Köpa valp efter tik med C-höft

Jag blir helt chockad att man ens avlat på en hane med D-höft. Och fått registrera avkommorna dessutom!
D-höft är grav dysplasi och det är ärftligt så hur kan det passera? Man får ju inte avla på defekta djur.
D-höft är måttlig dysplasi. Ingen aning faktiskt, föräldrarna till hanen har B och C höfter. Funderar på om det visade sig efter dom avlat på honom eller är jag helt ute och cyklar då? Det är ju en kennel som måste följa SKKs regler.
 
Jag hade inte backat på ett C på min ras - som är atletisk och gabska lätt- om indexet såg bra ut. "Min" ena avkomma har C, men trots det är hennes index över 90. På en så tung hund som du frågar om så hade jag INTE velat riskera det. Det är så tragiskt att behöva ta bort en frisk hund på grund av smärtor i höften!
 
Registreringskrav för st bernard när det kommer till just hd är vad jag vet enbart känd hd-status. Dvs hundar som går i avel ska vara hd-röntgade innan parning, men det finns inget krav på fria höfter och alltså kan man helt enligt regelverket avla på usla höfter om man nu vill det.
Nja, det är ju ett brott mot djurskyddslagen att avla på en defekt så jag skulle inte säga att det är helt enligt regelverk. Jag antar att SKK dessutom vill att sina medlemmar ska följa djurskyddslagen?
 
Absolut nej. Det är viktigt med friska leder oavsett ras, men speciellt på hundar som blir så stora och tunga som fullvuxna. Fruktansvärt att rasklubben inte har högre krav än känd status för att avla, det är ju som bäddat för att få fram sjukare och sjukare hundar. Något som tyvärr redan är standard inom många av jätteraserna. Hade själv kunnat tänka mig en bamsing som sällskapshund men inte när läget ser ut såhär... :(
 
Har hittat en valp av rasen Sankt Bernhard som jag är väldigt intresserad av. Nackdelen är dock att tiken har C-höfter. Tikens mor hade C-höfter och far D-höfter. Tikens kullsyskon har fått allt från A-höft till D-höft. Valpens far har A-höft men inte fått tag i hanens föräldrars HD. Vågar man köpa denna valp? Är svårt att få tag på en valp av denna ras har jag upptäckt men ville inte heller köpa en hund som löper stor risk att bli sjuk.
Jag hade inte köpt en hund efter C och D höfter på tikens sida. Även om hanen tillvalpen har A höfter är det inte någon bra start och ingen garant för bra höfter.
Man borde i mitt tycke inte avlas på dåliga höfter.
 
Jag sällar mig till skaran som säger nej. Ingen hund är bättre än en defekt hund imo och så ovanlig är inte rasen att det inte kommer fler chanser efter friskare föräldrar. Jag hade inte velat köpa valp där det finns C-höft på en förälder och D-höft på nära släkt oavsett vilken ras det gäller.
 
Har hittat en valp av rasen Sankt Bernhard som jag är väldigt intresserad av. Nackdelen är dock att tiken har C-höfter. Tikens mor hade C-höfter och far D-höfter. Tikens kullsyskon har fått allt från A-höft till D-höft. Valpens far har A-höft men inte fått tag i hanens föräldrars HD. Vågar man köpa denna valp? Är svårt att få tag på en valp av denna ras har jag upptäckt men ville inte heller köpa en hund som löper stor risk att bli sjuk.
Jag skulle ta kontakt med valpsamordnare i rasklubben och diskutera detta. Ett tips är också att gå med i en facebook-grupp för rasen och fråga om hälsoläget. Då får du svar direkt av ägare.

Anledningar till att man avlar på sämre höfter kan vara att rasklubben vill undvika genflykt i stammen och att rasen inte belastar höfterna så mycket i rörelse utan mer frambenen. (Det var så med en annan mastiffras jag var intresserad av tidigare). Gener som förloras går inte att få tillbaka och det kan vara värdefulla gener som finns i dessa avelshundar. Det föds inte så många valpar per år av sankt bernardshundar och rasklubben skriver att tendensen är att det fortsätter minska. Senaste RAS har några år på nacken, men så står det i den som finns på SKK:s sida.

Du kan ju också fråga om rasens sjukdomsstatistik hos försäkringsbolagen. Sankt bernardshund lever inte så länge (8-10 år max), så det kan vara så att de dör av andra orsaker än höftledsproblem.
Lycka till! Hoppas att du snart hittar din valp!
 
@nilie - valpsamordnare? Vad är det?

Rasklubben är vilande sedan 2018 och rasen hanteras av en annan klubb för flera raser. Den tycks inte ha någon valpförmedling och inget avelsråd finns utpekat i styrelsen som inte är fulltalig. Avelsinformationssidan innehåller flera brutna länkar när det gäller hd och mycket av sidan är inte uppdaterad sedan 2018.
 
Jag skulle ta kontakt med valpsamordnare i rasklubben och diskutera detta. Ett tips är också att gå med i en facebook-grupp för rasen och fråga om hälsoläget. Då får du svar direkt av ägare.

Anledningar till att man avlar på sämre höfter kan vara att rasklubben vill undvika genflykt i stammen och att rasen inte belastar höfterna så mycket i rörelse utan mer frambenen. (Det var så med en annan mastiffras jag var intresserad av tidigare). Gener som förloras går inte att få tillbaka och det kan vara värdefulla gener som finns i dessa avelshundar. Det föds inte så många valpar per år av sankt bernardshundar och rasklubben skriver att tendensen är att det fortsätter minska. Senaste RAS har några år på nacken, men så står det i den som finns på SKK:s sida.

Du kan ju också fråga om rasens sjukdomsstatistik hos försäkringsbolagen. Sankt bernardshund lever inte så länge (8-10 år max), så det kan vara så att de dör av andra orsaker än höftledsproblem.
Lycka till! Hoppas att du snart hittar din valp!
Det där med Facebook-grupper kan ju bara båda bra och dåligt. Det finns ofta många med mycket åsikter som aldrig skulle erkänna ett fel på sin ras.
Som exempel; på en av de största aussie-sidorna dyker det ofta upp frågor om aktivering. Det är hur många som helst som tycker att sååå mycket kräver de inte, dom är änglar med barn, har noll jakt och trivs huuur bra som helst som ren sällskaps/familjehund. Ofta visar det sig också att det är ägare som har sin första Aussie, ingen större erfarenhet av rasen än just deras egna hund som dessutom är under året. Och så är det ju ofta om du slänger ut en fråga på Facebook, många känner sig manade att svara och du som frågeställare vet sällan eller aldrig hur mycket erfrenhet som finns hos den som svarar.
 
Anledningar till att man avlar på sämre höfter kan vara att rasklubben vill undvika genflykt i stammen och att rasen inte belastar höfterna så mycket i rörelse utan mer frambenen. (Det var så med en annan mastiffras jag var intresserad av tidigare).

Vänta lite nu. Menar du på riktigt att höfterna inte belastas så mycket i rörelse?
När belastas de då? När hunden är stilla? För någon gång belastas de ju eftersom HD bevisligen spelar roll.

Den här gången får du gärna länka en ventenskaplig källa på detta påstående.
 
Det där med Facebook-grupper kan ju bara båda bra och dåligt. Det finns ofta många med mycket åsikter som aldrig skulle erkänna ett fel på sin ras.
Som exempel; på en av de största aussie-sidorna dyker det ofta upp frågor om aktivering. Det är hur många som helst som tycker att sååå mycket kräver de inte, dom är änglar med barn, har noll jakt och trivs huuur bra som helst som ren sällskaps/familjehund. Ofta visar det sig också att det är ägare som har sin första Aussie, ingen större erfarenhet av rasen än just deras egna hund som dessutom är under året. Och så är det ju ofta om du slänger ut en fråga på Facebook, många känner sig manade att svara och du som frågeställare vet sällan eller aldrig hur mycket erfrenhet som finns hos den som svarar.
Det här är så sant. Herreminjösses så många allvetare med sin första hund det finns i facebookgrupperna, och särskilt om man går ut i internationella sådana. De är en skrämmande plats ibland.
I shibagrupperna verkar det mesta kunna lösas med att helt enkelt stoppa hunden i en bur.
 
@nilie - valpsamordnare? Vad är det?

Rasklubben är vilande sedan 2018 och rasen hanteras av en annan klubb för flera raser. Den tycks inte ha någon valpförmedling och inget avelsråd finns utpekat i styrelsen som inte är fulltalig. Avelsinformationssidan innehåller flera brutna länkar när det gäller hd och mycket av sidan är inte uppdaterad sedan 2018.
Valpsamordnare kan också kallas valphänvisare. Det är en person som kan berätta om rasens karaktär, aktuellt hälsoläge och vilka uppfödare som har eller planerar valpar. Valpsamordnaren kan fråga om vad du har tänkt göra med hunden, din hunderfarenhet, din boendesituation mm och hen kan råda om det är en passande ras för dig. Jag har talat med några olika valpsamordnare i olika raser och det har varit väldigt givande. Man kan hitta telnr och mejl till valpsamordnare/valphänvisare under kommitteér tex under "övriga ansvarsområden" (så är det i eurasierklubben.) I eurasierklubben hette det förut valpsamordnare, men nu heter det valphänvisare ser jag.
 
Valpsamordnare kan också kallas valphänvisare. Det är en person som kan berätta om rasens karaktär, aktuellt hälsoläge och vilka uppfödare som har eller planerar valpar. Valpsamordnaren kan fråga om vad du har tänkt göra med hunden, din hunderfarenhet, din boendesituation mm och hen kan råda om det är en passande ras för dig. Jag har talat med några olika valpsamordnare i olika raser och det har varit väldigt givande. Man kan hitta telnr och mejl till valpsamordnare/valphänvisare under kommitteér tex under "övriga ansvarsområden" (så är det i eurasierklubben.) I eurasierklubben hette det förut valpsamordnare, men nu heter det valphänvisare ser jag.
Aldrig hört talas om, vi har inget sånt i min klubb.
Skulle nog inte funka heller..
 
Valpsamordnare kan också kallas valphänvisare. Det är en person som kan berätta om rasens karaktär, aktuellt hälsoläge och vilka uppfödare som har eller planerar valpar. Valpsamordnaren kan fråga om vad du har tänkt göra med hunden, din hunderfarenhet, din boendesituation mm och hen kan råda om det är en passande ras för dig. Jag har talat med några olika valpsamordnare i olika raser och det har varit väldigt givande. Man kan hitta telnr och mejl till valpsamordnare/valphänvisare under kommitteér tex under "övriga ansvarsområden" (så är det i eurasierklubben.) I eurasierklubben hette det förut valpsamordnare, men nu heter det valphänvisare ser jag.
Jag hittar ingen person som är "valphänvisare" på Eurasierklubbens sida.
Däremot hittar jag namn och kontaktuppgifter till den som lägger in kullar mm på klubbens hemsida. Men den personen har enbart en administrativ roll.

Är fortfarande undrande över påståendet om att vissa raser inte belastar sina höfter så mycket i rörelse och skulle vilja ha en vetenskaplig källa på det påståendet. Jag tycker nämligen att det är mycket viktigt att inte förringa höftledsdysplasi på ett forum där många söker kunskap.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 463
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 201
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 405
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 282
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp