Köpa valp efter tik med C-höft

Vi har en funktion i min rasklubb som kallas "kullinformatörer". Dessa ger aldrig på något sätt råd om enskilda kullar eller rekomenderar en viss kennel, utan ger allmän information om vad en ska tänka på (mentalitet, MI, HD och AD, att få träffa valparnas föräldrar, etc etc). Jag antar att det är nåt liknande som avses. Jag förstår dock inte varför en bör prata med en sån gällande en specifik kull där det finns C och D i den nära släkten, för personer som har en sådan roll i en rasklubb får aldrig aldrig någonsin varken rekommendera eller avråda från specifika kullar.
 
I ett sånt läge hade jag som uppfödare stått utanför valphänvisningen.
Det gjorde jag iofs ändå. Ingen med arbetande hundar valde att stå med där.
Haha, jag överväger tom att lämna SKK, då min specialklubb/rasklubb är en jävla lekstuga med fokus på tävling 😂 Skulle aldrig falla mig in att använda deras valpförmedling.
 
Ja men precis, hur skulle det se ut om det satt folk som skulle skicka valpköpare till olika kennlar?! Det skulle bli ett jäkla liv. Jag har mycket svårt att tro att någon kan vara helt opartisk inför ett sånt uppdrag.
Och om man lett en valpköpare fel..... Nä. Det är inte vara rimligt öht.
Valphänvisare får inte rekommendera kennlar, det är emot reglerna. Däremot kan de tipsa om kennlar som planerar valpar och som ännu inte kommit upp på sidan.
 
Jag tänker i den ras jag själv avlade i och där det finns en hel del rent usla kennlar och hundar. Hur skulle en "valphänvisare" förhålla sig till dessa? O_o
En valphänvisare får inte uttala några åsikter om kennlar inom SKK, hur dåliga de än är.

Vill man veta något "skvaller" om någon kennel så är det bästa att ta kontakt med tidigare valpköpare från kenneln. Uppfödare kan ha åsikter om andra kennlar. De kan rekommendera någon och det händer också att de är tydliga med att de tycker att någon inte är bra. Man får ta allt med en nypa salt givetvis.
 
Det finns i vissa rasklubbar något som kallas för valphänvisare, men de har en administrativ roll. De tar emot uppgifter om kullar och omplaceringar som ska läggas ut på hemsidan. De förmedlar inget.
Har man som uppfödare frågor om hur man ska få in en annons kontaktar man denne.

Personen är inte någon form av ambasadör eller upplysningsman om rasen, kullar eller kennlar.
 
Det finns i vissa rasklubbar något som kallas för valphänvisare, men de har en administrativ roll. De tar emot uppgifter om kullar och omplaceringar som ska läggas ut på hemsidan. De förmedlar inget.
Har man som uppfödare frågor om hur man ska få in en annons kontaktar man denne.

Personen är inte någon form av ambasadör eller upplysningsman om rasen, kullar eller kennlar.
Den roll jag beskrev som finns i min rasklubb får och ska ge allmän information om rasen. Men det handlar inte om så detaljerad information som "om de trivs i hundgård" eller vilken typ av foder de ska ha, eller liknande, utan om vad en ska titta på när en letar valp, sjukdomar, mentalitet, etc. Dessa personer får aldrig nämna ett kennelnamn, varken som ett föredöme eller som något en ska undvika. Och det sker inte heller, de är otroligt proffsiga.
 
Har du någon källa på var man hittar dessa valphänvisare eller vilka regler de ska förhålla sig till?
Jag har svarat på detta. OK, jag tar det en gång till: tips sök på rasklubben och funktioner som olika personer har. Du fick ett ex från eurasierklubben. I dessa corona-tider när folk är som tokiga efter valpar blir det mycket betungande för den person som står där med telefonnummer. Det kan vara förklaringen till att det inte är lika lätt att hitta dem på rasklubbarnas sidor längre. Ett tips är att mejla någon i styrelsen för att hitta en sådan. Nu har jag sett att några övergått till att man får kontakta valphänvisare via mejl och svarsblankett.

Pga denna enorma efterfrågan på valpar har kennlarna börjat skriva ut att de inte längre tar emot valpintresserade eller låter dem köa för valp. Man ska heller inte ringa dem i nuläget. Jag hörde om en som hade 18 intresserade köpare för varje valp i en kull.
 
Jag har svarat på detta. OK, jag tar det en gång till: tips sök på rasklubben och funktioner som olika personer har. Du fick ett ex från eurasierklubben. I dessa corona-tider när folk är som tokiga efter valpar blir det mycket betungande för den person som står där med telefonnummer. Det kan vara förklaringen till att det inte är lika lätt att hitta dem på rasklubbarnas sidor längre. Ett tips är att mejla någon i styrelsen för att hitta en sådan. Nu har jag sett att några övergått till att man får kontakta valphänvisare via mejl och svarsblankett.

Pga denna enorma efterfrågan på valpar har kennlarna börjat skriva ut att de inte längre tar emot valpintresserade eller låter dem köa för valp. Man ska heller inte ringa dem i nuläget. Jag hörde om en som hade 18 intresserade köpare för varje valp i en kull.

Tack, jag gick faktiskt in tidigare och läste på hemsidan vilket jag redan upplyst om så du behöver inte citera.

Jag tror du har missuppfattat texten. Du kan möjligtvis inte tänka dig att det som en rad andra här skriver om valphänvisning och hur det fungerar kan vara sant? Flera av dem är insatta, tom delaktiga i rasklubbar och har erfarenhet av hur det går till.
 
Den roll jag beskrev som finns i min rasklubb får och ska ge allmän information om rasen. Men det handlar inte om så detaljerad information som "om de trivs i hundgård" eller vilken typ av foder de ska ha, eller liknande, utan om vad en ska titta på när en letar valp, sjukdomar, mentalitet, etc. Dessa personer får aldrig nämna ett kennelnamn, varken som ett föredöme eller som något en ska undvika. Och det sker inte heller, de är otroligt proffsiga.
Det är olika som alla människor är. Det är viktigt för en valphänvisare att veta lite om den valpintresserade för att de ska kunna ge bra råd. En förstagångsägare får andra råd än den som är erfaren. Foder har ingen kommenterat. Om fodret är viktigt för just den rasen pga något speciellt, så är det förstås bra att veta, men sånt berättar uppfödarna också om.
 
Tack, jag gick faktiskt in tidigare och läste på hemsidan vilket jag redan upplyst om så du behöver inte citera.

Jag tror du har missuppfattat texten. Du kan möjligtvis inte tänka dig att det som en rad andra här skriver om valphänvisning och hur det fungerar kan vara sant? Flera av dem är insatta, tom delaktiga i rasklubbar och har erfarenhet av hur det går till.
Nej, den person som står där har jag talat med och hon har den uppgiften i rasklubben.
 
Det är olika som alla människor är. Det är viktigt för en valphänvisare att veta lite om den valpintresserade för att de ska kunna ge bra råd. En förstagångsägare får andra råd än den som är erfaren. Foder har ingen kommenterat. Om fodret är viktigt för just den rasen pga något speciellt, så är det förstås bra att veta, men sånt berättar uppfödarna också om.
Du verkar extremt insatt i rollen. Hur ofta har du pratat med sånna här personer och hur vet du vilka förhållningsregler de har?
 
Men, eh. Hur väljer de vilka kennlar de ska "tipsa om" utan att ta ställning för eller emot någon viss kennel?
Du misstolkade. Upplysa om är ett bättre ord. I de fall när jag frågat har de berättat om någon enstaka som ev är "på ingående". Du kanske vill veta om någon uppfödare ska para i ditt närområde och då får du veta det, eller om det överhuvudtaget kommer några valpar alls den närmaste tiden.
 
Det är ju helt olika saker vi pratar om: 1. valphänvisning, som jag tror att alla rasklubbar har i någon form (där rasklubben kan ha hårdare krav för att få vara med på hänvisningen än vad registeringskraven är), och 2. någon slags rasinformatör eller kullinformatör som ger allmän information om rasen och vad en bör tänka på. Den första funktionen skulle jag tro finns i alla rasklubbar och den andra funktionen finns nog i en del rasklubbar men är ingen självklarhet, då det är väldigt svårt att navigera den rollen och det verkligen måste vara otroligt duktiga människor som helt kan avhålla sig från att nämna kennelnamn eller på annat sätt råka styra en valpköpare i någon riktning. En sån sak tänker jag kan vara att tipsa eller informera om kullar som ännu inte finns på valphänvisningen inom rasklubben - det kan ju lätt leda till att valpköparen tar en valp som föds tidigare därför att hen längtar efter valp, men som kanske inte motsvarar alla de parametrar som en "rasinformatör" ska berätta om. Så där tänker jag att rollerna kan krocka om en inte tydligt som rasklubb skiljer på dessa uppgifter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 414
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 306
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp