Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Har inte så mkt mer att tillägga än det som skrivits i tråden.. tror knappast att dom kan häva köpet, och jag skulle verkligen polisanmäla pojkvännen!
Tycker synd om dig :(
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Tack så hjärtligt för all information! Jag ska läsa de två länkarna med mycket stort intresse!

Jag är inte näringsidkare utan en vanlig privatperson så då är det väl köplagen som gäller. Vad som gjorde mig väldigt fundersam var att pojkvännen i ett av sina sms skrev..

"kollat upp en del om köplagen och även om man köper privat så är det så att du är tvungen att köpa tillbaka hästen och din skyldighet är att betala för alla omkostnader som veterinärkostnader"

Vet inte riktigt vilken punkt i köplagen han skulle hänvisa till? Hittar det bara inte. Finns det öht en sådan punkt (hittar inte på länken) eller är det skrämseltaktik han kör med tro?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag håller tummarna för att dem inte kan det :(
Tack så jättemycket för din omtanke! :)
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Han har fel om köplagen. Och driva processer kostar pengar, sen ska man ju hitta nån som vill driva den också. En polisanmälan lär inte leda någon vart för deras del eftersom det inte finns nog för bevis att du skulle ha lurat dem. Driva en egen process kostar multum så ta det lugnt.
Prata med polisen så ska de ta upp en anmälan och sen lär de ju snacka med grabben. Bara det kan vara nog för att han ska sluta.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det lät väldigt betryggande :)
Det värsta som kan hända är väl att jag blir kontaktad av en advokat och då får jag ju förhoppningsvis även möjligheten att prata om detta med en person med vett i skallen (till skillnad från köparen). Advokaten lär väl antingen skicka ut ett brev med lite smått och gott där denne lämnar sitt telefonnr alternativt ringa mig för att höra "min version" innan denne tar ställning till fallet... Kan man ju hoppas i alla fall!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Man kan inte häva ett köp grundat på en skada som fanns vid köpet, som köparen även accepterade när de köpte hästen. Det finns dessutom med i kontraktet, alltså ingen grund för återgång.

Det kvittar om du är näringsidkare eller privatperson, skadan accepterades vid köpet och jag antar även att priset var satt därefter.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Usch vad läskigt. Vi har en byggfirma och har haft ett par kunder och någon anställd som haft de där tendenserna, det är fruktansvärt psykiskt påfrestande. När vi avskedade snickaren skickade han hot-sms. Det gick så långt att jag en hel vinter alltid hade koll på var jag hade vapen eller tillhygge att freda mig med när jag var ute i stallet på kvällen om han skulle dyka upp.

Dessutom har jag en styvdotter som är psykopat och mytoman så jag känner igen tecknen. Du har med psykopater att göra. Definitivt pojkvännen, kanske tjejen också. Sorgligt att du inte kan ta tillbaka hästen. Min styvdotter köpte sin häst 2005, häromåret lämnade hon den bara i ett stall utan att betala stallhyran så stallägaren fick sälja honom :( (stod i kontraktet)

Lämna ett sista meddelande att de får ta allt med din advokat telefonnummer si och så, och byt sedan nummer (helst kontantkort du inte registrerar)
Så länge de tror att de kan hota och skrämma dig till att göra som de vill kommer de att göra det tyvärr.

Styrkekram!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag sålde hästen för 20 000 kronor vilket är enormt mycket mindre än vad den hade sålts för vid 100% friskt tillstånd eftersom den visade stor talang inom hoppning, sto med bra stam, ung ålder osv. Inga reservationer i försäkringen heller. Så jag tycker nog ändå att det var ett rimligt pris eftersom dem antingen köpt en jättebillig tävlingskamrat eller ett sto med bra stam som i värsta fall kan användas i avel. Man vill ju inte sälja iväg en häst för billigt heller!

Eller? Vad känner ni?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det var absolut inte överpris i alla fall.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag skulle gått med på att häva köpet. Inte för att de har rätt, men för att de uppenbarligen behandlar hästen illa. Finns väl alltid någon hage att ha henne i medan du letar ny köpare?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Herregud vad otäckt! :eek:
Nu har jag en enorm tur (i otur om man tänker på hästen) att dessa bor 65 mil ifrån mig i Hörby i skåne. Hade de bott här hade jag nog varit lika orolig som du så jag förstår att du måste ha haft ett helvete :( Hur slutade det?

Jag skrev imorse att jag from när jag skickade meddelandet att jag inte längre kommer att vara nåbar beträffande diskussioner med dem om detta ärende. Jag skrev att om dem önskar kontakta mig så ska detta ske genom deras juridiska ombud eller via min advokat och jag lämnade även alla väsentliga kontaktuppgifter. Jag sa även att inga meddelanden kommer att besvaras och att jag kommer att skicka vidare köpesumman till kronofogden om det visar sig att de inte betalar vid nästa avbetalningstillfälle - som dem redan nu säger att dem vägrar göra.

Så vi får se vad som händer helt enkelt men en sak är säker och det är att jag aldrig mer kommer att besvara denna man igen, vad det än handlar om. Jag har ingen som helst skyldighet till det heller med tanke på att han juridiskt sätt inte har med saken att göra över huvud taget. Problemet var nog att jag var alldeles för snäll från början och tillät många fler snedsteg från dem utan rättsliga åtgärder, vilket dem nu vet om och utnyttjar till fullo!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det är inte helt enkelt :(
Från början var det ju faktiskt tänkt att jag skulle hämta hem henne, men då handlade det om att dem helt enkelt inte betalade för sig. Då blev det tyst. Dem och hästen bara försvann och när jag väl fick tag i dem vägrade dem säga var hästen befann sig. Så är även läget idag. Kontaktade en advokat och tydligen är det så, eftersom hästen tydligen står hos en nära vän till köparen, att jag inte heller har rätt att hämta hem hästen på någon annans egendom. Utan tillstånd dvs.

Sedan gick jag och blev ganska ordentligt sjuk. Varit inlagd en längre period och kom hem för en vecka sedan. Jag är totalt oförmögen (faktiskt) att kunna hantera detta och ta hem hästen, ordna med plats, ordna med försäljning - om hästen ens går att sälja igen :( Det finns en anledning till att jag avvecklade "hästeriet". Inte för att jag slutade älska hästar utan för att jag helt enkelt fick ur hälsosynpunkt tråkiga besked som inte bara påverkade min brukbarhet utan även min ekonomi. Jobbigt men sant :(
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det låter som att du haft en enormt jobbig tid. Hoppas den snart är över.

I vårt fall rann det helt enkelt ut i sanden, snickarens f d kollegor sa till honom och vi meddelade honom att vi sparat alla meddelanden och tänkte polisanmäla. Då gav han sig.
Men innan dess hade jag kollat med tingsrätten här och fått reda på att han dömts för misshandel av sin flickvän... Så jag mådde inte helt bra. För om han kunde misshandla någon som han älskade, vad skulle han kunna göra mot någon han hatade?

Du kan kolla personnumret hos den tingsrätt där köparen är skriven om du vill, då får du reda på om hon tidigare är dömd för något brott där.

Finns det ingen bukefalist i närheten av Hörby som vet vilka personer det här är?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jo, jag vet vilka det är.


Arma pålle.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Om det är en ung tjej med en si så där 30 år äldre pojkvän som man lätt misstar sig vara hennes pappa är det nog precis dem! :( Är det dem?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Vad har du för kompetens att ställa psykiatriska diagnoser via internet?
Smaklöst är bara förnamnet.

Helt OT från tråden i övrigt.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

OK, uppenbarligen jobbig situation.
Juridiskt har de knappast något att komma dragande med.

Men hur sjutton kunde du sälja en häst i den prisklassen på avbetalning till okända personer?
Det verkar ju ganska tydligt att köparen inte har råd att ha häst.
Inte ditt problem, kanske, men det blir definitivt hästens.
Och att sälja hästen till någon under de premisserna är inte att ta ansvar för sitt avvecklande av djurägande.
Sorry för hårt tonfall men jag tycker att du faktiskt ser ut att ha satt dig lite i situationen själv.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

De har köpt hästen. Avtalet ligger o gäller.
Sköter de inte sina avbetalningar återgår hästen i din ägo och du är inte skyldig att återbetala ett öre.
Säljer de hästen eller lägger ikull hästen, så bryter de avtalet och är helt klart ett lagbrott, eftersom som jag förstår, det står i avtalet att hästen övergår i köparens ägo förts efter det att full likvid erhållits.

Ta en kopia på kontraktet, markera de avsnitt som handlar om villkoren för avbetalningsköpet + informera om vad det innebär att sälja eller förstöra varan innan den är fullbetald.

Skicka dem det.

Att de hotar med att slakta hästen, ja det är ju alltid en option när man säljer till en ny ägare, han har ju rätt till det, under förutsättning att han äger djuret, vilket de inte gör i det här fallet.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Du är välkommen att motbevisa mig :p
Men hur många trådar finns det på Buke där man _inte_ gör antaganden och ställer diagnoser via internet? På vilket sätt avviker pojkvännens beteende från en klassisk psykopats menar du?

Puss till dig också.:D

*kl*
Den här typen av personer (URSÄKTA MIG för ev. psykiatriska diagnoser, antaganden och generaliseringar :devil:) är vanligtvis extremt bra på att dupera och verka som de mest fantastiska personer i hela världen. De kommer med trovärdiga historier om orsaken till att det just nu är tight med pengar (fick ta bort sin älskade häst som hade reservation i försäkringen, blivit lurad av ohederlig vän som de lånat ut pengar till osv). Det är lätt att tro att de är de bästa nya ägarna till den älskade hästen som kommer att få det så bra att det inte gör något om det tar tid att få in pengarna... Så döm inte TS för hårt. Jag är övertygad om att hon gjorde det som verkade bäst för hästen i den situation hon befann sig i.

(Och innan någon ger sig på mig; Nej, jag har inte själv sålt en häst till någon som inte betalat direkt eller på annat sätt verkat suspekt.)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 862
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 965
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp