Köpa hästtransport

grodan21

Trådstartare
Funderar på om jag sak köpa mig en hästtransport, men vet inte hur jag ska tänka. Har idag en bil som får dra 1200 kg och kanske inte är den starkaste bilen på marknaden. ;) Med nuvarande häst åker jag inte speciellt ofta eller långt och bilen har hittills inte behövt några större reparationer och trivs bra med bilen, är livrädd för att köpa mig ett måndagsexemplar till bil. Alltså står jag i valet om man ska köpa en lättare transport som jag kan dra med nuvarande bil och passa mig och nuvarande hästen jag har idag eller om man ska köpa både bil och transport och då kunna köpa en med sadelkammare. Hur ska man tänka? Behöver kunna lasta ca 600 kg, då hästen väger 450-500 kg.
 
Fråga 1: Hur många gånger om året kommer du att förflytta 2 st hästar i det framtida släpet?
Fråga 2: är din bil en kombi?
 
Planen är att BE-kort, men eftersom jag har kört med transport en gång, känner jag att jag måste träna lite innan jag gör det.
 
Planen är att BE-kort, men eftersom jag har kört med transport en gång, känner jag att jag måste träna lite innan jag gör det.

Jag har samma tankar som du men får dra lite mer med min bil (1600 kg tror jag..) och har lättare häst (ca 400 kg). Vill inte heller försöka mig på att ta BE utan att ha kört mer transport innan.
 
Det blir nog så att jag får ta och spara ihop pengar till både bil och släp. Så att jag vet att jag kör ett lagligt ekipage, känner att jag vill ha minst 600 kg lastkapacitet för att ha 100 kg extra fall att släpet är tyngre än vad fabrikatet säger.
 
Tror du har svårt att hitta ett så lätt släp. Inte ens enhästars är så lätta... Möjligen om du hittar ett äldre släp. Mitt gamla enkelaxlade hade en totalvikt på 1300 kg, och då fick jag lasta 670 kg tror jag det var.
 
Ja, jag vill minnas att mitt enkelaxlade Trane hade något i stil med den lastvikten. Men då ska man tänka på att det nog är en högre tjänstevikt IRL än på pappret. D v s mindre lastvikt.
 
Ska jag köpa ett lätt släp så ska det vara hyfsat lättsålt, för när jag i framtiden köper ny häst vill jag ha ett större släp. Har ponny idag, så behöver inte ett långt eller högt släp. Men nästa häst kan ju behöva det.
 
Då saknas det i alla fall 100 kg lastvikt för TS behov, om det skulle gå att väga ner släpet.
Får dra ett släp med en totalvikt på 1800 kg, har jag för mig. Men får Max dra 1200 kg. Det jag har hittat är att bilen får dra Värmlandsvagnens enaxlade släp utan problem, men känns som de är relativt svårsålda.
 
Köp en enhästars transport och sätt max lasten på runt 500kg. När du sen köper stor häst så väger du upp släpet och skaffar bättre körkort och ev bil.

Alternativt så köper du nu bil nu, tar E kort och hyr släp vid behov tills du sparat ihop till ett släp.
 
Fast om b-kortet tillåter 1800 kg och bilen 1200 kg, kan ju TS koppla ett släp på rimlig vikt (under 1800 kg) men bara köra bruttovikt 1200 kg. Vilket ger en del andra möjligheter. Men ändå svårt att få en lastvikt på 600 kg.
 
Att jag vill ha en lastvikt på 600 kg beror på @Liten s tråd, där hennes transport vägde ganska mycket mer än vad den enligt pappret skulle.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 361
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 651
Senast: Lutten
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 873
Senast: Wille
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp