Köpa ut till 17-åring?

Exakt! De flesta människor som inte har missbruksproblem blir gladare, lättsinnigare och roligare att prata med efter ett eller ett par glas vin/ en eller två öl/ en eller två drinkar. Och det är inte bara smaken av den alkoholhaltiga drycken som ger den effekten. Även när jag är helnykter trivs jag bättre och har roligare i ett sällskap som tagit de där två glasen.

Det finns många nivåer, men två glas vin kopplar jag inte ihop med @Pontevecchio s begrepp "på fyllan".
 
Jag tycker att det här och var i det här resonemanget osar förakt kopplat till just mat/vinsnobberi. Som att det behöver vara på ett visst sätt, att det är lite finare/bättre än de där opplysta stackarna som gillar denniskorv och cola.
Jag är både mat- och vinsnobb. Det sticker jag inte under stol med. Men jag anser mig inte bättre än andra människor, och jag dricker sannerligen inte naturvin till min hälleflundra varje dag. Det har jag inte råd med. Däremot anser jag att matvaror och ffa animaliska ska behandlas med lite respekt. Att döda ett djur för att göra denniskorvar känns lite respektlöst ja. Jag tror inte heller att det är vidare hälsosamt att äta dem.
 
Jag är både mat- och vinsnobb. Det sticker jag inte under stol med. Men jag anser mig inte bättre än andra människor, och jag dricker sannerligen inte naturvin till min hälleflundra varje dag. Det har jag inte råd med. Däremot anser jag att matvaror och ffa animaliska ska behandlas med lite respekt. Att döda ett djur för att göra denniskorvar känns lite respektlöst ja. Jag tror inte heller att det är vidare hälsosamt att äta dem.
Fast just denniskorv görs av det som ändå inte går att använda till något annat så respektlöst, nej, snarare ta tillvara på allt som går. Sedan hur bra det är att äta dem är en helt annan sak...
 
Jag vill säga att nykter är inte lika kul, därför att det helt enkelt inte är roligt med kraftigt berusade personer som sällskap. Jag har inget som helst utbyte av medmänniskor som är kraftigt neddrogade och lämnar alltid sådana tillställningar tidigt, där det barkar åt det hållet. Har lidit tillräckligt av skiten som ungdom och en full 45-åring är inte "roligare" än en full 15-åring.

Det är nog det enda som är tristare (och mer tragiskt) än att titta på när färg torkar.

Däremot kan man ju göra annat när man är hyfsat nykter, i hyfsat nyktert sällskap, som är så in i norden roligt och tillfredsställande så det vinner alltid över fyllefest.
Jag upplever ytterst sällan att mina medmänniskor är kraftigt nerdrogade? Vi kan lätt dricka en flaska vin och mer per person under en kväll men det är aldrig någon som ballar ur eller blir grisig.

Och även när jag är nykter så trivs jag bättre i sällskap med människor som dricker något litet. De blir precis som jag på mycket bättre humör då.
 
Så är det säkert. Jackie Arklöv tycker nog inte brottsbalkens skrift kring våld är något att förmedla till barnen heller.
.
Jag antar att du inte träffat Jackie eftersom du dömer honom på ett bräde p.g.a hudfärg och tidigare kriminalitet.
Jackie är så långt från stereotypen av den "farlige" brottslingen man kan komma och den ende av dom där 3 som är vettig. Han har vuxit medan dom andra 2 fortfarande är kvar i sitt tänk. Dessutom är han en inihelvete begåvad konstnär. Ausonius är däremot en som aldrig borde släppas ut.
Ps. Jackie har inga barn. Ds
 
Jag antar att du inte träffat Jackie eftersom du dömer honom på ett bräde p.g.a hudfärg och tidigare kriminalitet.
Jackie är så långt från stereotypen av den "farlige" brottslingen man kan komma och den ende av dom där 3 som är vettig. Han har vuxit medan dom andra 2 fortfarande är kvar i sitt tänk. Dessutom är han en inihelvete begåvad konstnär. Ausonius är däremot en som aldrig borde släppas ut.
Ps. Jackie har inga barn. Ds

Jag har följt Jackie i genom mediernas rapportering sedan länge och visst är det en tragisk historia, liksom de flesta kriminella öden. Däremot har du helt rätt i att jag valde ut just honom pga tidigare kriminalitet och hans resonemangsförande om sin egen brottslighet i de dokumentärer jag sett (men ingenting annat).
 
Och även när jag är nykter så trivs jag bättre i sällskap med människor som dricker något litet. De blir precis som jag på mycket bättre humör då.

Bara en snabb reflektion, lurigt med människor som inte är på bästa humör tillgängligt när de har bästa tillgången till alla sina sinnen att uppleva världen. Det är bara så långt från min egen person, att det är svårt att förstå, att humöret blir bättre när man blir avtrubbad.
 
Jag tänker spontant att det en drös här i tråden borde lära sig är att forskning visar saker på gruppnivå, inte individnivå. Att gå emot människors personliga berättelser med att "nä du har fel för forskning visar att" är helt ok om man talar om gruppen tonåringar tex. Men att forskningen visar en sak innebär inte att det är så för alla i gruppen. Dvs, det kan finnas en hel del individer som inte druckit mer pga introduktion hemma, även om majoriteten visar sig fungera så.

Nej verkligen inte! De där orden har man slagit hål på många gånger.
Det där är den största myten som förvånansvärt många föräldrar går på, trots alla studier som visar att det inte funkar så.

Och ändå finns vi rätt många som upplevt motsatsen. Jag hör till dem som liksom en del andra i tråden fått cider utköpt av släkting, och jag fick då inte dricka annat. Det gjorde jag inte heller. Cider var gott, de andras häxblandning som man testat en klunk av var vidrig, och jag visste definitivt att om jag drack för mycket skulle jag inte få utköpt mer och inte få festa heller.
Det existerar kids som är ärliga mot sina föräldrar, lustigt nog.

Så kluven i frågan, tur att mina barn är små!

Min mamma köpte ut åt mig tills hon kom på att det kanske inte var så bra, men då köpte vi smuggelsprit eller HB istället. Under tiden mamma köpte drack jag bara cider men när jag fixade själv så fick man vad man fick.
Innan jag fyllde 18 så snodde alla slattar hemifrån och så blandade vi ihop det i en större flaska. :D

Jag kommer från samma era tror jag, hade man inte findricka (cider, alkoläsk var ingen grej när jag var tonåring, kom lite senare) fixade man hb. Oh gud vad äckligt det var...

Jag har varit noga med att lära dem att ÄTA innan de dricker, samt sagt åt dem att ta hem fulla kompisar så de kan sova hos oss som bor centralt, hellre än att det händer kompisarna något på vägen hem.

Du är så himla bra :bow: Sådana föräldrar som gör skillnad för så många ungar!


Men vi är ju trots allt sjukt många som INTE drack mer än det föräldrarna köpt åt oss. Eller jo, möjligen en mun eller två av kompisens cider av annan sort men inte mer än så. Är vi mytologiska icke-existerande varelser då?

Det går liksom att lita på sina barn och ha en bra, stabil och trygg relation med dem.

Amen.
 
Jag tänker spontant att det en drös här i tråden borde lära sig är att forskning visar saker på gruppnivå, inte individnivå. Att gå emot människors personliga berättelser med att "nä du har fel för forskning visar att" är helt ok om man talar om gruppen tonåringar tex. Men att forskningen visar en sak innebär inte att det är så för alla i gruppen. Dvs, det kan finnas en hel del individer som inte druckit mer pga introduktion hemma, även om majoriteten visar sig fungera så.

Nej, men man bör ju definitivt akta sig för att rekommendera andra att röka, bara för ett ens egen rökning förhindrade en cancersvulst att växa till som 1 av 1000 lyckliga.

Så som generell rekommendation till föräldrar är det uppenbarligen fel.

Överhuvudtaget att begå, bidra till eller uppmana till brott med 2/4 år i straffskalan, enbart för att få dricka drycker med alkohol i utanför gällande gemensam lagstiftning, tycker jag är en tveksam föräldrastrategi.
 
Vissa resonemang skrämmer mig i den här tråden. Det finns alltså riktiga vuxna personer som hävdar att alkohol är nödvändigt för att ha riktigt roligt. Jag trodde inte det.

Men å andra sidan har vi en kultur där alkohol framställs på det viset, så egentligen är jag bara naiv, är lätt att inse.

I fully disagree.
 
Jag tycker att det här och var i det här resonemanget osar förakt kopplat till just mat/vinsnobberi. Som att det behöver vara på ett visst sätt, att det är lite finare/bättre än de där opplysta stackarna som gillar denniskorv och cola.
Jag uppfattade nog ditt inlägg som att dina känslor snarast kokade över.

Vad är det underliga med att man gärna vill dela sina glädjeämnen i livet med sina barn?
 
Jag uppfattade nog ditt inlägg som att dina känslor snarast kokade över.

Vad är det underliga med att man gärna vill dela sina glädjeämnen i livet med sina barn?

Kanske att man vet , via forskning, att det är olämpligt att dela vissa glädjeämnen med minderåriga? Eller att det är olagligt? Kanske tycker man det duger att börja dela vissa av dem när vederbörande fyllt vuxen? De flesta delar inte en flaska vin med sin 9-åriga dotter och kanske tycker att 18 är en rimlig ålder, då dottern tar mer individuella beslut.

Annars ser jag det som naturligt.
 
Vissa resonemang skrämmer mig i den här tråden. Det finns alltså riktiga vuxna personer som hävdar att alkohol är nödvändigt för att ha riktigt roligt. Jag trodde inte det.

Men å andra sidan har vi en kultur där alkohol framställs på det viset, så egentligen är jag bara naiv, är lätt att inse.

I fully disagree.
Nödvändigt? Nej, men det förhöjer upplevelsen många gånger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 007
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp