Bukefalos 28 år!

Körning/Körklubb...?

G

GuineaPiggy

Jag är intresserad av att börja med körning.
Då menar jag inte typ ponnytrav utan körning men häst och vagn.
Jag undrar om det är någon som vet någon bra körklubb i västra götalandsregionen, helst nära göteborg/mölndal.
Jag är 14 år, har hästvana sedan flera års ridning, jag har ingen egen häst, och inte heller möjlighet att låna eller så, klubben ska vara som en ridskola fast med körning istället, eftersom jag (och inte m & p heller för det delen) inte är intresserade av att betala för privatlektioner varje vecka.
Finns detta ens?
Har hittat en klubb som heter Göteborg Horse and Carriage Club, sysslar de med utbildning av "kör-nybörjare"?
Någon som håller på med körning som kan tipsa?
Tacksam för svar!:D
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Finns ju körsällskapet nordhallänningarna men tror tyvär man måste ha egen häst...
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Tror du det?
Känns ju trist att man bara ska få testa det om man är lycklig nog att ha en egen häst... :(
 
Sv: Körning/Körklubb...?

tyvärr finn det nog inget sånt, bara en ridskola i stockholm.

Men, nu är det ju underbart inom körvärlden att vi vill att folk ska köra häst, och om du ringer till mats på nordhallänningarna o pratar snällt, så tror jag att du kan få vara med på träningar, åka med, lyssna lära och kanske köra efter ett tag. De har träningar varje vecka, söndagar tror jag. Det kanske finns någon som behöver groom, och nästa år får du alltså tävla körning som groom. Det är jättekul, och nyttigt.
Ring Mats!
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Eftersom det inte verkar finnas någon klubb som erbjuder detta i sitt standardutbud kan det kanske vara värt ett försök att kolla om Alleby kan tipsa om någon som skulle kunna tänka sig ge körlektioner. De har ingen sådan info på hemstidan, men har i alla fall tidigare sysslat rätt mycket med körning.
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Det finns flera företag som erbjuder det du söker men dock vet jag inte hur det är i Göteborgstrakten.

Tag kontakt med Lena på kuskringen.se hon vet mer
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Var finns de företagen?
/jenny

Lite överallt. Finns bla i östra Blekinge som är nära dig. En del hittar du på Kuskringen. Våra fyrspannskuskar håller ju också kuskutbildningar på deras hästar. Det finns ju en känd enbet ponnykusk som har den formen av utbildning i Skåne. Ja många exempel finns det ju.

Till TS: Du kanske kan lägga ut en annons på det du söker så kanske du kan få svar.
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Menar du mig när du skriver "TS"?
I så fall: Jaa... Kan jag ju göra, men nu vet jag inte riktigt vad jag söker, i och med att så många har skrivit att det jag söker antagligen inte finns. :/
Kanske jag ska sikta på att bli skötare på en körhäst...? Då skulle jag i alla fall få se lite av den världen och se om det är något för mig, även om jag kanske inte får köra. Jag har sådan otrolig häst-abstinens efter att jag har slutat med ridningen pga. osäkerhet, att jag känner mig allmänt kass etc.
Frågan då är bara vilken hästägare som egentligen vill lämna sin ögonsten i händerna på en fullständig nybörjare inom körvärlden..
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Jag menade att visst finns det som du söker :) Ett exempel är ju http://www.ankermark.se/ och http://horseworkz.se/
Men eftersom jag inte känner till något nämare dig så förslog jag bara att du kan prova med att annonsera eller kontakta kuskringen.se som har mer koll på det. Ibland är det ju så att dessa företagen är lite dåliga med att annonsera eller skriva ut på sin hemsida att de verkligen har hästar man kan få låna.
Var inte rädd för att fråga.
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Jag har en "medkusk" till mina hästar (eller vad nu motsvarigheten till medryttare heter). Det kanske kan vara en variant, om du kan hitta någon kusk att samarbeta med på det sättet. Jag har lärt upp min "medkusk" nu så att hon kan ta sig ut med en ponny på egen hand. Sen brukar vi hjälpas åt så att jag åker med när hon kör stora hästen och hon groomar åt mig när jag kör par.

Ta kontakt med närmsta klubb som har kuskar och kolla där. Om inte annat så är det säkert många som vill ha en groom med när de är ute och tränar och då kan de säkert tänka sig att lära upp dig i utbyte mot att du hjälper till.
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Hmm... Känner mig lite dum när jag frågar detta men... Vad exakt är en groom...?
Är det den som sitter bak i vagnen när kusken kör?
Det här med "medkusk" låter ju intressant, vet dock inte vart närmaste körstall ligger, och jag vet i så fall inte om jag riktigt skulle våga ta kontakt med någon...
Kanske jag skulle lägga upp en annons någonstans...?
Tusen tack för alla snälla och hjälpsamma svar, jag är verkligen jättetacksam!:)
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Ja precis, groom är den som åker med. Och hjälper till med för- och frånspänning av vagnen osv :)
 
Sv: Körning/Körklubb...?

bra att veta agtatoon, men ts ville ju helst hitta en körskola, inte privatlektion, som ju kan vara dyrt. Söker man det så finns det bara en skola, tror den ligger i bromma.
 
Sv: Körning/Körklubb...?

Det finns fler körskolor. Vet iaf att Sollefteå och Skellefteå har, känner dock inte till Göteborgsområdet...
 

Liknande trådar

Gnägg Vet inte om detta är rätt område att skriva i - men jag chansar :) Vad innebär det att vara "medryttare", egentligen? Det låter roligt...
Svar
16
· Visningar
3 077
Senast: Yrja
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp