Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Lagbrott? Knappast. Avtalsbrott. Tvist i rätten. Kostar betydligt mer än hästens marknadsvärde sett till inköpspris.

Dessutom vill ju inte ts ha tillbaka hästen, då är det bättre att driva in pengarna. Dessutom svårt/omöjligt att hämta hästen eftersom ingen vet var den är och den tydligen är på privat mark (får inte hämta den utan att begära handräckning vilket troligen blir en tvist i rätten vilket betyder kostnader).
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

han kollrar bort köplagen helt och hållet.

På sidan jag länkade till så kan man även söka på ord och definitioner om det är någon term man inte riktigt förstår. Sen finns det ju en massa rättsfall som visar på hur man tolkar olika delar i lagarna men genom att i alla fall kunna läsa lagtexten så får du ett litet hum om hur mkt de ljuger och så kan du kanske lättare förhålla dig till råden du får av din advokat.

Förstår att din situation måste vara jättejobbig och jag hoppas att allt löser sig. Synd på en fin häst men i läget då det verkar vara svårt för många att sälja och du var sjuk så förstår jag att du försökte sälja under de premisser som du gjorde. En kompis till mig betalade t.ex. precis sista avbet. på sin häst som hon köpte från en okänd person. Så hela världen är ju inte rötägg och ibland hamnar man i en situation man inte kunde förutse och som gör att man måste sälja på vad sätt man kan.

Det är rätt som de säger - att du själv inte kan hämta hästen. Det kan däremot kronofogden hjälpa dig med. Jag skulle ringa eller maila dem och be om hjälp om hur du ska gå tillväga beroende på om du vill försöka få betalt, få hem hästen eller liknande.

Håller tummarna för dig!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det är ingen fara. Det är en berättigad fråga.

Paret dök upp i ett (förmodligen lånat) snyggt ekipage med bil och hästtransport, de var mycket trevliga på plats och framför allt får jag lov att säga att det faktiskt klickade jättebra mellan häst och ryttare - vilket var väldigt viktigt för mig.

I detta fall framgick det inte som att 20 000 kronor var mycket pengar över huvud taget. Pojkvännen agerade köparens pappa som i sin tur betalade en del kontant och sedan sa att han ville att dottern (egentligen flickvän) skulle få lära sig ta lite eget ansvar med pengar eftersom hon blivit väldigt bortskämd med bil, tidigare hästar osv. Hon skulle alltså stå för månadskostnaden.

"Det får bli en mjukstart för henne med att komma in i det verkliga livet men hon bor ju hemma och vi (föräldrarna) har inga problem med pengar och vi står för alla andra kostnader så givetvis hjälper vi henne så fort hon halkar efter"

Vilket lät rätt förnuftigt enligt mig. Eller snarare, det lät inte helt fel.
Det lät som en far-och-dotter-deal som jag och min egen pappa skulle kunnat komma fram till när den tiden begav sig. Nå väl, allt verkade klicka. De verkade genuint snälla och skötsamma människor. Det kändes rätt!

Senare, när jag inte fick tag i köparen, letade jag upp ett hemnummer som i själva verket tillhörde släktingar till henne och dessa sa att det är inte hennes pappa utan hennes pojkvän och att köparen inte ens hade kontakt med sina föräldrar.

Tja... Ångrar jag att jag sålde hästen till främmande människor? Ja...
Hade jag avsiktligt sålt denna häst till dessa människor om jag vetat om deras sanna karaktär bara för att bli av med hästen? Absolut inte...

Jag hoppas att jag besvarade dina frågeställningar!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Lagbrott? Knappast. Avtalsbrott. Tvist i rätten. Kostar betydligt mer än hästens marknadsvärde sett till inköpspris.

Dessutom vill ju inte ts ha tillbaka hästen, då är det bättre att driva in pengarna. Dessutom svårt/omöjligt att hämta hästen eftersom ingen vet var den är och den tydligen är på privat mark (får inte hämta den utan att begära handräckning vilket troligen blir en tvist i rätten vilket betyder kostnader).

Är det inte ett lagbrott att sälja eller förstöra egendomman inte äger?

Personen som har skrivit på köpeavtalet har i o m detta förbundit sig att ta ansvar för "panten" tills full betalning erlagds och äganderätten går över till köparen.

Varje månad hanterar tingsrätten fall där folk köpt varor på avbetalning och sedan sålt den utan att varan varit betald.

Det kan du göra om du tagit en kredit ospecifiserat utan anknytning till varan, men i det här fallet så gäller ju köpet och krediten enspecifik vara och i avtalet står klart o tydligt att varan inte övergår i köparens ägo före det att full likvid erlagts. Alltså är det brottsligt att sälja, förstöra eller att gömma varan för dess aktuelle ägare.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Vilken hemsk situation. Min fundering blir ju bara om de ens har kvar hästen? Det känns väldigt "planerat" (bedrägeri?) att sambon spelar pappa och att de har lånat bil + släp. Anstränger man sig så mycket för att kunna köpa en häst på avbetalning, eller har de redan sålt hästen och nu vill slippa betala resten genom att bråka?

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag var uppe länge länge igår och läste på dessa länkar, tack ännu en gång för att du delade med dig av dessa källor :)

Tja, så här i efterhand känner jag mig så klart kluven. Jag vet ett flertal i min närhet som har haft/har hästar på avbetalning och som skött sig utomordentligt bra och med dessa i åtanke vet jag att långt ifrån alla är rötägg. Däremot tänker jag, i och med den situationen jag befinner mig i, att hur kunde jag vara så blind? Jag tänker tillbaka till när dem kom och tittade på hästen och på hur jag någonstans borde kunnat se förbi dessa historier osv. Men det är även precis som du skriver, utan att jag för den skull hade för avsikt att försumma hästen till vilken människa som helst, att jag mer eller mindre var tvungen att tänja lite på mina egna begränsningar gällande hästköp med tanke på de rådande omständigheterna.

Idag känns det bättre trots allt. Jag har ännu inte fått något sms (men det kommer väl snart) och jag känner mig säkrare på min sak rent juridiskt. Skriver han kommer jag att ignorera honom. Jag har ju trots allt skrivit att jag inte kommer att besvara dem i detta ärende utan juridiska ombud inblandade. Jag kommer att kontakta KFM idag bara för att rådfråga dem om hur jag ska gå tillväga om avbetalningen inte dyker upp senare denna månad så att jag är väl förberedd och kan agera snabbt.

Tack för att du håller tummarna! Det gör jag med.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ja, det är inte alls en rolig situation att befinna sig i :(
Jag har också tänkt i de banor som du beskriver, framför allt av en anledning.
För någon vecka sedan ringde pojkvännen och sa att han hade blivit dumpad (det var med andra ord då offentliggjort att dem inte var far och dotter) av köparen och att han hade en massa information om hur denna tog hand om hästen. Dvs att hon inte kunde betala för den, flyttat den till 6 olika stall osv.

Jag ringde så klart upp ägaren och hon förnekade det hela. Sedan, två dagar senare, ringer köparen upp igen och säger att ex-pojkvännen kommer att ringa och säga saker som att hon inte ens har kvar hästen men att jag absolut inte ens ska lyfta på luren och lyssna på honom. Nu ringde han aldrig men tänk om det helt enkelt är så att hon har gjort sig av med hästen och han tänkte avslöja det i stridens hetta? Visst, spekulationer för hela slanten! Men det var minst sagt skumt ändå kan jag tycka.

För övrigt ringde hon mig och frågade om jag kunde stryka henne från kontraktet och skriva dit hennes morfars namn istället eftersom hennes ex var på henne om hur hon skötte hästen hela tiden. Vilket jag tror var ett försök till bedrägeri, för när jag ringde upp henne här om dagen (efter hennes sms om att jag lurat henne osv) var dem minsann tillsammans hon och pojkvännen. Jag vägrade så klart skriva upp någon annan i kontraktet och var väldigt tydlig med att det är hon och enbart hon som ansvarar för att hästen tas om hand och blir till fullo betald.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag brukar kontra med om man vill ha ett lån, gå till banken och låna pengar. Som privat person har man ingen skyldighet att låna pengar till nån om man, inte ens av snällhet.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Däremot tänker jag, i och med den situationen jag befinner mig i, att hur kunde jag vara så blind?

Nu skulle man ju inte ställa diagnoser över internet, men jag tycker att de låter som sjuka människor - och några av mina bekanta kan intyga att psykopater är sjukt duktiga på att spela folk. De har inga skrupler och kan verkligen konsten att vränga om ord och sitt beteende att man till en början tror att de är världens hyggligaste personer som går på denna jord.

Nästa gång om det blir en nästa gång så är Boj's förslag om att hänvisa till en bank en smart policy att ha. Men man lär av sina misstag. var inte för hård mot dig själv.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag håller med!
Jag är inte utbildad i ämnet psykologi och jag tänker heller inte dra liknelser mellan dem och diverse diagnoser som finns att få men utifrån deras agerande har jag hur som helst svårt att tro att dem är friska. Det är inte normalt enligt mig att agera på detta sätt och kunna skifta så mycket som dem gjort mellan olika karaktärer :crazy:

Jag kommer förmodligen aldrig mer sälja en häst på avbetalning om det inte är till en nära vän då möjligtvis. Nu verkar det dock som att hästar är ett avslutat kapitel :( men man vet aldrig! Hur som helst så har jag mer än tillräckligt lärt mig av detta misstag! :crazy:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Med tanke på det du berättat hittills får du kanske vara beredd på att det ringer en "advokat", dvs jag tror inte de skulle dra sig för att leta upp en 3e person som ringer och försöker skrämma dig. Ta namn, nummer och fråga efter vilken firma vederbörande arbetar för, finns ingen anledning för en riktig advokat att neka dig de uppgifterna. Sedan kan du kolla upp om det stämmer och vidarebefordra uppgifterna till ditt ombud.

Lider verkligen med dig, man går inte och tror att människor luras på det viset. Jag var också i en situation där jag blev tvungen att sälja lite hastigt för flera år sedan. Kom en jättetrevlig kvinna med sina barn och tittade på ponnyn, de verkade helt rätt och jag sålde billigt. Sedan visade det sig att det inte var hennes barn utan hon hade lånat dem... Hästen vart såld igen ca 3 månader senare till dubbla priset, jag tror nog hon fick det bra i sitt nya hem, men jag gillade ju inte det spelet så klart.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hjälp vilken soppa... Det låter som ett par som har ordentliga problem i sitt förhållande och nu har hästen och i förlängningen du blivit en bricka i deras spel.
Rent juridiskt borde du inte ha något att oroa dig för, men man undrar ju vart den stackars hästen är? Hoppas att allt deras snack bara är just snack och att hästen tas om hand under tiden. Det är ju ändå en investering kan man tycka. Det hela verkar väldigt märkligt från deras sida. Ville dom inte ha den så kunde de ju hört av sig tidigare och bett att få avbryta köpet istället för att bråka. Kan man tycka...

Jag önskar dig lycka till och hoppas att det kommer att ordna sig för både dig och häst. Styrkekram!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hjälp vilken soppa... Det låter som ett par som har ordentliga problem i sitt förhållande och nu har hästen och i förlängningen du blivit en bricka i deras spel. J

Man ska tydligen inte lite på någon. Dock misstänker jag att detta "bråk" bara är ännu en bricka i spelet. Eftersom dem verkar så utstuderade att dem spelar far-dotter vid ett hästköp så finns det inget som säger att dem ens har bråkat på riktigt. Problem har dem ju onekligen i alla fall.

Tyvärr så är detta beteende inget unikt. Det förekommer oftare än man tror. En god vän till mig fick hela sitt liv raserat för att hon blev kär i en psykopat. Som inte alls visade sig vara den charmiga, trevliga, generösa man hon först mött...

Folk ljuger, oftare än man anar.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

kl

en liten reflektion bara... Folk kan faktiskt vara egoistiska svin och idioter utan psykiatrisk diagnos. Att ställa sånt här beteende som bevis eller krav för diganos är inte speciellt snyggt gjort. Det finns säkert fler än jag med psykdiagnos som läser här som tar lite illa vid sig, även om det kanske inte just är en psykopatdiagnos man har. Jag säger inte att de inte är psykiskt sjuka, men heller inte att de är det - det kan INGEN här veta. Alla som ljuger är inte psykopater. Just psykopati är en ganska ovanlig diagnos i Sverige, och det finns många andra diagnoser med samma typ av beteende om vi nu ska dra hela den vändan.

Sedan undrar jag om alla verkligen bara säljer hästar till känt folk? Jag har då bara sålt till främligar... fast jag kanske har väldigt få vänner som vill köpa hästar då? Med tanke på hur köparna beskrivs vid själva köpet så tycker jag inte TS har gjort något fel alls, att det blev som det blev är det verkligen ingen som kunde ha vetat på förhand.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig på bästa sätt!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Att det är ett bedrägeri du blivit utsatt för verkar uppenbart, likaså att du blivit blåst.
En annan är vad som är friskt o vad som är sjukt o vad som är normalt/onormalt. Det varierar dessutom beroende på vilken kultur/koncept man befinner sig i.
Psykopati är ingen sjukdom, det är en personlighetsstörning som bl a karakteriseras så som beskrivits i tråden. Ett mycket viktigt kriterium för att kunna klassas som psykopat/sociopat är att man helt saknar förmågan att känna empati o förmåga att inse att ens handlingar orsakar smärta/lidande för andra.

Alla har vi mer eller mindre olika störningar i våra psyken, det finns inga knivskarpa gränser mellan oss o dem.

kl
Hoppas du gjort en polisanmälan om trakasseri/stalking.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Nej, så enkelt är det inte. Har ts lämnat ut hästen frivilligt kommer det inte att räknas som stöld.

Det är en tvist som hör hemma i rätten, om det är så att köparen inte fullgör sina betalningsåtaganden. I det här fallet vill ju ts inte åberopa sin ev. rätt att återta hästen - ts vill ha pengarna.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Tack alla för Er omtanke och så väl upplysande som värmande ord!
Idag fick jag ett SMS från pojkvännen och jag förstår inte alls hur jag ska tolka det. Skriver det precis som han skrev till mig:

"Kan du vara vänlig att höra av dig så ni kan komma överens du och (namn) på ditt sett du behandlar denna sak så bevisa du starkt att du vet om att det var fel på hästen"

Jag antar att han menar "så ni kan komma överens du och (köparen) PUNKT" och sen "på ditt sett du behandlar denna.." snarare än "komma överens du och (köparen) på ditt sätt PUNKT". Köparen har redan sagt att fler utbetalningar inte kommer att ske. Jag förstår inte heller vad han menar med att jag visste om att det var fel på hästen. Så klart att jag gjorde det, det står ju till och med i kontraktet. Men även om jag inte hade gjort detta så hade jag väl inte hänvisat/velat dra in advokat i det hela om jag visste att jag gjort fel eftersom det blir en kostsam historia för mig. Jag har ju faktiskt skrivit att det inte lönar sig att dem och jag för denna diskussion vidare oss emellan eftersom vi uppenbarligen inte kommer överens utan då är det bättre att advokater med facit i hand kan granska saken.

Vad hade ni gjort? Hade ni fortsatt vara tysta eftersom ni faktiskt skrivit att ni skulle vara det tills dess att dem kontaktar mig med ett juridiskt ombud? Det jag är rädd för är att han får det att låta som att dem eventuellt vill lösa detta men egentligen vill dem bara se hur allvarlig jag var med det jag skrev igår om advokater och KFM. Dvs att jag bevisar att man kan köra med mig lite hur som helst eftersom jag ändå svarar till slut.

Deras resonemang verkar helt enkelt vara att "det står till och med i kontraktet att det är fel på hästen" som om det är ett förbehåll dem har på mig. När jag sa detta till dem (tidigare) så sa dem att "ja, men nu har det lett till ytterligare skador och jag kan inte ens rida hästen!? tror du jag vill ha en häst jag inte kan rida på eller? du sa aldrig till oss att det skulle vara svårläkt!!"

Mycket riktigt, jag sa aldrig att det skulle vara svårläkt. Jag sa heller inte att det skulle vara lättläkt. Jag kan inte se in i framtiden och anpassade därför priset efter skadan eftersom det alltid är en risk. Nå väl..
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

I detta läge tycker jag att du ska låta ditt juridiska ombud ta kontakt med dem, köparen eller pojkvännen. Skicka inga sms, ring inte. Låt någon annan göra det. Har du inget ombud, skaffa dig ett. Jag vet att det kostar en slant, men jag skulle tro att det tar bättre än om du själv ringer.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Vilken sits du har hamnat i! :( Hoppas att allt slutar väl, för alla. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 957
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp