Köpa ut till 17-åring?

En grej jag funderar över som alltid kommer upp i såna här trådar: folk frågar Men varför är alkohol ETT MÅSTE? Varför är det så VIKTIGT att man inte kan avstå? - och jag förstår inte riktigt de frågorna. Jag förstår inte varför alkohol görs till en fråga om 0 eller 1. Det låter precis som om att avstå är det rätta, om man inte avstår så måste man förklara varför alkohol har blivit så viktigt att man inte kan låta bli den.

Om jag äter sill till midsommar och skinka till jul så är det inte för att det är MÅSTE och VIKTIGT utan för att det är en trevlig tradition. Jag tycker om något sött till efterrätt men det är varken MÅSTE eller VIKTIGT. Och även om jag nästan bara dricker när jag reser, hemma har jag alltid för ont i huvudet för att det ska smaka gott, så förstår jag inte varför folk som problemfritt dricker vin till maten skulle behöva förklara varför de inte avstår.
Ja, det är intressant!

Man behöver aldrig förklara varför man måste ha sill till midsommar. Inte ens veganer brukar tolka mina sillvanor som att jag MÅSTE ha sill. Jag har aldrig frågat, men jag gissar att de tänker att jag är del av ett kulturarv där sill ingår i midsommarfirandet, i den mån de alls tänker på det.

Jag MÅSTE inte ha alkohol. Eller sill. Eller mörk choklad. Men jag vill gärna ha det ibland.

Motsvarande är ju när man skriver att alkohol kan hjälpa relationer framåt, kan göra att vi pratar på andra sätt och det kan vara bra. Då frågar folk varför man MÅSTE ha alkohol för att kunna prata.

Och så att det då är tragiskt att man MÅSTE.

Jag får mest lust att svara: Jamen då är jag väl tragisk då! Jag har väl människovärde ändå?!?!
 
Ja, det är intressant!

Man behöver aldrig förklara varför man måste ha sill till midsommar. Inte ens veganer brukar tolka mina sillvanor som att jag MÅSTE ha sill. Jag har aldrig frågat, men jag gissar att de tänker att jag är del av ett kulturarv där sill ingår i midsommarfirandet, i den mån de alls tänker på det.

Jag MÅSTE inte ha alkohol. Eller sill. Eller mörk choklad. Men jag vill gärna ha det ibland.

Motsvarande är ju när man skriver att alkohol kan hjälpa relationer framåt, kan göra att vi pratar på andra sätt och det kan vara bra. Då frågar folk varför man MÅSTE ha alkohol för att kunna prata.

Och så att det då är tragiskt att man MÅSTE.

Jag får mest lust att svara: Jamen då är jag väl tragisk då! Jag har väl människovärde ändå?!?!
Ja, det där med måste tycker jag är konstigt. Som om alkoholfritt var default för alla, liksom. Jag förstår om det är det för nyktra alkoholister, absolut. Men inte för andra.
 
Ja, det där med måste tycker jag är konstigt. Som om alkoholfritt var default för alla, liksom. Jag förstår om det är det för nyktra alkoholister, absolut. Men inte för andra.
Och när man skriver att vissa saker blir roliga på ett visst vis med hjälp av lite alkohol. Vissa fester, tex. Då kommer kommentarer om MÅSTE ha alkohol för att kunna ha roligt.

Men det är ju en jättekonstig tolkning. Jag tycker tex att det är roligt att träna dressyr. Och inte sjutton blir det roligare av några glas vin!
 
Vi har en liten strid här hemma. 17-åringen (18 om 2 månader men det kvittar ju) ska på Valborgsfest med vänner. Alla (samma ålder) har med sig alkohol. Hon vill ha en halv flaska Sourz (15%), dvs 3,75 cl. Skulle ni sagt ja? Just nu råder ilska och ledsamhet då hon tycker vi pajar glädjen inför festen. Hon dricker extremt sällan alkohol när andra bjuder.

Självklart köper man INTE ut. Det finns en anledning till att det är olagligt.
 
Jag såg den komma.

Jag vet faktiskt inte, får jag erkänna. Men jag vet att konditionen liksom försvinner när jag är berusad!
What? Har aldrig sprungit så snabbt som när jag är packad, särskilt i 15+ cm klackar. Iaf är min bild av att jag sprang jättefort. Haha när jag var 18 så var det en klubb som hade fritt inträde innan 23, vi förfestade hemma sen tog vi en buss som stannade 500 m från klubben typ 2258. Vi sprang sen dit och hann alltid in och sparade således 100kr! Härliga tider.
 
Iallafall från mitt håll är den här diskussionen intressant just för att det framkom som ett argument i att bjuda minderåriga på alkohol eller köpa ut till minderåriga.
Hur vuxna gör val kring sin egen alkoholkonsumption inom rimliga gränser är rätt ointressant. Det blir ngt annat när vuxna använder sina personliga preferenser kring alkohol i syfte att föra dessa preferenser vidare till nästa generation. Eller för att rättfärdiga beslut.

Jag tycker det är lite märkligt. För mig är det rimligt att kunna skilja på mina egna preferenser och vad jag vill lära mins barn.
Bara för att jag dricker alkohol på ett visst sätt så känner jag inga som helst behov av att föra detta vidare till ev barn.
Folk gör ju alla möjliga saker mot bättre vetande. Varför ska jag lära barnen att göra samma?
 
Iallafall från mitt håll är den här diskussionen intressant just för att det framkom som ett argument i att bjuda minderåriga på alkohol eller köpa ut till minderåriga.
Hur vuxna gör val kring sin egen alkoholkonsumption inom rimliga gränser är rätt ointressant. Det blir ngt annat när vuxna använder sina personliga preferenser kring alkohol i syfte att föra dessa preferenser vidare till nästa generation. Eller för att rättfärdiga beslut.

Jag tycker det är lite märkligt. För mig är det rimligt att kunna skilja på mina egna preferenser och vad jag vill lära mins barn.
Bara för att jag dricker alkohol på ett visst sätt så känner jag inga som helst behov av att föra detta vidare till ev barn.
Folk gör ju alla möjliga saker mot bättre vetande. Varför ska jag lära barnen att göra samma?
Men jag dricker inte vin mot bättre vetande. Jag dricker lite vin, nu och då, för att jag vill det. Ungefär som att jag ibland äter en extra portion av maten, för att jag vill det. Goda saker är ju goda.

Att på det hela taget föra över kulturarvet och sociala normer till barnen, är väl i stort sett vad föräldraskap är, vare sig vi vill det eller inte. Jag är glad att sonen är road av mat och vin och jag är glad att fosterbarnet precis som jag rider. Sen gör båda saker som jag inte gör, vilket jag också är glad över.

Och ja, nog gör båda barnen lite saker som jag gör, och saker som jag inte gör, som jag är mindre glad över, också. Varken jag eller mina barn är perfekta människor.
 
Och när man skriver att vissa saker blir roliga på ett visst vis med hjälp av lite alkohol. Vissa fester, tex. Då kommer kommentarer om MÅSTE ha alkohol för att kunna ha roligt.

Men det är ju en jättekonstig tolkning. Jag tycker tex att det är roligt att träna dressyr. Och inte sjutton blir det roligare av några glas vin!
Man kan ju fortsätta på samma tema liksom MÅSTE man gå på fest för att ha roligt, Måste man rida?

I slutänden är det ju väldigt lite som man måste. :D

Men en hel massa som man gärna vill göra i lagom omfattning.
 
Håller med @mandalaki om att det verkar väldigt svart eller vitt samt att de som dricker ofta vill framhäva att de minsann dricker fina grejer.

Jag och bästis brukar sitta i gräset vid strömmen utanför honom, titta på folk, lyssna på musik, snacka skit och konsumera ganska många flaskor alkoläsk.
Inte för att vi måste utan för att vi vill.
Vi umgås minst nio gånger av tio utan alkohol inblandat men ibland vill vi helt enkelt festa till det på vårt egna lilla vis.
Vad är det som är så hemskt med det?

Ibland är det väldigt skönt att släppa kontrollen lite och se livet genom ett rus. Även om många vill problematisera det så är vi uppenbarligen rätt många som tycker rus är festligt.
 
Och när man skriver att vissa saker blir roliga på ett visst vis med hjälp av lite alkohol. Vissa fester, tex. Då kommer kommentarer om MÅSTE ha alkohol för att kunna ha roligt.

Men det är ju en jättekonstig tolkning. Jag tycker tex att det är roligt att träna dressyr. Och inte sjutton blir det roligare av några glas vin!

och .. "jag tycker nyktra är roligare". Jamen tyck det då? Jag har många vänner jag gillar väldigt mycket men på fyllan är de lite extra festliga och den fnitterknappen hittar jag inte hos mig själv nykter riktigt.
 
Jag kan faktiskt tänka mig att vissa med adhd eller liknande problem kan fokusera mycket bättre om de får en liten dos alkohol. Egentligen kanske de blir lite mindre fokuserade, men de fokuserar kanske mera på en sak istället för sjuttioelva.
Jag har ADD. Vet inte om det har med fokus att göra men jag brukar alltid vara klar i skallen hur full jag än är. Alltid medveten och klar. Blir aldrig mer annorlunda än att jag blir mer pratsam och social. Även om jag var fullast på festen så brukar det vara håg som minns allt.
 
En grej jag funderar över som alltid kommer upp i såna här trådar: folk frågar Men varför är alkohol ETT MÅSTE? Varför är det så VIKTIGT att man inte kan avstå? - och jag förstår inte riktigt de frågorna. Jag förstår inte varför alkohol görs till en fråga om 0 eller 1. Det låter precis som om att avstå är det rätta, om man inte avstår så måste man förklara varför alkohol har blivit så viktigt att man inte kan låta bli den.

Frågan är väl varför alkohol är så viktigt att ge minderåriga/lära minderåriga dricka. Varför det är så viktigt att det måste tjatas på den som inte dricker. Enda gången det verkar ok att inte dricka är om man kör, annars ska det tjatas. Varför det är så viktigt att dricka, att andra tycker det är tråkigt att jag inte dricker.
 
Frågan är väl varför alkohol är så viktigt att ge minderåriga/lära minderåriga dricka. Varför det är så viktigt att det måste tjatas på den som inte dricker. Enda gången det verkar ok att inte dricka är om man kör, annars ska det tjatas. Varför det är så viktigt att dricka, att andra tycker det är tråkigt att jag inte dricker.
Fast mina funderingar gällde inte minderåriga, utan trådar i allmänhet om alkohol. Den där MÅSTE-frågan kommer alltid upp.

Varför folk tjatar på dig att dricka vet jag inte, jag har nog själv aldrig blivit tjatad på om det.
 
Ibland är det väldigt skönt att släppa kontrollen lite och se livet genom ett rus. Även om många vill problematisera det så är vi uppenbarligen rätt många som tycker rus är festligt.

Precis.
Vi har alltid jävligt roligt, med eller utan alkohol.
Men ibland vill vi bli berusade, vandra i dimman av total bekymmerslöshet där alla våra idéer plötsligt känns ännu bättre.
Skratta hysteriskt åt våra interna skämt och vara så som bara vi kan vara.
 
Fast mina funderingar gällde inte minderåriga, utan trådar i allmänhet om alkohol. Den där MÅSTE-frågan kommer alltid upp.

Varför folk tjatar på dig att dricka vet jag inte, jag har nog själv aldrig blivit tjatad på om det.
Jag förstår varför måste-frågan kommer upp, av de anledningar jag skrev.

Nej, det är väl klart du inte kan svara på det. Men jag är knappast ensam om att fått höra tjat om det. Och det har ju flera gånger skrivits på buke om att en del vill ha en partner som dricker alkohol för det vore tråkigt om partnern inte drack. Då är det ju inte konstigt att undra varför alkohol är så viktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 024
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp