Köpa hästtransport

Ja, jag vill minnas att mitt enkelaxlade Trane hade något i stil med den lastvikten. Men då ska man tänka på att det nog är en högre tjänstevikt IRL än på pappret. D v s mindre lastvikt.

Delvis lån.

Henras enhästars hade låg tjänstevikt. Om den var så låg som TS behöver minns jag dock inte.

Min VV tvåhästars lastar enligt regbeviset 630 kg på 1200 kg totalvikt. Tyvärr är regbevisvikten inte sann, utan lastvikten blir 580-590 kg och minns jag inte galet så kontrollvägde jag den UTAN mellanvägg. Inga problem för mig som aldrig haft tyngre än 500 kg djur, men.

De riktigt gamla klarar TS behov lätt. Mitt antika trane lastade 700 kg med 1200 kg totalvikt. Fast då får man noll och intet säkerhet så det är inget jag rekommenderar.

Jag hade just en bil som fick dra max 1200 kg förr. Så jag dammsög utbudet. Det är inte stort - inte ens om 500-550 kg lastvikt räcker. Så 600 ännu svårare...
 
har en bil som bara fick dra 1350kg och en häst som väger 650kg, bättre vikter än ts men ändå svårt. köpte en enkelaxlad kylingekärra med max last 760kg.
den räcker för mig men det är ju inte världens stabilaste släp, hade jag kört oftare och längre så hade jag skyndat på med E körkortet och letat efter ett annat släp.
 
Det blir nog så att jag får ta och spara ihop pengar till både bil och släp. Så att jag vet att jag kör ett lagligt ekipage, känner att jag vill ha minst 600 kg lastkapacitet för att ha 100 kg extra fall att släpet är tyngre än vad fabrikatet säger.

Oj, 600 kg reell lastvikt, max 1200 kg. Kan bli lite svårt.

Mitt gamla enaxlade trane väger 650 kg, lastar 650 kg på 1300 kg totalvikt. Detta är ett av de lättaste släpen som inte är ett rent enhästars.
100 kg mindre kombo innebär 550 kg lastvikt.

Kan du packa lite mindre grejer?
 
Att jag vill ha en lastvikt på 600 kg beror på @Liten s tråd, där hennes transport vägde ganska mycket mer än vad den enligt pappret skulle.

Ja, det är ju det som är knepigt. De äldre, enkelaxlade släpen är generellt ganska lätta - men är det noga så är det nog vackert till att kontrollväga släpet pga risken att det diffat från början, att tyngd tillkommit i form av fukt etc. Och jag tror som övriga, att ekvationen 1200kg totalvikt med 600kg lastvikt är rätt svår att få ihop.

Mitt släp är ett Kylinge Orion, enkelaxlat. På pappret är totalvikten 1300kg och lastvikten 760kg. Och det låter ju himla bra, iom att det finns en del av dem begagnat för en trevlig peng också. Men så var det ju den lilla haken att tjänstevikten inte stämmer överens med pappret, så den faktiska lastvikten är 520kg. Vilket ganska precis funkar med min häst + lite strö, men det är med bara några kg marginal. Inte plast för en massa grejer, möjligen en höbal.
 
Senast ändrad:
Inser att jag låter väldigt bitter - det var inte avsikten :o .

Du kan ju kolla på VV 1250. Min ska enligt papprena lasta 630 kg på 1200 kg totalvikt. I verkligheten lastar den 570. Kollar man på slumpvis utvalda andra har de registrerad lastvikt kring 600 kg med. Kan säkert finnas de som klarar 600 kg. Men det blir ju ett evigt kontrollvägande. Kontrollvägande lär du få göra med en sprillans ny med dock, om du tänker ligga nära angiven maxlast.
 
Du kan ju kolla på VV 1250. Min ska enligt papprena lasta 630 kg på 1200 kg totalvikt. I verkligheten lastar den 570. Kollar man på slumpvis utvalda andra har de registrerad lastvikt kring 600 kg med. Kan säkert finnas de som klarar 600 kg. Men det blir ju ett evigt kontrollvägande. Kontrollvägande lär du få göra med en sprillans ny med dock, om du tänker ligga nära angiven maxlast.

Jag satsar nu på att ta BE-kort - nästa släp, när jag har råd att byta...blir ett tyngre. Med boggie.
Min bil får dock dra 1600kg - 1800kg om jag har tur nu när jag ska byta - så jag har inte riktigt samma "press på vikten" vid ett släpbyte.

Bitterheten från min sida har nu gått över till att gälla det faktum att jag lär känna mig tvungen att skriva den faktiska, lägre lastvikten i annonsen när släpet väl ska säljas. (Inbillar mig att det blir mer svårsålt med en lägre lastvikt.) :p
 
Blir nog ett bilbyte snart, men inte just nu. Då ska jag se till att jag får dra tyngre släp!
 
Nu finns det ute ett äldre ume-släp till försäljning, det ska väga 600 kg. Vilket alltså gör att jag skulle kunna ha 600 kg last, men frågan är om det verkligen väger 600 kg...
 
Nu finns det ute ett äldre ume-släp till försäljning, det ska väga 600 kg. Vilket alltså gör att jag skulle kunna ha 600 kg last, men frågan är om det verkligen väger 600 kg...

Nja, det hade jag inte litat på utan kontrollvägning. De där isolerade väggarna kan dra en hel del fukt, och de äldre är ofta vägda utan inredning. Både dörrar och mellanvägg i de modellerna väger APMYCKET.
 
Du kan ju kolla på VV 1250. Min ska enligt papprena lasta 630 kg på 1200 kg totalvikt. I verkligheten lastar den 570. Kollar man på slumpvis utvalda andra har de registrerad lastvikt kring 600 kg med. Kan säkert finnas de som klarar 600 kg. Men det blir ju ett evigt kontrollvägande. Kontrollvägande lär du få göra med en sprillans ny med dock, om du tänker ligga nära angiven maxlast.


Min Kylinge TH -1300 hade lastvikt på 720 kilo. stabilt och trevligt släp. Fronturlastning dessutom=)
Mitt nya har en lastvikt på1440 med BE och om bilen får dra 2500=)
 
Min Kylinge TH -1300 hade lastvikt på 720 kilo. stabilt och trevligt släp. Fronturlastning dessutom=)
Mitt nya har en lastvikt på1440 med BE och om bilen får dra 2500=)
Hur fick du fram 720kg?
I papperna så står det att min kylinge ht 1300 får ta 760kg och de flesta andra jag sett tar den vikten också.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 361
Utrustning Jag spånar lite på det här med hästtransporter. Jag har tillgång till hästtransport hos stallägaren för akuta resor eller kortvariga...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 651
Senast: Lutten
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 873
Senast: Wille
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 213
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp