Bukefalos 28 år!

Kompis till ranghög ?

Krans

Trådstartare
Hej, är man som stallägare villig att ta in en ranghög valack i flocken ? Hur tänker ni? Är det lugnare med en annan valack- kompis eller ett sto till en ranghög häst? Jag förstår förstås att det varierar men vad är era erfarenheter ? Kan en häst som fått vara högst i rang i många år bli " deprimerad" av att tussas ihop med någon som visar sig ännu högre?
 
Hästar har inte rang som vi tror. Men om vi struntar i det så de är anpassade för förändring. Det som kan hända är om någon av hästarna inte är helt bra på hästspråk kan det bli tjafsigt. Annars diskuteras det initialt (kan se rätt läskigt ut) och sen är det bra. Aldrig varit med om några depressioner.

Nu utgår jag från en vettig ranghög. Inte en terrorist.
 
För många år sedan hade jag en ganska kaxig valack. I samma stall men i annan hage gick en annan tuff valack.
Inför sommaren blev det som så att min valack och mitt väldigt timida sto fick gå ihop med den andra tuffa valacken och hans väldigt blyga kompis :nailbiting:

De två tuffingarna blev världens bästa lekkompisar :) och de andra två tittade på :up: Det blev en synnerligen harmonisk flock :)
 
Min gammelhäst har alltid varit ranghög. När hon släpptes ihop med någon som var ännu högre blev hon snarare avslappnad och trygg som att hon inte behövde ta hela ansvaret för att hålla koll på flocken själv. Som att hon kände sig skyddad av den med högre rang och sedan kunde hon köra med resten av flocken.
 
Som många svarat klokt i tråden går det inte att svara på hur olika individer "rang"ordnar sig enligt något generellt facit.
Håller med om alla reflektioner att oftast går det bra att släppa ihop nya individer i en redan etablerad flock !

Det viktigaste tycker jag är utifrån att vi håller hästarna enligt våra egna premisser , att det är gott om utrymme och bra underlag i hagarna där ny häst ska in i en etablerad flock, samt att man gärna är lite påläst ang små detaljer som underlättar . Tex är det optimalt att låta den nya hästen gå i angränsande hage brevid flocken nån dag. Alternativt om inte den möjligheten finns så låta den stå i Box över natten granne med den ansett "ranghöga" .
Typ minst halva hopsläppet brukar inte sällan vara "klart " om man kör de extra "detaljerna"...
 
Min gammelhäst har alltid varit ranghög. När hon släpptes ihop med någon som var ännu högre blev hon snarare avslappnad och trygg som att hon inte behövde ta hela ansvaret för att hålla koll på flocken själv. Som att hon kände sig skyddad av den med högre rang och sedan kunde hon köra med resten av flocken.

Jag tycker mig erfarit och sett detta genom åren också i olika flockar . Den "ranghögsta" är ju inte den som öht engagerar sig i tjafs /bråk - den åtnjuter att strosa runt och med minspel minimalt flytta andra utifrån egen preferens närhelst . Oftast är denne individ otroligt uppskattad och "åtråvärd att vara vän med" från de övriga individernas sida - dvs väldigt respekterad och omtyckt .

Sen finns det inte sällan någon "underhuggare" i "rang" som "ranghögste" är väldigt nära kompis med, som engagerar sig i att betydligt mera markera sin plats/röja med övriga flockmedlemmar ang markering .

Tycker allmänt att det är väldigt intressant hur hästarna interagerar i flock och olika konstellationer.
 
Senast ändrad:
Mitt väldigt ranghöga sto, Madam alltså, gick att släppa in vad som helst till i hagen eller boxen även om hon aldrig träffat den andra förr och den erfarenheten har jag haft med flera ranghöga, dom söker aldrig bråk och är trygga. Hon delade dessutom gärna med sig av maten så dela krubba och äta samtidigt med vem som helst var så vanligt att jag bara hade en krubba, varför grisa ner två när det räcker med en liksom? :D
 
Beror på vilket sätt den är ranghög, kompisens valack skulle jag släppa in utan problem. Stallkompiens skulle jag aldrig sätta med min igen, då får han hellre gå själv :)
 
Hej, är man som stallägare villig att ta in en ranghög valack i flocken ? Hur tänker ni? Är det lugnare med en annan valack- kompis eller ett sto till en ranghög häst? Jag förstår förstås att det varierar men vad är era erfarenheter ? Kan en häst som fått vara högst i rang i många år bli " deprimerad" av att tussas ihop med någon som visar sig ännu högre?

Först tror jag att det är ett misstag att prata om rang som något statiskt. Och kanske ö h t om rang, snarare fungerande och icke-fungerande konstellationer.

Jag brukar ta besked från hästägare med en nypa salt. Många har inte en aning om hur hästars beteende utspelar sig. Min extremt pissiga märr fick omdömet ranghög av några stalltomatar. Hon var allt annat än ranghög, men väldigt elak och snarstucken. Hög i rang - never.

Sedan kan ju en häst vara "ranghög" i ett sammanhang (flock), för att i nästa sammansättning vara extremt introvert. Inte jättevanligt, men det förekommer beroende på sammansättning i/av flocken.

Men oavsett tycker jag alltid man ska ha utrymme att ha hästar som är icke-fungernade för sig själva, för att hindra skador.
 
Vilket förenklat tråkigt resonemang och tråkigt liv utifrån dina slutsatser för din häst :cry:

Jag förstår på ett sätt hur du menar, och kan till viss del hålla med. Men samtidigt, har har både (mig veterligen) skadat andra och blivit skadad själv (läs: sparkad). Han har tidigare stått i flockhage, vilket ändå funkat helt okej, men på senare tid har det uppenbarligen inte funkat. Därför vill jag inte ta den risken något mer - han är trots allt 15.5 år nu och i sitt livs form. En spark till skulle kunna vara helt förödande, också med tanke på att han varken är purung, och dessutom redan har ledproblem. Och som han går nu; i en egen hage, men omgiven av hästar runt sig/i hagarna bredvid, har funkat över all förväntan. Han kan hälsa och nosa på de hur mycket han vill/när han själv känner för det, men också välja att gå undan när han vill. Dessutom har han både stallen och ridbanan på första parkett och kan överblicka hela gården. Han har givetvis också en kompis i boxen bredvid. Han är på intet sätt ensam, han har både folk och fä runt sig hela tiden. Och han har heller inte visat några som helsta tecken på att vara missnöjd med sin situation - tvärtom. (Och om så hade varit fallet, hade jag givetvis släppt ihop honom med någon annan snarast möjligen!)
 
@Dressyrtjejen_97 jag förstår absolut utifrån situationen att du inte vill ha din häst mera skadad ! :)

Min reflektion i sammanhanget i tråden var mera utifrån trådens ämne - inte ditt individuella fall med din häst..,

Du redovisade/motiverade det som att grundproblemet var att din häst var "ranghög" . Jag håller inte med om den förklaringen och att hästen utifrån det helst behöver hållas själv för att slippa skador osv.

Utifrån det responderade jag på ditt inlägg i sammanhanget .
 
Senast ändrad:
Kan inte alla bara släppa den där märkliga tanken på att hästar har någon typ av rangordning? Det är 2017 nu och det har varit känt länge att den där studien på höns om hackkyckling inte stämmer vare sig på hundar eller hästar. Dominans och maktbegär är ett mänskligt beteende. Det är inget hästar pysslar med. De vill ha harmoni i sin flock och söker därför harmoni, de försöker inte komma över varandra i rang genom att slåss.

Hästar föredrar en kompis, det är den häst de umgås mest med. Sedan är de olika bra på olika saker som att söka vatten och föda, att hålla koll osv. och dessa kommer fram mer eller mindre beroende på flockens konstellation. En häst som slåss är inte "ranghög" den kan inte hästspråk eller har något annat problem.

Hästar som kan hästspråk har inget behov av att "göra upp" genom att slåss. Sedan är det precis som hos alla andra djur att vissa individer inte gillar varandra medans andra finner varandra direkt men det har inget med rangordning att göra utan att alla har olika personligheter och de som inte gillar varandra håller sig ifrån varandra om de bara kan.
 
@TinyWiny helt sant !
Med tillägg då att det även förutsätter att hästar som släpps ihop erbjuds vettiga förhållanden för att då kunna agera "naturligt" . Basic är tex stora ytor, vettigt underlag samt en stabilitet i redan existerande "flock" - dvs inte hästar som flyttar/flyttar in/byts ut flera gånger om året och samtidigt hålls på ytor bestämda av oss.

Det senare (större ruljangs på individer ) är tyvärr inte sällan sant i många stall . Då blir det väldigt svårt att hänvisa till "naturligt" osv .

Och jodå - hästar slåss även i det vilda .
Så lite nyans behövs i din reflektion ang harmoni etc bland hästar .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 008
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 033
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 073
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 281
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp