Tyskland i slutet av juni och köpte häst. Som du själv säger, så behöver hästen bara ha pass och ett intyg på att en hälsokontroll är gjord av veterinär max 48 timmar innan hästen lastas (det är inte alla veterinärer som får utfärda intyget).
Sen är det klart, inga extra avgifter, tull el dyl.
 
Sv: Köpa häst i Tyskland

Tänk bara på att tyska konsumentköplagen är helt annorlunda än den svenska när det gäller konsumentskydd om det är något fel på hästen. Men det kanske inte är ett problem om du köper unghäst/föl?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 610
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 618
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 183
Senast: Chilodeur
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 833
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp