Köpa ut till 17-åring?

Just det där att relationer kan få en liten extra skjuts, tycker jag är en av de bra sakerna med alkohol. Jag tror tex inte att jag har inlett en enda kärleksrelation i spiknyktert tillstånd.

Det händer allt då och då att jag använder vin med den medvetna avsikten att få vissa öppenhjärtiga och nära samtal till stånd, även när det inte är av romantisk karaktär.

Givetvis kan man säga att det är tragiskt att jag behöver alkohol för dessa ärenden, men vore det inte mer tragiskt om jag aldrig drack vin och aldrig fick till minsta lilla romans?

Jag skulle definitivt inte vilja inleda ett förhållande på onykter kaluv.
 
Tänker osökt på nån stand up med Dylan Moran när han pratar om just detta, att vi ofta träffar livspartnern på fyllan, men att det inte skulle falla oss on att ta andra beslut i berusat tillstånd. "You wouldn't buy a toaster when you're drunk, that's too important!"
 
Tänker osökt på nån stand up med Dylan Moran när han pratar om just detta, att vi ofta träffar livspartnern på fyllan, men att det inte skulle falla oss on att ta andra beslut i berusat tillstånd. "You wouldn't buy a toaster when you're drunk, that's too important!"

:D

jag brukar rekommendera en fylla åt personer där relationen går runt i "jag tror att hen tänker att jag tycker att hen tänker att hen vill". herregud, ta ett glas, få lite mod och lev lyckliga ever after ;)
 
Jag tänkte faktiskt inte på romanser, utan på andra relationer. Folk som jag känt friktion med och där det ofta känts som ett toppenprojekt att radera ut friktionen, bara för att jag druckit.

När det gäller romanser har jag använt allt från salongsberusning till ren fylla för att få saker att hända. Det har inte alltid varit bra saker, dock.
Jag tänker på både romanser och andra relationer. Jag har klart övervägande positiva erfarenheter av att ta alkohol till hjälp på sådana vis. De fall där det har gått dåligt, så var ju ändå läget sådant redan innan att någon åtgärd behövdes. Det betyder ju att det inte behöver vara på grund av alkoholen som åtgärden sen misslyckades.
 
:D

jag brukar rekommendera en fylla åt personer där relationen går runt i "jag tror att hen tänker att jag tycker att hen tänker att hen vill". herregud, ta ett glas, få lite mod och lev lyckliga ever after ;)
Ah. Jag brukar rekommendera kommunikation. :D Jag är i princip nykterist i sociala sammanhang (men dricker gärna nått gott på egen hand, hemma i soffan...) men har ändå lyckats ha flera stycken relationer. Dock verkar jag ha kasst omdöme även som nykter, så jag vill inte tänka på hur illa det skulle bli om jag var på pickalurven :D
 
Tänker osökt på nån stand up med Dylan Moran när han pratar om just detta, att vi ofta träffar livspartnern på fyllan, men att det inte skulle falla oss on att ta andra beslut i berusat tillstånd. "You wouldn't buy a toaster when you're drunk, that's too important!"
:D Fast jag brukar välja ut kandidaterna när jag är nykter. Såna som jag aldrig ägnat en tanke och som sen plötsligt ser underbara ut när jag är berusad, lärde jag mig redan före 20 års ålder att jag skulle undvika.
 
Ja men ungefär så. Om man har fyrtio saker i huvudet hela tiden så kan det vara skönt att bli såpass avtrubbad att man bara har en sak man fokuserar på.
Avtrubbad efter ett glas vin? Kom igen... Det blir lite svårt att hålla en bra nivå på diskussionen när du förklarar för mig hur jag blir efter ett glas vin trots att du aldrig träffat mig.
 
Buke: det finns ALLTID ett undantag. Alltid :D:D

Väntar nu bara på Min farbror välte alltid med traktorn när han var nykter men efter en hela whisky körde han hur bra som helst.

;)
Tänk, jag tycker lite samma sak.

”Jag älskar faktiskt denniskorvar och broccoli är godast när den är riktigt slemmig och bitter”.

(Historien om att köra bra på alkohol stämmer enligt historien på farfar som självmedicinerade sin bipolaritet :p. Jag tänker att han nog inte borde haft något körkort alls)
 
En grej jag funderar över som alltid kommer upp i såna här trådar: folk frågar Men varför är alkohol ETT MÅSTE? Varför är det så VIKTIGT att man inte kan avstå? - och jag förstår inte riktigt de frågorna. Jag förstår inte varför alkohol görs till en fråga om 0 eller 1. Det låter precis som om att avstå är det rätta, om man inte avstår så måste man förklara varför alkohol har blivit så viktigt att man inte kan låta bli den.

Om jag äter sill till midsommar och skinka till jul så är det inte för att det är MÅSTE och VIKTIGT utan för att det är en trevlig tradition. Jag tycker om något sött till efterrätt men det är varken MÅSTE eller VIKTIGT. Och även om jag nästan bara dricker när jag reser, hemma har jag alltid för ont i huvudet för att det ska smaka gott, så förstår jag inte varför folk som problemfritt dricker vin till maten skulle behöva förklara varför de inte avstår.
 
Jag tyckte att den verkade stämma in bra på dina övriga inlägg om kockfamilj, mat- och vinkultur osv.
Jag läser nog alla inlägg som innehåller någon besvärlig diagnos och ordet självbehandla och så dessutom då någon erkänt tveksam metod för just (själv)behandling, som att den som skriver själv problematiserar det. Även @Milosari s.
 
Håller med @mandalaki om att det verkar väldigt svart eller vitt samt att de som dricker ofta vill framhäva att de minsann dricker fina grejer.

Jag och bästis brukar sitta i gräset vid strömmen utanför honom, titta på folk, lyssna på musik, snacka skit och konsumera ganska många flaskor alkoläsk.
Inte för att vi måste utan för att vi vill.
Vi umgås minst nio gånger av tio utan alkohol inblandat men ibland vill vi helt enkelt festa till det på vårt egna lilla vis.
Vad är det som är så hemskt med det?
 
Jag läser nog alla inlägg som innehåller någon besvärlig diagnos och ordet självbehandla och så dessutom då någon erkänt tveksam metod för just (själv)behandling, som att den som skriver själv problematiserar det. Även @Milosari s.
Ja, jag är inte ute efter något objektivt rätt om inlägget, jag förklarade bara i vilket sammanhang jag såg det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 025
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp