Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

kl

Det finns säkert fler än jag med psykdiagnos som läser här som tar lite illa vid sig, även om det kanske inte just är en psykopatdiagnos man har. Jag säger inte att de inte är psykiskt sjuka, men heller inte att de är det - det kan INGEN här veta. Alla som ljuger är inte psykopater. Just psykopati är en ganska ovanlig diagnos i Sverige, och det finns många andra diagnoser med samma typ av beteende om vi nu ska dra hela den vändan.

Det var inte meningen att trampa någon på tåna eller komma med en amatördiagons. Självklart behöver man inte vara en psykopat för att vara en manipulativ idiot.
Vi kan i alla fall vara överens om att köparna i denna tråd inte är riktigt kloka.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag tycker att det osar "har blivit rädd för hästen" eller "pengar saknas och vill få tillbaka mer än dom lagt ut (veterinärkostnader).

Hade ett fall för några år sedan med en unghäst, då personen blev väldigt rädd för hästen (den stegrade en gång) och hotade både via mail och sms innan hen lyckades sälja hästen själv.

Man vet aldrig vem man säljer till och för varje gång en häst ska säljas har jag rejält ont i magen. Det är nästan så man drar sig för att sälja.

Vad göra?

Lägga av med uppfödning? Förmodligen mycket lugnare. Behålla dom man har?
Slakta?

Hur får man hästen till ett bra ställe? Förmodligen genom att inte sätta ett för lågt pris. Svårt om man är i trångmål och måste sälja och givetvis vill man att hästen ska få leva och frodas och ha det bra.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Du skall inte reagera öht, innan du blir kontaktad av deras juridiska ombud.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag tror man kommer ganska långt genom korrekta kontrakt samt att aldrig godta avbetalning. Vill de ha hästen på avbetalning så får de lov att ta ett lån på banken. Ts har haft en himla otur som råkat ut för ett par som egentligen inte har en susning om vad de har för rättigheter och försöker spela på ts ömma känslor för hästen och rädsla för att bli ännu mer trakaserad än h*n redan är.
Ts: Kontakta juridiskt ombud! Den här typen av människor fixar man inte själv! De är för slipade och vet precis vika ömma punkter de ska trycka på.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag hade hänvisat till mitt ombud (behöver inte vara en jurist, kan vara en god vän som kan, vill och orkar) och sedan inte svarat mer.

"Jag ber dig kontakta mitt ombud Fia Jönsson tfn 0xxx-xxxx för vidare diskussion" känns som en lämplig respons.

Har du förresten kollat köparen hos KFM?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej Jag tror inte de sköter hästen illa, de är säkert djurvänner men vill skrämma dig. Fattas pengar eller de har blivit rädda för hästen så tar man till alla knep för att slippa. upplys om vad som gäller (eller be en advokat i ett brev upplysa. Det kostar nog inte mer än en tusenlapp)Kan du inte få komma ut och se såret eller kan de skicka mms på skadan? Var det inte någon på buke som visster vilka det var (kan man snoka rätt på var hästen är)

Jag hade samma problem med en häst jag sålde. Det visade sig att den helt plötsligt vägrade låta sig lastas (de hade en gammal skruttig transport) då lät de röntga hästens ben och hittade en lös benbit och krävde hävande av köp. jag fick trots alla disskussioner komma dit och säga till min FD pålle på skarpen att nu kliver vi in(då ny transport) och efter det var inte benbiten så viktig. De hade och tävlade hästen i många år sedan.

Glöm inte berätta hur hela historien slutar när du haft så många engagerade. lycka till och ring advokat snart, de brukar ha en gratis konsultation först.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Du kan omöjligt veta huruvida de är djurvänner eller inte, det luktar bedrägeri lång väg, missat det? far dotter sedan sambos, sedan separation etc..
Du har dina erfarenheter o de är inte allmängiltiga. Varför skall TS åka o titta på hästen öht? Då fortsätter ju bara farsen.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ja, jag har nu bestämt mig för att helt ignorera deras meddelande.
Jag har varit väldigt rak med vad jag vill. Kort och gott att:

Vill dem gå vidare med detta (kräva mig på pengar) får dem kontakta mig genom ett juridiskt ombud. Har dem inget juridisk ombud som kan representera dem kommer detta ärende, i mina ögon, att ignoreras. Jag kommer inte vara öppen för ytterligare diskussion dem och mig emellan och jag tror dessutom att jag visar mig svag genom att göra mig tillgänglig så fort dem hotar mig med något.

Går dem inte vidare med detta - fint! Förutsatt att dem fortsätter med sina utbetalning. Uteblir betalning = Kronofogden. Bums. Kräver jag dem endast på månadskostnaden eller hela den resterande summan? Är det tillåtet att lägga till ansökningskostnaden hos kronofogden på deras skuld?

All denna information samt kontaktuppgifter till mitt juridiska ombud har dem fått tagit del av och jag har fått bekräftat i ett flertal meddelanden att dem mottagit denna information. Så, jag vet inte vad jag skulle svara om jag nu hade bestämt för att svara - vilket jag inte kommer göra nu som sagt. Allt jag vill ha sagt har jag redan sagt och sedan är det upp till dem hur dem vill agera utifrån den informationen dem fått. Resonerar jag fel? :confused:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag har också tänkt så att jag faktiskt kan bli kontaktad av någon som säger sig vara advokat men som i själva verket är en vän till köparna. Jag kommer att vara väldigt noga med att skriva upp alla uppgifter och är det så att denne inte kan lämna ut vilken byrå denne arbeta för, kontaktuppgifter osv kommer jag vänligt men bestämt avsluta samtalet.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag tycker att du resonerar helt rätt! Du har talat om att du vill att all kontakt ska gå genom ombud och inte direkt, er emellan.
Möjligen möjligen så borde du kanske tala med en polis om hur du ska göra med en eventuell polisanmälan för trakasserier/stalkning. De är jätteduktiga på att råda. :)
Stå på dig! ;-)
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

När köparen och hennes pojkvän bråkat ringde ju pojkvännen till mig och skvallrade på köparen och då nämnde han bland annat att hästen aldrig rids pga att köparen blivit avslängd och var livrädd för hästen. Köparen nekade detta då för tillfället men nu menar hon ju att hon blir avslängd hela tiden så jag tror att det absolut kan bero på detta.

Mina gissningar är
1. Hon har blivit rädd för hästen pga att hästen börjat stegra sig. Varför hästen nu börjat med det. Kan vara för att hon ridit den trots att skadan inte är färdigläkt (protest) eller att hästen helt enkelt fått nog efter att ha flyttat omkring 6 gånger på 5 månader. Felskodd. Fel sadel. Omöjligt att svara på för mig. Trots att det är en ung häst har detta varit en häst som ALLA kunnat rida. En tjej som hjälpte mig 2 dagar i veckan hade inte ridit på 15 år, men det var inga problem. Behöver jag säga mer.

2. Hon har inte råd att betala veterinärvården som hästen behöver alternativt att hon inte gjort det hittills och hästen blivit såpass dålig att hon vet att hon inte ens kan använda den som skogsmulle.

3. Hon har inte råd alla kostnader som kommer med hösten - uppstallning, foder osv.

4. Hon har helt enkelt inte kvar hästen och det handlar om bedrägeri i allra högsta grad.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ja, jag har nu bestämt mig för att helt ignorera deras meddelande.
Jag har varit väldigt rak med vad jag vill. Kort och gott att:

Vill dem gå vidare med detta (kräva mig på pengar) får dem kontakta mig genom ett juridiskt ombud. Har dem inget juridisk ombud som kan representera dem kommer detta ärende, i mina ögon, att ignoreras. Jag kommer inte vara öppen för ytterligare diskussion dem och mig emellan och jag tror dessutom att jag visar mig svag genom att göra mig tillgänglig så fort dem hotar mig med något.

Går dem inte vidare med detta - fint! Förutsatt att dem fortsätter med sina utbetalning. Uteblir betalning = Kronofogden. Bums. Kräver jag dem endast på månadskostnaden eller hela den resterande summan? Är det tillåtet att lägga till ansökningskostnaden hos kronofogden på deras skuld?

All denna information samt kontaktuppgifter till mitt juridiska ombud har dem fått tagit del av och jag har fått bekräftat i ett flertal meddelanden att dem mottagit denna information. Så, jag vet inte vad jag skulle svara om jag nu hade bestämt för att svara - vilket jag inte kommer göra nu som sagt. Allt jag vill ha sagt har jag redan sagt och sedan är det upp till dem hur dem vill agera utifrån den informationen dem fått. Resonerar jag fel? :confused:

I och med att du nu skaffat ett juridiskt ombud så ska de över huvud taget inte kontakta dig och du ska på samma sätt inte kontakta dem. All kontakt ska nu gå genom ditt ombud.

Du bör alltså inte svara dem över huvud taget utan det ska ditt ombud göra om han/hon tycker att det är lämpligt. Även meddelandet till dem att du skaffat ett ombud och att all kommunikation ska gå genom detta borde kommit från ditt ombud, inte från dig.

Ifall de å sin sida vill ha ett ombud tänker jag är upp till dem och jag förstår inte varför du har ett "krav" på det. Det är väl snarare en fördel för dig om de inte skaffar ett ombud eftersom de kommer att sköta hela saken mycket sämre än ett ombud skulle gjort.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Vad skönt att du håller med :)
Jag har faktiskt varit i kontakt med polisen idag och blev väldigt trevligt bemött!
Jag berättade precis hur det låg till, dvs att jag blivit kontaktad av denna man trots att jag bett honom att sluta oändligt många gånger. Sen sa jag att även om han ordagrant inte hotat med att göra mig illa så blir jag illa till mods eftersom han skriver väldigt konstiga saker och är väldigt "intensiv", nästan som besatt.

Polisen sa att jag skulle avvakta och se hur det utvecklades nu efter min varning eftersom han bara skrivit en gång idag. Kanske han äntligen förstått?
Men om han fortsatte så skulle jag kontakta polisen så skulle dem ringa upp honom och prata med honom. Det brukar räcka sa farbror polis :)
Jag hoppas det!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag förstår att du gick med på avbetalning efter den teatern :eek: Så otroligt välgenomtänkt från deras sida :crazy:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Om dem vill gå vidare med saken kan dem kontakta mitt ombud, ja.
Vill dem ha direkt kontakt med mig kommer jag inte att besvara dem, däremot kan jag givetvis tala med ett juridiskt ombud anlitad av dem. Jag har inget emot att föra min egen talan eftersom jag inte har något att dölja - rätt ska vara rätt.

Givetvis behöver dem inte skaffa ett juridiskt ombud om dem kan tänka sig att ringa min advokat - vilket dem vägrar. Dem envisas med att ha en direkt konversation med mig och det kommer inte att hända förrän dem har ett juridiskt ombud.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Om dem vill gå vidare med saken kan dem kontakta mitt ombud, ja.
Vill dem ha direkt kontakt med mig kommer jag inte att besvara dem, däremot kan jag givetvis tala med ett juridiskt ombud anlitad av dem. Jag har inget emot att föra min egen talan eftersom jag inte har något att dölja - rätt ska vara rätt.

Givetvis behöver dem inte skaffa ett juridiskt ombud om dem kan tänka sig att ringa min advokat - vilket dem vägrar. Dem envisas med att ha en direkt konversation med mig och det kommer inte att hända förrän dem har ett juridiskt ombud.

Jag tycker att du krånglar till det.

När man har skaffat sig ett ombud så ska man inte ha någon kontakt alls med sin motpart. Det är därför man har ett ombud. Det är ombudet som ska sköta kontakten med motparten personligen eller med dennes ombud om motparten har ett sådant så att allt blir korrekt.

Och ifall din motpart skaffar ett ombud så får det ombudet absolut inte kontakta dig personligen, i annat fall bryter han/hon mot de advokatetiska reglerna och riskerar en varning från Advokatsamfundet ifall han/hon är medlem där.

Har inte ditt ombud informerat dig om det här?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

För att detta inte ska spåra ur - bort från trådens ursprungsämne - svarar jag kort :) Dem har mitt nummer och dem har mitt ombuds nummer. Blir jag kontaktad av ett ombud kommer jag att besvara väsentliga frågor. Begår denne tjänstefel genom att inte kontakta mitt ombud är (egentligen) inte mitt problem.
Jag svarar på det jag kan svara på och börjar denne (eller vem som helst för övrigt) tala i termer jag inte förstår, ställer frågor jag inte kan besvara osv är jag tyst och hänvisar direkt till ombud.

Men detta, hänvisat till mitt ombud, har jag ju faktiskt redan gjort så egentligen är detta inte (ännu hur som helst) ett problem.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Givetvis behöver dem inte skaffa ett juridiskt ombud om dem kan tänka sig att ringa min advokat - vilket dem vägrar. Dem envisas med att ha en direkt konversation med mig och det kommer inte att hända förrän dem har ett juridiskt ombud.

Kvalificerad gissning: de kommer inte att skaffa ett juridiskt ombud. De har inte någonting att komma med, och de vet de säkert. Däremot är de ute efter dina pengar, och det skulle inte förvåna mig om de, eller i alla fall han, berättar det här som en rolig grej för sina likasinnade bekanta. Det sinns människor som tycker det är en häftig grej att lura och bedra, och att det visar att de är bättre än alla andra.:mad:

Som andra redan skrivit; ha ingen som helst kontakt med dem. Allt ska gå genom ditt juridiska ombud, polisen och KFM.

Oavsett hur det går tvivlar jag på att du får se varken häst eller pengar igen. Jag är verkligen ledsen för din skull, men du är verkligen varken första eller sista som fallit för bedragare. De är förtroendeingivande - självklart, annars skulle de inte hålla på!

OT: "Psykopat" verkar ha glidit över till att betyda "skitstövel" i vardagligt språk.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

För att detta inte ska spåra ur - bort från trådens ursprungsämne - svarar jag kort :) Dem har mitt nummer och dem har mitt ombuds nummer. Blir jag kontaktad av ett ombud kommer jag att besvara väsentliga frågor. Begår denne tjänstefel genom att inte kontakta mitt ombud är (egentligen) inte mitt problem.
Jag svarar på det jag kan svara på och börjar denne (eller vem som helst för övrigt) tala i termer jag inte förstår, ställer frågor jag inte kan besvara osv är jag tyst och hänvisar direkt till ombud.

Men detta, hänvisat till mitt ombud, har jag ju faktiskt redan gjort så egentligen är detta inte (ännu hur som helst) ett problem.

Ingen advokat i hela världen skulle rekommendera sin klient att svara på frågor från motpartens ombud. Och för den delen, hade jag blivit kontaktad av motpartens ombud hade jag verkligen anat oråd eftersom jag inte vetat vad mer för fula knep hen kan tänkas ta till. hen hade känts helt gränslös i sin yrkesutövning.

Jag personligen hade lyssnat på mitt ombud och bestämt avböjt varje kontakt med motparten och/eller dennes ombud om någon av dessa försökt kontakta mig. Detta för att ha de bästa förutsättningar att hela saken skulle lösas till min fördel.

Men det viktigaste är ju att hela upplägget känns bra för dig! :)

(Sen tycker jag kanske inte att det är så långt från ämnet eftersom jag svarar på dina direkta frågor i inlägg 1 och 68, men visst, jag kan släppa detta.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jaha!
NU förstår jag vilket du syftade på :laugh: Förlåt!
Nej men du har rätt. Ombud eller köpare - Vidare till ombud!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 038
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 255
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 223
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp