Köpa ut till 17-åring?

Nödvändigt? Nej, men det förhöjer upplevelsen många gånger.

Just det . Riktigt roligt till skillnad från bara roligt, som helnyktra ”är” hänvisade till. Skrämmande.

Alkohol begränsar upplevelsen, tycker jag. Sinnen, frihet, förmågor. Däremot förhöjer bra alkoholhaltiga drycker upplevelsen på ett smakmässigt plan, men försämrar den genom sämre sinnesintryck.

Det blir en svår balans.
 
Senast ändrad:
Vissa resonemang skrämmer mig i den här tråden. Det finns alltså riktiga vuxna personer som hävdar att alkohol är nödvändigt för att ha riktigt roligt. Jag trodde inte det.
.

Nu lägger jag mig i (trots att jag sällan dricker), men.. Vem har sagt att det är nödvändigt? Nödvändigt eller en positiv förstärkning är ju två olika saker. Med råge.

Och vadå att du disagree, det är väl klart du kan göra det, men det ändrar ju inte att det finns vuxna som tycker att alkohol kan vara trevligt. Varför skulle det vara skrämmande? Eller förvånande? Har du sett hur snittkonsumtionen ser ut och antalet krogar som går runt..? Tycker du känns väldigt moraliserande över vuxna människors val. Det är ju inte skadlig konsumtion du talar om utan att det finns de som uppskattar alkohol, punkt.
 
Nu lägger jag mig i (trots att jag sällan dricker), men.. Vem har sagt att det är nödvändigt? Nödvändigt eller en positiv förstärkning är ju två olika saker. Med råge.

Och vadå att du disagree, det är väl klart du kan göra det, men det ändrar ju inte att det finns vuxna som tycker att alkohol kan vara trevligt. Varför skulle det vara skrämmande? Eller förvånande? Har du sett hur snittkonsumtionen ser ut och antalet krogar som går runt..? Tycker du känns väldigt moraliserande över vuxna människors val. Det är ju inte skadlig konsumtion du talar om utan att det finns de som uppskattar alkohol, punkt.

Nu övertolkar du mitt inlägg rejält. Jag tycker att det är skrämmande att det finns vuxna som anser att det krävs alkohol för att nå en viss höjd på roligheten. Punkt.

Inget av det du skriver.
 
Bara en snabb reflektion, lurigt med människor som inte är på bästa humör tillgängligt när de har bästa tillgången till alla sina sinnen att uppleva världen. Det är bara så långt från min egen person, att det är svårt att förstå, att humöret blir bättre när man blir avtrubbad.
Jag hoppas och tror att du bara larvar dig nu och försöker förlöjliga dem som är av en annan åsikt/har andra vanor än du. Men om du verkligen tror att alla andra blir avtrubbade efter första glaset så får jag beklaga och upplysa dig om att det inte alls fungerar så. För mig går gränsen vid 3-4 glas, då börjar jag bli avtrubbad. Om du inte menar den smärtlindrande effekten? Den kommer förstås tidigare. Nej jag är nog osäker på vad du menar.
 
Tja, hur mycket påverkar 2-4 månader utveckligen?
-Från o med 18 årsdagen får du gå på krogen o supa.
-Men nu min lille unge är du bara 17 år 8 månader och 29 dagar så det går absolut inte.
-... om 3 timmar går det bra för då fyller du 18.

Jag tycker det borde vara 20-års gräns rent allmänt och inte 18 så jag tycker barnen gott kan lära sig vänta.
 
Jag hoppas och tror att du bara larvar dig nu och försöker förlöjliga dem som är av en annan åsikt/har andra vanor än du. Men om du verkligen tror att alla andra blir avtrubbade efter första glaset så får jag beklaga och upplysa dig om att det inte alls fungerar så. För mig går gränsen vid 3-4 glas, då börjar jag bli avtrubbad. Om du inte menar den smärtlindrande effekten? Den kommer förstås tidigare. Nej jag är nog osäker på vad du menar.

Visst, sportskyttar säger att en klunk folköl faktiskt gynnar resultatet, sedan går det utför för alla våra sinnen.

Varför man behöver alkohol för att bli på bättre humör, var gåtan. Varför det bra humöret inte existerar utan intag av toxiner, var gåtan.

Och gåtan är definitivt resultatet av mina reflektioner och inget annat. För mig är det fortfarande en gåta. Kanske är det självklart för alla andra.
 
Det går ju att kommentera andras formuleringar och uttryck utan att vara offer för sina känslor. Jag uppfattar det här som väldigt förminskande och ful argumentationsteknik från din sida.

Jag håller helt med @MiniLi och jag är inte det minsta känslosam kring det hela.
Så klart går det. Men nu var det alltså lite formuleringar som fick mig att studsa.
 
Kanske att man vet , via forskning, att det är olämpligt att dela vissa glädjeämnen med minderåriga? Eller att det är olagligt? Kanske tycker man det duger att börja dela vissa av dem när vederbörande fyllt vuxen? De flesta delar inte en flaska vin med sin 9-åriga dotter och kanske tycker att 18 är en rimlig ålder, då dottern tar mer individuella beslut.

Annars ser jag det som naturligt.
Det är väl stor skillnad mellan att resonera kring olaglighet som ett gott skäl att låta bli med något, och att komma med starka känslouttryck om tex hur förfärligt lastbara de som bryter mot lagen är. Som exempel.
 
Nu övertolkar du mitt inlägg rejält. Jag tycker att det är skrämmande att det finns vuxna som anser att det krävs alkohol för att nå en viss höjd på roligheten. Punkt.

Inget av det du skriver.
Vissa arter av rolighet, kanske. Många roliga saker KRÄVER ju att man är nykter. Men jag tycker absolut att små rus, lite salongs sådär, kan vara väldigt behagligt.

Det kanske berättar att mitt psyke inte är perfekt. Men då är det väl så det är, då.
 
Vissa resonemang skrämmer mig i den här tråden. Det finns alltså riktiga vuxna personer som hävdar att alkohol är nödvändigt för att ha riktigt roligt. Jag trodde inte det.

Men å andra sidan har vi en kultur där alkohol framställs på det viset, så egentligen är jag bara naiv, är lätt att inse.

I fully disagree.

Och det får du gärna göra. Jag har jättemycket roliga grejer i mitt vanliga liv men en fest blir gärna trött och lite seg utan alkohol. Med alkohol blir den uppsluppen och knasrolig. Jag dricker väldigt sällan, ser inte meningen riktigt med att ta ett glas själv utan för mig är det en social grej och rätt skön avkoppling.
 
Det är väl stor skillnad mellan att resonera kring olaglighet som ett gott skäl att låta bli med något, och att komma med starka känslouttryck om tex hur förfärligt lastbara de som bryter mot lagen är. Som exempel.

Fast det sistnämnda har jag inte lyckats läsa i tråden. Jag resonerar som att det är ett gott skäl att låta bli att begå brott, om det inte finns en väldigt absolut uppsida med att begå brottet. Att bjuda minderåriga på alkohol är inte så principiellt viktigt för mig att hävda rätten till, att jag vill begå brott för att göra det.
 
Jag har bara läst igenom en del av alla inlägg men jag har köpt ut till bägge mina systrar from att dom var arton. Inte för att jag inbillar mig att dom skulle dricka mindre men för att jag då vet VAD dom dricker. Bägge mina systrar har/hade umgänge där det väldigt ofta cirkulerar fulsprit och annat skit som dom inte alltid fick berättat för sig. Och jag litade fullständigt på att dom höll sig till det jag köpte och höll sig ifrån skiten som fick runt. Jag var även den som åkte och hämta om dem inte kunde ta sig hem så jag är helt säker på att de var/ är ärliga.
 
Jag är både mat- och vinsnobb. Det sticker jag inte under stol med. Men jag anser mig inte bättre än andra människor, och jag dricker sannerligen inte naturvin till min hälleflundra varje dag. Det har jag inte råd med. Däremot anser jag att matvaror och ffa animaliska ska behandlas med lite respekt. Att döda ett djur för att göra denniskorvar känns lite respektlöst ja. Jag tror inte heller att det är vidare hälsosamt att äta dem.
Alltså, denniskorv är på fullaste allvar den godaste korven jag vet. Varför skulle det vara respektlöst att göra mat som en del människor uppskattar?
Är maten respektlös bara för att du inte tycker det är gott?


Jag uppfattade nog ditt inlägg som att dina känslor snarast kokade över.

Vad är det underliga med att man gärna vill dela sina glädjeämnen i livet med sina barn?
Nej mina känslor kokade verkligen inte över. Jag tycker faktiskt att en hel del inlägg i tråden är skeva och föraktfulla. Utöver då att jag har en annan åsikt i sakfrågan.

Det underliga ligger i att ”glädjeämnen” i det här fallet faktiskt är skadligt. Jag hoppas att de flesta människor har många glädjeämnen i livet och tänker då att man inte bör lära sina barn just de där som egentligen inte är så bra.

Sen tycker jag också att det är tragiskt och lite märkligt att alkohol är så himla viktigt. Men det är en annan diskussion.
 
Jag hoppas att de flesta människor har många glädjeämnen i livet och tänker då att man inte bör lära sina barn just de där som egentligen inte är så bra.
Sen tänker jag att det är en sak att bli glad över att ens barn råkar ha samma intressen/preferenser som en själv och en helt annan att bli besviken eller ledsen över att hen inte har det. Ens barn är ju inte en klon, det är en egen individ som knappast kan förväntas uppskatta ALLT som man själv uppskattar eller avsky det man själv avskyr. Det skapar ju en enorm press på barnet att bli som sin förälder, istället för sin egna person.

Sen att bli "lite ledsen" för att ens barn gillar fel dryck, det är ju i en helt annan division :crazy:.
 
Visst, sportskyttar säger att en klunk folköl faktiskt gynnar resultatet, sedan går det utför för alla våra sinnen.

Varför man behöver alkohol för att bli på bättre humör, var gåtan. Varför det bra humöret inte existerar utan intag av toxiner, var gåtan.

Och gåtan är definitivt resultatet av mina reflektioner och inget annat. För mig är det fortfarande en gåta. Kanske är det självklart för alla andra.
Tycker du själv att de är så? Att när du blir på bättre humör av något, så är du på dåligt humör alla andra gånger?

Andra fungerar annorlunda. På riktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 014
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp