Köpa ut till 17-åring?

Sen tänker jag att det är en sak att bli glad över att ens barn råkar ha samma intressen/preferenser som en själv och en helt annan att bli besviken eller ledsen över att hen inte har det. Ens barn är ju inte en klon, det är en egen individ som knappast kan förväntas uppskatta ALLT som man själv uppskattar eller avsky det man själv avskyr. Det skapar ju en enorm press på barnet att bli som sin förälder, istället för sin egna person.

Sen att bli "lite ledsen" för att ens barn gillar fel dryck, det är ju i en helt annan division :crazy:.
Verkligen! Håller med!
 
Alltså, denniskorv är på fullaste allvar den godaste korven jag vet. Varför skulle det vara respektlöst att göra mat som en del människor uppskattar?
Är maten respektlös bara för att du inte tycker det är gott?



Nej mina känslor kokade verkligen inte över. Jag tycker faktiskt att en hel del inlägg i tråden är skeva och föraktfulla. Utöver då att jag har en annan åsikt i sakfrågan.

Det underliga ligger i att ”glädjeämnen” i det här fallet faktiskt är skadligt. Jag hoppas att de flesta människor har många glädjeämnen i livet och tänker då att man inte bör lära sina barn just de där som egentligen inte är så bra.

Sen tycker jag också att det är tragiskt och lite märkligt att alkohol är så himla viktigt. Men det är en annan diskussion.
Inte för att vara sådan men... Du klagar på att jag är snobbig samtodigt som du tycker det är tragiskt att alkohol är så viktigt för mig? Hört talas om att sopa rent utanför sin egen dörr?
 
Sen tänker jag att det är en sak att bli glad över att ens barn råkar ha samma intressen/preferenser som en själv och en helt annan att bli besviken eller ledsen över att hen inte har det. Ens barn är ju inte en klon, det är en egen individ som knappast kan förväntas uppskatta ALLT som man själv uppskattar eller avsky det man själv avskyr. Det skapar ju en enorm press på barnet att bli som sin förälder, istället för sin egna person.

Sen att bli "lite ledsen" för att ens barn gillar fel dryck, det är ju i en helt annan division :crazy:.
Är du orolig för att mitt barn kommer bli oälskat? Eller vad är det som bekymrar dig?
 
Alltså djur som dödas struntar i vilken sorts mat de blir.

Fast nu tycker jag du resonerar tokigt. Jag äter till 90 % de gånger jag äter kött kött från glada djur som jag antingen klappat eller på annat vis sett hur de haft det i levande tillstånd (jag äter ganska lite kött och har väldigt god tillgång till glada djur ska väl tilläggas). Jag håller med om att vi ska ha stor respekt för råvaran och gärna sätta ett rimligt pris på den om vi vill ha någon typ av hållbarhet för vår planet kombinerat med djur/människovärdighetstänk. Annars kan vi väl bara massproducera alltihop i asien el sydamerika och leva lyckliga i alla våra dagar..

Jag missaktar ingen som äter Denniskorv eller dricker cola/billigt vin, alla har förhoppningsvis olika sätta att bidra till ngn typ av hållbarhet, men jag förstår fullt ut poängen med inlägget.
 
Vi har en liten strid här hemma. 17-åringen (18 om 2 månader men det kvittar ju) ska på Valborgsfest med vänner. Alla (samma ålder) har med sig alkohol. Hon vill ha en halv flaska Sourz (15%), dvs 3,75 cl. Skulle ni sagt ja? Just nu råder ilska och ledsamhet då hon tycker vi pajar glädjen inför festen. Hon dricker extremt sällan alkohol när andra bjuder.
Och angående att köpa ut, mina föräldrar gjorde det vid enstaka tillfällen när jag var underårig, tror jag tex fick bjuda på bubbel när jag hade 17-årsmiddag hemma (de var oxå hemma tror jag..). När jag var 18 oxå någon enstaka gång, men hade andra "leverantörer" då. Jag tror det gjorde varken till eller från för min del och min relation till alkohol. Å andra sidan körde jag själv med släp och ponny/häst och tävlade som 18-åring och tog mkt ansvar på annat sätt, jag hade liksom inte riktigt tid att reflektera över sånt.
 
Inte för att vara sådan men... Du klagar på att jag är snobbig samtodigt som du tycker det är tragiskt att alkohol är så viktigt för mig? Hört talas om att sopa rent utanför sin egen dörr?
Att jag tycker det är tragiskt när alkohol är så viktigt har ju ingenting med snobberi att göra. Jag kan absolut förstå fenomenet, men jag tycker det är sorgligt påen övergripande nivå.
Så nej jag ser inte kopplingen.
 
Fast nu tycker jag du resonerar tokigt. Jag äter till 90 % de gånger jag äter kött kött från glada djur som jag antingen klappat eller på annat vis sett hur de haft det i levande tillstånd (jag äter ganska lite kött och har väldigt god tillgång till glada djur ska väl tilläggas). Jag håller med om att vi ska ha stor respekt för råvaran och gärna sätta ett rimligt pris på den om vi vill ha någon typ av hållbarhet för vår planet kombinerat med djur/människovärdighetstänk. Annars kan vi väl bara massproducera alltihop i asien el sydamerika och leva lyckliga i alla våra dagar..

Jag missaktar ingen som äter Denniskorv eller dricker cola/billigt vin, alla har förhoppningsvis olika sätta att bidra till ngn typ av hållbarhet, men jag förstår fullt ut poängen med inlägget.
Jag sa inte att att djuren struntar i hur de har det när de lever, utan att de struntar i vilken sorts mat de blir när de är döda.
 
Jag sa inte att att djuren struntar i hur de har det när de lever, utan att de struntar i vilken sorts mat de blir när de är döda.

Fast jag håller med @Milosari att tar man sig rätten att äta upp någon annan så behandlar man köttet med respekt, minsta man kan göra. Äter själv väldigt sällan kött.

Jag tycker för övrigt att man ska behandla alla råvaror, även ickekött, med respekt. Respekt för miljö, respekt för arbetet som ligger bakom råvaran, respekt för att det finns de som inte har vårt överflöd osv.
 
Att jag tycker det är tragiskt när alkohol är så viktigt har ju ingenting med snobberi att göra. Jag kan absolut förstå fenomenet, men jag tycker det är sorgligt påen övergripande nivå.
Så nej jag ser inte kopplingen.
Jag tycker att det är sorgligt att denniskorvar betraktas som människoföda. Du tycker det är sorgligt att jag tycker om vin. Jag är snobb, du är...? Lika god kålsupare?
 
Fast jag håller med @Milosari att tar man sig rätten att äta upp någon annan så behandlar man köttet med respekt, minsta man kan göra. Äter själv väldigt sällan kött.

Jag tycker för övrigt att man ska behandla alla råvaror, även ickekött, med respekt. Respekt för miljö, respekt för arbetet som ligger bakom råvaran, respekt för att det finns de som inte har vårt överflöd osv.
Jag förstår bara inte skillnaden i respekt beroende på vilken sorts korv djuret blir.

Sen har jag ju svårt att överhuvudtaget se det som respekt att skära i någons döda kropp för att äta upp denne.
 
Fast jag håller med @Milosari att tar man sig rätten att äta upp någon annan så behandlar man köttet med respekt, minsta man kan göra. Äter själv väldigt sällan kött.

Jag tycker för övrigt att man ska behandla alla råvaror, även ickekött, med respekt. Respekt för miljö, respekt för arbetet som ligger bakom råvaran, respekt för att det finns de som inte har vårt överflöd osv.
Precis. Maten blir betydligt godare att äta om råvarorna (även de icke animaliska) behandlas med respekt och man lägger lite kärlek i maten. Det är lite taskigt mot en fin broccoli att koka den brun och bitter när den är så god när den är knallgrön och krispig.
 
Jag förstår bara inte skillnaden i respekt beroende på vilken sorts korv djuret blir.

Sen har jag ju svårt att överhuvudtaget se det som respekt att skära i någons döda kropp för att äta upp denne.
Valet att grisen ska dö för att bli mat är gjort redan innan den blev till. Det är dess enda syfte i livet. Då tycker jag att det inte är för mycket begärt att man gör det bästa man kan med kroppen.
 
Fast nu tycker jag du resonerar tokigt. Jag äter till 90 % de gånger jag äter kött kött från glada djur som jag antingen klappat eller på annat vis sett hur de haft det i levande tillstånd (jag äter ganska lite kött och har väldigt god tillgång till glada djur ska väl tilläggas). Jag håller med om att vi ska ha stor respekt för råvaran och gärna sätta ett rimligt pris på den om vi vill ha någon typ av hållbarhet för vår planet kombinerat med djur/människovärdighetstänk. Annars kan vi väl bara massproducera alltihop i asien el sydamerika och leva lyckliga i alla våra dagar..

Jag missaktar ingen som äter Denniskorv eller dricker cola/billigt vin, alla har förhoppningsvis olika sätta att bidra till ngn typ av hållbarhet, men jag förstår fullt ut poängen med inlägget.
Fast flintasteken kommer sannolikt från grisar med samma "livskvalitet" som de i grillkorven. Så att säga att produkten i sig är mer eller mindre respektlös förstår jag inte, så länge det inte handlar om att man sett till att grisen haft det bra!
 
Att jag tycker det är tragiskt när alkohol är så viktigt har ju ingenting med snobberi att göra. Jag kan absolut förstå fenomenet, men jag tycker det är sorgligt påen övergripande nivå.
Så nej jag ser inte kopplingen.
Du kan ju välja vilka termer du vill beskriva dig med, så klart. Men att se det som tragiskt att andra gärna dricker vin nu och då, och att tala om det för dem, är ju inget som vi som möter dig uppfattar som särdeles respektfullt, i alla fall. Du visar att du tycker att andras sätt att finna lite njutning i livet är tragiska och sorgliga. Som sagt kan man ju välja sina termer, men något slags variant av att flyta ovanpå gör du ju där.
 
Alltså, denniskorv är på fullaste allvar den godaste korven jag vet. Varför skulle det vara respektlöst att göra mat som en del människor uppskattar?
Är maten respektlös bara för att du inte tycker det är gott?



Nej mina känslor kokade verkligen inte över. Jag tycker faktiskt att en hel del inlägg i tråden är skeva och föraktfulla. Utöver då att jag har en annan åsikt i sakfrågan.

Det underliga ligger i att ”glädjeämnen” i det här fallet faktiskt är skadligt. Jag hoppas att de flesta människor har många glädjeämnen i livet och tänker då att man inte bör lära sina barn just de där som egentligen inte är så bra.

Sen tycker jag också att det är tragiskt och lite märkligt att alkohol är så himla viktigt. Men det är en annan diskussion.
Jag tycker att det är jättekonstigt att tänka sig att allt man gör med sina barn, skulle vara alltigenom hälsosamt och på det hela taget dygdigt, hälsobringande och karaktärsdanande. Jag gör tvärtom en massa saker som inte är optimala. Jag äter tex charkuterier och rött kött, som ökar risken för tjocktarmscancer. Och jag bjuder barn på sådant. Och lördagsgodis! (Ja, nu är de för stora, men själva grejen.)

Jag kan inte ens se hur livet skulle se ut, om allt jag delade med barnen var sådant som jag bedömer som på alla vis "bra". Jag skulle tex inte åka bil med dem eller flyga, i så fall. Ridning blir tveksamt. Till och med att vara uppe sent på kvällarna blir väl ett gränsfall.

Jag försöker inte leva ett perfekt liv, och jag vet inte vad ett perfekt liv ens skulle vara. Jag försöker inte göra perfekta människor av barnen, och jag vet inte vad perfekta människor skulle vara. Jag är helt nöjd om vi mår bra, har trevligt, och reder ut våra liv utan att ta alltför stora smällar efter vägen.

Sen är inte alkohol så himla viktigt. Det är viktigt i nivå med livets andra smärre glädjeämnen. Jag kan säkert leva utan alkohol, jag kan säkert leva utan mörk choklad, jag kan säkert leva med enbart fula saker i hemmet - men det blir lite sämre.
 
Jag sa inte att att djuren struntar i hur de har det när de lever, utan att de struntar i vilken sorts mat de blir när de är döda.
Ja matsnobberi är bara vanligt snobberi! Har inget med respekt och kärlek att göra

Det är mer respektlöst att äta foie gras och smutta vin till än att skölja ner knaperstekt lokalproducerat kött med cola så du kan vara kärlekslös finsmakare och du kan vara kass på mat men ha respekt för hur djuret haft det
 
Ja matsnobberi är bara vanligt snobberi! Har inget med respekt och kärlek att göra

Det är mer respektlöst att äta foie gras och smutta vin till än att skölja ner knaperstekt lokalproducerat kött med cola så du kan vara kärlekslös finsmakare och du kan vara kass på mat men ha respekt för hur djuret haft det
Ja för kombon är så ovanlig att den nästan är omöjlig, eller?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 881
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp