Köpa ut till 17-åring?

På det stora hela är jag fullt övertygad om att alkohol skadar människan som grupp mer än den förgyller oavsett kulinariska eller sociala upplevelser. Och då är jag ingen nykterist, långt därifrån.
Jag tror faktiskt motsatsen.

Men det är nog svårt att räkna ut med säkerhet.
 
För all del. Men jag ser helt enkelt inte vad jag ska göra åt att det finns och kommer att finnas alkoholister. Och än mindre vad mina och mina barns alkoholvanor har med det att göra, riktigt. Särskilt inte om vi jämför med hur många som har bekymmer med maten på olika vis, och ändå har jag ju uppmuntrat mina barn att gilla mat.

Ser vi mer politiskt på det hela, så att säga, så är alkoholpolitik helt enkelt inte en av mina hjärtefrågor. Då är det mer intressant för mig att uppmuntra barnen att leva utan bil, tex, av miljöskäl.
Ja men det är ju helt okej. Man kan inte brinna för alla frågor.
Det är ju dock stor skillnad på
”Jag väljer att lägga min energi på frågor som jag finner viktigare”
Och
”Jsg tror det är bäst för barnen att vi lär dem att uppskatta alkohol”.
 
Ok, jag fattar. Men jag är inte heller Sköt mig själv och skit i andra. Dock tror jag att mitt avstående från alkohol skulle ha mycket lite påverkan på någon annan mig själv, så jag länge jag inte befann mig bland (nyktra) alkoholister.

Alltså, jag tror det är lite många bäckar små faktiskt? Jag menar, inte inbillar jag mig att min sopsortering kommer rädda världen men om alla sopsorterade och åt mindre kött skulle det ju helt klart bli skillnad. Lite så tänker jag om alkohol också. Om ingen köpte ut åt sina barn och de flesta undvek att bli berusade skulle det bli en jädra skillnad i statistiken tror jag.

(Och med detta menar jag inte att folk inte ska få bli berusade, jag berusar mig själv rätt frekvent, mer bara att det skulle göra skillnad.)
 
Ja Och det hänger mycket på vilka kretsar man rör sig i.

Jag dricker gärna alkohol men är mycket måttlig och jag dricker inte alls om det innebär att jag behöver ta kollektivtrafiken eller taxi hem.

Under vissa perioder i livet umgicks jag med folk som verkligen kunde ifrågasätta eller truga när jag var nykter.
Sådana umgås jag inte med idag.

Känner man inte mig tror man nog att jag är full när jag är nykter emellanåt. :)
Nej precis, om man
Jodå det tror jag allt det skulle. Det är Många Svenssons med måttligt alkoholbruk som råkar ut för brutna lemmar, huvudtrauman och sårskador i berusat tillstånd. Och då menar jag inte berusad som i knallfull utan just salongs. Akutsjukvården överbelastas vid tillfällen då många dricker alkohol som typ nyår eller midsommar.

På det stora hela är jag fullt övertygad om att alkohol skadar människan som grupp mer än den förgyller oavsett kulinariska eller sociala upplevelser. Och då är jag ingen nykterist, långt därifrån.
Hmm jag tror nog att vi har olika definition på salongsberusad helt enkelt (när jag läser din post så tänker jag mig en man i frack som långsamt glider nedför en vägg eller missar stolen han lutar sig mot :D). För med min definition ökar inte risken för huvudtrauman osv direkt. Folk kan ju vara ganska klumpiga även nyktra iofs.
 
Ja men det är ju helt okej. Man kan inte brinna för alla frågor.
Det är ju dock stor skillnad på
”Jag väljer att lägga min energi på frågor som jag finner viktigare”
Och
”Jsg tror det är bäst för barnen att vi lär dem att uppskatta alkohol”.
Visst, när du lyfter ut alkohol och ger det sådan särställning. Och det gör ju inte jag. Även om du tolkar mig så. Men det beror väl på att tråden handlar om vin. Om vi tänker oss en mer förutsättningslös tråd på temat: Vad är viktigt att lära sina barn?, så blir ju "att gilla vin" en punkt som kommer rätt långt ner på listan.

Att tex gilla mat och vin, bidrar ju till att man kör bil mindre. Så där ser vi ju en miljöpolitisk vinst. För min del är min glädje över mat och vin bidragande orsaker till att jag bor centralt i stan, vilket ytterligare minskar bilkörningen, eftersom det ofta är gångavstånd och i övrigt finns kollektivtrafik i stan. (Jag har tex också bemödat mig om att lära barnen att gå och cykla när de ska någonstans, för att öka chansen att de får sin vardagsmotion även i vuxen ålder.)
 
Jag tror faktiskt motsatsen.

Ja det är ju omöjligt att räkna på. Dock har jag sett så mycket elände inom akutsjukvården att jag har mycket svårt att föreställa mig att någons njutning kan vara värt lidandet många upplever. Och som du själv skrev för inte så många sidor sedan är alkohol en liten del av njutningen i ditt liv. Fler än man tror lider på grund av alkohol (missbrukare, anhöriga, barn, olyckor, brottsoffer, trauman osv osv) och då har jag svårt att se hur någons guldkant på tillvaron kan vara värt ett sådant lidande.
 
Hmm jag tror nog att vi har olika definition på salongsberusad helt enkelt (när jag läser din post så tänker jag mig en man i frack som långsamt glider nedför en vägg eller missar stolen han lutar sig mot :D). För med min definition ökar inte risken för huvudtrauman osv direkt. Folk kan ju vara ganska klumpiga även nyktra iofs.

Jag tänker mig salongs som efter ett par glas vin. Och det är inte bara huvudtrauman utan det är sårskador, brännskador, brutna handleder, klämda fingrar etc.
 
Visst, när du lyfter ut alkohol och ger det sådan särställning. Och det gör ju inte jag. Även om du tolkar mig så. Men det beror väl på att tråden handlar om vin. Om vi tänker oss en mer förutsättningslös tråd på temat: Vad är viktigt att lära sina barn?, så blir ju "att gilla vin" en punkt som kommer rätt långt ner på listan.

Att tex gilla mat och vin, bidrar ju till att man kör bil mindre. Så där ser vi ju en miljöpolitisk vinst. För min del är min glädje över mat och vin bidragande orsaker till att jag bor centralt i stan, vilket ytterligare minskar bilkörningen, eftersom det ofta är gångavstånd och i övrigt finns kollektivtrafik i stan. (Jag har tex också bemödat mig om att lära barnen att gå och cykla när de ska någonstans, för att öka chansen att de får sin vardagsmotion även i vuxen ålder.)
Sätställning vet jag inte, men som du skriver så är det ju fokus i just denna diskussion.

Men jag tycker tanken går att applicera på många saker.
 
Ja det är ju omöjligt att räkna på. Dock har jag sett så mycket elände inom akutsjukvården att jag har mycket svårt att föreställa mig att någons njutning kan vara värt lidandet många upplever. Och som du själv skrev för inte så många sidor sedan är alkohol en liten del av njutningen i ditt liv. Fler än man tror lider på grund av alkohol (missbrukare, anhöriga, barn, olyckor, brottsoffer, trauman osv osv) och då har jag svårt att se hur någons guldkant på tillvaron kan vara värt ett sådant lidande.
Jag har egentligen inget behov av att argumentera på den punkten. Men jag antar att om jag verkligen trodde att alkohol främst är en källa till elände, så skulle jag vara allmänt strängare när det gäller alkohol, och jag skulle antagligen förhålla mig något annorlunda till det faktum att människor alltid har berusat sig (såvitt vi vet), och sådant.

I den där guldkanten ingår ju för min del tex att mina kärlekshistorier oftast/alltid har börjat i samband med lite vin, tex.

(Jag har jobbat i missbruksvård, det är inte så att den enda alkohol jag kommer i kontakt med är champagne på disputationer.)
 
@Petruska Det är ju helt klart hycklande av mig att peka ut alkoholen som en generell faktor till lidande och sen såpass ofta själv dricka alkohol (ofta till berusning dessutom). Så det är ingen pekpinne att folk som uppskattar alkohol är skyldiga till andras misär, bara ett teoriande om övertygelsen att olyckan är större än lyckan egentligen. Men det är ju bara något jag gissar och tror på, inget som jag vet (även om jag vet att jag har rätt, haha :D).

Jag tror nog våra kärlekshistorier hänt utan alkohol med, finns det inget val så får man ju ta sig fram ändå tänker jag. Men det hade helt klart varit mer segstartat och svårare, det håller jag helt med om.
 
Jag tänker mig salongs som efter ett par glas vin. Och det är inte bara huvudtrauman utan det är sårskador, brännskador, brutna handleder, klämda fingrar etc.
Jo jag håller med om ett par glas vin. Men du menar att ett par glas vin ökar risken för brännskador och brutna handleder?

När jag kom in för ett brutet ben efter att ha oelegant glidit ned i en vattenpöl i en hage så fick jag veta att folk typ bröt tummarna när de satte på sig strumpor osv. Dvs vanlig klumpighet måste ju kunna inträffa även efter två glas vin och två glas vin kanske oftare intas i sammanhang där man kan råka bränna sig och studsar runt (i högklackat) så jag tänker mig en viss samvarians där, inte bara kausalitet.

Dessutom får man ju ett ganska smalt urval av alkoholdrickare på akuten, precis som de får ett smalt urval av folk som cyklar. Som jag skrev tidigare fick jag en känsla av att akutpersonalen tyckte man var certifierat dum i huvudet om man cyklade när jag åkte in för en cykelolycka (utan större skador visade det sig) och det är man ju inte.
 
@Badger Ja, ett par tre glas vin tror jag ökar olycksrisken på gruppnivå. Klart olyckor händer ändå och folk skadar sig på alla möjliga sätt men det är ju ändå så att olyckrisken ökar ju högre berusningsgraden går upp. Jag tror ju att det är en väldigt liten del som är salongsberusade som skadar sig men säg att det kanske är 0.5%? Om det då är 25 personer på varje nyårsfest kommer var 8e fest ha en alkoholrelaterad skada. Och är det 1% är det var fjärde fest.

Och självklart, nog är jag biased på grund av mitt jobb, helt klart. Men det gör ju också att jag ser mängden av de skador som andra missar för att den där halva procenten just den kvällen inte var på deras tillställning. Och jag tycker ju inte heller folk är dumma i huvudet bara för att de dricker alkohol, jag gör det ju själv rätt ofta och ibland rätt mycket.

Att du upplevde dig idiotförklarad av personal pga cykelskada kan jag ju inte bemöta. Dock har jag aldrig upplevt det, varesig som privatperson eller i mitt yrke.
 
Alkohol ska vara sött och lättdrucket.

Äsch.. Ska det vara värt avtrubbningen i sinnen och minskad frihet så ska det vara intressant, njutningsfullt i varje centiliter.

Sött o lättdrucket så är saft o läsk bättre; helt utan kostnad i form av beskurna sinnen och frihet.

Trenden på krogen att servera öl i smakportioner och whisky i 2cl är perfekt för min del.

Så olika det kan vara.
 
Äsch.. Ska det vara värt avtrubbningen i sinnen och minskad frihet så ska det vara intressant, njutningsfullt i varje centiliter.

Sött o lättdrucket så är saft o läsk bättre; helt utan kostnad i form av beskurna sinnen och frihet.

Trenden på krogen att servera öl i smakportioner och whisky i 2cl är perfekt för min del.

Så olika det kan vara.
Nu är väl inte alkohol så jättespännande på så sätt men det finns substanser som tar dig till sinnestillstånd som är i princip ouppnåeliga annars. Alkohol kan t.ex. ge en avslappning som snarare blir en större frihet (om det nu är vad man önskar uppnå) en vad man känner utan.

Att säga att man bara begränsar sinnen och frihet är att göra det väldigt enkelt för sig.
 
Äsch.. Ska det vara värt avtrubbningen i sinnen och minskad frihet så ska det vara intressant, njutningsfullt i varje centiliter.

Sött o lättdrucket så är saft o läsk bättre; helt utan kostnad i form av beskurna sinnen och frihet.

Trenden på krogen att servera öl i smakportioner och whisky i 2cl är perfekt för min del.

Så olika det kan vara.

Fast jag tycker det är njutningsfullt, annars skulle jag inte dricka det.

Jag är är som när jag festar, festar jag och då festar jag rejält.
Annars är jag hellre utan.
Blir aldrig bakis och känner mig inte besvärad av avtrubbade sinnen, ingen minskad frihet heller.
 
Nu är väl inte alkohol så jättespännande på så sätt men det finns substanser som tar dig till sinnestillstånd som är i princip ouppnåeliga annars. Alkohol kan t.ex. ge en avslappning som snarare blir en större frihet (om det nu är vad man önskar uppnå) en vad man känner utan.

Att säga att man bara begränsar sinnen och frihet är att göra det väldigt enkelt för sig.

Jag beskriver min alldeles egna upplevelse av alkohol. Inte generellt eller andras.
 
För min del handlar det inte om att lära mitt barn uppskatta alkohol. Utan mer att jag vet att det kommer finnas alkohol i hennes liv vad jag än försöker göra åt det. Därför är det viktigt för mig att hon får verktygen att hantera det på ett bra och hälsosamt sätt. Precis som att jag vet att det kommer finnas andra risker i livet (vad jag än försöker göra åt det) och därför vill jag ge henne verktygen att hantera dem så bra som möjligt.
 
För min del handlar det inte om att lära mitt barn uppskatta alkohol. Utan mer att jag vet att det kommer finnas alkohol i hennes liv vad jag än försöker göra åt det. Därför är det viktigt för mig att hon får verktygen att hantera det på ett bra och hälsosamt sätt. Precis som att jag vet att det kommer finnas andra risker i livet (vad jag än försöker göra åt det) och därför vill jag ge henne verktygen att hantera dem så bra som möjligt.

Det är en bra inställning.
Men jag förstår inte att verktygen att hantera alkohol på ett bra och hälsosamt sätt handlar om att erbjuda det "för tidigt".

obs, jag kommer inte ihåg vad du skrivit i tidigare inlägg så det här svaret kan bli konstigt om du hör till dem som inte serverar eller köper ut innan "lovlig ålder".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 023
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp