Bukefalos 28 år!

Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

skojskrot

Trådstartare
Behöver bara skriva av mig litet...

För ett par månader sedan fick min arabkille en liten kolik-attack.
Vi gick jag var på plats när detta hände och var ute och gick med honom och magen blev bra igen.
Då ringde vi två vet. båda sa ut och gå och se vad som händer då han inte verkade ha sådär fruktansvärt ont som man sett andra kolik-hästar har haft..efter det att vi knatat så kom magen igång ganska omgåande.
Teorierna är många om varför han fick koliken.
*foderombyten?
Inga snabba foderbyten då han ätit samma mat hela tiden.
Havre och soja,hö.Inget mer och inget mindre.Åt samma sak hos gamla ägarna. Visst höet blir ju ett foderombyte om koliken inträffade efter det jag haft honom ett bra tag,alltså runt en och en halv månad efter det att han kommit hem till mig.Jag är jäääääätte noga med sakta foderbyten.
*Inälvsparasiter?
Avmaskad samma veva som han kom hem till mig.

Vi vet inte varför han fick det.

Natten till igår så har han inte ätit upp sitt krafftfoder och ett halvkilo med kvällshö låg kvar oätet.
Frukosten har han bara puffat runt.
Boxen ser välrullad ut och boxen ser ut som kaos.
Ingen hade hört av sig till mig om det här innan jag kom till stallet på kvällen :mad:
Jag rusar ut och kollar till honom.
Magen knorrar bra och han är pigg men dock grinig och lättirriterad;det är det enda som pekar på att något är tok.
Tar in honom och kollar in honom,tar tempen.
Allt är som det ska.Inget märkvärdigt alls.
Gör i ordning lite klimäsk(vetekli och råsocker blandat med ljummet vatten) och han ser skeptiskt på det men äter det.
Han har aldrig varit sådär matkär som andra hästar kan vara...
Tar in honom i boxen och ger honom hans kvällsmat hö+krafftfoder.
Han tittar knappt åt krafften..bara luktar lite men ratar det.
Sedan förra kolikattacken så har vi tillsatt betfor i havre och sojan,men nu tänkte han inte äta.
Gjorde nytt foder,den här gången utan betfor och då tog han en liten liten tugga men luktade inte på det ens resten av natten.
Frukosten ratade han helt.Det är inga fel på fodret...det luktar inte konstigt och de andra hästarna äter med god aptit?
Men höet äter han.

Han har alltid varit väldigt kräsen när det gäller mat men det här tar priset?
Nu ska jag byta foder på min vets inrådan.
Ringde vet så fort deras telefon blev påslagen i morse..
Ingen soja alls i ren soja säger han.Byt till färdigfoder istället.
Sagt och gjort..är påväg till hästfoderbutiken med stora plånboken i högra bakfickan.Sedan ska jag köpa paraffinolja.
Han sa att det är MÅNGA araber som har problem just nu med sina magar..
Är det vädret som spökar?Lågtryck/högtryck?När det svitchar för fort så har min arabskrot fått problem med magen och sänkt aptit.

Åh..jag sitter och tänker.
Kan det vara så att han inte mår bra av att stå stilla?Han har stått nu de senaste dagarna då han fick en A2 spruta i lördags?
Äh..jag tänker högt och funderar bara.
Blä..är det fler som har erfarenheter?
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Min totta fick upprepade kolikanfall förra vintern, veterinären trodde magsår... sen började även ponnyn få kolik så då kunde vi ju nästan utesluta magsår, verkar konstigt om båda skulle fått det samtidigt :smirk:

Det var bara att börja leta orsaker, och jag började med att skicka in träckprov. Det visade sig att de hade bandmaskinfektion, och efter samrådan med veterinär (detta var i januari), så avmaskade vi med Droncit, och kolikerna upphörde.

Kanske värt att ta ett träckprov? Hygienisk analys på höt? Mögelsporer syns ju inte...

Hoppas ni kommer på vad som orsakar detta, koliker är ju inte bra :crazy:
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Min travare gjorde så här när han hade ont i tänderna.
Han tappade matlust,blev allmänt deppig och fick 2ggr foderstrupsförstoppning
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Dricker han tillräckligt?

Säker på att han inte har mask? (min hade mask trots regelbunden avmaskning, han hade ett otroligt maskangrepp och vanligt schema tog bara toppen på isberget s a s)
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Din stackare, låter inget vidare alls. Jag har två pållar (en arab och ett engelskt fullblod). Inte för att de haft kolik eller något liknande men fullblodet slutade för några veckor sedan att äta sitt kraftfoder, som han så gladeligen alltid slukat innan. Jag började självklart kolla temp, puls mm. Inget konstigt alls.
Såhär var det i närmare en vecka, han va pigg och glad men åt INTE sitt kraftfoder. Han började tappa vikt, inte roligt.
Jag har väldigt bra värden på mitt hösilage (kvot närmare 9) men han behövde ändå sitt kraft för att att inte tappa hull och massa.
I samma veva köper en bekant in Krafft Sport till sina hästar, jag tar en näve av detta och ger min matvägrande pålle, och dra på trissor! Han letade igenom hela mig efter mer pellets. Jag vande därför in honom på Krafft Sport (som har ungefär samma värden som havre) och han äter det med STOR aptit, smaskens.
Han står på ganska hög giva kraftfoder, 4 kg/dag, och med havre och betfor blev det alldeles för stor mängd att äta, så min slutsats är att han helt enkelt inte orkade få i sig all denna mängd och därför slutade äta det helt. Nu får han i sig samma mängd Mj som tidigare, men det blir inte alls samma volym, han äter och mår bra, trots att jag egentligen är emot pellets, men vad gör man inte för sina barn? :smirk:
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Kan också tillägga att våra hästar var avmaskade efter konstens alla regler (dvs vi tog träckprov innan ev. avmaskning), men ÄNDÅ fick de bandmaskinfektion!

(Så ingen tror att vi slarvat med det liksom :D )
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Hmmmm...ja..vad ska man göra? Tack för alla era svar.
Jag funderade också på träckprovsanalys faktiskt och nu fick jag ju ännu mer vatten på kvarnen och mögelsporsanalysen gör man den på samma sätt som man gör vanlig höanalys?
I så fall får jag ta mig vägarna förbi foderbutiken och fråga om sådana grejjer.
Jag måste få en lösning på det här.Sover fruktansvärt dåligt på nätterna.Känns som att sova i boxen aldra helst på min häst rygg så jag har hundra procent koll på allt han gör,skulle vara en bra lösning.
Angående vattnet så trodde vi först att han drack fruktansvärt lite men nu har vi kommit fram till att hans hink rymmer 35l vatten och ungefär 20 av dem är uppdruckna efter natten och så dricker han en hel del vatten ute.(hahaha,jo vi målade streck på hinken och mätte/mäter hur mycket han dricker)
Kan hästar få kolik av att dricka kallt vatten?Vatten inne så brukar jag värma vatten med vattenkokare så ca:halva hinken är varmvatte och häller på resten med kallvatten så vattnet blir fingertoppsvarmt/ljumet.
Kan hinken och foderkrubban bli att smaka äckligt av tex amoniak? vattnet vet jag kan ta smak men jag menar hinkarna?Om jga skulle testa byta foderkrubba och vettenhink kanske?hmmmm.
Tack för alla idéer och tips!
De är guld värda.
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

En annan tanke, han kanske inte gillar soja och därför inte äter?

Jag skulle ge bara hö en vecka, sen lägga på maten en näve i taget (ÄVEN om han vill ha mer!). Ifall det skulle vara foderleda.
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Ja, du skickar in en hygienisk analys på samma sätt som en vanlig analys. Du kryssar bara i lite andra rutor på blanketten.
 
Sv: Kolik,matvägran,ja vad gör man?Långt...

Hur hagarna ser ut? De är snötäckta och mjuka och fina, gått igenom den de fyra hästarna går i om det finns något olämpligt han kan ha ätit men inte funnit något.Flocken funkar bra och alla hästarna verkar trivas.Hagen är dock lite tråkig men det är just nu den största och mest stimulerande hagen vi kan erbjuda jsut nu sä länge det är tjäle i marken. Men fler hagar är på G till våren.
Pratde med vet. idag och han sade att jag skulle ge honom betfor-soppa med lite havre och en skvätt paraffinolja för att hålla igång magen.
Tagit bort sojan helt (han äter i alla fall inte den,den ligger alltid kvar på botten) och köpt färdigfoder som jag tänkte introdicera lite sakta senare när han äter som han ska..
Vet sade också att jag skulle kunna skritta lite idag (rida allstå) vilket jag har gjort nu ikväll och han var jättepigg och glad.
Han åt faktiskt kvällsmaten ikväll,om än mycket långsamt.Man han ratde den åtminstonde den inte.

jag hade faktiskt också tänkt skita i att ge honom krafftfoder precis som du sade Alex men vet sade att han inte trodde det var nödvändigt.Jag skulle titta om han var intresserad av maten och åt han så var det bra.
Hmm..vet varken ut eller in..det som gör mig mest orolig är att jag inte vet varför han får sina kolik-anfall/koliksymtom...
Ingen feber idag heller och pigg för övrigt.
Slemhinnorna ser bar ut etc..hmmm
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 386
Senast: BIMM
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 498
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 622
Senast: Limelight
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 932
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp