Bukefalos 28 år!

Köpa ut till 17-åring?

Argumenten som framförs angående att det är bättre att ha kontroll på kvalitet och ursprung, utbilda på användning och bieffekter och toleransen att det är bättre att ringa hem än att värre saker händer är förövrigt något som gäller precis alla droger och substanser.

Förbjuder man något, gör det olagligt och bestraffar bruk när det upptäcks så upphör inte bruket utan det sker bara i det dolda med sämre kontroll av bruk, kvalitet och möjlighet att hjälpa vid problem och missbruk. Det gör även att man kommer i kontakt med sämre element i samhället eftersom det finns pengar eller tjänster att tjäna.

Utbildning och information om användandet och dess effekter, kontroll av kvalitet och ursprung och att fånga upp vid missbruk eller problem är vägen att hantera det hela oavsett substans.

Food for thought.
 
Jag brände själv när jag bodde i Dalarna. Gjorde eget vin o sherry på rödbetor när jag bodde i skärgården.
Gjorde mäsk på äpplen, päron o plommon. Brände sedan detta 2 ggr. Erhöll då ett destillat på 70 till 80 %..
Detta skars sedan ner med hjälp av dest-vatten till ca 40% och fördelades på oss i gruppen. Ålder? 16, 17 år och börjat begripa lite kemi o biologi. Essenser i olika smaker tillsattes. En favorit bland julklapparna var den gubbröra vi gjorde på oskuren sprit. Började fylla i en glasburk som var full med sprit med ngr nävar jordgubbar, sedan hallon, kärnade körsbär, plommon och så vidare. Sedan fick burken st till jul. delades upp i mindre glasburkar och användes til julklappar år mor o farföräldrar :)
 
Kanske inte bästa jämförelsen eftersom Hb är alkohol det också.
Sant, dessutom kan man skaffa alkohol lagligt som vuxen.

Det här är en mer rättvis jämförelse: Skulle du ge din tonåring av din receptbelagda ADHD-medicin (amfetamin) för att tonåringen inte skulle gå ut och själv köpa amfetamin?

Poängen för mig är att jag inte tycker resonemanget håller. Om jag ger en tonåring alkohol så ger jag också mitt godkännande till att tonåringen dricker alkohol. Om man inte vill att tonåringen ska dricka hembränt så är det bättre att upplysa om riskerna med det än att förse tonåringen med annan alkohol.
 
När jag gick i högstadiet för ca 20 år sen drack vi det vi fick tag på. Hembränt ibland, mesk från nån kompis som gjorde eget, äldre kompisar som köpte ut vin/öl osv. Det sjukaste (som vi tyckte var skitbra då) var en av mina kompisars föräldrar som köpte ut till hela gänget, bara att skriva upp vad man ville ha. Sen hade vi fester på övervåningen medan föräldrarna satt på nedervåningen. Jag var då typ 13-14 år, min kompis ett år äldre.

Ungdomarna jag träffar genom jobbet (samma yrke som @Luff) pratar mer om hur enkelt och vanligt det är med andra droger nu, även om det såklart fortfarande dricks alkohol.
 
Sant, dessutom kan man skaffa alkohol lagligt som vuxen.

Det här är en mer rättvis jämförelse: Skulle du ge din tonåring av din receptbelagda ADHD-medicin (amfetamin) för att tonåringen inte skulle gå ut och själv köpa amfetamin?

Poängen för mig är att jag inte tycker resonemanget håller. Om jag ger en tonåring alkohol så ger jag också mitt godkännande till att tonåringen dricker alkohol. Om man inte vill att tonåringen ska dricka hembränt så är det bättre att upplysa om riskerna med det än att förse tonåringen med annan alkohol.
Jag håller helt med om att det är bättre att upplysa om riskerna med hembränt oavsett. Jag tycker inte heller att man behöver tillhandahålla alkoholen utan det räcker med att informera om att man inte tänker göra det och sedan riskerna och problemen med konsumtion.
 
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.

VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!

Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!

Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?
 
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.

VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!

Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!

Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?
OM det är just lagligheten som är problemet - vilket ju en del verkar tycka - så är det ju inget problem om hon i Danmark följer dansk lag.

Själv tycker jag att diskussionen om olaglighet och straffskalan är lite skruvad. Det är inte fängelsestraff på att en gång ge en halv flaska vin till en sjuttonåring.

Själv har jag faktiskt inte tyckt att det är svårt. Jag har vid varje aktuellt tillfälle haft en rätt tydlig känsla, och följt den. Det betyder att jag både har sagt ja och nej, när barnen bett om alkohol.
 
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.

VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!

Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!

Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?

Om du vet någon som regelbundet säljer till minderåriga ungdomar ska du givetvis anmäla det. Annars är det inte så lätt.
 
Mitt ex bjuder min dotter (15 år) på vin och annat. Jag tycker det är totalfel, men jag kan ju bara protestera. Han tycker förstås att jag har fel. I hennes kompisgäng vet jag att de dricker men hon verkar tack och lov inte så intresserad. Hon har aldrig frågat mig om att köpa ut. Där hade jag sagt ovillkorligt nej.
 
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.

VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!

Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!

Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?
Vet du vilka som regelmässigt tar hem och langar alkohol till minderåriga? Såna hade jag anmält, om jag hade bevis.
 
Smuggelsprit eller utköpt sprit spelar väl inte så stor roll eftersom båda är samma kvalitet i princip. Då är det bara mängden som kan vara skillnad.
 
Jag har knappt vågat logga in här på Buke , av rädsla att se att någon polisanmält mig eller något sådant. Men tack och lov har jag bara hittat massor av kloka vinklingar på vad som ju faktiskt är ett slags problem. Även om man följer lagen till punkt och pricka löser det inte det underliggande problemet.

VAD skulle jag gjort, om min dotter åkt på fest där jag vet alla dricker sig jättefulla (vilket är olagligt) - många på smuggelsprit från Danmark? Ska jag polisanmäla? Varenda fest? För så är det! Jag VET vilka som smugglar hem sprit från Danmark - ska jag polisanmäla dem? Deras ständiga fester? Ska jag polisanmäla de ungdomarna som super sig plakat varje helg fastän de inte ens fyllt 18? Eller deras föräldrar? Jag vet ju vilka de är!

Eller ska jag blunda. Mena att jag gjort mitt - dvs jag köpte inte ut en halva 11%-igt rose´vin åt min dotter så hon hade nåt med sig till festen, istället för att dricka smuggelsprit? Skulle jag förbjudit henne att åka alls? Hon är snart 18!

Det är så svårt!!! Jag kan följa lagen - men räcker det?? Om hon åker till Danmark då? Där får man dricka vid 16! Är det helt ok då?

Man kan väl tipsa (behöver ju inte vara en regelrätt polisanmälan) polisen om sådana fester. Det beror väl på var man bor men här har de för det mesta tid att åka och kolla en sån grej.

Personligen skulle jag som har en lika gammal dotter självklart låtit henne gå men aldrig i livet att jag hade skickat med henne alkohol. Den får hon skaffa själv isf. Hon får inte dricka men både hon och jag är naturligtvis medvetna om att det, när det kommer till kritan, är hennes eget beslut.
 
Om du vet någon som regelbundet säljer till minderåriga ungdomar ska du givetvis anmäla det. Annars är det inte så lätt.
Att förnuftigt använda alkohol är väl ngt man måste lära sig. En del lär sig med kompisar (oftast dåliga lärare) Jag lärde mig hemma, vad man skulle dricka , när och det viktigaste, vilka mängder. Hade spritskåp ihop med mina föräldrar när jag gick på gymnasiet. Att jag sedan aldrig druckit mig redlös tackar jag just den kunskapen för.
 
Att förnuftigt använda alkohol är väl ngt man måste lära sig. En del lär sig med kompisar (oftast dåliga lärare) Jag lärde mig hemma, vad man skulle dricka , när och det viktigaste, vilka mängder. Hade spritskåp ihop med mina föräldrar när jag gick på gymnasiet. Att jag sedan aldrig druckit mig redlös tackar jag just den kunskapen för.
Man kan väl låta bli att använda alls?
 
Att förnuftigt använda alkohol är väl ngt man måste lära sig. En del lär sig med kompisar (oftast dåliga lärare) Jag lärde mig hemma, vad man skulle dricka , när och det viktigaste, vilka mängder. Hade spritskåp ihop med mina föräldrar när jag gick på gymnasiet. Att jag sedan aldrig druckit mig redlös tackar jag just den kunskapen för.

Dricker man Bruichladdich PC 05 för hela månadspengen blir man inte ens påverkad. Kvällens höjdpunkt men de 2 cl kostade lika mycket som bästa varmrätten.

Men nej, det måste man inte lära sig genom att prova, särskilt inte innan 18 års ålder. Man behöver heller inte lära sig bruka heroin, kat eller kokain genom att dela langare med mor och far.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 430
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp